Plafondscheur dakappartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Grimms
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-01 15:31
Goeiedag,

Ik heb recent een appartement gekocht en ben bezig met reparaties en herschilderen. Het appartement is in 2010 gebouwt. Nu zijn er haarlijnscheurtjes die makkelijke te maken zijn maar er is één grote doorlopende scheur door het heel plafond.
het is op dezelfde lijn en op de hoek waar het plafond begint af te schuinen naar het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ7Y7SEPC-2lKh1e5VWjZLIJLPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4jrYHy784kcALfqLknqjH1F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOJrLSk-8to9Kf3GG7FcFHj8nYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17LA35ivb3eiOy4jWbISPd2m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvkeCzlXPPTXqTKKYDK8BaU9jf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8lxbvlbXDoGgfb6y1sg2aJM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kZCHJpVocvDC9T-22rppdcRONQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuGR2lWOidsuQqQXH2bWMjaL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRJUwZkv0YMIPM8Mb_xs40iKFrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYYv02KGqn1zlV33lHX7QAgP.jpg?f=fotoalbum_large

De scheur is niet in het beton maar tussen 2 verschillende materialen. Het betonnen plafond en een gyproc/gipsplaat je kan het verschil horen in het onderstaande video.
Nu wil ik graag wat advies hierover vragen. Kan dit met vulmiddel en glasvezelgaas opgelost worden, kan ik beter een stukadoor laten komen. Of onderschat ik het en is dit toch zeer ernstig en moet ik het laten nazien door een bouwingenieur of dergerlijke? Vrienden en familie zeggen dat dit niet zo erg is maar wat ik online terugvind kan het toch ernstig zijn. Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de buur op dezelfde verdieping te raadplegen. Hij is weinig thuis of toevallig niet als ik daar ben.

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:17
De stuclaag is vrij dik en de scheur zit uit de hoek. Ik zou het wegkrabben, stucgaas plaatsen, met een stucpasta afsmeren, schuren, sausen.

Als het in de hoek zou zijn dan zou ik met stucpasta afsmeren, schuren, insnijden, kitten en sausen.

Zie nu pas dat de hele gipsplaten gescheurd zijn? Dan zou ik eerst kijken hoe het rachelwerk geregeld is.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 20-01-2026 21:54 ]

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-02 21:07
Hier ook gelijksoortige problemen. Ik woon in een houtskeletbouw en heb soms ook scheuren.
Het is niet raar dat er op zo'n plek scheuren ontstaan. De onderliggende materialen hebben verschillende karakteristieken als het om krimp en uitzetten gaat. Er zal dus altijd beweging blijven tussen die delen, en dus ook risico op scheuren.
Je kunt proberen met gaas (beter nog papieren voegband) de naad dicht te zetten, maar het lijkt me niet genoeg om scheuren te voorkomen.
De enige duurzame oplossing is de naad met een deklat afwerken.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-02 19:24
*knip*

[ Voor 91% gewijzigd door twain4me op 21-01-2026 10:24 . Reden: zo trek je een topic van de rails, daarnaast is het weinig constructief ]

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:49
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 21-01-2026 10:25 . Reden: baas boven baas is niet nodig. ]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 21-01-2026 10:25 . Reden: baas boven baas is niet nodig. ]

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-01 15:41
Dat is wel serieus, dat je er nog durft te wonen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:12
Ik zou de losse delen wegsteken en bij de hele grote scheur kan je misschien met een camera kijken wat er achter zit. Als alle losse delen weg zijn dan een gaasmatje erover en dicht smeren.
Waar plafond en schuine wand samenkomen zou je zelf een krimpnaad moeten maken en deze vullen met acrylaatkit zodat beide delen wat kunnen werken anders zit er snel weer een scheur in. Kleine scheurtjes kun je sowieso met overschilderbare acrylaatkit dichtsmeren maar met de grotere gaat dit niet lukken.
Een Stukadoor heeft dit zo gefikst maar als je handig bent kun je dit ook zelf doen.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb hier scheurtjes in de overgang tussen plafond en schuin dak waar gewoon diocht gestuct is. De bedoeling was om die in te snijden na het stucen en daarna af te kitten voor het schilderen. Dan heb je ook controle dat het in de hoek zelf scheurt en niet wat verderop. Dat is bij ons echter niet gebeurt -> scheurtje.

De hoeken waar een papierband gebruikt is tijdens het stucen, hebben nergens last van. Dat lijkt dus al genoeg te zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-01 14:14
Het komt hoogstwaarschijnlijk door de verschillen tussen de uitzettings-coefficient van beton en gipsplaat. Vooral met droge lucht (winter) en temperatuursverschillen buiten binnen (afhankelijk van de totale isolatie). Het lijkt een paar mm te zijn wat op die lengtes zou kunnen. Je zou het gewoon kunnen dichten en afstucen maar je lost het euvel waarschijnlijk op de lange termijn niet op. m.a.w het gaat vast weer scheuren. Ik zelf heb ook een scheurtje die in de winter zichtbaarder is dan in de zomer.

Zoals al eerder gezegd een sierlat gaat werken maar daar moet je van houden.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:05
Jiangtao.L schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:02:
Dat is wel serieus, dat je er nog durft te wonen.
Is ook geen beton wat scheurt maar gipsplaat wat veroorzaakt wat wordt door krimp/uitzetting

Niks gevaarlijks aan ik zou de scheur uitsnijden vezel voegenvuller erin en daarna wapeningsband en weer dun de voegenvuller er overheen

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:59
Komt puur door de verschillende materialen met ieder andere uitzettings eigenschappen.

Stucadoor had al eerder wapeningsband /gaasband etc moetrn gebruiken alvorens te stuccen. ..maar dat is achteraf
Pagina: 1