Nieuwe hypotheek met woning in aanbouw als "oude" woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cp02gc
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:18
Alvorens een traject op te starten bij een hypotheekadviseur met de kosten van dien, vroeg ik mij af of hier iemand is die te maken heeft gehad/gehoord van een soortgelijke situatie.

Mijn partner en ik hebben 1,5 jaar geleden getekend voor een nieuwbouwwoning. Wij willen deze woning verkopen, vooral door een (voor ons nadelige) financiële regeling en de beperkte woonoppervlakte. Er is nu financieel veel meer mogelijk voor ons.

We hebben geen toestemming gekregen van de aannemer om te verkopen voor oplevering, dus moeten wachten tot het is opgeleverd. De verwachting is nu begin Q3.

Het gaat bij ons wel kriebelen om alvast verder te kijken naar een nieuwe woning. Het grootste probleem hierbij is dat banken geen financiering verstrekken voor een nieuwe woning, omdat de "oude" woning nog niet is opgeleverd, zoals ik begrepen heb.

Is er iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten? Ik begrijp dat banken zekerheid willen, maar de bouw is wel al een stuk gevorderd. Wij hebben voldoende buffer om dubbele lasten te kunnen dragen. Aan de andere kant gaat het natuurlijk om een nog niet bestaande woning.

Nogal een bijzondere en specifieke situatie dus, maar wie weet is hier iemand die weet hoe banken met zo'n situatie omgaan...

Alle reacties

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het kan, maar het is maatwerk. Dat betekent dat je bij grootbanken/grootverstrekkers niet aan het juiste adres bent, tenzij je een ingang hebt via Private Banking of iets dergelijks. Dit is nu wel precies de toegevoegde waarde van een hypotheekadviseur met een goed netwerk.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:48
Gaat een lastig verhaal zijn. De woning staat nog niet op je naam dus is geen onderpand voor nieuwe verstrekker. Zelfs met maatwerk zie ik hier niet snel een bank instappen. Al is het natuurlijk ook afhankelijk van wat je kunt lenen, en wat je huidige hypotheek is. Kun je niet wachten tot Q3/Q4? Ga je hem kaal in de verkoop zetten of eerst wel instap klaar maken? Je mag de woning wel meteen weer verkopen? Bij veel plannen moe(s)t je er minimaal x jaar wonen.

Waar woon je nu? Huurwoning?

[ Voor 22% gewijzigd door Inspired op 21-01-2026 11:09 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Overall... misschien moet je toch ook wat kritischer kijken naar je eigen handelen/keuze?

Als je nu aangeeft "Het gaat bij ons wel kriebelen om alvast verder te kijken naar een nieuwe woning." ...
wat bedoel je daar dan precies mee?

Uit je woorden haal ik dat je 1,5 jaar terug een bepaalde financiering aangegaan bent, en nu al tot de conclusie gekomen bent dat dat kennelijk een verkeerde keuze was..
En vervolgens heb je gekozen voor een optie waarbij je het heel snel wil doorverkopen, waarbij je overigens gebonden bent aan toestemming van de aannemer, die dat niet geeft (terecht, zulke dingen besluit je niet eventjes op de waan van de dag en korte termijn).

1,5 jaar is wel een enorm korte tijd hiervoor (zeker als we het hebben over een investeringsvolume van meerdere tonnen) en dat je nu de gevolgen van die keuze merkt en "op de blaren moet zitten" .. is eigenlijk ook een goede les en daarvan moet je vooral leren zelf minder op je "kriebels" af te gaan en gewoon weloverwogen en bewust van de consequenties je keuzes te maken.

Om te voorkomen dat je nu vervolgens wéér over 1,5 jaar gaat klagen "dat het toch niet is wat je wilde en dat er 'veel meer mogelijk blijkt te zijn".
Banken zijn natuurlijk ook geen bezigheidstherapie, ga daarheen als je zelf ook de zaakjes op orde hebt, en als je dat niet heb, beweer niet "dat er bij jou financieel zoveel mogelijk is", als je eigenlijk dat geld zelf niet hebt en op zoek bent naar een financiering.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
RM-rf schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:43:
Overall... misschien moet je toch ook wat kritischer kijken naar je eigen handelen/keuze?

Als je nu aangeeft "Het gaat bij ons wel kriebelen om alvast verder te kijken naar een nieuwe woning." ...
wat bedoel je daar dan precies mee?

Uit je woorden haal ik dat je 1,5 jaar terug een bepaalde financiering aangegaan bent, en nu al tot de conclusie gekomen bent dat dat kennelijk een verkeerde keuze was..
En vervolgens heb je gekozen voor een optie waarbij je het heel snel wil doorverkopen, waarbij je overigens gebonden bent aan toestemming van de aannemer, die dat niet geeft (terecht, zulke dingen besluit je niet eventjes op de waan van de dag en korte termijn).

1,5 jaar is wel een enorm korte tijd hiervoor (zeker als we het hebben over een investeringsvolume van meerdere tonnen) en dat je nu de gevolgen van die keuze merkt en "op de blaren moet zitten" .. is eigenlijk ook een goede les en daarvan moet je vooral leren zelf minder op je "kriebels" af te gaan en gewoon weloverwogen en bewust van de consequenties je keuzes te maken.

Om te voorkomen dat je nu vervolgens wéér over 1,5 jaar gaat klagen "dat het toch niet is wat je wilde en dat er 'veel meer mogelijk blijkt te zijn".
Banken zijn natuurlijk ook geen bezigheidstherapie, ga daarheen als je zelf ook de zaakjes op orde hebt, en als je dat niet heb, beweer niet "dat er bij jou financieel zoveel mogelijk is", als je eigenlijk dat geld zelf niet hebt en op zoek bent naar een financiering.
Snap deze reactie niet zo goed. De TS vraagt niet om een oordeel over zijn doen en laten…. Dat moet hij lekker zelf weten. Hij vraagt of er een optie is om toch alvast een andere woning te financieren.

Het moraalridder niveau is soms wel erg hoog hier op tweakers…

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verplaats jezelf in de bank: wat als deze aannemer failliet gaat? Kans is klein maar laat nu juist bij financiële instellingen risiciobeheersing een belangrijk punt zijn :)

Kortom dit bespreken tijdens een gratis oriëntatiegesprek met een hypotheekadviseur gaat je denk ik het meeste helderheid geven of dit een kans van slagen heeft.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
cp02gc schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:12:
Het grootste probleem hierbij is dat banken geen financiering verstrekken voor een nieuwe woning, omdat de "oude" woning nog niet is opgeleverd, zoals ik begrepen heb.
Uitgangspunt is dat een hypotheekverstrekker kijkt naar jullie inkomens om te bepalen of jullie de TOTALE hypotheeksom kunnen lenen. Of je verder buffers hebt om tijdelijk wat te kunnen overbruggen is niet relevant.

Lijkt me dus sterk dat je nu ineens voldoende inkomen hebt voor 2 woningen.
Gewoon geduld hebben tot je nieuwbouw verkocht is dus.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Dracula schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Snap deze reactie niet zo goed. De TS vraagt niet om een oordeel over zijn doen en laten…. Dat moet hij lekker zelf weten. Hij vraagt of er een optie is om toch alvast een andere woning te financieren.

Hij vraagt ernaar hoe: "maar wie weet is hier iemand die weet hoe banken met zo'n situatie omgaan..."

Je mag mn antwoord niet leuk vinden om te horen, maar het is letterlijk wat de financiele adviseurs bij banken over hem zullen denken als hij aankomt met zijn verzoek en de situatie die hijzelf beschrijft in de OP.

Zolang hij vastzet aan allerhande financiele verplichtingen rondom het contract dat hij 1,5 jaar terug bij die vorige woning afgesloten heeft en dat bepaalt dat hij _niet_ mag verkopen zonder toestemming van de aannemer, is hij gewoon voor iedere kredietfinancier weinig interssant en ligt er vooral een financieel risico dat weinig speelruimte overlaat.
Dat betekent niet dat hij verder kan kijken wat hij wil, maar financieel zal er gewoon verdomd weinig te regelen vallen zolang dat andere krediet nog op zijn naam uitstaat en verkoop daarvan onduidelijk is en buiten zijn eigen speelruimte valt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• PROnline
  • Laatst online: 17:05
Dracula schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:46:
[...]
Tweakers is een (discussie-)forum, zoals alle andere. Als je je probleem op internet plaatst, dan moet je ook open staan voor kritische reacties of ze naast je neer kunnen leggen. Maar dat is verder aan de TS. Of als de discussie dreigt te ontsporen aan een moderator om in te grijpen.

Meer ontopic.
(voor ons nadelige) financiële regeling
Dus je hebt geen behoefte om (delen) van de huidige financiering aan te houden.

Ik denk dat er een prima markt is voor een nieuwbouwoning die al bijna klaar is. Want de overbruggingsperiode met alle kosten van dien is een stuk korter geworden. Dus de verkoop zelf is niet 't probleem.

Maar nagenoeg altijd zijn er beperkingen in 't koopcontact opgenomen om huisjes flippen tegen te gaan.
Daar loop je nu ook tegenaan denk ik omdat de aannemer 't dus niet toestaat.
Je koopcontract is bindend. En daar zitten anno 2026 vrijwel altijd beperkingen in om speculatie tegen te gaan.

Dus wat staat er in je koopcontract? Mag je na oplevering wel direct verkopen?
Als dat al kan/mag, dan is vaak de overwaarde die tijdens de bouw is ontstaan de eerste jaren niet voor jou. Ook dat om speculatie met nieuwbouw tegen te gaan.
Maar je hebt al een afwijzing van de aannemer. Die heeft òf geen zin in extra werk, want de oplevering is al in zicht. Òf het is vanuit speculatiebeding (overheid/gemeente heeft hier ook zijn invloed op) gewoonweg niet toegestaan en zijn beide partijen gebonden aan de voorwaarden van 't contract, maar ook de overeenkomsten die de aannemer/projectontwikkelaar heeft gesloten met de overheid om bijvoorbeel de grond te kunnen bemachtigen.

Dus je vraag richt zich specifiek om een loophole via de bank te zoeken. Hypotheken zijn een lage marge product. Verdienen doen ze vooral op grote volumes met lage risico's. Eeen hypotheek met een groter risico zou leiden tot een groter rentepercentage (risicoopslag). En dat is juist één van de reden waarom je van de huidige hypotheek af zou willen.

En je huidige woning, is dat huur of koop (ook met hypotheek?)
Als dat ook nog eens een koopwoning met hypotheek is, dan zit je drie hypotheken/huizen te stacken met financieringen en overbruggingen. Dat is financiële domino, daar gaat geen bank in mee.

Overigens is praten bij de meeste hypotheekadviseurs gratis. Bij het afsluiten betaal je de advieskosten.

Ik heb geen specifieke ervaring met deze situtie, maar voldoende ervaring met bankzaken en financieringen om IMHO te denken dat je even te veel wil. Mijn advies is uitzoeken onder welke voorwaarden je na de oplevering mag verkopen. En misschien nog een keer vriendelijk met de aannemer om tafel dat je de woning terugverkopen wilt voor de kostprijs. Misschien dat ze daar brood in zien.

En anders even geduld hebben. Q3 is dichterbij dan je denkt.

• Dracula
  • Laatst online: 13:49
PROnline schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Tweakers is een (discussie-)forum, zoals alle andere. Als je je probleem op internet plaatst, dan moet je ook open staan voor kritische reacties of ze naast je neer kunnen leggen. Maar dat is verder aan de TS. Of als de discussie dreigt te ontsporen aan een moderator om in te grijpen.
Tsja zo kan je alles wat krom is recht lullen. Dus als ik een post maak van hoe moet ik een stopcontact verplaatsen vind jij dat mensen dan een reactie moeten gaan plaatsen in de trant van “maar waarom zit het stopcontact niet meteen op de juiste plek en waarom heb je daar niet eerder aan gedacht 8)7).

Anyway I will shut up now.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
PROnline schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:19:
[...]
Maar nagenoeg altijd zijn er beperkingen in 't koopcontact opgenomen om huisjes flippen tegen te gaan.
Daar loop je nu ook tegenaan denk ik omdat de aannemer 't dus niet toestaat.
Je koopcontract is bindend. En daar zitten anno 2026 vrijwel altijd beperkingen in om speculatie tegen te gaan.
Het is tegenwoordig gewoon een standaard bepaling bij nieuwbouw, en heeft verder NIETS met speculatie te maken. Dat zijn andere voorwaarden.

De aannemer wil gewoon niet dat er tijdens de bouw met een andere eigenaar zaken gedaan moet worden.
Zodra de laatste termijn betaald is en er is opgeleverd is er geen enkele beperking meer.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:10
Dracula schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Anyway I will shut up now.
Nee dat moet je niet doen :)

Wat @RM-rf aangeeft daar ben ik het wel een klein beetje mee eens en vooral wat de beperkte woonoppervlakte betreft , Geloof dat je van te voren ook wel weet hoeveel woonoppervlakte een woning krijgt of wordt dat pas bekent gemaakt als ze er staan? ;)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
Zodra woning gebouwd is kan je een overbrugging hypotheek aanvragen. Dit zorgt ervoor dat je een geldbedrag hebt en een nieuwe woning kan kopen voordat je het geld van je oude woning binnen hebt.

Let op! De rente op deze hypotheekvorm is vaak minder voordelig. Het is dus niet iets dat je jarenlang wilt. (En vaak dit er ook maximale duur aan.)
Deze hypotheek heeft echter weer eigen afsluitkosten etc, waardoor hij relatief nadelig is. Je hebt hem echter bijna sowieso nodig, gezien je bijna nooit je geld van de verkoop al binnen hebt op het moment dat jij een woning koopt. (Want anders zou je oude huis al leeg moeten zijn).

Wat wel kan is nu al beginnen met oriënteren. Er is niets mis met rondkijken en vast huizen bezoeken. Hierdoor ben je beter voorbereid als je over 6 a 7 maanden echt aan je zoektocht start.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:58

m-vw

Dus?

bie100 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Wat @RM-rf aangeeft daar ben ik het wel een klein beetje mee eens en vooral wat de beperkte woonoppervlakte betreft , Geloof dat je van te voren ook wel weet hoeveel woonoppervlakte een woning krijgt of wordt dat pas bekent gemaakt als ze er staan? ;)
Dat zou je denken, maar bij ons in de straat zijn een jaar na oplevering al twee huizen in de verkoop gegaan omdat het uiteindelijk toch te klein was voor de kopers.

Terug naar de casus van TS denk ik eerlijk gezegd dat het moeilijk wordt om een partij te vinden die hierin mee gaat.

En ik begrijp dat je nu nog niet mag verkopen, maar zijn er juridische beperkingen om een intentieverklaring/LOI aan te gaan met een koper die dan pas na de oplevering werkelijk koopt?
(Geen idee of er mensen zijn die hiermee mee zouden gaan, maar dit kwam als hersenspinsel bij mij op.)

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:10
m-vw schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Dat zou je denken, maar bij ons in de straat zijn een jaar na oplevering al twee huizen in de verkoop gegaan omdat het uiteindelijk toch te klein was voor de kopers.
Ja in mijn dorp ook soort van tiny house ( kleine starterswoningen) pakte toch 150K winst ermee jammer voor de mensen die toen die tijd op de wachtlijst stonden om er 1 te kopen :|

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
RM-rf schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:02:
[...]
Je mag mn antwoord niet leuk vinden om te horen, maar het is letterlijk wat de financiele adviseurs bij banken over hem zullen denken als hij aankomt met zijn verzoek en de situatie die hijzelf beschrijft in de OP.

Zolang hij vastzet aan allerhande financiele verplichtingen rondom het contract dat hij 1,5 jaar terug bij die vorige woning afgesloten heeft en dat bepaalt dat hij _niet_ mag verkopen zonder toestemming van de aannemer, is hij gewoon voor iedere kredietfinancier weinig interssant en ligt er vooral een financieel risico dat weinig speelruimte overlaat.
De reactie die je hier geeft lijkt me behulpzaam; de reactie die je eerder gaf is enorm belerend, bijna arrogant, en zit vol aannames. Je weet toch helemaal niks van de financiële situatie van TS? Die kan er door allerlei omstandigheden heel anders uitzien dan 1,5 jaar geleden. Los daarvan mag een mens mag zich bedenken. Zeker als je iets op tekening koopt. In het echt kan het er anders uitzien en minder in de smaak vallen. Daar hoef je geen oordeel over te hebben om een inhoudelijke reactie op de vraag te geven.
Pagina: 1