Sony tv icm Denon receiver & Ziggo next opeens problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-02 16:13
Mijn vraag
Meer mensen met dezelfde opstelling opeens problemen met de ARC manier van werken op de tv?

Situatie:

Sony 9005 LCD tv. Deze aangesloten op een Denon receiver.
Op de Receiver vervolgens: Switch, ps5, pc en ziggo next.

Dit draaide allemaal top (langer dan een jaar) tot einde afgelopen week.
Merkte toen ook dat de hdmi 3 uitgangen op de TV interface ineens tuner en tuner_01 genoemd werden ipv ps5, ziggo enz.

Ook het schakelen naar de apparaten ging niet soepel meer. Echter na wat geklik lukte het wel. Grootste probleem was dat ik op de apps via de tv zelf geen geluid meer kreeg via de receiver.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Resetten door alles los te koppelen en even 5 a 10 minuten geen stroom lijkt even te werken. Echter gaat het steeds weer mis.
Ik denk dat het voornamelijk komt door het ziggo next kastje.
Ook getest door op het ziggo kastje de "alles met 1 knop aan/uitzetten" uit te schakelen.
Volgens verschillende AI's kan dit kastje de "CEC ARC" communicatie verstoren. Blijkbaar is er ook een update geweest voor de next mini begin deze maand dus dat zou de oorzaak kunnen zijn.

Voor nu heb ik het ziggo kastje even via HDMI 1 van mn tv gezet en kijk even of dit goed blijf gaan.

Als dat werkt dan moet ik even nieuwe kabel trekken door buisje muur voor de tv.
Andere optie zou een CEC killer kunnen zijn die ik dan tussen het kastje van ziggo en de denon zet.

Eigenlijk wil ik vooral weten of meerdere mensen dit probleem hebben, kon in verschillende fora niet echt wat vinden wat 80% of meer overeen kwam.

Update

Hdmi 1 geeft ook nog problemen. Nu een CEC killer besteld.

Alle reacties

• gertraaf
Status update:

Zelfs via hdmi met cec killer schiet tv na bepaalde tijd in de war met hdmi kanalen.
Straks halve dag alles zonder next aansluiten om te zien of het dan wel goed blijft gaan.
Vermoeden is nu dat er iets defect in hdmi controller.

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-02 09:24
Heb je de HDMI kabel ook al vervangen?
1 rotte kabel kan de hele boel in de war brengen

[ Voor 39% gewijzigd door tmtx op 22-01-2026 07:41 ]

• gertraaf
tmtx schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:40:
Heb je de HDMI kabel ook al vervangen?
Eerlijk gezegd niet nee. Je bedoeld hdmi kabel voor de next denk ik?
Kan ik ook nog testen, maar omdat het een jaar goed is gegaan dacht ik eerder aan software updates.

Thanks iig voor de tip.

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-02 09:24
Ik heb zelf ook een keer een probleem gehad met een defecte HDMI kabel.
Ik had geen geluid meer van de tv naar mijn receiver. De oorzaak was de kabel die aan de Appletv kastje was aangesloten.

• gertraaf
Geluid gaat wel goed, alleen de Arc HDMI kanalen veranderen ineens van naam en dan gaat alles door de war en snapt de tv het niet goed meer lijkt wel.
IPV Playstation 5 of ziggo staat er dan tuner_01 en nog weer iets ander _01

Nu testen zonder Ziggo next en wat andere hdmi spullen die ik niet vaak gebruik (oa mini snes en pc)

• gertraaf
Heel vaag, heb van de week de denon afgesloten en toen aan de tv boven gehangen met wat apparatuur. Werkte prima. Dus het lijkt niet aan de Denon te liggen.
Alles weer aangesloten aan de 9005 en die draait nu paar dagen stabiel....
Afwachten dus en anders mooi excuus voor nieuwe tv denk.
Pagina: 1