Vraag

• Chris79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:21
Toen ik vanavond vanuit de kou binnenstapte in mijn hal (waar ook een ruimte met de cv-ketel zit), hing er een muffe geur. Niet echt rotte eieren, maar een lichte rioolgeur.

Ik dacht even aan een gaslek. Al dacht ik dat vorig jaar, toen ik een soortgelijke geur rook, ook. Toen heb ik nationale nummer gebeld en kwamen er 's avonds laat nog uitgebreid twee busjes langs maar die zeiden dat alles in orde was.

VRAAG 1: Daarom durf ik nu niet weer te bellen, ook omdat ik de geur niet meer ruik, dan is het waarschijnlijk geen lek, toch?
Het is een Intergas ketel uit 2008 in een flat van de sociale woningbouwvereniging die goed onderhouden en gecontroleerd wordt.

VRAAG 2: toen ik bij de cv-ketel en gasmeter keek, zag ik wel een soort groene uitslag bij een gasleiding in de buurt van de gasmeter (zie foto's). Is dat gevaarlijk of hoef ik hier niets aan te doen? Toen ik er zeepsop bij hield zag ik geen belletjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UolXlcWYN7OTBraqM1EHitpLFuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PfzsBzsX4ayxQAI8Dp0GQoT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzGC9OsRCteRR9cHSFyvoxTSYOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuKD1gBkWWBtvFlMrh1F58lS.jpg?f=fotoalbum_large

VRAAG 3: Bestaat er een soort handig en niet al te duur (hand-)metertje waarmee ik eventueel een gaslek en / of koolmonoxide zou kunnen detecteren? Ik zou het liefste zien dat zulke meters verplicht werden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Om je misschien wat gerust te kunnen gaan stellen: Waarschijnlijk was het ook nú geen aardgas wat je rook maar daarvoor moet je eigenlijk zelf wél eerst gaan weten hoe 'aardgas' wél ruikt.
Als je toevallig ook nog een gasfornuis hebt dan zou je daar eens even (een paar seconden!!) één brander van open kunnen zetten zonder dat je de ontsteking een vonk laat geven.

Aardgas (of dát wat er door je energieleverancier geleverd wordt onder die noemer) is eigenlijk geur, kleur en smaakloos maar wordt door 'de Gasunie' voorzien van dat specifieke geurcomponent om het voor iedereen met reukvermogen tot een herkenbaar iets te maken.

CO ruik je sowieso NIET!! Voordeel van CO is dat het 'zwaarder' is dan de 'lucht' en dus altijd naar de bodem zakt. Daarmee heb je in de meeste woningen ook meteen het grootste nadeel te pakken doordat de CV ketel vaak op zolder staat en (bij een onvolledige verbranding van aardgas) CO gaat uitstoten wat vervolgens naar de vertrekken daaronder gaat stromen zonder dat je dat ziet of ruikt.... 'proeven' kun je het wél, maar dan is het vaak al te laat.

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 22-01-2026 00:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse