Programma's reageren traag tijdens livestreamen met OBS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-01 19:15
Dag allen,

Wellicht weten jullie een oplossing voor het volgende probleem.

Ik livestream met regelmaat naar Twitch en YouTube. Dit doe ik met OBS. Ik speel het spel Train Simulator Classic tijdens deze livestreams.

Als ik aan het livestreamen ben, bevriezen OBS en Google Chrome regelmatig. Ze werken nog wel, want mijn stream dropt geen frames, maar mijn chat update soms niet voor meer dan 20 seconden. Soms crasht de videospeler op Twitch ook waardoor ik Chrome moet refreshen. Zodra ik Chrome of OBS aanklik, loopt alles gewoon weer zoals het hoort en zodra ik terugga naar Train Simulator bevriest de boel weer waarbij het enkele seconden stilstaat om af en toe een framepje te updaten. Ik heb Train Simulator op één monitor en OBS en Chrome op een andere.

Tijdens de 'lag' staat de GPU 3D op 100%, video encode en decode staan beide op ongeveer 50%. De processor staat uit z'n neus te vreten. 20% of minder meestal.

Train Simulator is een oud spel, het is niet goed geoptimaliseerd en gebruikt tot 100% GPU tijdens het spelen. Ik speel op een 4k monitor met maximaal 120fps en heb Train Simulator ook gelimiteerd op 120fps, dat haalt het echter nooit. Ik speel op borderless zodat ik makkelijk kan wisselen mocht er iets met de stream fout gaan of als er ingegrepen moet worden in de chat.

Mijn specs zijn als volgt:
AMD Ryzen 9 9950x
nVidia RTX 5070 TI 16GB
64GB RAM
Windows 11 Pro

Meer dan genoeg dus om een stream te draaien en een spelletje te spelen. Ik was benieuwd of iemand een idee heeft om Train Simulator te beperken tot 95% GPU gebruik, of om OBS en Chrome voorrang te geven boven mijn spel. Met andere spellen gaat het overigens meestal beter.

Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
Gebruikt je je videokaart ook voor encoding? Zo ja kijk eens hoe het gaat met CPU encoding.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zou idd bijvooorbeeld met affinity kunnen werken. Gooi OBS op de laatste 8 cores en doe cpu encoding, laat de andere cores lekker voor de rest. Dat is het voordeel van een cpu met objectief te veel cores voor games :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-01 19:15
Miyazono schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:07:
Gebruikt je je videokaart ook voor encoding?
Ja, de videokaart wordt zwaar belast zelfs, omdat ik op 1440p modus stream naar Twitch.
nelizmastr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:53:
Je zou idd bijvooorbeeld met affinity kunnen werken.
De CPU zelf staat tijdens het spelen uit zijn neus te vreten en komt niet boven de 20% uit met stream en spel aan. Maar affinity had ik nog even niet aan gedacht, wellicht kan ik daar nog even naar kijken. Dank in ieder geval beide.