• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:26
Hi All,

Is er iemand die me een beetje wegwijs kan maken wat de makkelijkste manier is om circa 70 minuten Polavision 8 mm film te restaureren?
Ik word doodgegooid met allerlei apps, waar je uiteindelijk tegen betaling eea kan uploaden. Maar heb geen idee of het mijn doel treft.

Ik heb inmiddels na paar weken gestoeid met ddrescue, een leesbaar kopie van een rotte dvd kunnen extraheren. Deze is voor het grootste gedeelte goed leesbaar. Een stuk van ca. 4 minuten (van de in totaal 70) is wat blokkerig.

Wat al enorm zou helpen is als de ontwikkelvlekken / dark spots eruit gaan. De film was pas begin jaren 2000 gedigitaliseerd. (ben blij dat ik nu een goede digitale kopie heb.)

Daarnaast denk ik dat een lichte stabilisatie en iets hoger gegenereerde resolutie al erg veel zou doen.
Hieronder een snapshot :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WXK77iKYwePhahj1o1pq2dILsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMfJSadGS0YIjmbLbCBJyfKt.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag of iemand dus iets weet wat de moeite waard is om te kopen, of als dienst af te nemen, zodat ik aan deze film kan gaan klungelen als intermediate.

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:06
Ik zou de gratis versie van davinci resolve gebruiken het is software met een grote learning curve maar je kunt daar vrijwel alles in doen. Even een paar tutorials bekijken welke specifiek voor het restaureren van film zijn.

Opschalen werkt ook mooi in davinci resolve.

Het is een kwestie van proberen wat werkt..

Mocht je het origineel nog hebben en het beeld materiaal is van waarde voor je. Dan zou ik het opnieuw laten inscannen de hedendaagse filmscanners zijn bizar goed.

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-02 21:18
Aan de vlekken is niet heel veel te doen vrees ik. Je kunt proberen door een aantal frames er af te knippen en per frame daar wat mee te testen (lauw water met of een drupje groene zeep, of heeeeeel iets azijn, e.d.) maar als het schimmel is, is de kans best groot dat de hele beeldlaag van de drager afspoelt.

Ik heb zelf 12+ uur aan 8mm films gedigitaliseerd met deze filmscanner: https://www.amazon.nl/Dig...4-bestanden/dp/B0B8JSQ9K4
Vreselijk traag en met af en toe een breuk op een lasnaad, maar verder stabiel en behoorlijke kwaliteit.

Qua software heb ik zelf hele goede resultaten met Topaz Video AI gehaald, maar dat is tegenwoordig een abonnement geworden en daardoor aan de prijs ($25 per maand, minimaal 1 jaar)
Voordeel is, dat je zelf templates kunt maken waarmee je meerdere correcties kunt uitvoeren zoals beeldverbetering, stabilisatie, maar ook het denoisen, want ruis ga je krijgen of heb je al :-)

Het gescande formaat (1728x1296) heb ik iets verkleind naar 1280x720 en ik moet zeggen dat het meer dan de moeite waard is geweest.

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:26
Thx al voor de tips.
Helaas is de originele reel al verdwenen.
Inscannen is dus geen optie meer.

Inderdaad zal ik het moeten proberen met (online) tools…