Structurele gebreken bij nieuwbouw appartement.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:54
Wij huren iets langer dan een jaar een nieuwbouw appartement. Helaas zijn er continu gebreken aan het gebouw en we krijgen het gevoel dat het structureel niet wordt opgelost.

We willen een officiële klacht sturen. Mijn vraag is: hoe zit het juridisch met (servicekosten) inhouden bij gebreken? Wat is een verstandige route: ingebrekestelling, huurcommissie, rechtsbijstand, etc.?

Tot nu toe heb ik:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:50
Ah, iets verkeerd gelezen. Jij bent dus de huurder.

Veel dingen die je noemt zijn niet jouw appartement alleen, maar betreffen waarschijnlijk meer appartementen in het gebouw.

Als het goed is dan is er een VvE om een aantal van deze zaken op te lossen. Daar is de verhuurder deel van, maar kan je daar als huurder niet de vergadering van bijwonen en/of notulen bekijken? Neem aan dat iets zoals de garagedeur daar wel besproken wordt?

Punt 2; is zonwering geen oplossing? Een appartement wordt warm, dat is een feit. Amar zonder absolute cijfers kan je weinig. Dat de verhuurder op jouw kosten een zonnescherm of rolluiken kan ophangen is dan een prima oplossing?

[ Voor 81% gewijzigd door President op 21-01-2026 18:55 ]

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:54
President schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:49:
Ah, iets verkeerd gelezen. Jij bent dus de huurder.

Veel dingen die je noemt zijn niet jouw appartement alleen, maar betreffen waarschijnlijk meer appartementen in het gebouw.

Als het goed is dan is er een VvE om een aantal van deze zaken op te lossen. Daar is de verhuurder deel van, maar kan je daar als huurder niet de vergadering van bijwonen en/of notulen bekijken? Neem aan dat iets zoals de garagedeur daar wel besproken wordt?

Punt 2; is zonwering geen oplossing? Een appartement wordt warm, dat is een feit. Amar zonder absolute cijfers kan je weinig. Dat de verhuurder op jouw kosten een zonnescherm of rolluiken kan ophangen is dan een prima oplossing?
Klopt, ik ben huurder. En je hebt gelijk dat veel van deze punten het hele gebouw aangaan en via de VvE zouden moeten lopen. Het is een gemengde woonomgeving (koop/huur/sociaal) met meerdere verhuurpartijen en hoewel er veel bij de VvE gemeld en geklaagd wordt, blijft actie structureel uit. De garage is inmiddels aantoonbaar onveilig aan het worden (diefstallen van fietsen/motoren, intimidatie etc..).

Er zijn een aantal bewoners die stappen aan het maken zijn om de verhuurder in gebreken te stellen die we gezamelijk gaan tekenen. Wellicht is het slim om dit af te wachten?

Wat betreft punt 2: Voor de warmte hebben we al zuignap screens geprobeerd maar alsnog word het ruim 26-30 graden binnen - het appartement staat de heledag vol in de zon en niet bij ieder raampartij kunnen we van buitenaf de zon weren. Ik heb wel wat sensor data van mijn eigen ZigBee sensoren maar dit is niets officieels natuurlijk.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou ook zeker eens contact opnemen met de Woonbond. Die hebben ook juridische ondersteuning en waren recent ook op TV met dit soort onderwerpen.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:50
26-30 is toch niet absurd hoog? Geen idee hoor wat het in de zomer hier in huis is, maar wij hebben rolluiken laten installeren. Dat zou bij jullie ook kunnen, al snap ik wel dat je dat zelf niet wilt bekostigen. Dan moet je kijken of de verhuurder die wil kopen en dat je maandelijkse kosten stijgen

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:47

Illusion

(the art of)

Dus voor punt 1 en 2 heb je 1 mailtje gehad, waarop je niet direct antwoord kreeg?
En voor punt 3 en 4 heb je nog niet eerder een melding gedaan?

Dan zou ik eerst eens een paar keer bellen.
Met een brief als deze zouden bij mij gelijk de hakken in het zand gaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:37
mikeve97 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Er zijn een aantal bewoners die stappen aan het maken zijn om de verhuurder in gebreken te stellen die we gezamelijk gaan tekenen. Wellicht is het slim om dit af te wachten?
Dat lijkt me wel ja eendracht maakt macht

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Soms mag je als huurder naar de VVE vergadering (zonder stemrecht) als ik het goed heb.
Daar je punten kenbaar maken, en kijken of je met elkaar tot een oplossing kan komen.

Rolluiken / screens / zonwering zal allemaal via de VVE moeten namelijk, hier heb je op zijn minst toestemming voor nodig.
Pagina: 1