Vraag


  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Dag allemaal,

Via Modbus had ik een goed contact tussen mijn SolarEdge omvormers en HA.
Ik heb twee omvormers en via HACS en Modbus deze geconfigureerd.
Dat ging vanaf 1 januari (toen uitgevoerd) prima, maar HA ziet sinds 16 jan de 5000h omvormer data niet meer: Niet beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_YjVMi289qpIfvAAWWAg5y8Gas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yazxmdPUtZvcvAIzeEGoGz5u.jpg?f=user_large

Geen internet of netwerk problemen, de dat staat wel in de SolarEdge app. Omvormers zijn bekabeld aangesloten op mijn netwerk.

Penny for your thoughts, dank!

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via mrenkema op 22-01-2026 14:52)


  • Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:25
mrenkema schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:32:
Van zojuist:
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.solaredge_modbus
Bron: custom_components/solaredge_modbus/__init__.py:294
integratie: SolarEdge Modbus (documentatie)
Eerst voorgekomen: 16 januari 2026 om 18:49:05 (47310 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 14:23:44

Not able to connect to 192.168.1.142:1502


Hij heeft het hier over een IP ... 142, maar die mist in mijn router clients overzicht.
Lijkt erop dat je Solaredge omvormer een ander IP gekregen heeft, en dus niet meer op 192.168.1.142 zit. Daar probeert HA wel mee te connecten.
Dus: Uitzoeken welk IP je Solaredge omvormer nu heeft, en je HA config aanpassen.
Zet daarna direct je omvormer op een vast ip/DHCP reservering, anders heb je over een tijdje hetzelfde gedoe.

Alle reacties


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk in de logging van je add-on.... (welke add-on gebruik je overigens?)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
De SolarEdge Modbus. Maar ik vind daar nog even geen logfiles.
Ik zie ook dat er een SolrEdge Modbus Multi onder downloads staat. Aan de andere kant, tot 16 jannuari kwam de data van beide omvormers prima binnen in HA.

  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Gevonden, log:

Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.solaredge_modbus
Bron: helpers/update_coordinator.py:458
integratie: SolarEdge Modbus (documentatie)
Eerst voorgekomen: 16 januari 2026 om 18:49:05 (7 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 05:06:42

Error fetching SolarEdge 5K data: Unable to connect
Error fetching SolarEdge 4K data: Modbus Error: [Input/Output] No response received after 3 retries, continue with next request

  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Van zojuist:
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.solaredge_modbus
Bron: custom_components/solaredge_modbus/__init__.py:294
integratie: SolarEdge Modbus (documentatie)
Eerst voorgekomen: 16 januari 2026 om 18:49:05 (47310 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 14:23:44

Not able to connect to 192.168.1.142:1502


Hij heeft het hier over een IP ... 142, maar die mist in mijn router clients overzicht.

Acties:
  • Beste antwoord

  • Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:25
mrenkema schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:32:
Van zojuist:
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.solaredge_modbus
Bron: custom_components/solaredge_modbus/__init__.py:294
integratie: SolarEdge Modbus (documentatie)
Eerst voorgekomen: 16 januari 2026 om 18:49:05 (47310 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 14:23:44

Not able to connect to 192.168.1.142:1502


Hij heeft het hier over een IP ... 142, maar die mist in mijn router clients overzicht.
Lijkt erop dat je Solaredge omvormer een ander IP gekregen heeft, en dus niet meer op 192.168.1.142 zit. Daar probeert HA wel mee te connecten.
Dus: Uitzoeken welk IP je Solaredge omvormer nu heeft, en je HA config aanpassen.
Zet daarna direct je omvormer op een vast ip/DHCP reservering, anders heb je over een tijdje hetzelfde gedoe.

  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Yep, gezocht en correct. IP is nu eindigend op 138.
Hartelijk dank!

  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Hmm, ben nog een beetje nieuw in HA, waar kan ik het IP adres aanpassen?

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mrenkema schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:56:
Hmm, ben nog een beetje nieuw in HA, waar kan ik het IP adres aanpassen?
Zit in je add-on, kijk even in de docu daarvan. Uit mijn hoofd (ik heb dezelfde add-on een tijd gebruikt), zit deze in je configuration.yaml.

Overigens, de "modbus multi" schijnt tegenwoordig de betere add-on te zijn, die beter onderhouden wordt. Wellicht is overstappen dan meteen een betere optie. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Ga ik doen en geef dan meteen beide omvormer een vast IP adres.

  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Ik heb nergens kunnen vinden hoe je de configuratie in Modbus-SolarEdge kunt aanpassen. Wellicht alleen in de config file?
Anyway, gewoon omvormer deleten en nieuwe aanmaken met correcte IP adres. Beide IP adressen vastgezet in de router.

  • Marschmellow
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 22:09
Ik breek even in, ondanks dat het topic al vanaf januari niet meer actief is.

Ik heb ook problemen met de Solaredge omvormer integratie. Om de zoveel dagen (soms 3 soms 5 soms 10, geen pijl op te trekken) valt de verbinding weg naar home assistant. Als ik dan kijk naar de integratie staat er bij alle informatie Unavailable. Heel soms kan ik onderin bij configuration op Refresh klikken en dan is het weer goed, maar vaker niet dan wel.

Wat ik heb ontdekt: De omvormer zelf werkt wel gewoon, op de slimme meter zie ik gewoon teruglevering dus dat gedeelte werkt. Als in ik unifi kijk dan is die ook gewoon offline vanaf hetzelfde moment dat home assistant offline geeft. Bij mij heeft die dan niet ineens een nieuw ip adres, deze staat ook vastgezet in unifi trouwens.

Oplossing is dan de zekering van de omvormer uitzetten voor +/- 30min (soms wel langer) en dan weer aanzetten en dan komt alles weer online. (Ofja oplossing, tijdelijke fix want na zoveel dagen begint het weer)

Nog meer mensen die hier last van hebben? Ik durf al niet meer te zeggen hoelang het probleem zich voordoet. We hebben het huis gekocht november 2025 en de panelen en omvormer waren al aanwezig.

Solaredge omvormer: SE4000H

Fimware: 4.23.36

Home assistant:
  • Core 2026.5.3
  • Supervisor 2026.05.0
  • Operating System 17.3
Ik heb ook deze al gevonden, maar hier hebben ze ook nog geen oplossing. https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi/issues/913

Installateur mailen/bellen heb ik al eens geprobeerd, maar ik heb niet echt vertrouwen in zijn computer kennis zegmaar, hij bleef maar bezig dat de verbinding met de wifi niet goed is terwijl ik (na 4x herhalen) deze gewoon bedraad heb aangesloten. Toen hij ook nog begon over de powerline verbinding (die er uberhaupt niet is) heb ik hem vriendelijk maar lichtelijk geïrriteerd bedankt voor niks. Hij heeft mij dan wel de tip gegeven van de zekering uit en aan te zetten dus het telefoontje was niet helemaal voor niks.


Moraal van het verhaal, hebben meer mensen dit?

  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Gebruik je wel de Modbus-Multi? Daar ben ik naar toe gegaan en alles loopt prima. Ook de automatiseringen icm negatieve stroomprijzen.

Die automatiseringen heb ik gemaakt met AI.

PS: mijn connectie verlies was een defect communicatiebord. Na wat rommelen deed ie het weer en daarna nooit meer problemen.

  • Marschmellow
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 22:09
Ik gebruik de SolarEdge Modbus Multi via HACS.

Waar heb je precies aan gerommeld?

  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Ik had dus een fout: wel productie, maar in de SolarEdge waren de panelen zwart.

Installateur gebeld, die dacht meteen aan een communicatiefout. Kwam langs, ging meten, bv ook de internet-kabels. Dat was allemaal goed, dus nieuw communicatie bord aangevraagd.

Maar, de volgende dag was alles weer ok. Dat zag de installateur ook. Ik denk dus: de monteur heeft kbels eruit gehaald om te meten en daarna weer teug. Dat zal de boel weer tot leven hebben gebracht. Ik heb nog wel een jaar of 4 garantie, dus lat hem maar effe hangen.

  • Marschmellow
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 22:09
Garantie weet ik even niet, moet ik even nakijken. Huis gekocht samen met de panelen en nog niet volledig in verdiept.

Ik was ook al aan het denken om de omvormer eens open te schroeven en sowieso een nieuwe netwerkkabel in te steken. Die zit nu in de wartel voor de waterdichtheid, maar hangt in de kelder dus niet per se nodig. Misschien dat ik iets aan het bordje zie. In Covid tijd ook wel eens zonnepanelen geplaatst en vaker eentje open moeten schroeven om de kabels aan te sluiten dus thuis durf ik dat wel aan. (Sowieso de zekering uit en voor de dubbelzekerheid als het donker is)

  • mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 15:21
Garantie op de omvormers bij SolarEdge = 12 jaar. Ik maak ook gebruik van hun helpdesk via Whatsapp. Best ok en handig.

  • Marschmellow
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 22:09
Ik zal maar even mijn situatie updaten:

Ik heb laatst 2 thuis accu's geplaatst en meteen wat kabel management gedaan. Toen viel mij op dat de UTP kabel van de omvormer wat schade had aan de mantel, ik zag zo geen schade aan de kabels zelf. Maar deze zat sowieso al met een koppelbus naar mijn switch, dus meteen die volledige kabel vervangen en sindsdien is de omvormer niet meer offline gedaan. Dus waarschijnlijk toch de kabel die stuk bleek.
Pagina: 1