When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Vraag
Alle reacties
Je geeft aan dat alle contactpunten stroom doorgeven, hoe heb je dat gemeten? Meet je dan de weerstand tussen de contactpunten, of heb je de oplader aangesloten en meet je echt een spanning? Je zal moeten proberen uit te sluiten in welk deel het mis gaat. Dus meet eerst alleen de oplader, geeft deze nog de 12v/24v/ whatever. Als dat zo is dan kan je het volgende onderdeel meten.
Hoe oud is de stofzuiger? Kunnen natuurlijk goed de batterijen zijn die op zijn.
Hoe oud is de stofzuiger? Kunnen natuurlijk goed de batterijen zijn die op zijn.
Met een spanningszoeker zie ik spanning op alle contactpunten. Heb het laadstation in het stopcontact gedaan, die eerst gecheckt, daarna de steelbehuizing (of hoe je dat ook moet noemen), en vervolgens de kruimeldief die je daar in klikt.Knielen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:30:
Je geeft aan dat alle contactpunten stroom doorgeven, hoe heb je dat gemeten? Meet je dan de weerstand tussen de contactpunten, of heb je de oplader aangesloten en meet je echt een spanning? Je zal moeten proberen uit te sluiten in welk deel het mis gaat. Dus meet eerst alleen de oplader, geeft deze nog de 12v/24v/ whatever. Als dat zo is dan kan je het volgende onderdeel meten.
Wanneer de batterijen stuk zijn en compleet leeg, dan zou ik verwachten dat het apparaat niets meer doet, echter brand de LED van het knopje wel als je daar op drukt. Hij laad echter niet meer op, indicatielampje gaat ook niet branden. De contactpunten lijken wel overal goed contact te maken.
Dat een LED gaat branden zegt erg weinig, omdat die maar heel weinig spanning- en stroom verbruikt.
Schaf eens een universeel meter aan (van een paar eurootjes), want dan kan je meer info geven over de spanning van b.v. de accucellen en lader.
Schaf eens een universeel meter aan (van een paar eurootjes), want dan kan je meer info geven over de spanning van b.v. de accucellen en lader.
- Hoe oud is deze stofzuiger?
- Hangt de stofzuiger altijd aan de lader als die niet gebruikt wordt?
Ik heb alle batterijcellen doorgemeten met een multimeter. Ze zijn allemaal ongeveer 3.3-3.4 Volt. Dan lijkt het me dat deze nog wel in orde zijn, anders zouden ze veel leger moeten zijn toch? Het is ook niet dat hij al heel snel leeg was, kon er prima een rondje mee zuigen.jovadca schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 01:01:
Dat een LED gaat branden zegt erg weinig, omdat die maar heel weinig spanning- en stroom verbruikt.
Schaf eens een universeel meter aan (van een paar eurootjes), want dan kan je meer info geven over de spanning van b.v. de accucellen en lader.Meestal zijn het de accu's die vervangen moeten worden. Als je dat zelf doet, kan je er ook een accu inzetten met een hogere capaciteit.
- Hoe oud is deze stofzuiger?
- Hangt de stofzuiger altijd aan de lader als die niet gebruikt wordt?
- De stofzuiger is zo'n 2 jaar terug tweedehands aangeschaft, hoe oud hij precies is weet ik daarom niet.
- Nee, werd tussendoor regelmatig opgeladen, maar wanneer die vol is > stekker er uit.
[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 23-01-2026 20:29 ]
Een Li-ion accu heeft een bedrijfsspanning tussen de 3,6 tot 4,1 volt. Dus 3,3 V is wel aan de lage kant, maar idd nog net niet leeg. Dat is die pas bij 2,5 a 2,6 V. Komt de accu onder deze spanning, dan kan je die niet meer opladen en is de accu kapot. Een ingebouwde controler bewaakt het proces van laden en ontladen. Maar wanneer moet de accu geladen worden volgens de controler? Is dat bij 3V of bij 2,7V? (Zie hier ontlaadcurves als v.b.) Ook het aantal cyclisch van een accu bepaald de levensduur. Heeft de vorige eigenaar de zuiger continue aan de lader laten hangen en hoe oud die toen al was? Dus al met al veel onzekerheden dat de accu's nog goed zijn. Je hebt die immers 2 jaar geleden 2e hands overgenomen.LankHoar schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:28:
[...]
Ik heb alle batterijcellen doorgemeten met een multimeter. Ze zijn allemaal ongeveer 3.3-3.4 Volt. Dan lijkt het me dat deze nog wel in orde zijn, anders zouden ze veel leger moeten zijn toch? Het is ook niet dat hij al heel snel leeg was, kon er prima een rondje mee zuigen.
- De stofzuiger is zo'n 2 jaar terug tweedehands aangeschaft, hoe oud hij precies is weet ik daarom niet.
- Nee, werd tussendoor regelmatig opgeladen, maar wanneer die vol is > stekker er uit.
Daarom denk ik dat de accu's toch het probleem zijn.
Zeer weinig voorkomend:
* Het circuit (op-, aan- of bij de accu's) defekt
* Draadbreuk.
Helder, bedankt voor de uitleg! Ik leer al e.e.a. bij, en dat is ook 1 van de redenen waarom ik hem open hebt gemaaktjovadca schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 01:57:
[...]
Een Li-ion accu heeft een bedrijfsspanning tussen de 3,6 tot 4,1 volt. Dus 3,3 V is wel aan de lage kant, maar idd nog net niet leeg. Dat is die pas bij 2,5 a 2,6 V. Komt de accu onder deze spanning, dan kan je die niet meer opladen en is de accu kapot. Een ingebouwde controler bewaakt het proces van laden en ontladen. Maar wanneer moet de accu geladen worden volgens de controler? Is dat bij 3V of bij 2,7V? (Zie hier ontlaadcurves als v.b.) Ook het aantal cyclisch van een accu bepaald de levensduur. Heeft de vorige eigenaar de zuiger continue aan de lader laten hangen en hoe oud die toen al was? Dus al met al veel onzekerheden dat de accu's nog goed zijn. Je hebt die immers 2 jaar geleden 2e hands overgenomen.
Daarom denk ik dat de accu's toch het probleem zijn.
Zeer weinig voorkomend:
* Het circuit (op-, aan- of bij de accu's) defekt
* Draadbreuk.
Nog net iets meer context (vrouwlief nog even gevraagd, die gebruikt dat ding vaker): hij laadde steeds minder goed op, dwz dan moest je het apparaat soms meerdere keren weer op de lader zetten voordat hij ook daadwerkelijk begon met laden. Dat deed mij vermoeden dat hij niet goed contact maakt. Immers is kappote batterij = kapot, toch?
Verder vraag ik me nog even af of batterijen vervangen wel nuttig is in dit geval, om de volgende 2 redenen:
- Volgens mij moet ik dan solderen, zo lijkt het althans nu vast te zitten. Dat vind ik toch wel wat spannend, nog nooit gedaan.
- Merkte ook dat de kunststof slang die bij het scharnierdeel zit en het stof doorheen gaat, verschillende scheurtjes heeft. Hij zoog nog goed, maar lijkt wel richting einde leven te gaan. Batterijen kosten ook zo 25-35 euro als je goedkope neemt wat ik zag, dus dan vraag ik me af of dat de investering nog waard is.
Hiermee doe jij je onderstaande regel geen eer aan.LankHoar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:15:
[...]
Verder vraag ik me nog even af of batterijen vervangen wel nuttig is in dit geval, om de volgende 2 redenen:Kortom, nu neig ik naar toch afvoeren. Mocht ik met bovenstaande gedachtegang mis zitten, dan hoor ik het graag en wellicht kan ik het dan toch nog fiksen
- Volgens mij moet ik dan solderen, zo lijkt het althans nu vast te zitten. Dat vind ik toch wel wat spannend, nog nooit gedaan.
- Merkte ook dat de kunststof slang die bij het scharnierdeel zit en het stof doorheen gaat, verschillende scheurtjes heeft. Hij zoog nog goed, maar lijkt wel richting einde leven te gaan. Batterijen kosten ook zo 25-35 euro als je goedkope neemt wat ik zag, dus dan vraag ik me af of dat de investering nog waard is.
Ik snap je standpunt. Dit is wel een uitdaging om iets nieuws te leren voor een eventueel ander apparaat. Maar goed, jij beslist hierover. In deze zaak heb je immers niets te verliezen en kapotter dan kapot kan je het niet maken, toch?
Als je het wilt proberen om andere accucellen erin te zetten, heb ik nog wel een paar uitprobeer cellen liggen. Die mag je van mij hebben. Je moet dan zelf zorgen voor een soldeerapparaat, tin en vloeimiddel.
Trouwens een goede cel (Samsung 3400 mAH) kost +/- € 2,50 p/st ex. verz. kosten. Dus dat valt heel erg mee.
Ik heb zelf van mijn robotstofzuiger de accu's vervangen en die doet het nog steeds prima.
Let op, nooit met een soldeerbout die cellen gaan solderen want als je de bout te lang op die contactpunten houd word die cel veel te warm en kan zo'n cel in de fik vliegen. Je mag dit alleen doen met een puntlasser dus zeker niet met een soldeerbout eraan.LankHoar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:15:
[...]
Verder vraag ik me nog even af of batterijen vervangen wel nuttig is in dit geval, om de volgende 2 redenen:
Volgens mij moet ik dan solderen, zo lijkt het althans nu vast te zitten. Dat vind ik toch wel wat spannend, nog nooit gedaan.[/li]
Maar je zegt dat je de lader doorgemeten hebt maar die kan zonder belasting nog wel het goede voltage tonen maar wat doet die onder last. Kan best goed zijn dat die lader onder last helemaal inzakt en daarom niet meer fatsoenlijk kan opladen. Alleen tja, je kan je afvragen hoeveel een nieuwe lader is, plus cellen die toch al op hun laatste zijn.....
Als je met een soldeerpistool gaat solderen, geef ik je helemaal gelijk.Roel1966 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:15:
[...]
Let op, nooit met een soldeerbout die cellen gaan solderen want als je de bout te lang op die contactpunten houd word die cel veel te warm en kan zo'n cel in de fik vliegen. Je mag dit alleen doen met een puntlasser dus zeker niet met een soldeerbout eraan.
Puntlassen is het beste om de cellen te verbinden, maar solderen is zeker een goede 2e optie. Ik soldeer de cellen al vele jaren aan elkaar met mijn regelbare soldeerbout en dat functioneert al jaren uitstekend.
Bij een regelbare soldeerbout kan je de temperatuur regelen maar ik ga er vanuit dat velen een gewone standaard bout gebruiken. Maar evenzogoed, je moet ook weten wat je doet en ja jij hebt er ervaring mee dus dan ligt het weer anders.jovadca schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:31:
[...]
Als je met een soldeerpistool gaat solderen, geef ik je helemaal gelijk.
Puntlassen is het beste om de cellen te verbinden, maar solderen is zeker een goede 2e optie. Ik soldeer de cellen al vele jaren aan elkaar met mijn regelbare soldeerbout en dat functioneert al jaren uitstekend.
Er kwam even ziekte en een sterfgeval van een familielid tussendoor. Met dat laatste ben ik nog wel druk de komende dagen, maar alvast even een reactie.
@jovadca hartelijk dank voor je aanbod! Ik heb mijn zwager gevraagd, die heeft wel een soldeerbout + wat ervaring hiermee, en ziet het wel zitten om dit project te proberen met me. Heb je cellen die hier op zouden passen dan? Mocht je in de buurt komen dan is dat zeker een goede optie, en anders hoor ik graag waar je de cellen voor die schappelijke prijs kan vinden, dat was mij nog niet gelukt namelijk
@jovadca hartelijk dank voor je aanbod! Ik heb mijn zwager gevraagd, die heeft wel een soldeerbout + wat ervaring hiermee, en ziet het wel zitten om dit project te proberen met me. Heb je cellen die hier op zouden passen dan? Mocht je in de buurt komen dan is dat zeker een goede optie, en anders hoor ik graag waar je de cellen voor die schappelijke prijs kan vinden, dat was mij nog niet gelukt namelijk
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/p9seXmMl7VTtGIL60SRWqJVA.jpg?f=fotoalbum_large)