Remote desktop om een Kubuntu pc over te nemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• willigenburg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-02 12:50
Mijn vraag

Ik heb een pc waar kubuntu op staat, werkt prima en wil deze zo nu en dan overnemen om wat bij te werken. Ik werk hoofdzakelijk op een iMac maar soms ook op een kubuntu laptop of pc. (heb geen windows meer 8) ). Vanuit Macos en kubuntu wil ik die pc dus overnemen.

Op die pc zit geen monitor en toetsenbord aangesloten. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Of welke handleiding moet ik volgen. chatgpt komt met wazige antwoorden, op internet vind ik ook niet wat ik zoek.

euhmmm help

Beste antwoord (via willigenburg op 28-01-2026 00:17)

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-02 22:04
Bij mij zijn er 2 GUI oplossingen die werken.
Rustdesk, en de combinatie van KRDP (server kant) en Remmina (client zijde)

Om alle vlotter te laten verlopen, heb ik wel terug Xorg terug geinstalleerd, want sommige distros hebben dat in recentere versies verwijderd, ten voordele van Wayland, dat het op het vlak van remote access niet zo goed doet.

Als je gewoon terminal access wil, gebruik je best ssh.

Alle reacties

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:57
Een of andere VNC server installeren zoals bv TightVNC of TigerVNC.
Ik geloof dat Apple standaard een VNC client heeft ingebouwd.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21

TeeDee

CQB 241

Laatst ook enorm zitten rommelen hiermee.
- Tig VNC installaties geprobeerd op (weliswaar) Ubuntu, geen resultaat.
- De default desktop sharing via (in mijn geval via RDP) stopte er meteen mee.
Deze tools hebben vaak een fysieke hdmi aansluiting nodig (vziw).

Mijn simpelste oplossing: een mini-hdmi display voor een paar euro via amazon aangeschaft => meteen werkend en geen gedoe. (Die mini-hdmi kan altijd nog van pas komen mocht t niet meer nodig zijn ;))

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
willigenburg schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:22:
Ik heb een pc waar kubuntu op staat, werkt prima en wil deze zo nu en dan overnemen om wat bij te werken. Ik werk hoofdzakelijk op een iMac maar soms ook op een kubuntu laptop of pc. (heb geen windows meer 8) ). Vanuit Macos en kubuntu wil ik die pc dus overnemen.
Je zou deze misschien eens kunnen bekijken?
Google: Aspia Remote Desktop
Ik gebruik/test deze momenteel op mijn Windows systemen hier als (mogelijke) vervanger voor het oude Radmin

• willigenburg
Ik ga kijken naar aspia remote desktop. VLC en RDP waren ook inderdaad geen goed werkende oplossing zoals TeeDee schreef.
Dank je wel voor de nieuwe suggestie en ik ga binnenkort hiermee aan de gang.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:21
Anders kan je altijd nog kijken naar het hosten van Guacamole zodat je gewoon via een browser erbij kan (wel achter een vpn want veiligheid enzo ;) ).
Een X-sessie over SSH starten kan ook nog: https://unix.stackexchang...ics-applications-remotely

Een andere optie is https://remotedesktop.google.com/ - dan is het ook direct afgeschermd met Google's SSO. Zelf niet zo'n fan want Google, maar het werkte verdraaid goed toen ik het moest toepassen voor familie.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:57
getscreen.me vind ik tot nu toe goed werken.
Let op dat als je nu al in Wayland draait het minder makkelijk is dan als je nog in X11 draait. Met X11 kan je unattended (= wat je zoekt) overnemen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
TeeDee schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:34:
Deze tools hebben vaak een fysieke hdmi aansluiting nodig (vziw).

Mijn simpelste oplossing: een mini-hdmi display voor een paar euro via amazon aangeschaft => meteen werkend en geen gedoe. (Die mini-hdmi kan altijd nog van pas komen mocht t niet meer nodig zijn ;))
Ja, ik herken dat probleem ook wel met Windows, zonder aangesloten scherm werkt er dan niets.
Vroeger (Pre-Windows 10) kon je daarvoor eenvoudig een 2e VGA scherm forceren en dat dan gebruiken als main display.
Ik heb daar ook wat van die HDMI dummies voor maar gebruik nu meestal een virtual display driver:
Github: Virtual-Display-Driver

Voor Linux is dat er ook wel:
Google:Virtual Display Linux
Reddit: Creating a secondary virtual display on Ubuntu for NoMachine
yes it's possible. I have seen guides on the topic.
the easy way to do this, if you have extra HDMI ports, is to use a HDMI dummy plug.
it can be done via some software tricks as well.

some discussion here..
https://github.com/pavlobu/deskreen/discussions/86
https://github.com/dianariyanto/virtual-display-linux
https://unix.stackexchang...dd-virtual-output-to-xorg
https://askubuntu.com/que...-no-monitor-is-plugged-in
I have not tried the above in some time. Good luck.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In het verleden, toen Wayland nog niet zo gemeengoed was, gebruikte ik x2go, maar was voor KDE redelijk traag ivm ontbreken hardware versnelling voor de weergave. Het is gebaseerd op NoMachine, de site zelf kan je ook wel vinden maar hier is de Arch wiki erover: https://wiki.archlinux.org/title/NoMachine.

Je geeft aan dat het fysieke systeem zelf geen scherm en toetsenbord/muis er aan heeft. Waarom heb je er dan een volledige GUI op staan als het headless draait? Wat is de reden dat je er niet met CLI only mee kan werken en grafische zaken vanaf je Mac doen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• franssie
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

X over SSH gebruikte ik vroeger wel, even gedoe met instellen maar werkte verder prima. Uiteindelijk is Linux/Unix een server OS met een goed gescheiden grafische schil.
Maar had dat dacht ik nooit via OS-X gedaan, of wel, ben het kwijt.
Een IP-KVM is waarschijnlijk overkill, ik heb een GL.iNet Comet (GL-RM1) voor een NVR (beveiligingscamera's) maar die is behoorlijk aan de prijs als het ook softwarematig kan.

edit eigenlijk wel leuk, ik heb ergens nog een NUC met Ubuntu, eens kijken of ik die via VPN/SSH extern kan benaderen met X oid.

EDIT2; X2go is wel een leuke om mee te experimenteren. Morgen eens die NUC aanslingeren op het werk en thuis kijken hoe ik er op kom. Beetje escaperoom quests - leuk.

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 21-01-2026 23:54 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• willigenburg
Hero of Time schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:11:
In het verleden, toen Wayland nog niet zo gemeengoed was, gebruikte ik x2go, maar was voor KDE redelijk traag ivm ontbreken hardware versnelling voor de weergave. Het is gebaseerd op NoMachine, de site zelf kan je ook wel vinden maar hier is de Arch wiki erover: https://wiki.archlinux.org/title/NoMachine.

Je geeft aan dat het fysieke systeem zelf geen scherm en toetsenbord/muis er aan heeft. Waarom heb je er dan een volledige GUI op staan als het headless draait? Wat is de reden dat je er niet met CLI only mee kan werken en grafische zaken vanaf je Mac doen?
Euhm waarom een desktop met GUI als je deze niet ziet. Dat is gebrek aan kennis 8)7

Simpel gezegd wil ik een locale teamviewer erop hebben draaien. waarbij ik de desktop over kan nemen.Ik ben nog niet zo lang over van Windows. Dus ik moet het leren. En zo vaak zit ik niet meer achter de pc als vroeger. En ja ik ben opgegroeid met MS-DOS 5.0.

• willigenburg
Van het weekend ga ik eens kijken wat er mogelijk is met de suggesties die gegeven zijn. Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goed, laat ik het dan iets anders vragen: wat wil je precies doen dat je een GUI nodig hebt? Want updates installeren heeft geen grafische omgeving nodig. Wat draai je er verders op?

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:57
willigenburg schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Euhm waarom een desktop met GUI als je deze niet ziet. Dat is gebrek aan kennis 8)7

Simpel gezegd wil ik een locale teamviewer erop hebben draaien. waarbij ik de desktop over kan nemen.Ik ben nog niet zo lang over van Windows. Dus ik moet het leren. En zo vaak zit ik niet meer achter de pc als vroeger. En ja ik ben opgegroeid met MS-DOS 5.0.
Helemaal herkenbaar! Na jaren servers te hebben gehad met GUI was mijn idee dat dat ook moest met Linux. Ondertussen iets meer er van geleerd en ben ik nu aan het switchen naar volledig CLI en webinterfaces. Zoals @Hero of Time al vraagt wat doe je ermee? Maar misschien nog wel belangrijker, wil je op dit moment veranderen?

• willigenburg
Ik zie in dat mijn initiële gedachtegang compleet verkeerd was. Ik heb geen gui nodig.
Het is een desktop waar ik docker op heb draaien voor Immich.

Dus het wordt Ubuntu server met docker en kan alles overnemen via telnet. Is dit correct? Dan heb ik de extra belasting van kde ook niet nodig

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-02 17:13
Als je via docker toch iets van een gui zou willen hebben dan zou je portainer kunnen installeren. Dan kun je via de website interface van alles doen.

Dan kun je via ssh gewoon connectie maken met de server voor updates etcetera. De webinterface van portainer kun je dan gebruiken om docker installaties te doen etcetera.

Eventueel zou je ook nginx proxy manager kunnen draaien en alles achter een reverse proxy zetten.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

willigenburg schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:00:
Dus het wordt Ubuntu server met docker en kan alles overnemen via telnet. Is dit correct?
Niet helemaal, want telnet werkt over poort 23 en is onbeveiligd. Je zal SSH bedoelen, poort 22 en wél beveiligd (het zit zelfs in de naam).
Dan heb ik de extra belasting van kde ook niet nodig
Als je niet grafisch inlogt heb je nog niks van de GUI draaien en ook geen belasting ervan. Enige wat het hebben ervan doet is wat schijfruimte innemen en onnodig meer packages om te updaten. Je kan van de huidige installatie ook gewoon een server maken door de grafische onderdelen te verwijderen. Dat kost alleen wat meer tijd en moeite dan een herinstallatie met Server, want je zal gegarandeerd tegen dependency problemen aanlopen vanwege de meta-packages die gebruikt zijn.

• willigenburg
Hero of Time schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Niet helemaal, want telnet werkt over poort 23 en is onbeveiligd. Je zal SSH bedoelen, poort 22 en wél beveiligd (het zit zelfs in de naam).

[...]

Als je niet grafisch inlogt heb je nog niks van de GUI draaien en ook geen belasting ervan. Enige wat het hebben ervan doet is wat schijfruimte innemen en onnodig meer packages om te updaten. Je kan van de huidige installatie ook gewoon een server maken door de grafische onderdelen te verwijderen. Dat kost alleen wat meer tijd en moeite dan een herinstallatie met Server, want je zal gegarandeerd tegen dependency problemen aanlopen vanwege de meta-packages die gebruikt zijn.
Dank je wel. Maar als ik het overneem alleen op intern netwerk, dan maakt het toch niet zoveel uit?
En als ik iets van buiten wil benaderen, dan gebruik ik tailscale.

En ik denk een herinstallatie is het handigst

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet aardig wat doen om te kunnen telnetten, terwijl SSH veel eenvoudiger is en hiervoor heeft je Mac ook gewoon de client ingebouwd. Waarom zou je extra moeite nemen om géén beveiligde verbinding te gebruiken als de beveiligde optie al standaard in Ubuntu Server wordt geïnstalleerd? ;)

• franssie
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

telnet is wel echt oud, ssh is nu wel de standaard, wat @Hero of Time ook schrijft.
SSH heeft dacht ik ook niet enorm veel overhead, en omdat het oud is zou ik het SSH ook niet gelijk openzetten naar het internet, maar intern doe ik alles op SSH, zelfs windows ondersteund het al even in CMD prompt. Apple dacht ik al sinds begin van OSX.

Zelf nu ook wat aan het spelen met X2GO op Ubuntu maar krijg firefox niet aan de praat, blijft zeuren over een password.

ook maar eens kijken wat een goed server os is en cliënt combinatie (dus waarschijnlijk ook even dit topic weer teruglezen komende week).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• willigenburg
Ahum. Bedankt dat jullie zo tactisch konden duidelijk maken dat telnet erg oud is….

Acties:
  • Beste antwoord

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-02 22:04
Bij mij zijn er 2 GUI oplossingen die werken.
Rustdesk, en de combinatie van KRDP (server kant) en Remmina (client zijde)

Om alle vlotter te laten verlopen, heb ik wel terug Xorg terug geinstalleerd, want sommige distros hebben dat in recentere versies verwijderd, ten voordele van Wayland, dat het op het vlak van remote access niet zo goed doet.

Als je gewoon terminal access wil, gebruik je best ssh.
Pagina: 1