Vervanging voor Epson 1500w printer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-01 11:32
Na jaren van trouwe dienst loopt mijn Epson Stylus Photo 1500W A3+ printer op zijn laatste benen. De waste counter heb ik al een keer moeten resetten, de papier invoer hapert en Epson biedt de originele cartridges niet meer aan. Al met al tijd voor een nieuwe dus. Nu heb ik nog wat vragen.

Achtergrond/gebruik:
Ik ben een zelfstandig architect en gebruik de printer met name voor het printen van zwart-wit cad (lijn) tekeningen op A3 formaat. Daarnaast print ik er ook presentatie boekjes mee met kleuren renders. Voor de tekeningen gebruik ik meestal gewoon papier, voor de boekjes 170gr matte papier. De snelheid voor zwart-wit lijntekeningen is enigszins belangrijk omdat dit vaak zo'n 80 pagina' s zijn. Voor de kleuren prints vind ik dit minder belangrijk omdat dit minder prints zijn en veel minder vaak voorkomt.

Voorkeur:
Tot nu toe heb ik 1 Canon en 2 Epson A3 printers gehad. De Epson printers zijn mij altijd goed bevallen waardoor ik een lichte voorkeur voor Epson heb.

Gegadigde:
Epson XP-15000
Epson ET-8550
Epson XP-980
Canon Prima Pro 200s

Mijn ervaring is dat ik geen professionele foto printer nodig heb voor de kwaliteit die ik zoek. De printers die ik tot nu toe gehad heb zaten rond de €300.

Ecotank systeem is voor mij niet heel belangrijk. Daar print ik in principe te weinig voor om dat financieel interessant te maken. Bij Epson wordt dit echter steeds meer de standaard.

Ik hoef geen all in one met scanner.

Vragen:
Het lijkt er op dat Epson de XP-15000 uitgefaseerd heeft alhoewel dat enigszins onduidelijk is. Sommige winkels bieden ze nog aan. Ik kan echter geen directe opvolger vinden. Komt deze er nog?

Ik lees dat Epson in januari de XP 980 heeft uitgebracht. Qua prijs lijkt dit de opvolger te kunnen zijn, het is echter wel een all in one. Aangezien deze net uit is, heb ik nog geen reviews kunnen vinden. Is dit de opvolger en is deze de moeite van het overwegen waard?

De Epson ET8550 krijgt in principe goede reviews maar is een stuk duurder dan ik gewend ben. Het lijkt mij een ietwat overkill voor hoe ik hem gebruik. Het verkoop argument is met name duurdere aanschaf maar lagere gebruikskosten. Ik lees ook redelijk veel klachten over afdrukken van het doorvoermechanisme in het papier.

Mijn belangrijkste vragen: zie ik een printer over het hoofd? Is het nog zinnig om een (bijna) uitgefaseerde printer (de 15000) te kopen, vooral met oog op beschikbaarheid van de originele inkt cartridges? Is er al iets bekend over de XP980?

Hopelijk hebben jullie nog wat input die mij kan helpen bij de keuze.

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Is de Canon Pixma iX6850 A3 inkjetprinter geen optie?
Is een A3 printer, 5 separate inkttanks, geen all in one en kost maar 200 euro.
Dat wil Canon waarschijnlijk terugverdienen met Canon inktcartridges, maar in deze printer passen ook huismerkcartridges (van bijv. 123inkt) waarvan de kosten nog wel meevallen.
Bij Canon wel minstens elke maand een kleurenprintje maken, anders gaat de printkop dicht zitten. Die is wel weer open te krijgen door hem door te spoelen, maar da's een aardig karweitje.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• NMA
Volgens mij is die Canon Pixma ix 6850 ook zo goed als uitgefaseerd, net als de Epson EX15000. Dus daar vraag ik mij ook af hoe lang ik daar nog inkt cartridges voor kan krijgen.

Ik heb sowieso wel een voorkeur voor de originele cartridges van de leverancier. In het verleden een paar maal huismerk cartridges van 123inkt gebruikt en dat leverde toch wat problemen op. Aangezien ik vrij beperkt print maken die kosten ook niet enorm veel verschil.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zult lijkt het een keuze moeten maken om meer upmarket te gaan of juist iets conventionelers te nemen, zoals een

uitvoering: Epson Workforce WF-7310DTW

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerder naar een kleuren A3 laserprinter of multifunction kijken. Voor boekjes naar alle waarschijnlijkheid ook meer dan prima, zuipt geen inkt en vele malen betrouwbaarder. Zeker als je niet zo heel vaak print zoals je zelf aangeeft, een stuk makkelijker. Want niks dat uit kan drogen ;)

Qua kosten: alles is duurder geworden, ook printers. Zeker iets wat buiten de mainstream valt. Het kan zomaar eens zijn dat een multifunction goedkoper is dan een reguliere.

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 21-01-2026 22:06 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NMA
Ik kan mij herinneren dat laserprinters vroeger minder goed waren in het afdrukken van foto's (in mijn geval renders) dan inkjet printers. Wellicht dat dat inmiddels niet het geval meer is.

Qua stijgende kosten: daar heb je een goed punt. En een die ik meestal vergeet.

• NMA
Ik las ook dat het wellicht slim is om een printer te kiezen die in ieder geval beschikt over zwarte pigment inkt. Dit zorgt voor scherpere tekst en daarmee hopelijk ook scherpere lijnen bij de cad afdrukken.

Nog een punt dat gemaakt werd, zijn de slechts half gevulde cartridges die bij de nieuwe printer geleverd worden (bij Epson). Een complete set cartridges komt neer op €120 die naast de aankoopprijs er nog bij komt. Ik begreep dat de ET8550 geleverd wordt met volledig gevulde navulflesjes. Dit maakt het gat tussen de XP15000 en de ET8550 een flink stuk kleiner.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
NMA schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:13:
Volgens mij is die Canon Pixma ix 6850 ook zo goed als uitgefaseerd, net als de Epson EX15000. Dus daar vraag ik mij ook af hoe lang ik daar nog inkt cartridges voor kan krijgen.

Ik heb sowieso wel een voorkeur voor de originele cartridges van de leverancier. In het verleden een paar maal huismerk cartridges van 123inkt gebruikt en dat leverde toch wat problemen op. Aangezien ik vrij beperkt print maken die kosten ook niet enorm veel verschil.
Tsja, wat is uitgefaseerd? 123-inkt verkoopt cartridges voor printers die al 4 jaar niet meer te koop zijn.
Mocht dat in dit geval ook zo zijn dan haal je over 6 jaar toch weer een nieuwe A3 printer. Dan heb je over die tijd 40 euro per jaar op de oude afgeschreven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• NMA
Over het algemeen doe ik vrij lang met mijn printers. Dus hoe langer deze ondersteund worden des te beter. Mijn huidige printer heb ik volgens mij ook alweer 10 jaar.

Ik heb nog wel wat meer informatie over de nieuwe Epson XP 980 kunnen vinden op een Duitse website. Het betreft (niet geheel onverwacht) een update van de XP 970. Ik begreep uit het stuk dat de 980 geen papierinvoer heeft waarin meerdere A3's tegelijk geplaatst kunnen worden. Je moet de vellen dus 1 voor 1 met de hand invoeren. Daarmee valt hij direct af aangezien Ik juist vrij regelmatig grotere hoeveelheden A3 moet printen. Dus dat is er mooi weer 1 minder. Blijven de EX15000 en de ET8550 over met wellicht nog een Canon.

De 15000 lijkt op het ogenblik wat moeilijker verkrijgbaar voor een scherpe prijs. Ook op de webshop van Epson zelf is deze niet leverbaar. Wellicht is dit model nu officieel beëindigd?
Pagina: 1