Alternatief voor STRATO VPS gezocht (EU/NL)

Pagina: 1
Acties:

• Djabber
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-01 09:23
Hi allemaal,

Wij draaien momenteel een set Linux servers bij STRATO, maar lopen steeds vaker tegen dingen aan die voor ons niet meer passen bij een professionelere setup.

Waar we vooral last van hebben:
  • Regelmatig onderhoud, updates of migraties midden op de dag (e.g. downtime)
  • Geen (fatsoenlijke) support in het weekend
  • We realiseren ons dat STRATO extreem goedkoop is, dus dit is deels een tradeoff, maar we willen nu echt een stap maken richting een stabielere en professionelere hostingpartij
We willen daarom gaan kijken naar alternatieven in NL of EU.

Wat ik lastig vind is dat vergelijken vaak niet appels met appels is. Bijvoorbeeld:
Is 8 vCPU bij STRATO in de praktijk vergelijkbaar met 8 vCPU bij TransIP?
Of is dat totaal afhankelijk van oversubscription en CPU generatie?

We hebben bijvoorbeeld ook naar TransIP gekeken, maar daar kwamen we bij vergelijkbare configs soms op prijzen uit die echt onrealistisch voelen, soms letterlijk 10x duurder per server.
(Concreet voorbeeld: 16vCPU - 64GB - 900GB bij Strato €52 p/maand, bij Transip €510 p/maand)

Dit is ongeveer wat we nodig hebben (aantallen):
  • 7x 16 vCPU, 32 GB RAM, 800 GB disk
  • 3x 4 vCPU, 8 GB RAM, 400 GB disk
  • 1x 16 vCPU, 64 GB RAM, 960 GB disk[/li]
  • 1x 16 vCPU, 60 GB RAM, 2000 GB disk[/li]
  • 1x 16 vCPU, 40 GB RAM, 3000 GB disk
  • 1x 8 CPU cores dedicated, 32 GB RAM, 480 GB disk
  • 1x 8 vCPU, 16 GB RAM, 600 GB disk
  • 1x 4 vCPU, 8 GB RAM, 300 GB disk
Onze workload:
We draaien een web-based applicatie met database backend die gebruikt wordt voor het beheren van gebruikers, reserveringen, abonnementen en gerelateerde administratieve processen. De applicatie heeft piekmomenten gedurende de dag en vereist consistente performance en beschikbaarheid. We werken met een traditionele LAMP/LEMP stack (Linux, Apache/Nginx, MySQL/MariaDB, PHP) waarbij de meeste servers web- en applicatieservers zijn, en enkele servers fungeren als databaseservers met hogere geheugen- en storagevereisten.

We zoeken vooral:
• EU of NL datacenter
• Betere voorspelbaarheid qua performance en onderhoud
• Support die ook buiten kantooruren iets kan betekenen
• Liefst betaalbaar, dus geen enterprise cloud prijzen (AWS/Azure/GCP)

Welke partijen raden jullie aan om offertes op te vragen voor dit type workload?
En hoe vergelijken jullie vCPU prestaties tussen providers in de praktijk?

Alvast bedankt!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:41
Wat zoek je in de support van de hosting? Verwacht je dat die ervaring hebben met de software die je draait en je kunnen ondersteunen? Verwacht je dat de hosting updates voor je uitvoert of trek je alleen aan de bel als een server down is en niet meer werkt? Als je van de support echt verwacht dat ze de backups / updates voor je doen moet je eigenlijk naar managed hosting kijken i.p.v. VPS.

De performance tussen hosting partijen is niet alleen op basis van vCPU's of ram te vergelijken. Sterker nog dit kan je vaak niet eens aan specs aflezen maar moet je echt ervaren / benchmarken, maar over het algemeen zal een VPS last hebben van performance door overboeking. Als je echt de performance zelf wil moet je een dedicated server nemen.

Voor binnen Europa zijn verschillende partijen die relatief goedkoop servers aanbieden, denk aan OVH of Hetzner. Zeker als je zoveel servers nodig hebt kan je ook een wholesale rack doen. Echter zullen deze partijen niet zo snel "je handje vasthouden".

[ Voor 16% gewijzigd door I_IBlackI_I op 20-01-2026 16:03 ]

• Djabber
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:59:
Wat zoek je in de support van de hosting? Verwacht je dat die ervaring hebben met de software die je draait en je kunnen ondersteunen? Verwacht je dat de hosting updates voor je uitvoert of trek je alleen aan de bel als een server down is en niet meer werkt? Als je van de support echt verwacht dat ze de backups / updates voor je doen moet je eigenlijk naar managed hosting kijken i.p.v. VPS.

De performance tussen hosting partijen is niet alleen op basis van vCPU's of ram te vergelijken. Sterker nog dit kan je vaak niet eens aan specs aflezen maar moet je echt ervaren, maar over het algemeen zal een VPS last hebben van performance door overboeking. Als je echt de performance zelf wil moet je een dedicated server nemen.

Ook hiervoor zijn verschillende partijen binnen Europa denk aan OVH of Hetzner. Zeker als je zoveel servers nodig hebt kan je ook een wholesale rack doen.
Terechte vragen, thanks.

Wij zoeken geen managed hosting in de zin van “doe onze updates/backups/software beheer”.
Dat doen we zelf.

Wat we vooral zoeken is:
  • Gepland onderhoud/migraties niet midden op de dag (liever in een onderhoudsvenster ‘s avonds/nacht of in overleg)
  • In het weekend iemand kunnen bereiken als er een storing is waardoor servers onbereikbaar zijn (network/hardware/host issues)
  • Dus met name infra-level support en bereikbaarheid, geen applicatie support

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:25

nelizmastr

Goed wies kapot

In de praktijk staan meer cores niet altijd gelijk aan meer performance, zeker als je die 16 cores van sommige machines alleen op piek nodig hebt. Dan betaal je voor je piekbelasting terwijl de machine het gros van de dag uit de spreekwoordelijke neus staat te eten. Zonde.

Weet je zeker dat je bovenstaande echt nodig hebt? Wat is je concrete maandbudget voor de hosting?

Ik kom op ongeveer de volgende resources:
- 192 vCPU's
- 260GB RAM
- 8540GB SSD/Storage

Bij onze IaaS boer (shared hosting) excl. back-up en support kom ik daarmee op ~€3900 per maand excl. BTW. Dit zijn geen bijzondere prijzen en betreft Xeon Scalable 1e/2e generatie hardware dus zeker niet bleeding edge.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:55

Ankh

|true

Ik vraag me af of de resources (vCPU, memory en disk) reëel is en of jullie niet gewoon weg zoveel mogelijk resources tegen aan hebben geklapt in de hoop dat alles sneller is ;)

Ik heb in het verleden bij een partij gewerkt die zeer veel VPS'en bij Transip heeft, geloof dat ie een stuk of 20~30 stuks heeft. Eigenlijk nooit te klagen over overcommitment (wel eens in het verleden gehad, maar dan werd de VPS verplaatst naar een ander cluster).

Daarnaast heeft deze partij meerdere VPS'en specifiek voor webhosting, even snel gespiekt op 1 VPS maar die heeft bijna 200 domeinen actief. Zullen niet de drukste websites zijn, maar alles performed goed. En de server heeft 6 vCPU, 16GB werkgeheugen en +/- 500GB Disk (waarvan 1/3 gereserveerd is voor back-up).

Onderhoud bij Transip merk(t)en we echt nooit wat van. Als er specifiek onderhoud is dan wordt dat vooraf gemeld, maar volgens mij moven ze de VPS gewoon.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• tinytinnie
  • Laatst online: 06-02 15:35
TransIP is inderdaad prima, maar de prijzen blijven daar wel stijgen sinds het tot team.blue behoort. Als je vooral naar de prijs wilt kijken en het prima vindt dat er afentoe een servertje omvalt omdat je voldoende reserve hebt, is Hetzner inderdaad mooi. Maar ik denk dat je dan hetzelfde gaat tegenkomen als bij Strato. Alternatief kan zijn eens een offerte op te vragen bij theory7.net. Heb ik beperkte maar prima ervaringen mee, Nederlands, behoorlijk betaalbaar en zeker verstand van zaken en voor de juiste prijs ook 24/7 support. Zijn zich een beetje aan het invechten op de markt en hebben daarom scherpe prijzen denk ik. Dus kan zomaar zijn dat ze relatief snel duurder worden, maar een offerte aanvragen kan altijd.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-02 13:13
Ik kan je geen diepte-ervaring geven omdat het mijn expertise niet is, maar het bedrijf waarvoor ik werk is uiterst tevreden over Combell (https://www.combell.com/nl).

Ze hebben een uitgebreide zakelijke tak voor het soort workloads dat jullie willen (dénk ik)

[ Voor 22% gewijzigd door DoubleDot op 20-01-2026 16:39 ]

• Djabber
Bedankt voor alle reacties en input.
Ik denk dat het voor ons vooral belangrijk is welke resources we exact nodig hebben om ook appels met appels te kunnen vergelijken.

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-02 16:35
Hi Djabber,

Wij zitten ook bij Strato en ons onderbuik gevoel zegt ook; wegwezen vanwege support en zekerheidsgevoel.

De bereikbaarheid van de klantenservices en communicatie hieromheen is zeer beperkt bij Strato, wat een risico is bij calamiteiten. De storing die vandaag op de frontpage staat, treft ons gelukkig niet maar zet ons wel weer even op scherp.

We zijn op zich tevreden over de Server Cloud diensten (dedicated i.c.m. VPS servers), minder aantal dan dat jij omschrijft maar wel vergelijkbare situatie. Ook wij hebben eens gekeken bij andere partijen, maar kwamen ook tot de conclusie dat deze zeker 3x tot 10x duurder per maand zijn, dan vaak ook nog tegen mindere specs.

Een overstap naar andere hoster zou een aanzienlijke impact hebben in onze berdrijfsvoering en kostenplaatje, al kunnen we downtime ook zeker niet permitteren. Al met al moeilijke beslissing wat zeker merkbaar gaat zijn in de beschikbare budgetten.

Succes met de keuze en ik hoor graag waar jullie op uit zijn gekomen, blijven of overstappen :-)
Pagina: 1