EU e-mail hoster met shared mailbox (zoals exchange onlin

Pagina: 1
Acties:

• wjn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-01 13:46
Ik ben actief zoekende naar een EU hoster voor email die een vergelijkbare oplossing als Microsoft met Exchange Online kan bieden.
Er zijn er een aantal: https://european-alternatives.eu/category/email-providers
Maar niet duidelijk of die ook shared mailboxen (gedeelde postvakken) aanbieden.

Proton Mail (was mijn 1e keus) in ieder geval niet, wel een beetje logisch dat die dat niet doen vanwege e2e encryptie. Daarentegen bieden ze wel shared filefolders en agenda's aan ??

Mailbox (.org) was de tweede keus, maar ook die bieden dat niet soortgelijk aan.

Soverin biedt ook geen duidelijke omschrijving of ze dat bieden.

Etc.

Zelf hosten wil ik ook niet doen, mijn laatste ervaring daarmee (Exchange On-Premise) was dat het veel werk is (om je van de spamlijsten/-blokkades af te houden, of je daar nu terecht of onterecht op kwam).

Dus ik zoek een EU email hoster waar ik gedeelde mailboxen beschikbaar heb. Collega's moeten die e-mails kunnen verwerken en "send as" kunnen doen.

Wie heeft daar ervaring mee?

Idealiter van iemand die al van Exchange Online met shared mailboxes naar een EU email hoster is overgestapt met behoud van functionaliteit uiteraard.

Aangezien Microsoft qua opslagruimte best concurrerende prijzen heeft, zou ook een x TB volstaan die ik kan verdelen over verschillende mailboxen, sommige meer, andere minder opslagcapaciteit voor de email.

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Netcup biedt SoGo aan, dit is een soort Exchange vervangen en heeft gedeelde mailboxen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het zou bij mailbox.org min of meer wel kunnen (behalve met light-accounts):

Stel het gaat om een gedeelde info@domein.tld:
  • maak een alias aan voor info@domein.tld
  • maak een gedeelde mailbox aan met daaronder de benodigde subfolders (bijvoorbeeld In en Out)
  • maak een filterregel aan die mail van en naar info@domein.tld op de goede manier sorteert
  • geef alle benodigde gebruikers toegang tot info@domein.tld als alternatief verzendadres (dat kan niet met light users)
Op die manier zal inkomende mail naar info@domein.tld door alle gemachtigden kunnen worden verwerkt, en antwoorden kunnen door hen vanaf info@domein.tld worden verstuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 21-01-2026 17:58 ]

• wjn
Soverin biedt in ieder geval geen gedeelde postbussen aan.
(Snelle reactie van hun support gekregen.)

• wjn
zx9r_mario schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:54:
Netcup biedt SoGo aan, dit is een soort Exchange vervangen en heeft gedeelde mailboxen.
Mooi, deze had ik nog niet gevonden.

Dit is alleen weer jammer: "Beachte, dass SOGo nur mit netcup-Domains funktioniert."
Maar niet blokkerend.

Edit:
Ik zie dat andere aanbieders ook SoGo aanbieden:
https://www.fc-hosting.de/hosting/sogo-groupware.php
Interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door wjn op 22-01-2026 09:52 ]

• wjn
begintmeta schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:48:
Het zou bij mailbox.org min of meer wel kunnen (behalve met light-accounts):
Ik zal hun ook eens aanschrijven.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:53

Nakebod

Nope.

Je zou kunnen kijken of Open-Xchange (EU/Duits) deze functionaliteit heeft, en als dat zo is zoeken naar providers die deze dienst aanbieden.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Pagina: 1