Vervangen/alternatief GA-Z68X-UD3HB3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joeri45
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Vervangend moeder bord voor GA-Z68X-UD3HB3, heeft Intel Z68.
Ander merk en evt andere chip merk is geen bezwaar.
Wil bestaandeconfigiratie voorzien van nieuw ongeveer gelijkwaardig mogelijkheid.

Geen idee wat zo'n board + CpU + geheugen moet kosten (zit nu 16 GB in)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEqaAe15XQrqf8MjHF394oOxpo0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2y4fCx9aEH3lgSsyYRnaBGcp.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via joeri45 op 21-01-2026 12:51)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:33

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sorry, maar ik snap totaal niet wat je wil. Moederbord vervangen? CPU voor dit moederbord? Complete set met alles? Wat is het doel van het systeem? Budget? Et cetera. Die voorbeeld vragen bij het maken van een topic zijn er met een reden ;)

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:20
Dat is socket 1155 uit 2011.

Daar zijn niet of nauwelijks meer nieuwe borden meer voor te krijgen.

Je zou 2e hands kunnen proberen.

het Ik zou wel kijken hoeveel je nog wilt investeren in zo’n oud platform.

categorie: Moederborden

De vraag over wat een cpu, samen met moederbord en geheugen moet kosten is mij onduidelijk x

Ben je alleen op zoek naar een moederbord of wil je een nieuwe set, cpu, moederbord en geheugen?

• joeri45
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
In de eerste plaats dank voor uw antwoord.
Inderdaad zoek ik een nieuwe set (ATX).
Ik ben misschien wat onduidelijk hierin geweest. Ik wil hier graag wat meer advies over hebben.

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sorry, maar ik snap totaal niet wat je wil. Moederbord vervangen? CPU voor dit moederbord? Complete set met alles? Wat is het doel van het systeem? Budget? Et cetera. Die voorbeeld vragen bij het maken van een topic zijn er met een reden ;)

youtube.com/@hisrep

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Met de huidige geheugenprijzen moet je ~200 rekenen voor 16G RAM, daar komt zo’n 200-300 bij voor een midrange processor en zo’n 150-200 euro voor een beetje deftig moederbord.

Gezien de leeftijd moet de voeding ook worden vervangen, kost ook pakweg een honderdje. Ook nog een videokaart nodig? De lucht is de limiet, zoals de Engelsen zeggen.

Wat ga je met de pc doen? Welke applicaties gaan erop draaien? Wil je nog onderdelen hergebruiken zoals kast, ventilatoren en schijven?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je een nieuwe pc kast zoekt, is de belangrijkste vraag wat het gebruik is. Als dat simpel wat officewerk is, dan is een mini pc'tje aansluiten op je huidige spullen al meer dan prima.

https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductTitle

Zo iets. Hoeft bij basisgebruik ook echt niet meer dan €300 te kosten. Als je er toch wat steviger dingen op doet is de vraag vooral wat dat precies is om te kunnen adviseren.

youtube.com/@hisrep

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
joeri45 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:02:
Vervangend moeder bord voor GA-Z68X-UD3HB3, heeft Intel Z68.
Ander merk en evt andere chip merk is geen bezwaar.
Wil bestaande configiratie voorzien van nieuw ongeveer gelijkwaardig mogelijkheid.

Geen idee wat zo'n board + CpU + geheugen moet kosten (zit nu 16 GB in)
Zoal al aangegeven wil je echt serieus upgraden moet je eigenlijk alles gaan vervangen.
Het is nog een net sandy/ivy bridge board met UEFI ondersteuning.
Ik zou dan meteen voor een nieuw systeem gaan en je oude (voorlopig) aanhouden?
Met een SSD is het nog prima bruikbaar voor vele zaken, als je niet gamed natuurlijk.
Pagina: 1