Advies/mening over deze 2 setups

Pagina: 1
Acties:

• Tjansaar
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:35
Hallo allemaal,

Ik zoek een?
Ben opzoek naar een 5.1 HT setup die 50% voor films zal gebruikt worden en 50% voor muziek.
De plek waar het zal dienen is een open ruimte L-vorm woonkamer + leefkeuken 52m2+-. Woonkamer ligt in het uiteinde van de L met afmeting van 4x4m+- met aan de linker zijde de open kant.

Wat is je budget?
Schatting die ik wil uitgeven 2000-3000€

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik al heel veel op reddit liggen rondneuzen en kijken wat ze daar aanraden, maar iedereen heeft precies wat zijn mening. Vele spreken elkaar tegen.. Maar je ziet wel bepaalde merken zoals svs,kef,dali, etc terugkeren.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn vraag is om tot een deftige setup te komen met alle onderdelen + eventueel aan te raden winkels in be/nl om te gaan demo testen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Tom

[ Voor 78% gewijzigd door Tjansaar op 21-01-2026 12:52 ]

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:13
Luisteren, dat is het enige juiste advies. Welke speakerset vind jij lekker klinken.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:53

dragonhaertt

@_'.'

Qua receiver zou ik kijken naar eentje met goede ruimte correctie, zoals Audyssey multeq XT32
Dat begint bij de Denon avr3800x of de Marantz cinema 50

Een stapje lager zit de multeq XT, op modellen zoals de Denon avr-1800x

Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/1595161953255-png.74112/

[ Voor 38% gewijzigd door dragonhaertt op 21-01-2026 09:12 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadvies subforum waar deze vraag beter tot zijn recht komt.

@Tjansaar Hoe je een receiver uitzoekt, met behulp van de Pricewatch en reviews, zie je hier: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Speakers uitzoeken is een kwestie van luisteren. Elke speaker klinkt anders, dus wat bij mij past hoeft niet bij jou te passen.

Verder verzoek ik je om onderstaande format aan je startvraag toe te voegen en zo uitgebreid mogelijk in te vullen. Hierdoor krijgen je mede-forumgebruikers meer houvast om je te helpen. Hoe meer inzet en voorwerk jij toont en des te beter jij de antwoorden invult, des te passender de hulp zal zijn.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:56
Kwestie van persoonlijke voorkeur, beide zijn objectief prima speakertjes. Vergeet niet dat je ook standaarden nodig hebt om ze op te monteren. Originele Kef stands zijn in verhouding best prijzig.

Met 85db gevoeligheid en lage max SPL, komen je opties ook alleen tot recht in een kleine ruimte.

• Tjansaar
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:35
Om even op @Jorgen zijn vraag te beantwoorden,

Ik zoek een?
Ben opzoek naar een 5.1 HT setup die 50% voor films zal gebruikt worden en 50% voor muziek.
De plek waar het zal dienen is een open ruimte L-vorm woonkamer + leefkeuken 52m2+-. Woonkamer ligt in het uiteinde van de L met afmeting van 4x4m+- met aan de linker zijde de open kant.

Wat is je budget?
Schatting die ik wil uitgeven 2000-3000€

Zelf heb ik al heel veel op reddit liggen rondneuzen en kijken wat ze daar aanraden, maar iedereen heeft precies wat zijn mening. Vele spreken elkaar tegen.. Maar je ziet wel bepaalde merken zoals svs,kef,dali, etc terugkeren.

Mijn vraag is om tot een deftige setup te komen met alle onderdelen + eventueel aan te raden winkels in be/nl om te gaan demo testen.

[ Voor 26% gewijzigd door Tjansaar op 21-01-2026 12:23 ]

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:39

Argarath

MasterBlaster

Ik zou beginnen met de aanschaf van een receiver die alle functies heeft die je aanspreekt (alle formaten kunnen afspelen, welke vormen van ruimte-correctie, hoeveelheid aan te sturen speakers, etc.). Ik zou dan in jouw budget uitkomen bij min of meer de gebruikelijke merken (Denon, Marantz etc.). Hierbij kun je nog kijken naar klankkleur, maar dat is voor een receiver veel minder van belang dan voor de speakers. Speakers is echt een kwestie van luisteren en smaak. Je hebt heel veel prima merken op de markt (waarvan KEF er eentje is), maar die echt wel een eigen sound hebben.

Daarnaast is de keuze voor een sub ook belangrijk. Wil je die voornamelijk voor de HT ervaring, dan heb je iets anders nodig dan wanneer je de sub ook actief het laag wil laten doen bij luisteren van muziek.

Lang verhaal kort; het aankopen van audio-apparatuur en speakers wordt heel snel een enorm rabbit-hole. Bepaal op basis van je budget een aantal keuzes voor speakers en ga luisteren.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• greentea
@Tjansaar Door je open ruimte zal je best een flinke sub nodig hebben om druk op te bouwen. Qua speaker afstanden kom je waarschijnlijk wel weg, maar veel headroom houd je niet over. (Op basis van je huidige opties)

Persoonlijk zou ik kijken voor (kleine) vloerstaanders als fronts. Of grotere monitoren. Die zijn in de regel efficiënter en gaan dieper. Dat maakt het voor je versterker en sub wat gemakkelijker. En je geluidsbeeld profiteert er enorm van.

Paar algemene tips:

1. Denon is imo veruit het merk om voor te kiezen binnen je budget. Het is aannemelijk dat ze dit jaar met nieuwe AVR's komen. De huidige serie is van 2022.
2. Koop in fases, eerst AVR + fronts dan sub, rear, etc.
3. Metingen, testrapporten en reviews zijn leuk. Maar uiteindelijk moet je het zelf prettig vinden klinken. 1 uur in de winkel levert je meer op dan weken op het internet struinen.
4. Het correct opstellen, afstellen en configureren van de apparatuur en ruimte maakt of breekt iedere setup.
5. Marktplaats is je vriend.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:53

dragonhaertt

@_'.'

greentea schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:23: Het is aannemelijk dat ze dit jaar met nieuwe AVR's komen. De huidige serie is van 2022.
Dat werd twee jaar geleden ook al gezegd, er is niet echt een reden om aan te nemen dat dit nu heel snel gaat gebeuren.
Overigens hebben ze van de x2800h kortgeleden een kleine update uitgebracht (x2850h) welke amper veranderd is.
Het lijkt me dus niet dat ze de x2900h binnen korte tijd zullen uitbrengen.

Tenzij je meer dan 4k op 144hz nodig hebt lijkt HDMI 2.2 ook niet echt een upgrade om op te wachten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
greentea schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:23:
Persoonlijk zou ik kijken voor (kleine) vloerstaanders als fronts. Of grotere monitoren. Die zijn in de regel efficiënter en gaan dieper. Dat maakt het voor je versterker en sub wat gemakkelijker. En je geluidsbeeld profiteert er enorm van.
Het is net omgekeerd, althans het lijkt net alsof je zegt dat monitoren dieper gaan en efficiënter zijn dan vloerstaanders. Maar dat is dus niet zo. Vloerstaanders gaan dieper en hebben een hogere gevoeligheid dan monitor speakers uit dezelfde reeks.

[ Voor 28% gewijzigd door Hulleman op 21-01-2026 16:04 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• greentea
@Hulleman *knip* ... "die" verwijst naar vloerstaanders OF grotere monitoren. T.o.v. de kleine monitoren die TS nu op het oog heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 21-01-2026 16:20 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
greentea schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:02:
@Hulleman *knip* ... "die" verwijst naar vloerstaanders OF grotere monitoren. T.o.v. de kleine monitoren die TS nu op het oog heeft.
Mja kan, staat er wel verwarrend. Met name als je het leest met wat minder kennis van die materie zou je het verkeerd om kunnen opvatten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 21-01-2026 16:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• greentea
dragonhaertt schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Dat werd twee jaar geleden ook al gezegd, er is niet echt een reden om aan te nemen dat dit nu heel snel gaat gebeuren.
Overigens hebben ze van de x2800h kortgeleden een kleine update uitgebracht (x2850h) welke amper veranderd is.
Het lijkt me dus niet dat ze de x2900h binnen korte tijd zullen uitbrengen.

Tenzij je meer dan 4k op 144hz nodig hebt lijkt HDMI 2.2 ook niet echt een upgrade om op te wachten.
De verwachten verbeteringen binnen AVR land liggen meer bij zaken als klasse-D eindtrappen en geavanceerdere correctiesoftware. De tech die nu in modellen als de AV10 en Model 30 zit, druppelt vanzelf naar beneden in de line-up.

HDMI is zoals je zegt inderdaad uitontwikkeld voor de content die anno '26 beschikbaar is.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Receivers en speakers zijn zaken die niet zo heel erg snel verouderen. Als je geen 8K setup nodig hebt kan je prima met een mooie receiver van Marktplaats. Zo heb ik laatste een X-4500h van Denon opgepikt voor weinig op marktplaats. Prachtige receiver, Audessey XT32, veel HDMI ingangen en veel Power.

Ook Speakers zijn prima tweedehands. Gaat over het algemeen weinig aan stuk. Ga bij een winkel luisteren en kijken wat je op MP kan vinden. Samen kan je dan voor je budget vele malen meer krijgen dan gloedje nieuw.

Toch een voorbeeldje: scheelt je zo een bak geld tov een nieuwe.
X4700H https://www.marktplaats.n...euwstaat-compleet-in-doos

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Pagina: 1