Vraag

• FelixVos
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-01 10:31
Mijn vraag
...Ik heb een AWB c.v. ketel en een Remeha Elga ace warmtepomp deze functioneerd goed tot dat de c.v.keter mee gaat doen. Als de thermostaat op b.v. 20 gr. staat is de binnetemp. ook rond 20 gr. Echter bij koud weer onde de 4 gr. gaat de ketel mee doen en dan wordt het veel te warm. Als de thermostaat dan op 20 gr. staat wordt de tempt. binnen wel 23 gr. Je moet hem dan steeds handmatig naar beneden bijstellen. Hoe is dit opte lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25
Waarschijnlijk is de ketel niet via Opentherm of 0-10V aangesloten.
Een oplossing kan zijn dit aan te passen of het vermogen van de ketel naar het minimum in te stellen op de ketel zelf. Bij 23gr stopt de ketel wel of blijft deze eindeloos doorverwarmen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• FelixVos
Hij blijft doorverwarmen als je hem niet handmatig gerug steld. Het is een verbeterd rendement ketel met aan/uit hoogrendement kan niet uit huis is erg goed geisoleerd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat bedoel je precies met terugstellen? Je draait dan de thermostaat naar een lagere stand?

Welke thermostaat gebruik je en hoe snel gaat die overshoot die je krijgt?

Ik heb dit zelf ook met een DIYLESS thermostaat, maar de effecten zijn niet zo extreem als jij beschrijft. In mijn geval is de ketel begrenst op minimaal vermogen. Veel thermostaten werken met een PID-regeling en die gaat helemaal in de war zodra de eigenschappen van het verwarmingstoestel wijzigen. Vraag je 30 graden van de warmtepomp, zal die 1KW vermogen leveren om dat te halen. Vraag je 30 graden van de CV ketel, krijg je 8KW en gaat de temperatuur daar heel snel heel dik overheen. Voordat de PID-regeling van je thermostaat dat terug heeft geregeld naar een temperatuur waarop de CV ketel niet meer stookt ben je een halfuur verder.

• FelixVos
Ik bedoel handmatig de temp. op de thermostaat terug zet. Het is een etwist van remeha. Hij geeft meestal een hogere temp. aan als dat het werkelijk is. Ook bij alleen verwarmen van de w.p. geeft hij soms 23 gr. aan terwijl de werkelijke temp. b.c. 20 graden is. Maar de echte temp. b.v. 20 gr. blijft dan wel constand.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welke ketel heb je precies? Zoek een handleiding van die ketel en beperk het vermogen op de minimale stand. Dan is het waarschijnlijk nog steeds 2-8x teveel. Temperatuur op de ketel kan je ook naar beneden zetten.
Verder vind ik je verhaal een beetje warrig, eerst wordt het "wel 23 graden" en vervolgens blijkt dat de thermostaat gewoon kunstmatig 23 graden aangeeft terwijl het 20 graden is in huis.

Alternatief is je ketel niet meer aansturen en volledig op de warmtepomp. CV dan alleen houden voor tapwater. Ik weet alleen niet of je dat voorelkaar krijgt met een Elga.
Pagina: 1