Film op TV is veel lichter dan op de computer

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views

Vraag

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-01 09:52
Ik heb meerdere films die op de computer een normale kleur hebben of soms wat donkerder (afgespeeld met VLC) en als ik dezelfde film met Plex op de TV bekijk dan is het beeld erg licht.
Is dat iets wat in de film zit waarvan de tv dat herkend en belicht?

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

HDR instellingen? Scherm instellingen? TV wel gecalibreerd? Gekke HDR mapping op de TV? Of een HDR'nt TV, die zegt dat hij HDR doet maar eigenlijk een edge-lit LCD is.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je bekijkt iets op twee geheel verschillende type schermen die qua hardware vast en zeker flink van elkaar verschillen, dat maakt het al nooit gelijk qua wat je ziet. Daarbij kun je ook nog eens spelen met allerlei instellingen van beide schermen, wat ook weer een ander beeld kan opleveren. Oftewel: wat wil je precies?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-01 09:52
CLB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:28:
Je bekijkt iets op twee geheel verschillende type schermen die qua hardware vast en zeker flink van elkaar verschillen, dat maakt het al nooit gelijk qua wat je ziet. Daarbij kun je ook nog eens spelen met allerlei instellingen van beide schermen, wat ook weer een ander beeld kan opleveren. Oftewel: wat wil je precies?
Ja dat begrijp ik maar de meeste films hebben op de pc het zelfde beeld als op tv. Alleen als je een film heb waar een soort van filter op zit (zo lijkt het als je het op de pc kijkt) dan is die op de tv extra verlicht. Alsof de tv die soort van filter ziet en het omzet ofzo

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
Umbrah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:27:
HDR instellingen? Scherm instellingen? TV wel gecalibreerd? Gekke HDR mapping op de TV? Of een HDR'nt TV, die zegt dat hij HDR doet maar eigenlijk een edge-lit LCD is.
@Daniel266, deze vragen zijn heel relevant. Met name die laatste. Heb je een relatief goedkope LCD TV die HDR ondersteunt, maar eigenlijk niet weer kan geven? Vaak zit daar het probleem.

We hebben dus meer antwoorden van je nodig. Op welke monitor (merk en type) en op welke tv (merk en type) speel je de content af. Is het HDR of SDR content?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:21

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er is niet gereageerd op belangrijke vragen om toelichting, Zonder een goede beschrijving van een probleem zijn geen goede antwoorden mogelijk en dus moet ik mensen beschermen er zinloos tijd in te stoppen. Ik ga de doos met ijzerwaren er derhalve maar bijpakken en kijken of daar nog een hangslotje in zit. Warempel.

Mocht er behoefte zijn om verder te discussiëren, dan hoor ik het wel.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.