Tweedehands iMac

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou in eerste instantie voor de fun/om te proberen (ik heb nooit een Mac computer gehad) een tweedehands iMac willen kopen. Evt. met het idee om ook in de woonkamer te zetten als gezins-computer. Een iMac oogt dan wel leuk in het interieur :)

Ik wil er geen honderden euro's aan besteden en dan kom je tweedehands voor 100-150 euro uit op iMac 2015 modellen. Die vind ik er nog erg modern uitzien en met een Core i5 met SSD heb je volgens mij prima prestaties (mijn huidige pc heeft dat ook en is snel genoeg voor internetten e.d.).

Zie alleen wel dat het 2015 model zit op MacOS Monterey (versie 12) en dat die zo te zien sinds 2024 end of life is. Betekent dit dat deze dus ook niet meer veilig is voor internetbankieren e.d.? En komen nieuwe versies van software (bijv. Google Chrome) hier ook niet meer op uit?

Vraag is eigenlijk: is het nog verstandig om zo'n oudere iMac te kopen? Of kun je daar niet veilig meer op werken?

(lees overigens wel dat je met bepaalde community gemaakte patches hogere versies van MacOS kan installeren, maar het moet geen knutselproject worden. Tenzij dit gewoon goed werkt)

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 21-01-2026 10:30 ]

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Als je naar veiligheid kijkt is het niet verstandig een computer te kopen die niet meer de laatste beveiligingsupdates krijgt.

Als je opzoek gaat naar een Mac zou ik echt zoeken naar iets met een M1/2/3/4/5 chip van Apple i.p.v. een Intel CPU. Hier krijg je echt significant betere performance van en die zijn ook allemaal nog supported.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:22
Op een oude iMac zou je Linux kunnen zetten maar goed, je wilt neem ik aan juist ook MacOS. :) Ik zou persoonlijk zo'n oude machine niet meer gebruiken tenzij je Ubuntu erop zet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Palomar
  • Niet online
Ok duidelijk, en er via een omweg een hogere versies van MacOS op zetten, is dat een redelijke optie? (zoals je windows 11 ook op een oudere pc zou kunnen installeren). Of loop je dan tegen serieuze beperkingen aan?

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-01 19:38
dan kom je uit op OpenCore Legacy Patcher maar daar heb je misschien al op gezocht

• Palomar
  • Niet online
frenkied schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:21:
dan kom je uit op OpenCore Legacy Patcher maar daar heb je misschien al op gezocht
Die kwam ik idd tegen, maar zijn zo te lezen wel wat haken en ogen qua hardware. Ik zie bijvoorbeeld verschillende late 2015 modellen aangeboden, maar kennelijk moeten die wel een bepaalde gpu hebben.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
27” iMac 2017 draait hier prima onder Sequoia (OCLP) op een externe SSD. Die Mac kostte mij maar 120 euro, waar ik best mazzel mee had. 15” MacBook 2015 draaide hier ook goed onder Sequoia (OCLP) op de interne SSD, dus ik verwacht dat dit op een 27” iMac 2015 ook goed draait.

[ Voor 44% gewijzigd door syltheboy op 21-01-2026 21:44 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24

nelizmastr

Goed wies kapot

OCLP lijkt te gaan stoppen bij Sequoia, wat over twee jaar ook end of life is, want Tahoe hebben ze nog altijd niet lopend en na Tahoe is het einde Intel, naar alle waarschijnlijkheid.

Als je voor de leuk nog zo’n Mac wilt neerzetten voor 2-3 jaar soit. Maar daarna kan-ie wel naar de milieustraat en moet je maar hopen dat een M1 goedkoop genoeg is en nog wel supported is, anders herhaalt het riedeltje zich.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Zelf gebruik ik hem niet als hoofdcomputer, maar als Sequoia end of life is kan ik altijd nog overstappen naar Windows 11 (of 12 tegen die tijd). Windows 11 draait er momenteel ook prima op. Ergens hoop ik dat ik Tahoe binnenkort kan installeren via OCLP.
Pagina: 1