CPU upgraden het waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HiddeRidder
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik zoek een?
CPU

Wat is je budget?
De 2 processors die ik overweeg zijn:
- AMD Ryzen 7 5800X
- AMD Ryzen 7 5800XT

Ik weet dat die X3D cpu's de beste zijn maar die zijn niet meer voor een goede prijs te vinden helaas.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AM4

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
AMD Ryzen 5 5600
ASUS TUF Gaming B550-PLUS
ASUS Prime GeForce RTX 5070 12GB GDDR7 OC Edition
1440P Display

Ik vroeg me af of een upgrade naar 1 van de bovenstaande cpu's het waard is? Zal dat een goede boost geven aan de 1% low en gemiddelde fps?
Want ik merk dat mijn fps toch redelijk gelimiteerd word in cpu zwaardere games zoals Battlefield 6.

Bedankt.

Alle reacties

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-02 21:52

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Nee. In BF6 ga je pas iets merken met een x3d cpu, of de overstap naar AM5. Maar zelfs een am4 x3d cpu is dat een bottleneck voor een 5070 in die game.

Ik haal in bf6 met mijn 9060xt en 7800x3d meer fps op 1080 en 1440p dan een maatje die een setup heeft met een 5700x3d en een 5070.

[ Voor 30% gewijzigd door JZX81_Drift op 21-01-2026 17:36 ]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:05

HugoBoss1985

Xenotech

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@HugoBoss1985 dat zijn allemaal weer de bekende staatjes met 1080P verschillen, de enige plek waar de processor nog echt uitmaakt. Op 1440P zijn die verschillen een stuk kleiner.

Als je deze benchmarks ziet, zie je dat je in de meeste games op 1440P zelfs met een 9800X3D nauwelijks beter scoort dan een 5600: YouTube: REALISTIC CPU Scaling - RTX 5070 & RX 9070 XT

Helaas zit battlefield niet tussen de geteste games, want youtube zit over het algemeen vol met rommel ipv goed gestandaardiseerde en uitgelegde tests als bij dit filmpje. Maar dingen als Black Myth Wukong en Cyberpunk wel en dan is denk ik vrij te verwachten dat upgraden vooral relatief duur is, waar je ook naartoe gaat. Zou je een CPU heavy game als Baldur's Gate spelen dan lag het anders, maar in dit geval denk ik dat het je niet echt veel op gaat leveren. Idd zie je helaas wel dat een 5070 wat diepere lows heeft met een 5600X dan een RX 9070 XT.

Een 2600X of 3600X hebben ze wel vaker getest daar in CPU scaling tests en je ziet dan dat het op 1440P wel echt zinvol is over te stappen naar een 5XXX serie, maar tenzij je idd ergens een 5700X3D of 5800X3D deal per ongeluk tegen het lijf loopt zou ik niet over upgraden nadenken. Op AM4 zijn andere stappen te marginaal, en naar AM5 levert het wel meer op maar betaal je door de forse geheugenprijs relatief enorm veel voor de FPS die je extra krijgt.

Ik zou echt even met settings tweaken; cpu heady dingen wat lager, en gpu dingen wat hoger. Dan kom je in het geval van Battlefield 6 zo uit:

1. CPU-ontlasting (Directe impact op Lows)
Mesh Quality: Medium. (Cruciaal: vermindert CPU-berekeningen voor verre objecten).
High Fidelity Object Amount: Low. (Vermindert simulaties van brokstukken/omgeving).
Undergrowth Quality: Low. (Bespaart CPU-rekenkracht voor vegetatie).
Effects Quality: Medium. (Voorkomt inkakken tijdens zware explosies).

2. GPU-kracht benutten (Mag op High/Ultra)
Texture Quality & Filtering: Ultra. (Je hebt genoeg VRAM).
Terrain Quality: High. (Heeft weinig invloed op de CPU).
Lighting Quality: High. (Ziet er veel beter uit en de 5070 trekt dit prima).

3. Stabiliteit & Technologie
DLSS: Quality. (Houdt de framerate stabieler op 1440p).
Frame Generation: AAN. (Grootste winst voor visuele vloeiendheid op een RTX 50-serie).
NVIDIA Reflex: On + Boost. (Dwingt de CPU tot betere synchronisatie).
Future Frame Rendering: UIT. (Zet dit alleen aan als je enorme vertraging merkt, maar uit is beter voor de reactiesnelheid).

Verder:

NVIDIA Control Panel Instellingen
Low Latency Mode: Zet deze op Ultra. Hiermee dwing je de GPU om frames direct te verwerken zodra de CPU ze aanlevert, wat ophopingen (en dus stutters) voorkomt.
Threaded Optimization: Zet deze geforceerd op On. Dit helpt games om de rekenkracht van je 6-core 5600X beter te verdelen over de verschillende cores.
Power Management Mode: Kies voor Prefer maximum performance. Dit voorkomt dat je GPU (of de bus-interface) even in een energiezuinige stand schiet, wat kleine haperingen in de lows kan veroorzaken.
Texture Filtering - Quality: Zet deze op Performance. Dit geeft een kleine ademruimte aan de processor bij het aansturen van de GPU zonder dat het beeld op 1440p zichtbaar slechter wordt.

Windows & BIOS Extra's (Belangrijk voor Ryzen)
Omdat je een Ryzen-processor hebt, zijn deze twee instellingen vaak effectiever dan welke in-game setting dan ook:
Re-Size BAR: Controleer in je BIOS of dit Aan staat. Dit geeft de CPU directe toegang tot het volledige VRAM van je RTX 5070, wat de communicatie tussen die twee veel efficiënter maakt.
Hardware-Accelerated GPU Scheduling (HAGS): Zoek dit in Windows (Instellingen > Beeldscherm > Grafische instellingen). Zet dit AAN. Dit is essentieel voor Frame Generation en verplaatst de "frame scheduling" taken van je CPU naar je GPU.

youtube.com/@hisrep

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DeNachtwacht schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:02:
@HugoBoss1985 dat zijn allemaal weer de bekende staatjes met 1080P verschillen, de enige plek waar de processor nog echt uitmaakt. Op 1440P zijn die verschillen een stuk kleiner.

Als je deze benchmarks ziet, zie je dat je in de meeste games op 1440P zelfs met een 9800X3D nauwelijks beter scoort dan een 5600: YouTube: REALISTIC CPU Scaling - RTX 5070 & RX 9070 XT

Helaas zit battlefield niet tussen de geteste games, want youtube zit over het algemeen vol met rommel ipv goed gestandaardiseerde en uitgelegde tests als bij dit filmpje. Maar dingen als Black Myth Wukong en Cyberpunk wel en dan is denk ik vrij te verwachten dat upgraden vooral relatief duur is, waar je ook naartoe gaat. Zou je een CPU heavy game als Baldur's Gate spelen dan lag het anders, maar in dit geval denk ik dat het je niet echt veel op gaat leveren. Idd zie je helaas wel dat een 5070 wat diepere lows heeft met een 5600X dan een RX 9070 XT.

Een 2600X of 3600X hebben ze wel vaker getest daar in CPU scaling tests en je ziet dan dat het op 1440P wel echt zinvol is over te stappen naar een 5XXX serie, maar tenzij je idd ergens een 5700X3D of 5800X3D deal per ongeluk tegen het lijf loopt zou ik niet over upgraden nadenken. Op AM4 zijn andere stappen te marginaal, en naar AM5 levert het wel meer op maar betaal je door de forse geheugenprijs relatief enorm veel voor de FPS die je extra krijgt.

Ik zou echt even met settings tweaken; cpu heady dingen wat lager, en gpu dingen wat hoger. Dan kom je in het geval van Battlefield 6 zo uit:

1. CPU-ontlasting (Directe impact op Lows)
Mesh Quality: Medium. (Cruciaal: vermindert CPU-berekeningen voor verre objecten).
High Fidelity Object Amount: Low. (Vermindert simulaties van brokstukken/omgeving).
Undergrowth Quality: Low. (Bespaart CPU-rekenkracht voor vegetatie).
Effects Quality: Medium. (Voorkomt inkakken tijdens zware explosies).

2. GPU-kracht benutten (Mag op High/Ultra)
Texture Quality & Filtering: Ultra. (Je hebt genoeg VRAM).
Terrain Quality: High. (Heeft weinig invloed op de CPU).
Lighting Quality: High. (Ziet er veel beter uit en de 5070 trekt dit prima).

3. Stabiliteit & Technologie
DLSS: Quality. (Houdt de framerate stabieler op 1440p).
Frame Generation: AAN. (Grootste winst voor visuele vloeiendheid op een RTX 50-serie).
NVIDIA Reflex: On + Boost. (Dwingt de CPU tot betere synchronisatie).
Future Frame Rendering: UIT. (Zet dit alleen aan als je enorme vertraging merkt, maar uit is beter voor de reactiesnelheid).

Verder:

NVIDIA Control Panel Instellingen
Low Latency Mode: Zet deze op Ultra. Hiermee dwing je de GPU om frames direct te verwerken zodra de CPU ze aanlevert, wat ophopingen (en dus stutters) voorkomt.
Threaded Optimization: Zet deze geforceerd op On. Dit helpt games om de rekenkracht van je 6-core 5600X beter te verdelen over de verschillende cores.
Power Management Mode: Kies voor Prefer maximum performance. Dit voorkomt dat je GPU (of de bus-interface) even in een energiezuinige stand schiet, wat kleine haperingen in de lows kan veroorzaken.
Texture Filtering - Quality: Zet deze op Performance. Dit geeft een kleine ademruimte aan de processor bij het aansturen van de GPU zonder dat het beeld op 1440p zichtbaar slechter wordt.

Windows & BIOS Extra's (Belangrijk voor Ryzen)
Omdat je een Ryzen-processor hebt, zijn deze twee instellingen vaak effectiever dan welke in-game setting dan ook:
Re-Size BAR: Controleer in je BIOS of dit Aan staat. Dit geeft de CPU directe toegang tot het volledige VRAM van je RTX 5070, wat de communicatie tussen die twee veel efficiënter maakt.
Hardware-Accelerated GPU Scheduling (HAGS): Zoek dit in Windows (Instellingen > Beeldscherm > Grafische instellingen). Zet dit AAN. Dit is essentieel voor Frame Generation en verplaatst de "frame scheduling" taken van je CPU naar je GPU.

[ Voor 198% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-01-2026 22:20 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Wat betreft je reactie op mij:
Exact, 1080p en 5090 want het is een cpu test.
Het geeft, i.c.m. een 5090, wel duidelijk aan dat een 5600 upgraden naar een 5800x/xt zelfs op 1080p vrijwel geen zin heeft (het niet waard is). Dus met 1440p en een 5070 al helemaal niet.

Zoals ik later aangeef... misschien gebruikt TS hele lage settings voor hogere fps?

Je krijgt +/- €75 terug voor een 5600 en moet er zeker €100 bij doen voor een 5800x/xt boxed (3 jaar garantie). 5700x tray kopen is een beter idee maar nog niet verstandig (1-2 jaar garantie) bij de 5800xt boxed zit ook een Wraith Prism.

Of natuurlijk tweedehands kopen, dan kan het nog leuk zijn mits er nog garantie op zit of als je daar niet om geeft.

Maar ik zou in dit geval de cpu niet upgraden.

Verder begrijp ik het verhaal van de cpu bottleneck in BF6 niet helemaal.
Ik heb het zelf gespeeld op een 9900k en 3700x i.c.m. 32gb en een 6800XT en had eigenlijk constant / voornamelijk een gpu bottleneck op 1440p high. Maar ik kan me voorstellen dat de TS een stuk lagere settings gebruikt voor hogere framerates en dan snap ik dat de cpu tekort komt.

Je ziet in die Techspot/HWunboxed grafieken ook een scaling met al die verschillende cpu's dus er is wel degelijk sprake van een cpu bottleneck i.c.m. een 5090, in ieder geval op 1080p.
Alleen van een 5600(x) naar een 5800xt levert erg weinig op.

[ Voor 109% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-01-2026 23:58 ]

• monoking
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik had bottleneck met mijn 5700X3D en RTX 5070 op BF6 en BF2042. CPU trok steeds 100% en ik had veel last van hapering totdat ik mijn cpu had geupgrade Mijn settings stonden maar op 1440p op medium.
Het zal zeker waard zijn om naar 5800X/5800XT te upgraden. Het spel is zo goed geoptimaliseerd dat het mijn nieuwe 16 core CPU stevig onderdruk zet.

• HiddeRidder
  • Niet online
monoking schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:15:
Ik had bottleneck met mijn 5700X3D en RTX 5070 op BF6 en BF2042. CPU trok steeds 100% en ik had veel last van hapering totdat ik mijn cpu had geupgrade Mijn settings stonden maar op 1440p op medium.
Het zal zeker waard zijn om naar 5800X/5800XT te upgraden. Het spel is zo goed geoptimaliseerd dat het mijn nieuwe 16 core CPU stevig onderdruk zet.
Welke cpu heb je nu dan?

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

monoking schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:15:
Ik denk dat er bij jou echt wat anders aan de hands is/was als Battlefield 6 een 8 core 16 thread cpu steeds (constant?) belast met 100%.
Zoiets heb ik met veel oudere en langzamere 8 core 16 tread cpu's nog nooit gezien in Battlefield 6 multiplayer.
Haperingen heb ik zelfs met een Ryzen 2700X niet ondervonden in Battlefield 6 multiplayer.
Misschien had je te weinig RAM?
Klinkt anders als iets wat op de achtergrond aan het draaien was (virus of een ander stukje software).

Een van de weinige games die ik dit (hoog cpu gebruik met 8 core 16 thread cpu's) wel heb zien doen is Gray Zone Warfare.

En let wel: CPU gebruik zegt vaak niets over de prestaties.
Je kan een 8 core hebben die voor 75% gebruikt wordt en een 6 core die voor 50% gebruikt wordt terwijl ze gelijk presteren (zelfde soort cpu/zelf cache/zelfde kloksnelheid alleen core/tread verschil).

Zo zie je dat Battlefield 6 dus wel iets schaalt met cores (dat bedoelde je denk ik met "geoptimaliseerd"?), 5600x versus 5700x hebben dezelfde hoeveelheid cache en gespecificeerde boostklok en de 5700x is dus een paar fps sneller.

Naar welke CPU had je dan ge-upgrade of bedoel je dat je gewoon een hele nieuwe upgrade kit (andere socket) hebt aangeschaft?

Een 5700X3D is sneller dan een 5800X/XT
Het kan alsnog zijn dat je een bottleneck hebt met lagere settings/een snelle videokaart i.c.m. een 5700X3D (zoals hier reeds gemeld in de eerste reactie).

YouTube: Bring This Back! Ryzen 7 5800X3D & 5700X3D Revisit 2026

Je uitspraak over de upgrade van een 5600 naar een 5800X/XT gaat wel tegenin wat er door een vrij grote/belangrijke reviewer is aangetoond. Een paar fps winst zou ik niet direct omschrijven als "het zeker waard zijn".

[ Voor 62% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-01-2026 12:50 ]

• HiddeRidder
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat er bij jou echt wat anders aan de hands is/was als Battlefield 6 een 8 core 16 thread cpu steeds (constant?) belast met 100%.
Zoiets heb ik met veel oudere en langzamere 8 core 16 tread cpu's nog nooit gezien in Battlefield 6 multiplayer.
Haperingen heb ik zelfs met een Ryzen 2700X niet ondervonden in Battlefield 6 multiplayer.

Klinkt anders als iets wat op de achtergrond aan het draaien was (virus of een ander stukje software).

Naar welke CPU had je dan ge-upgrade of bedoel je dat je gewoon een hele nieuwe upgrade kit (andere socket) hebt aangeschaft?

Een 5700X3D is sneller dan een 5800X/XT
Het kan alsnog zijn dat je een bottleneck hebt met lagere settings/een snelle videokaart i.c.m. een 5700X3D.

YouTube: Bring This Back! Ryzen 7 5800X3D & 5700X3D Revisit 2026
Battlefield 6 loopt opzich prima bij mij (100 fps +) maar ik vroeg me af of het misschien nog beter kan vandaar dit topic.
Als die X3D cpu's opnieuw op de markt komen voor een redelijke prijs is dat zeker aantrekkelijk voor mij.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

HiddeRidder schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:28:
[...]

Battlefield 6 loopt opzich prima bij mij (100 fps +) maar ik vroeg me af of het misschien nog beter kan vandaar dit topic.
Als die X3D cpu's opnieuw op de markt komen voor een redelijke prijs is dat zeker aantrekkelijk voor mij.
Kijk ook even naar het linkje/de video die ik in mijn laatste reactie plaatste.
Daar heeft HWunboxed dus ook de 5700X3D getest én tegenover de 5800XT.
Dan kun je, denk ik, wel een duidelijk beeld vormen.
Hou er rekening mee dat er met een 5090 getest is, dus dat het een 5070 een ander (minder) verhaal zal zijn.

Ik denk dat je wel kan concluderen dat geen enkele AM4 cpu upgrade het voor jou waard is.
Misschien wél als je een tweedehands 5700X/5800X/5800XT kan kopen.
Zelfs de 5800XT brengt je te weinig fps om die nieuw aan te schaffen.

En de X3D cpu's zijn het tweedehands (naar mijn mening) niet waard, alhoewel je daar natuurlijk wel een stukje meer FPS mee wint t.o.v. een 5800XT.
Maar op dit moment vind ik dat een te grote uitgave.

Als AMD de AM4 X3D's weer gaat produceren kan het een ander verhaal worden.
Met een 5700X3D voor €180-225 (was zo'n beetje de bodemprijs) zou ik er namelijk op dit moment zelf ook direct voor gaan met een 3700X in een van mijn computers.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-01-2026 12:46 ]

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-02 12:45
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Zelf heb ik BF6 niet lang gespeeld, omdat ik hem binnen 2 uur heb laten refunden, maar sluit me hierbij aan.

Ik heb net een middeklasse PC gebouwd, met de combi AM5 7600x3d en een 5070. Ook met maar zes cores ondervond ik i.c.m. de 5070 geen CPU bottleneck op 1080p.

On topic: van een 5600 naar een 5800x(/T) lijkt mij op dit moment niet echt de moeite waard. Er valt wel winst te behalen, maar ik zou het persoonlijk de investering niet waard vinden. Als AMD de AM4 reeks inderdaad nieuw leven inblaast, dan zou ik even afwachten of de 5800x3d variant weer een beetje tegen redelijke prijs beschikbaar wordt, dan pak je ook de cache-winst en is de afweging anders.
Pagina: 1