Oldtimerradio aansluiten op versterker

Pagina: 1
Acties:

• Mauro_V
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22-01 19:05
Hoi,
Ik zou graag mijn oldtimerradio aansluiten op mijn versterker. Uitgang van de radio is gewoon plus en min, ingang van de versterker is RCA. Ik dacht dat ik dit makkelijk kon aansluiten door een RCA soldeerhuls te gebruiken. Toen ik het wou testen kreeg ik alleen gekraak. Om zeker te zijn dat ik niets had kapot gemaakt heb ik radio en versterker apart getest en deze werken zoals het moet. Weet iemand wat ik verkeerd doe of hoe het wel moet?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:42
De uitgang van je radio heeft plus en min.
Betekent dit dat je radio een ingebouwde versterker heeft (met volume knop) en dat de aansluiting bedoelt is om een speaker aan te sluiten?
RCA is namelijk een onversterkte ingang.
Als je de volume knop "op de juiste stand" zet en laat staan, zou het goed kunnen gaan.... in theorie....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:10

Jag

Daar moet een lijn verzwakken tussen anders ga je een veel te sterk signaal bedoeld voor een speaker, op een lijn ingang zetten. Deze bijvoorbeeld.

• Mauro_V
klinkt wel logisch. Blijft de functionaliteit van de volumeknop van de radio dan behouden bij het gebruik van een lijnverzwakker?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:19
Misschien handig om even aan te geven wat voor radio het precies is?
Oldtimerradio met buizen soms?
Misschien zijn er nog andere uitgangen aanwezig?

• Jag

Jag

Mauro_V schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:32:
klinkt wel logisch. Blijft de functionaliteit van de volumeknop van de radio dan behouden bij het gebruik van een lijnverzwakker?
Ja dat blijft maar bedenk wel dat je twee volumeknoppen in serie hebt. Qua signaal / ruis verhouding het beste om de volumeknop van je versterker te gebruiken anders ga je er een erg zacht signaal insturen en ook "gevaarlijk" met wisselen van bronnen omdat ie dan ineens snoeihard staat.

• Mauro_V
The_Doman schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:41:
Misschien handig om even aan te geven wat voor radio het precies is?
Oldtimerradio met buizen soms?
Misschien zijn er nog andere uitgangen aanwezig?
Radio is en blaupunkt frankfurt, geen andere uitgangen aanwezig.

• Mauro_V
Jag schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Ja dat blijft maar bedenk wel dat je twee volumeknoppen in serie hebt. Qua signaal / ruis verhouding het beste om de volumeknop van je versterker te gebruiken anders ga je er een erg zacht signaal insturen en ook "gevaarlijk" met wisselen van bronnen omdat ie dan ineens snoeihard staat.
Top, bedankt voor de nuttige info.

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:43
Mauro_V schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:32:
Werkt gewoon zoals normaal. Je hebt neem ik aan enkel je radio dus van input switchten is niet van toepassing.

Heeft je sub/versterker geen high-input? Dan heb je de converter niet nodig en kun je direct je speakeruitgang er op aan sluiten. Anders speaker output- RCA converter er tussen en ben je er ook.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Jag

Jag

Alleen car audio versterkers en subwoofers hebben high level inputs. Die kans lijkt me klein

• FSSF
Dat klopt. Vermoeden dat het ook om een auto set up gaat. Maar misschien zit ik er naast.

• Mauro_V
Het gaat hier inderdaad om een auto set-up. Heb eens gekeken op de versterker en zijn nog 2 connectors. Dit is voor een klein stekkertje. Eronder staat "+--+" is dit de high-input die je bedoelt @FSSF?

• FSSF
Zonder foto/type een beetje gissen maar hele grote kans dat dat inderdaad de high level input is.

• Jag

Jag

Zou heel goed kunnen. Maar wel veilig om te controleren; het kan ook een output zijn. Met foto / typenummer en Ai kom je een heel eind.

• Mauro_V
heb de handleiding eens opgezocht en dit is inderdaad de high-input. Dan is het kwestie van stekker vinden, solderen en klaar veronderstel ik?

• Jag

Jag

Ja dat lijkt helemaal goed te gaan. Als je radio maar 1x plus/min heeft, dan is ie monio. Dan kan je de twee plussen met elkaar doorverbinden om uit twee kanalen geluid te krijgen. De nul is inwendig in de regel al doorverbonden

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:39
Buizenradio’s hebben vaak een 5 polige DIN plug maar veelal alleen ingang voor een platenspeler, ik ben ze weinig tegengekomen dat er een output op zat, de plus en min is een luidspreker aansluiting maar die kun je niet gebruiken voor een output, je kan er zelfs geen moderne luidspreker op aansluiten van een 4 tot 8 ohm, de eind buizen gaan er geheid aan. Als je het wel wilt dan moet je op een buizenradio forum info opvragen hoe je daar een circuitje voor kan maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Malle-piet op 22-01-2026 17:21 ]

• FSSF
Malle-piet schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:20:
Buizenradio’s hebben vaak een 5 polige DIN plug maar veelal alleen ingang voor een platenspeler, ik ben ze weinig tegengekomen dat er een output op zat, de plus en min is een luidspreker aansluiting maar die kun je niet gebruiken voor een output, je kan er zelfs geen moderne luidspreker op aansluiten van een 4 tot 8 ohm, de eind buizen gaan er geheid aan. Als je het wel wilt dan moet je op een buizenradio forum info opvragen hoe je daar een circuitje voor kan maken.
Betreft gewoon een oudere autoradio... Buizenverhaal is niet van toepassing.

Pagina: 1