Dakkapel verder isoleren + wtw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29
Ik gebruik de dakkappel als thuiskantoortje en ben wat ongelukkig met het klimaat daar. Warmte trekt snel weg, co2 en vocht zijn beiden hoog. Hij is geplaatst tussen 93-96 (luchtfoto's), maar de gemeente heeft geen bouw-aanvraag geregistreerd.

Ziet er ongeveer zo uitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhqedCB8pK3SL9RypHdeTjlWhe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YEzbIQQUJk3pOFDJ6aCXavAU.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit al gedaan / geinspecteerd.
- glas ruiten vervangen door HR glas
- schuin dak aan de achterkant van binnen open gemaakt. Daar trof ik ~12 cm stro aan. Ik heb een isolatiebedrijf daar 10 cm pir aan toe laten voegen. Moet het nog afwerken.
- wangen De zijmuren zijn ongeveer 8 cm dik. En dat plus nog ~8cm lege ruimte tussen het hout en de gipsplaten aan de voorkant. Ik ben wat huiverig om er aan de buitenkant platen af te halen om te zien of er isolatiemateriaal in zit. Ik vermoed van wel, maar met 8cm heb je na het aftrekken van plaatmateriaal binnen en buiten niet genoeg over om RD=3.5 of hoger te halen.
- plat dak: bevat ~12cm steenwol. Genoeg voor RD3.5, maar ik zou graag meer isolatie toevoegen. Reputabele partijen vragen voor isolatie van buitenaf een gewichts-berekening (nouja, als ik ook meteen vraag of er iets met sedum en zonnepanelen kan worden gedaan), maar omdat ik geen originele bouw-aanvraag heb met de maten, kan ik dat alleen doen op basis van zelf zoeken naar de gordingen. Die blijken ~6x12.5 met 60cm hart-tot-hart. Maar ik kan niet zien waar dit op steunt. De lengte van het plafond is ongeveer 3.65. Als je die doorrekend kan het gewicht max 1 kg/m2 extra dragen volgens een professionele berekening of 1.4kN (140kg) volgens chatGPT -- ik stel me zo dat dat de marge is die je sowieso wilt overhouden voor sneeuw enzo. Boven de eerste meter daarvan zit nog de nok van het huis. Ik kan me voorstellen dat er nog een bevestigingspunt zit aan het andere schuine dak. Als ik de lengte op 2.65 meter zet maakt chatgpt er 3.5 kN/m2 van.
misc: aan linker en rechterkant van het plaatje, onder het schuine dak zit een nis van 45 cm diep. Aan de rechterkant zit daar nu de cv. Die gaat weg, we gaan voor een warmtepomp. Het buffervat en interne unit komen daar en het vat komt onder het schuine dak, achter. Er zit een luchtpijpje direct naar boven, naar buiten, diameter 125mm, geen ventilator, maar met een rond plastic plaatje dat ik strakker of losser kan stellen.

Dit is waar ik mee worstel:
- Waar kan ik het best beginnen met meer isoleren? De wangen lijken mijn grootste 'lekpost'. Aanpakken vanaf binnen of buiten?
- Hoe kom ik aan een betere / onderbouwde inschatting van wat het dak kan dragen? Is dat uberhaupt de moeite waard?
- Ik zou graag een warmte-terugwin-unit installeren om de relatief hoge luchtvochtigheid en co2 te fixen en minder warmte te verliezen dan bij roosters. Maar die gaan uit van een muur van 30-50cm dik. Mijn (wang) muur is 8 cm naar de zijkant of ~ het dubbele aan de voorkant :/.

Ik heb een thermische camera gekocht met het idee dat ik daarmee warmtelekken kan vinden, maar alle muren zijn koud :P, vooralsnog geen inzichten uit onttrokken..

Localhost is where the heart is

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:07
co2 raak je kwijt door te ventileren, het wordt warmer door een kachel aan te zetten, alleen isoleren wordt het niet warmer van. je dak kun je nog van buiten isoleren door er xps platen en wat stoeptegels op te leggen.
en infraroodcamera werkt alleen als je verschil in binnen en buitentemperatuur maakt, dus eerst een paar uur een kachel aan en dan kun je verschillen zien, zeker als het nog een beetje waait buiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SilentStorm
Dank. Kachel aan, kachel uit, wachten. En dan zoek ik van binnenuit naar plaatsen waar de muur op (gegeven dezelfde afstand vanaf de camera) iets kouder is? Klinkt als een plan. :) nog eens kijken wanneer ik een momentje heb.

Ik heb voor de co2 twee ventilatieroosters. Die zitten wel weer achter een rolgordijn, dus niet ideaal. Ze houden de co2 niet laag genoeg, maar dragen wel bij aan warmte verlies. Als ik niet af en toe ook een raam open zet, tikt ie soms wel 2000 ppm aan. De norm is < 800 en 1200 wordt gezien als echt te veel.

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:54
Net andersom ... je meet buiten en kijkt of je warme plekken ziet. Bij goede isolatie is de buitenmuur koud. Ik heb het geprobeerd maar het is een kunst op zich. Ik kon er zelf weinig wijs uit worden.

• No Hands
gron74 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:29:
Net andersom ... je meet buiten en kijkt of je warme plekken ziet. Bij goede isolatie is de buitenmuur koud. Ik heb het geprobeerd maar het is een kunst op zich. Ik kon er zelf weinig wijs uit worden.
het kan allebei, je kan bekijken waar binnen kou aanwezig is of e kan buiten kijken waar warmte naar buiten komt.
Goede infrarood foto's maken en ook de juiste conclusies eruit halen vereist wel wat inzichten inderdaad.

• No Hands
SilentStorm schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:09:
Dank. Kachel aan, kachel uit, wachten. En dan zoek ik van binnenuit naar plaatsen waar de muur op (gegeven dezelfde afstand vanaf de camera) iets kouder is? Klinkt als een plan. :) nog eens kijken wanneer ik een momentje heb.

Ik heb voor de co2 twee ventilatieroosters. Die zitten wel weer achter een rolgordijn, dus niet ideaal. Ze houden de co2 niet laag genoeg, maar dragen wel bij aan warmte verlies. Als ik niet af en toe ook een raam open zet, tikt ie soms wel 2000 ppm aan. De norm is < 800 en 1200 wordt gezien als echt te veel.
Alleen een rooster niet niets, tenzij de wind erop staat. Lucht gata niet vanuit zichzelf op magische wijze bewegen. Roosters worden normaal gebuikt icm een afzuigpunt, om de lucht door die roosters te trekken.

• SilentStorm
Dat klinkt als een behoefte aan mechanische ventilatie. Misschien als alternatief op een wtw. Maar het is een oud huis. Heeft er nooit ingezeten. Convectie verplaatst de lucht. En zou zon unit dan niet juist laag in het huis moeten komen? (Warme lucht komt uiteindelijk boven) (Of nog beter, een complete ventilatie unit met aftakkingen voor elke ruimte)

.. een wat grotere/andere stap dan ik in het hoofd had. En met overdruk raak ik ook meer warmte kwijt.

Muur dikker maken +wtw klinkt mij logischer(?)

En thanks voor de input op warmte meten. Als ik dat vanaf buiten for is het nog iets lastiger, want tweede verdieping en afstand.

Ik had eerder dit gemaaktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEJLEkuoz5wRbIf9q62h0qVNo3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QF4CCtqpFQl7sqmM2MOGhzR4.jpg?f=fotoalbum_large

Kon ik niet veel uithalen..

Pagina: 1