Dakopbouw advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:56
Ik wil een dakopbouw laten zetten tbv een uitbreiding van een slaapkamer op de eerste verdieping.
De garage, onder de opbouw wordt tevens verbouwd tot een woonruimte cq keuken.

Vanwege de fundering zal de opbouw vermoedelijk een HSB constructie worden.

Ik ben gestuit op prefabmaat wat me wel interessant lijkt, alleen weet ik niet of de contructie wel is wat aan mijn wensen voldoet.

- Wandopbouw van 38 x 184 mm of 38 x 235 mm, met een maximale RC-waarde van 4.7.
- Wanden worden aan de binnenzijde standaard voorzien van een 12 mm Ladura gipsvezelplaat. Waar nodig gecombineerd met een 12 mm OSB-plaat, zodat de wand direct geschikt is voor montage van installaties of ophangpunten.
- Knauf Naturol 32

Buitenzijde kan je kiezen tussen de volgende 2 opties
- Waterkerend en dampdoorlatend folie
- Folie met spijkerregels, geschikt voor het direct monteren van gevelafwerking zoals houten delen of plaatmateriaal

Dakconstructie
- Houten of stalen frame, isolatie, dampremmende laag, dakbedekking (zoals EPDM of bitumen) en eventueel afschotisolatie.
- Isolatie tot 6,3 RC
- Keuze tussen warm of koud dak

De vloeropbouw boven de garage kan de plaatselijke aannemer pas adhv de situatie aangeven hoe dit zal worden opgebouwd. Maar ik heb dingen als massa-veer-massa, zweefvloer etc gelezen .

Graag zou ik jullie advies/tips willen ontvangen en/of men ervaring heeft met oa prefabmaat of andere een prefab opbouwer

Is bijv de bovengenoemde constructie wel goed genoeg voor mijn wensen?

- (Contact) Geluid tussen de verdiepingen
- warmte- en geluidsisolatie van/naar buiten (slaapkamer en hoekwoning)

Wat is een goede constructie vd vloeropbouw tegen loop-/contactgeluiden?

in hoeverre is 12 mm Ladura+ 12mm OSB icm knauf naturoll 032 voldoende?
Zal het helpen als ik zelf nog een extra 12mm Ladura gipsplaten tegenaan vastzet?
Of moet ik als dat mogelijk is de opbouw, casco wind- en waterdicht laten opleveren en zelf naar keuze de binnenwanden (met betere) materialen afwerken?

Ik zou graag jullie mening willen

Alle reacties

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:15

Wuursj

want worst is al bezet

Je defineert nergens je wensen dus of het aan je wensen voldoet, weet ik niet :P Wel voldoen de isolatie waarden prima aan het bouwbesluit voor nieuwbouw dus qua isolatie zit het wel goed.

12mm OSB + 12mm gipsvezelplaat is uitstekend, daar valt niet heel veel zelf te verbeteren. Ik ken ladura niet maar maar als dat vergelijkbaar is met andere gipsvezelplaten zoals knauf rigidur of fermacell heb je een prima wand, stukken beter dan normale gipsplaat. In mijn opbouw (en aanbouw) heb ik 12mm OSB met 10mm gipsvezel gebruikt. Bij de OSB staat echter wel 'waar nodig'. Maak daar 'overal' van.

Zelf heb ik houtvezel isolatie gebruikt in dak en wanden ivm betere isolatie tegen warmte in de zomer. Dat doet zwaar houtvezel een stuk beter dan licht glaswol. Maar met een labda waarde van 0,36 isoleert dat wel iets minder dan de 0,32 van het glaswol dus bij gelijke dikte haal je de bouwbesluit norm niet.

Als je kan kiezen: altijd voor warm dak isolatie gaan door waarschijnlijk een laag pir over je dak heen. Maar bij gelijke dak hoogte (soms vastgelegd in bestemmingsplan) zou dat wel hoogte aan de binnenkant kunnen kosten.

Qua vloer kun je helemaal los gaan met een zwevende fermacell vloertje als ontkoppeling.

Hoe zit het met de ramen en kozijnen? Daar lees ik niets over.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 22-01-2026 10:17 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Eskiya
Ramen en kozijnen kan je zelf kiezen uit houten, kunstof, aluminium.
Merk/type kozijn is niet vermeld maar ben ook voornemens om de kozijnen van de woning te vervangen met Schüco kozijnen. Zou ze dan moeten vragen of ze (ook) Schüco leveren. Bespaart mij weer gedoe met weer een kozijnzetter in te schakelen voor het maken en plaatsen van een kozijn.

Volgens mij is Ladura een vergelijkbaar plaat als de Gyproc Habito maar dan van het merk Siniat. Chatgpt zegt:
LaDura Premium past beter bij vochtige/intensieve ruimtes (gangen, badkamers) en staal-/houtskelet, met focus op akoestiek en stabiliteit.
Habito is ideaal voor robuuste Metal Stud-wanden met zware ophanging (TV's, keukens), klinkt massief en minimaliseert scheuren.
​​
Gebruikers melden gelijkwaardige prestaties, maar Habito makkelijker voor doe-het-zelf door systeem (geen extra hout nodig); LaDura soms goedkoper.

Dat is wel een goeie om OSB beplating overal te laten zetten ipv daar waar nodig. Zal het een toegevoegde waarde hebben om de binnenmuren extra met habito of nog een laag Ladura te plaatsen bovenop de OSB+Ladura afwerking?

Dak van de dakkapel heb ik nav de dakkapel topic een warme dak constructie voor gekozen. Dat zal hier ook mijn voorkeur naar uitgaan.
Warm dak wordt opgebouwd als 18mm OSB of Underlayment + PIR isolatie + EPDM. Zal ik last met deze constructie last krijgen van trillingen en/of andere geluiden van een WeHeat BlackBird P80 of Vaillant warmtepomp unit voor all-electric en airco units? En desnoods zelf (achteraf) van binnenuit rekening mee moet houden om de trillingen en geluiden te minimaliseren?

Je geeft aan dat ik/men qua vloer helemaal los kan gaan met een zwevende fermacell vloertje als ontkoppeling. Ik ben een leek op bouwvlak :-)
Wat moet ik me hierbij voorstellen als ik bijv ook vloerverwarming wil en bijv ook in de opbouw een deel vd badkamer wil uitbreiden waardoor er (sanitaire) leidingen getrokken moeten worden? Gaan de leidingen dan onder de vloer?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:15

Wuursj

want worst is al bezet

Ladure is een merknaam met verschillende soorten plaat. Je hebt nu Ladura premium in chatgpt gegooid maar dat lijkt 'gewoon' een 12,5mm gipsplaat te zijn waar de offerte het over een gipsvezelplaat heeft. Dat is een groot verschil.
​​
Dat is wel een goeie om OSB beplating overal te laten zetten ipv daar waar nodig. Zal het een toegevoegde waarde hebben om de binnenmuren extra met habito of nog een laag Ladura te plaatsen bovenop de OSB+Ladura afwerking?
Wat voor voordeel zoek je? Ophangen van dingen kan al prima door de OSB. Je voegt (veel) massa toe. Dat kan helpen tegen buren geluid maar dat heb je met een opbouw niet. Brandwerendheid van gipsvezel is al prima. Ik heb alleen bij een geluidswerende wand tussen mij en de buren gedubbeld, de rest is gewoon enkel.
Zal ik last met deze constructie last krijgen van trillingen en/of andere geluiden van een WeHeat BlackBird P80 of Vaillant warmtepomp unit voor all-electric en airco units? En desnoods zelf (achteraf) van binnenuit rekening mee moet houden om de trillingen en geluiden te minimaliseren?
Mijn WP staat op zo'n soortgelijke constructie waar ik tussen de balken wel nog extra geisoleerd heb om holle ruimte te voorkomen (en de Rc naar 8,5 te krijgen). Normaliter hoor ik hem niet, op vol vermogen een beetje brommen. Er is een heel topic over stiller krijgen van WP's op daken maar dat gaat meer over spullen op het dak.
Je geeft aan dat ik/men qua vloer helemaal los kan gaan met een zwevende fermacell vloertje als ontkoppeling. Ik ben een leek op bouwvlak :-)
Wat moet ik me hierbij voorstellen als ik bijv ook vloerverwarming wil en bijv ook in de opbouw een deel vd badkamer wil uitbreiden waardoor er (sanitaire) leidingen getrokken moeten worden? Gaan de leidingen dan onder de vloer?
Fermacell heet een product overzicht met wat er mogelijk is met vloerverwarming in zwevende vloeren. Ja het kan maar niet met alle soorten vloerdelen. Ander leidingwerk zou ik niet in dak dekvloerte leggen maar in de oude dakconstructie er onder.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-02 17:56
Eskiya schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:35:
Ik wil een dakopbouw laten zetten tbv een uitbreiding van een slaapkamer op de eerste verdieping.
De garage, onder de opbouw wordt tevens verbouwd tot een woonruimte cq keuken.
Ik neem aan dat je het een en ander hebt nagezocht of je dat zomaar mag doen? Dus dat je een vergunning nodig hebt? Dat het omgevingsplan / bestemmingsplan het toestaat c.q. gewijzigd moet worden?
Vanwege de fundering zal de opbouw vermoedelijk een HSB constructie worden.
Wat zegt een constructeur over hoe je het mag aanpakken? Denk dat je eerder even bij een constructeur langs moet lopen om daar eens wat navraag te doen.
Ik ben gestuit op prefabmaat wat me wel interessant lijkt, alleen weet ik niet of de contructie wel is wat aan mijn wensen voldoet.
Wij weten niet wat je wensen zijn. Dat geef je niet echt aan. Je zal dat dan toch echt zelf mogen bepalen.

• Eskiya
RonnieKo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Ik neem aan dat je het een en ander hebt nagezocht of je dat zomaar mag doen? Dus dat je een vergunning nodig hebt? Dat het omgevingsplan / bestemmingsplan het toestaat c.q. gewijzigd moet worden?

[...]

Uiteraard, anders zou ik hier geen topic over wijden. Sterker nog, 3 straten verderop heeft de gemeente in augustus een bouwvergunning voor een dakopbouw verleend. Ik heb de vergunning en bijbehorende bouwtekeningen bij de gemeente opgevraagd en tevens een afspraak met het bouwbedrijf gemaakt die daar de vergunning voor aangevraagd heeft en de dakopbouw gaat uitvoeren.

Wat zegt een constructeur over hoe je het mag aanpakken? Denk dat je eerder even bij een constructeur langs moet lopen om daar eens wat navraag te doen.

[...]

Zover ben ik nog niet, omdat ik nog in de (financieel) verkennende fase zit. Dit zal bij de uitvoerende partij liggen.

Wij weten niet wat je wensen zijn. Dat geef je niet echt aan. Je zal dat dan toch echt zelf mogen bepalen.
Echte speciale wens heb ik niet maar belangrijkste is dat de isolatie en geluid naar boven/onder/buiten zo goed mogelijk worden gedempt en niet dat we bij wijze van spreke een "Lego" constructie krijgen. Uiteindelijk weten bouwbedrijven wel hoe ze bepaalde dingen moeten doen, maar wil toch zelf ook eea weten voordat ik me van alles en nog wat laat aanpraten. Wellicht dat ik met de tips van jullie dit kan aankaarten bij de bouwbedrijven.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het probleem is dat je met "lego" en "zo goed mogelijk" nog altijd niet veel zegt. het kan altijd beter dus zo goed mogelijk is niet echt een maatstaf en lego is geen referentie voor echte huizen huizen.

bestaande houten vloeren (of in dit geval een Ex-dak) zijn wel vrij simpel er is maar 1 beste methode en dat is ontkoppelen, verzaren en kierdichting.

ontkoppelde vloer (bv middels fermacel platen)
ontkoppeld plafond (bv middels veerregels of een vrij hangend plafond)
verzwaren plafond (ipv 1 laag 2 lagen gips of een speciale zwaardere plaat gebruiken)
opgevulde ruimte (bv middels cellusose)
bij de werkzaamheden een extreme focus op kier dichting

dan prefab vs in situ Je hebt een duidelijke voorkeur voor prefab, maar je project heeft eigenlijk geen schaalvoordeel in prefab en gezien je de ruimte eronder ook laat aanpakken lijkt het mij meer voor de hand liggen als je gewoon een lokale aannemer aanschrijft met je plannen. of hij dan gaat blokken lijmen of een frame maakt op de bouwplaats in zijn loods of een timmerfrabiek het laat maken maakt weinig uit. je hebt wel alle vrijheid als het gaat om formaat, materiaal gebruik en tot op zekere hoogte het bouwsysteem.
veder moeten de nieuwe wanden minimaal RC 4,7 zijn en dus niet maximaal dat zelfde geld voor het dak van Rc 6,3 overegens zijn er uitzonderingen voor , maar dat is de basis.
Pagina: 1