Vraag

• Zerixos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-01 15:36
Beste Tweakers :twk ,

Mijn vraag
In mijn zoektocht naar de ultieme streaming server loop ik steeds tegen hindernissen aan. Ik ben opzoek naar de beste streaming dienst welke ik in de toekomst ook buiten huis wil gebruiken. Vaak zijn de hindernissen gerelateerd aan het gebruik van Apple producten, met namen de Apple TV, welke wij veel in huis gebruiken. Ik zou graag goede inzichten van Apple gebruikers willen over het gebruik van Plex (Welke ik nu heb en prima werkt tot ik de deur uit ga) Jellyfin (getest maar zonder native app een draak om audio en ondertiteling te krijgen) en Emby (nog niet getest maar ik lees veel gebruik van Infuse)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Plex, AppleTV, iPhone, windows en macOS
Server draait in proxmox op Linux, werkt prima maar kan beter. Mogelijk ga ik naar een apart apparaat om hardware transcoding beter in te kunnen richten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Plex werkt eigenlijk top, soms is het even zoeken naar een goede ondertiteling als ik die niet bij het rippen heb ingebakken maar meestal krijg ik er wel 1 gevonden die werkt. Nadeel is dat er een licentie voor hardwaretranscoding en external play nodig is.
Daarnaast heb ik 2 jaar terug JellyFin opgezet en 2 maanden geprobeerd. Hiervoor gebruikte ik de infuse player omdat Kodi niet goed werkte. Er was nog geen native app. Infuse werkte maar ik vind het niet fijn en ook hier zit weer een paywall in.
Als laaste grote speler is er Emby, die van wat ik begrijp tussen Plex en Jellyfin invalt. Gratis met paywall voor hardwaretranscoding. Werkt volgens mij wel buitens huis. Ook hier lees ik dat veel mensen Infuse gebruiken, mijn vraag is dan vooral, waarom?

Belangrijk om te vermelden, ik heb een hekel aan subscriptions, ik koop liever een blu-ray en rip deze dan dat ik terug ga naar Netflix. Ik wil dus eigenlijk geen maandelijk bedrag betalen om mijn eigen server te gebruiken. Plex, Emby en Infuse hebben alle 3 een lifetime abbo wat ik best wil uitgeven voor de "ultime" media server. Een snelle rekensom brengt mij op ongeveer het zelfde bedrag als ik emby en infuse lifetime afneem of Plex, Jellyfin zou de goedkope oplossing zijn maar infuse is dan een must?

Wie heeft de inzichten die ik nodig heb? Hoor het graag! :D

[ Voor 0% gewijzigd door Zerixos op 21-01-2026 10:53 . Reden: Typo's ]

Beste antwoord (via Zerixos op 22-01-2026 09:53)

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:06
Zerixos schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:00:
[...]
Terechte vraag, ik hoopte dat er wellicht nieuwe inzichten zijn die voorkomen dat ik onnodig geld ga uitgeven ;)
Ik wil geen subscriptie en plex lifetime is 229 euro (De is nooit in de aanbieding en ja spijt dat ik het niet eerder heb gekocht) De vraag is dan ook, ga ik dat nog terug verdienen? Daarnaast hou ik niet van het feit dat aanmelden verloopt via Plex server, dit kan betekenen dat als Plex er uit ligt mijn server dus niet te gebruiken is.. 8)7
Ik heb al iets van 9 jaar plex lifetime, in de aanbieding gekocht voor 70ish euro.
Nog nooit in die 9 jaar een issue gehad dat mijn plex niet werkte omdat plex en issue had..

Die gedachte mag je denk ik laten varen.

Ik gebruik sinds vorig jaar een appletv ervoor omdat mijn samsung tv uit 2017 te traag werd. (De tv in het algemeen niet perse de plex app) ik ervaar geen problemen met afspelen vanaf de appletv

Mijn plex server draait op een esxi host, vm met ubuntu22. 4vcpu en 4gb ram. Durf niet te zeggen of ik hardware transcoding gebruik. Denk het niet. Cpu in de esxi server is een i5 8400. Geen gpu.
Heb eigenlijk geen 4k films maar de 2 die ik heb speelde zonder issues. Direct play.

Voor subs kan je bazarr installeren wellicht.

En nee, je ouders hoeven niets te betalen. Jij moet vrienden worden met hun account en je library met hun delen. Dat is alles.
Ik weet dan ook niet waar sjaak op doelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Aschtra op 21-01-2026 21:09 ]

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:11
Plex bevalt je dus en je hebt het geld er voor over? Dan zou ik die lekker nemen, desnoods een keer in de aanbieding (zie dat er regelmatig 30-40% korting is)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40

Sjaak_Afhaak

Bleh!

een lifetime pass kan inderdaad vaak voor een schappelijk prijsje gekocht worden. Extern afspelen binnen hetzelfde account kost niets extras, andere accounts extern toegang geven kost inmiddels wel geld. Dus als jezelf degene bent die kijkt (of je het niet erg vind om je account te delen), kost het alleen een lifetime subscription.
Ik prefereer zelf Plex boven Jellyfin, mede vanwege de ondertitels en het gehannes ermee. Emby geen ervaring mee. Plex is een éénmalige investering, maar betekent voor mij veel gebruiksgemak.
Uit wat voor hardware bestaat je server?

edit: heb wat weggestreept. blijkt niet te kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 22-01-2026 09:58 ]

Hier staat tekst

• Zerixos
418O2 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:54:
Plex bevalt je dus en je hebt het geld er voor over? Dan zou ik die lekker nemen, desnoods een keer in de aanbieding (zie dat er regelmatig 30-40% korting is)
Terechte vraag, ik hoopte dat er wellicht nieuwe inzichten zijn die voorkomen dat ik onnodig geld ga uitgeven ;)
Ik wil geen subscriptie en plex lifetime is 229 euro (De is nooit in de aanbieding en ja spijt dat ik het niet eerder heb gekocht) De vraag is dan ook, ga ik dat nog terug verdienen? Daarnaast hou ik niet van het feit dat aanmelden verloopt via Plex server, dit kan betekenen dat als Plex er uit ligt mijn server dus niet te gebruiken is.. 8)7

• Zerixos
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:58:
Die bestaat momenteel uit een NUC'je met een N100, Draait een paar lichte VM's maar houd niet over. Soms duurt het langer voor media begint met afspelen.

Als ik het goed begrijp moeten mijn ouders dus apart nog betalen om mijn server te benaderen als ik lifetime heb?

Acties:
  • Beste antwoord

• Aschtra
[...]
Ik heb al iets van 9 jaar plex lifetime, in de aanbieding gekocht voor 70ish euro.
Nog nooit in die 9 jaar een issue gehad dat mijn plex niet werkte omdat plex en issue had..

Die gedachte mag je denk ik laten varen.

Ik gebruik sinds vorig jaar een appletv ervoor omdat mijn samsung tv uit 2017 te traag werd. (De tv in het algemeen niet perse de plex app) ik ervaar geen problemen met afspelen vanaf de appletv

Mijn plex server draait op een esxi host, vm met ubuntu22. 4vcpu en 4gb ram. Durf niet te zeggen of ik hardware transcoding gebruik. Denk het niet. Cpu in de esxi server is een i5 8400. Geen gpu.
Heb eigenlijk geen 4k films maar de 2 die ik heb speelde zonder issues. Direct play.

Voor subs kan je bazarr installeren wellicht.

En nee, je ouders hoeven niets te betalen. Jij moet vrienden worden met hun account en je library met hun delen. Dat is alles.

[ Voor 5% gewijzigd door Aschtra op 21-01-2026 21:09 ]

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Aschtra schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:04:
[...]
Weet je dat zeker? Ik maak verder geen gebruik van deze service, maar zover ik weet moeten externe gebruikers betalen om extern te mogen streamen, zie:
https://www.plex.tv/plans/#product-features
1,99 euro/maand, even naar beneden scrollen.

Hier staat tekst

• Aschtra
Ja, ik weet dat zeker. Mijn moeder heeft sowieso geen betaald account. Of het moet héél recent zijn gewijzigd. Mijn moeder kan gewoon prima kijken via haar TV. Ik zal eens vragen of dit nog steeds werkt.

Plex app op een telefoon kan inderdaad niet, daarvoor moet je wel een betaald account hebben volgens mij. Maar dat gebruiken mijn vrienden niet die kijken allemaal via TV. dus Weet dit niet 100% zeker. Denk dat het wel kan eigenlijk

Wellicht is het omdat mijn server gekoppeld is aan mijn account onder wat een Plex pass heeft?

[ Voor 22% gewijzigd door Aschtra op 22-01-2026 08:12 ]

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Weet je dat zeker? Ik maak verder geen gebruik van deze service, maar zover ik weet moeten externe gebruikers betalen om extern te mogen streamen, zie:
https://www.plex.tv/plans/#product-features
1,99 euro/maand, even naar beneden scrollen.
Met Plex Pass kunnen externe gebruikers van jouw server streamen. Plex Pass heb je als maandelijkse subscription maar ook regelmatig als lifetime aanbieding. Ik heb sinds een paar jaar Plex en het bevalt mij super, ook icm Apple spullen.

[ Voor 6% gewijzigd door LevelBoss op 22-01-2026 08:12 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:58:
een lifetime pass kan inderdaad vaak voor een schappelijk prijsje gekocht worden. Extern afspelen binnen hetzelfde account kost niets extras, andere accounts extern toegang geven kost inmiddels wel geld. Dus als jezelf degene bent die kijkt (of je het niet erg vind om je account te delen), kost het alleen een lifetime subscription.
Ik prefereer zelf Plex boven Jellyfin, mede vanwege de ondertitels en het gehannes ermee. Emby geen ervaring mee. Plex is een éénmalige investering, maar betekent voor mij veel gebruiksgemak.
Voor zolang het nog werkt, is remote Plex play met Plezy gratis. Kent sindskort ook een 'watch together' functie. Zie https://plezy.app/. :)

• CH4OS
  • Niet online
Aschtra schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:09:
Ja, ik weet dat zeker. Mijn moeder heeft sowieso geen betaald account. Of het moet héél recent zijn gewijzigd. Mijn moeder kan gewoon prima kijken via haar TV. Ik zal eens vragen of dit nog steeds werkt.

Plex app op een telefoon kan inderdaad niet, daarvoor moet je wel een betaald account hebben volgens mij. Maar dat gebruiken mijn vrienden niet die kijken allemaal via TV. dus Weet dit niet 100% zeker. Denk dat het wel kan eigenlijk

Wellicht is het omdat mijn server gekoppeld is aan mijn account onder wat een Plex pass heeft?
Of de eenmalige in app activatie a €5,-. Of is die weg? Ik ben lifetime Plex Pass eigenaar sinds de start ervan.
De in app activatie is met invoering van de Remote Play subscriptie verdwenen.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2026 09:00 ]

• Aschtra
CH4OS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:13:
[...]

Of de eenmalige in app activatie a €5,-. Of is die weg? Ik ben lifetime Plex Pass eigenaar sinds de start ervan.
Die optie was er inderdaad, durf ook niet te zeggen of die er is gezien ik al 9 jaar lifetime heb.

edit; excuus net gekeken heb lifetime sinds 2019. 75euro voor betaald. Wel Plex gebruiker sinds 2017, denk paar jaar enkel lokaal gestreamed eigenlijk. Doe ik nog steeds, kijk amper extern. Meer voor vrienden om te delen en de kleine features die je bij plex pass kreeg. Vooral offline downloads.

[ Voor 30% gewijzigd door Aschtra op 22-01-2026 08:17 ]

• CH4OS
  • Niet online
Aschtra schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:04:
Dit is overigens recent dus gewijzigd, uitzondering is dus wanneer de server op een Plex Pass zit, dan is het Remote Play abonnement niet nodig voor die specifieke server. (Zie ook nieuws: Plex verhoogt vanaf april prijs van Pass-abo met 2 dollar per maand)

Omdat de check in de cliënt zit, kun je voorlopig met Plezy (zie link in eerder bericht van mij) ook uit de voeten voor Remote Play.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2026 08:24 ]

• Aschtra
Ah oké, goed om te weten. Ik had de vraag van TS zo begrepen dat er een (lifetime) Plex Pass werd afgesloten mocht er voor Plex gekozen worden. Vandaar beantwoord dat het niet nodig is.

• CH4OS
  • Niet online
[...]
Plex Pass is wel degelijk nog regelmatig in de aanbieding, ook/juist voor de lifetime subscription. Kwestie van goed zoeken en in de gaten houden. Aanmelden via Plex server is niet per se nodig. Aangezien voor Remote Play openen van poort 32400 nodig is en daar ook de webinterface op zit, heb je daarvoor niet per se Plex nodig. Ook voor de versleutelde verbinding tussen clients en server zit een Plex.tv beheerde wildcard certificaat, ik denk dat die dan een grotere zorg is, wanneer Plex.tv uitvalt.

• CH4OS
  • Niet online
Aschtra schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:26:
Ah oké, goed om te weten. Ik had de vraag van TS zo begrepen dat er een (lifetime) Plex Pass werd afgesloten mocht er voor Plex gekozen worden. Vandaar beantwoord dat het niet nodig is.
Correct, met een Plex Pass op de server hoeven anderen géén Remote Play subscriptie af te sluiten voor die specifieke server. Mocht je dus toegang tot meerdere servers hebben, maar daarop geen Plex Pass zitten, is het voor die servers wél nodig. Of je moet dus zelf (ook) Plex Pass hebben (maar dat is alleen handig als je (óók) een server hebt draaien). Of dus Plezy gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2026 08:37 ]

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

CH4OS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:31:
[...]
Correct, met een Plex Pass op de server hoeven anderen géén Remote Play subscriptie af te sluiten voor die specifieke server.
Ahhhhhhh, het zal wel in de kleine lettertjes staan, maar dat was mij niet duidelijk.

Hier staat tekst

• CH4OS
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Ahhhhhhh, het zal wel in de kleine lettertjes staan, maar dat was mij niet duidelijk.
De tweede paragraaf in het FP-artikel dat ik linkte is er ook vrij helder over, eigenlijk... :$

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

CH4OS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:58:
[...]
De tweede paragraaf in het FP-artikel dat ik linkte is er ook vrij helder over, eigenlijk... :$
iets met lui :$

Hier staat tekst

• Zerixos
Top allemaal voor jullie input, Thanks!

Met AppleTV is plex gewoon een goede oplossing dus. Gezien de gebruiksvriendelijkheid ga ik toch eens zoeken of ik een LifeTime deal kan vinden (Helaas niet meer gezien sinds de prijsverhoging in 2025, maar wie weet). Wellicht komt er een berichtje voorbij op tweakers.

• CH4OS
  • Niet online
Zerixos schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:51:
Top allemaal voor jullie input, Thanks!

Met AppleTV is plex gewoon een goede oplossing dus. Gezien de gebruiksvriendelijkheid ga ik toch eens zoeken of ik een LifeTime deal kan vinden (Helaas niet meer gezien sinds de prijsverhoging in 2025, maar wie weet). Wellicht komt er een berichtje voorbij op tweakers.
Op Tweakers komen de deals wellicht in het algemene Plex topic wel voorbij.

• Aschtra
En anders kan je een maandje proberen toch? Kan je (als ik het goed lees) altijd cancelen
Pagina: 1