Lampen tuin via vaste netwerkverbinding schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:47
Ik gebruik Home Assistant en heb een SLZB-06 adapter voor mijn zigbee devices.
Nu heb ik een smart stekker in de schuur die via zigbee de tuinverlichting schakelt.

Nu merk ik dat het zigbee signaal naar de schuur niet al te best is, want heel vaak wordt de verlichting niet aan of uit geschakeld. Omdat ik ook gewoon een paar netwerkkabels naar de schuur heb liggen, zou ik de verlichting liever via de kabel willen schakelen, in plaats van via zigbee. Maar ik vraag me af wat ik daarvoor nodig heb.

Ook vraag ik me af of Matter wellicht beter werkt. Dan ga ik m'n configuratie daarop aanpassen.

Suggesties?

Alle reacties

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Je zou de zigbee stekker kunnen vervangen voor een Shelly stekker die op wifi werkt en dan gebruik je een netwerkkabel om een accesspoint aan te sluiten zodat je wifi bereik gewoon goed is.

[ Voor 165% gewijzigd door MarkyB op 20-01-2026 21:15 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:24
Kun je niet nog ergens halverwege iets plaatsen om je mesh te versterken?

Gaat de lamp ook naar 'unavailable' als zo'n aansturing mislukt?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Al je tuinverlichting op een Shelly pro 1 of 4 en deze met een utp kabel aan je netwerk hangen...

Werkt stabiel, hier 1x Shelly 1pro. En 3x een Shelly 4 pro op utp

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Piet400
Bedankt voor de tip. Shelly is inderdaad een goede optie.

Voor wat betreft het tussen plaatsen, wellicht dat ik er nog een lamp in de tuin kan bijplaatsen. Mogelijk dat dan het signaal beter kan worden overgebracht.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Simpel relay dat ethernet vreet?
https://www.waveshare.com/wiki/Modbus_POE_ETH_Relay

Deze kan je met HA aansturen en geeft je acht verschillende lampen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:34
Piet400 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:45:
Bedankt voor de tip. Shelly is inderdaad een goede optie.

Voor wat betreft het tussen plaatsen, wellicht dat ik er nog een lamp in de tuin kan bijplaatsen. Mogelijk dat dan het signaal beter kan worden overgebracht.
Reken er maar niet op dat het via wifi beter gaat, die gebruikt dezelfde 2,4Ghz band en heeft zelfs meer signaal nodig.
Kijk eens of je een Zigbee device dat ook router is (dus geen batterij device) dicht bij de buitenmuur kunt plaatsen.

Of als je van zelf knutselen houd kun je zoiets kopen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005189441243.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jack zomer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:41:
Al je tuinverlichting op een Shelly pro 1 of 4 en deze met een utp kabel aan je netwerk hangen...

Werkt stabiel, hier 1x Shelly 1pro. En 3x een Shelly 4 pro op utp
Maar dan moet je er ook iets van een kast omheen bouwen in de schuur.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Moeten moeten.
Ik zou het wel doen, klein boxje waar het relais in zit en de kabels aangesloten worden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Piet400 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:07:
Ik gebruik Home Assistant en heb een SLZB-06 adapter voor mijn zigbee devices.
Nu heb ik een smart stekker in de schuur die via zigbee de tuinverlichting schakelt.

Nu merk ik dat het zigbee signaal naar de schuur niet al te best is, want heel vaak wordt de verlichting niet aan of uit geschakeld. Omdat ik ook gewoon een paar netwerkkabels naar de schuur heb liggen, zou ik de verlichting liever via de kabel willen schakelen, in plaats van via zigbee
Volgens mij zie je een voor-de-hand-liggende optie over het hoofd. Je werkt nu al met een zigbee-adapter via ethernet: plaats een tweede SLZB-06 in je schuur en je hebt daar een supersterk tweede zigbee-netwerk. Kun je daar in de toekomst ook nog makkelijk uitbreiden met andere zigbee-devices.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 21-01-2026 12:53 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ben(V)
Je kunt geen twee Zigbee coordinators aansluiten op Home Assistant.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ben(V) voor zover ik weet moet je ZHA en Z2M naast elkaar kunnen draaien. 2x Z2M ook. Zeker met dit soort ethernet-zigbee-coördinators is het eenvoudig om stick 1 aan ZHA/Z2M1 en stick 2 aan ZHM2 te koppelen.

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 21-01-2026 14:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ben(V)
Ja das lekker handig, dan krijg je twee aparte netwerken, twee gebruikers interfaces en twee sets automatisering.
Lijk me niet een zinvolle oplossing.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:21
Ben(V) schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:21:
Je kunt geen twee Zigbee coordinators aansluiten op Home Assistant.
Je kunt hem als router instellen. Ik heb er zelf ook twee.

• Piet400
Er zijn best veel verschillende opties om e.e.a. beter te laten werken. Even kijken wat het beste in mijn straatje past, weer wat stof om over na te denken.
Bedankt voor de tips!
Pagina: 1