Alternatief geïsoleerde kantplank

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:00
Voor onze nieuw te bouwen dus meteen de afgewerkte vloer. De wanden worden opgezet uit sandwichpaneel die later bekleed worden met hout.

Nu zit ik dus met het detail tussen de geïsoleerde funderingsrand en de onderkant van het paneel, welke niet volledig tot op de grond komt. Hier zal iets van een plint of kantplank moeten komen, echter zijn de kant en klare geïsoleerde kantplanken schreeuwend duur.

Is hier een betaalbaar alternatief voor? Zijn bijvoorbeeld bouwplaten van Wedi of Lux Elements ook te gebruiken? Die zijn bijna 4x zo goedkoop, echter moeten deze dan nog wel afgewerkt worden met een watervaste plaat of cementstuc bijvoorbeeld.

Het detail lijkt erg op dit detail wat ik op internet gevonden heb, echter komt bij mij het paneel tot ongeveer 3 a 400mm boven de grond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl8wl1CxIelHc3hPU8LPsq7L54A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ifgz5ZzCDKzlQdShuM8jBU0e.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door emot op 22-01-2026 12:28 ]

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zou een strook XPS kunnen verlijmen met een strook HPL of cementvezelplaat, dat is in principe precies wat een kantplank is.

Ik heb hier ook nog steeds een stuk EPS onder de drempel van de voordeur. Zit daar nu al 3 jaar in de volle zon op het zuiden zonder afwerking. Het stuk boven de grond moet ik nog steeds een keer afwerken met een strookje HPL.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:23

Wuursj

want worst is al bezet

emot schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:28:
echter moeten deze dan nog wel afgewerkt worden met een watervaste plaat of cementstuc bijvoorbeeld.
Daar zit de crux. Stevige, watervast spul zoals cementvezelplaat is al best prijzig op zich. De XPS platen zijn de kosten niet.
Als je kosten kan besparen door het zelf samen te stellen: doen. Het zit bij jou ook flink boven het maaiveld dus dan wil je ook wel een mooiere plaat dan standaard kantplank.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 22-01-2026 13:38 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:36
Isolatieplaat met alu plooiwerk rond dat tot onder / achter het hout komt, in de kleur van het schrijnwerk?