Roest bij gasmeter een probleem of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rexmedorum
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-02 14:16
Vraag
Het viel me gister op dat bij de aansluiting van de gasmeter er op het koppelstuk rechts roest zit. Ik weet niet of dit een probleem is.

Alles doet het en ik ruik geen gas.

Zouden jullie het laten vervangen, of gewoon lekker laten zitten?

...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de netbeheerder gevraagd en zij zeggen alleen dat als ik geen gas ruik ze dit niet als onveilige situatie zien maar dat ik als ik dat wil dat op eigen kosten kan laten vervangen.
...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3HlVxqA80_vcsKy77y2QCuvSrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gRzVel2qXoHpmRvOAdOlDsb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:29
Oppervlakte roest op de buitenkant. Lekker laten zitten. Tegen de tijd dat je gas kan ruiken dichtbij dit koppelstuk is de kans dat dat lek onder de detectie limiet van een gasmeter( gebruikt door je netbeheerder) valt, heel groot. Je zou wel een vochtmeting kunnen doen om te bepalen of het verstandig is andere elektronica in die kast te plaatsen.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:19

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Niet veel aan de hand inderdaad. Als je de roest simpel wil stoppen en het koppelstuk er beter uit wil laten zien, dan kun je een flesje roestomvormer kopen (bijv. Rust-Oleum metal expert) en het met een kwastje aanbrengen. De bestaande roest wordt dan omgezet in een donker beschermlaagje dat niet verder kan roesten. Als je even zoekt ben je voor een klein flesje onder 'n tientje klaar.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:29
Kan geen kwaad, lijkt vooral een oude creatieve oplossing van een installateur.
Oppervlakte roest op gietijzer is niks spannends of on je druk over te maken :).

Mocht je het wel weg willen hebben kan elke installateur je helpen, het zit na de meter dus is niet de verantwoordelijkheid van de netbeheerder meer.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:36
@rexmedorum
Normaal zit er een slang (anaconda :P) na de meter:
https://www.warmteservice...-lengte-300-mm/p/49754555
Dat zou ook direct de oplossing zijn als je het netjes wil hebben. Maar als het niet lekt zou ik het lekker laten zitten.

• rexmedorum
Dank allen . Ik ben gerust gesteld en ga het gewoon zo laten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is ook nog eens het stuk van je eigen installatie, de netbeheerder gaat dit niet voor je oplossen.

Zelf betalen dus als je het wil vervangen.

• rexmedorum
Wolly schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:04:
Het is ook nog eens het stuk van je eigen installatie, de netbeheerder gaat dit niet voor je oplossen.

Zelf betalen dus als je het wil vervangen.
Snap ik, ik probeerde alleen informatie in te winnen of het al dan niet gevaarlijk was en alom advies om mij heen was: vraag de netbeheerder dus vandaar.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:38

ManiacsHouse

Scheisse!

DexterDee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:53:
Niet veel aan de hand inderdaad. Als je de roest simpel wil stoppen en het koppelstuk er beter uit wil laten zien, dan kun je een flesje roestomvormer kopen (bijv. Rust-Oleum metal expert) en het met een kwastje aanbrengen. De bestaande roest wordt dan omgezet in een donker beschermlaagje dat niet verder kan roesten. Als je even zoekt ben je voor een klein flesje onder 'n tientje klaar.
Mmm vraag me af of je juist dat wel wilt doen. Tis toch een chemisch goedje wat je dan op gasleidingen gaat smeren. En in hoeverre dat eventuele afdichtingen aantast...
Lekker zo laten zou ik denken.
Pagina: 1