Vraag

• KevinSearching
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:38
Dag allemaal,
Ik kamp al bijna twee jaar met een hardnekkig netwerkprobleem.
Afgelopen jaar is de modem al 5 keer vervangen geweest
We zitten bij Telenet en hebben een eigen netwerkconfiguratie. Om de 24 uur valt zowel de wifi als de tv‑aansluitingen uit. Ondertussen zijn er al verschillende techniekers langs geweest. Steeds opnieuw krijgen we dezelfde boodschap: “Er zit een lus op je netwerk.”
Om dit uit te sluiten hebben we alle overbodige ethernetkabels losgekoppeld en getest, maar zonder resultaat.
Daarna zijn we overgeschakeld naar Unifi‑materiaal (switches en access points), maar het probleem bleef identiek hetzelfde.
Een technieker uit de Telenet‑winkel is ook langskomen. Die zei dat we best één wifi‑netwerknaam gebruiken en dat onze Sonos‑soundbar mogelijk storingen veroorzaakte omdat die een eigen wifi‑signaal uitzendt. We hebben dit uitgeschakeld. Daarnaast waren de access points end‑of‑life, dus die heb ik vervangen.
Momenteel gebruiken we:

1 Unifi‑switch
2 Unifi‑access points
een cloudkey voor logging
1 Linksys‑switch die nog niet aan vervanging toe is

Na deze aanpassingen leek alles goed te gaan… tot vijf dagen later. Vandaag viel opnieuw wifi én tv weg (tv werkt hier via ethernet).
In de Telenet‑app verschijnt telkens de melding dat we de modem moeten herstarten. Dat doen we dan ook, en daarna werkt alles weer — maar hoogstens voor 24 uur, soms zelfs enkele dagen langer zoals nu.
Ik zit stilaan met mijn handen in het haar.
Ze blijven zeggen dat er een lus in het netwerk zit, maar waar dan? Alles is al losgekoppeld en gecontroleerd. En bovendien: waarom zou een lus maar om de 24 uur problemen geven, of nu ineens pas na vijf dagen?
De laatste tijd merkte ik ook dat het internet trager begon te laden, alsof er ergens iets blijft hangen.
In de Unifi‑app zie ik op het moment van de storing verschillende devices offline gaan — logisch, want na een modemherstart komt alles weer online.
Wat kan hier nog de oorzaak zijn?

Een probleem met de Coax‑kabel van de muur naar de modem? ( dit is het enige item dat nog niet vervangen is en de Coax van buiten naar binnen en de coax machine)
Tot een maand geleden waren onze tv‑decoders via coax aangesloten, en toen werkten ze wel zonder dataleveringsproblemen.

Alle tips of ervaringen zijn welkom, want ik ben het spoor bijster.

Alle reacties

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:26
Afhankelijk van welke switch je hebt zou een lus/loop geblokkeerd moeten worden door STP.

Hele verhaal doorgelezen, maar kan zo snel geen oorzaak/reden vinden waardoor dit na een X aantal uren/dagen onderbroken zou worden helaas!

Na eens na te denken, wij hadden eveneens problemen met Telenet tot een 4 jaar geleden, en wonen redelijk afgelegen. We besloten daarop om is over te stappen naar een andere provider.... We konden niet anders (alleen coax beschikbaar) dan Orange te kiezen, behalve dat er 1 keer een reset geweest is van ons modem geen enkel probleem meer gehad, en met hoe ik het ingesteld heb zelfs een gratis 4G backup oplossing gekregen :)

[ Voor 47% gewijzigd door anpat op 21-01-2026 15:15 ]