Vraag

• axel243
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:09
Goededag allemaal,

Dit bericht is vooral gericht aan software developers, maar andere inzichten zijn uiteraard ook welkom :)

Ik werk momenteel al ongeveer 4 jaar als junior software developer bij hetzelfde bedrijf. Dit was mijn eerste echte kantoorbaan; ik ben hier relatief jong begonnen en ben gebleven vanwege financiële zekerheid en de vrijheid binnen de functie.

Mijn rol was echter niet heel representatief voor een “standaard” software developer functie, denk ik tenminste. Ik werkte grotendeels zelfstandig, zonder senior om mee te sparren, en heb veel projecten alleen opgezet en gebouwd. Dat is me uiteindelijk goed gelukt, maar ik merk nu dat ik mogelijk cruciale ervaring mis (of mezelf onderschat).

De functie is comfortabel en vrij, maar ik voel dat ik professioneel wil doorgroeien en daarom overweeg ik een overstap. Mijn grootste onzekerheid is:
hoe lig ik momenteel in de Nederlandse arbeidsmarkt?

Mijn vragen

Hoe zouden jullie mijn profiel inschatten (junior / medior)?

Wat wordt tegenwoordig verwacht van iemand met mijn ervaring?

Op welke punten zou ik mij het beste kunnen bijspijkeren?

Hoe kan ik dit het slimst aanpakken (praktijk, projecten, cursussen)?

Mijn huidige stack / ervaring

C# – ±4–5 jaar ervaring

Hoofdzakelijk WinForms

Basiskennis van ASP.NET en Entity Framework (weinig praktijk, maar vertrouwen dat ik dit kan oppakken)

MySQL

Basiskennis: queries, views, triggers

Java

Gebruikt tijdens studie, daarna overgestapt naar C#

Algemeen

Bekend met Scrum / Agile

Version control (Git / GitHub)

Alle andere zaken zoals cloud engineering, pipelines ect heb ik niet mee gewerkt. Ik weet wel wat het zijn

Recent ben ik begonnen met het opzetten van een eigen project in ASP.NET + Entity Framework om mezelf bij te scholen. Ik merk alleen dat tutorials vaak sterk verschillen in aanpak, waardoor het lastig is om te bepalen wat “best practice” is.

Alle feedback, ervaringen of advies worden enorm gewaardeerd — ook eerlijke of kritische antwoorden.

Alvast bedankt! _/-\o_ O+

Alle reacties

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:52

Jorissie87

No diggity

Aantal jaar ervaring of "weet wat het is" zegt lang niet alles. Ik ken software engineers die al jaren in het vak zitten en die ik hooguit medior zou willen noemen. Ik ken er ook die na 3 jaar ervaring al prima met de senioren mee kunnen praten. Een vriend van me was bij organisatie X als functie "Senior Developer" maar begon bij een andere (veel technischere) organisatie Y met diezelfde ervaring als trainee.

Overigens ook regelmatig meegemaakt dat wij als organisatie voor minder ervaren kandidaten zijn gegaan omdat ze gretiger (bereid om te leren) overkwamen of omdat hun soft skills vele malen beter zijn. Zeker in een tijd met Agile/SaFe merk je dat de samenwerking met de business groter wordt en dan is het fijn als je op een gelijk niveau met elkaar kan communiceren. Iemand die dan op een toegankelijke manier aan de klant kan uitleggen wat de mogelijke oplossingen zijn en de consequenties/voordelen bij de diverse keuzes is dan goud waard.

Als je wilt weten waar je staat, is de beste manier om gewoon eens wat vacatures te bekijken en met mogelijke werkgevers in gesprek te gaan. Zij geven aan wat hun behoefte is en jij weet in welke mate je aan het profiel voldoet.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
Bij de bedrijven waar ik gewerkt heb waren de meeste medewerkers na 4 jaar wel medior. Maar dat is vaak maar een label. Senioriteit is volgens mij een indicatie van hoe zelfstandig je kunt werken maar zegt niet zoveel als je de enige bent.

Ik doe zelf Java en ik heb het idee dat de meeste bedrijven web-applicaties bouwen (kan mijn bubble zijn, geen idee hoe dat in de .net wereld is), dan is wat kennis over html/javascript geen overbodige luxe. Sql kennis kan volgens mij ook nooit kwaad, maar ook daar is een basis hebben meestal wel genoeg. Stukje linux, docker etc is vaak niet nodig maar kan vooral bij kleine bedrijven geen kwaad.

Je denkt te merken dat je ervaring mist, waaraan merk je dat?

Was er geen senior om mee te sparren of was er niemand?
Een ontwikkelaar die na school helemaal zijn eigen ding is gaan doen heeft best een risico om niet te leren van zijn fouten en dan maakt aantal jaar werkervaring ineens niet meer zo heel veel uit. Hoe meet je bijvoorbeeld dat de projecten goed gelukt zijn? Software met een complete bagger-code kan prima werken, maar maakt niet perse een succesvol project.
Ik heb toevallig vorig jaar een zzp'er die al 10 jaar aan een product werkte uit moeten leggen hoe git werkt. Niemand had hem ooit verteld dat ook solo-projecten gebaat zijn met source-control dus daar had 'ie nooit naar gekeken.

Ik zou idd zoeken naar vacatures die je aanspreken en kijken wat daar gevraagd wordt. Gewoon op gesprek gaan en kijken wat er gebeurt kan natuurlijk ook. Kun je meteen oefenen met solicitatiegesprekken

Je gaat bij een ander bedrijf nooit 100% hetzelfde doen en als het goed is is er ook geen verwachting dat je alles al weet. Als ik solicitanten over de vloer heb probeer ik vooral in te schatten of de basis kennis goed is en of ze nieuwe dingen willen/kunnen leren. Als dat goed zit dan maakt het eigenlijk niet eens zoveel uit of ze Java kunnen programmeren of bekend zijn met het framework, dat leren ze wel.

• axel243
Jorissie87 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:51:
Aantal jaar ervaring of "weet wat het is" zegt lang niet alles. Ik ken software engineers die al jaren in het vak zitten en die ik hooguit medior zou willen noemen. Ik ken er ook die na 3 jaar ervaring al prima met de senioren mee kunnen praten. Een vriend van me was bij organisatie X als functie "Senior Developer" maar begon bij een andere (veel technischere) organisatie Y met diezelfde ervaring als trainee.

Overigens ook regelmatig meegemaakt dat wij als organisatie voor minder ervaren kandidaten zijn gegaan omdat ze gretiger (bereid om te leren) overkwamen of omdat hun soft skills vele malen beter zijn. Zeker in een tijd met Agile/SaFe merk je dat de samenwerking met de business groter wordt en dan is het fijn als je op een gelijk niveau met elkaar kan communiceren. Iemand die dan op een toegankelijke manier aan de klant kan uitleggen wat de mogelijke oplossingen zijn en de consequenties/voordelen bij de diverse keuzes is dan goud waard.

Als je wilt weten waar je staat, is de beste manier om gewoon eens wat vacatures te bekijken en met mogelijke werkgevers in gesprek te gaan. Zij geven aan wat hun behoefte is en jij weet in welke mate je aan het profiel voldoet.
Goed advies! ik ben alleen bang dat ik wordt beoordeeld op het feit dat ik geen ervaring heb met dingen zoals cloud engineering, tests schrijven ect. er staan natuurlijk altijd best wel veel vereiste ervaringen in in een vacature

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

als je skilled bent in C sharp dan heb je de capaciteit om te verdiepen in iets anders technisch, afhankelijk waar vraag naar is.
verbreed je horizon en schiet eens op een vacature die je aanspreekt. dan krijg je vanzelf de feedback om uiteindelijk te scoren op iets wat past in je ontwikkelprofiel.

d:)b :henk d:)b

• axel243
SavageNL schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:43:
Bij de bedrijven waar ik gewerkt heb waren de meeste medewerkers na 4 jaar wel medior. Maar dat is vaak maar een label. Senioriteit is volgens mij een indicatie van hoe zelfstandig je kunt werken maar zegt niet zoveel als je de enige bent.

Ik doe zelf Java en ik heb het idee dat de meeste bedrijven web-applicaties bouwen (kan mijn bubble zijn, geen idee hoe dat in de .net wereld is), dan is wat kennis over html/javascript geen overbodige luxe. Sql kennis kan volgens mij ook nooit kwaad, maar ook daar is een basis hebben meestal wel genoeg. Stukje linux, docker etc is vaak niet nodig maar kan vooral bij kleine bedrijven geen kwaad.

Een ontwikkelaar die na school helemaal zijn eigen ding is gaan doen heeft best een risico om niet te leren van zijn fouten en dan maakt aantal jaar werkervaring ineens niet meer zo heel veel uit. Hoe meet je bijvoorbeeld dat de projecten goed gelukt zijn? Software met een complete bagger-code kan prima werken, maar maakt niet perse een succesvol project.
Ik heb toevallig vorig jaar een zzp'er die al 10 jaar aan een product werkte uit moeten leggen hoe git werkt. Niemand had hem ooit verteld dat ook solo-projecten gebaat zijn met source-control dus daar had 'ie nooit naar gekeken.

Ik zou idd zoeken naar vacatures die je aanspreken en kijken wat daar gevraagd wordt. Gewoon op gesprek gaan en kijken wat er gebeurt kan natuurlijk ook. Kun je meteen oefenen met solicitatiegesprekken

Je gaat bij een ander bedrijf nooit 100% hetzelfde doen en als het goed is is er ook geen verwachting dat je alles al weet. Als ik solicitanten over de vloer heb probeer ik vooral in te schatten of de basis kennis goed is en of ze nieuwe dingen willen/kunnen leren. Als dat goed zit dan maakt het eigenlijk niet eens zoveel uit of ze Java kunnen programmeren of bekend zijn met het framework, dat leren ze wel.
- ik merk het vooral aan de vereisten of gewenste ervaringen die in een vacature wordt geplaatst.

- Mijn chef heeft meer een support IT achtergrond en heeft zichzelf c# en mysql aangeleerd. Hij heeft zeker wel kennis van c# en meer kennis van sql dan ik. Sparren kan ik wel met hem wel, alleen gaat dat anders dan dat ik het voor me zie met iemand die er al jaren ervaring mee heeft.

- Ik heb daar dus geen idee van. Er waren geen bepaalde eisen en niemand anders ging over mijn code heen (geen code review zeg maar), Zolang het maar werkte was het prima. Of mijn code bagger was of niet , weet ik niet, maar dat is dus het nadeel van alleen werken. Alsof je je eigen vlees keurt als slager zijnde zeg maar. Ik heb gewoon geroeid met de riemen die ik had en vanuit dat punt ging ik verder

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
axel243 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:04:
[...]
- ik merk het vooral aan de vereisten of gewenste ervaringen die in een vacature wordt geplaatst.
Daar hoef je je volgens mij niet zo druk over te maken. Vacatures zijn vaak buzzword-bingo met dingen die je binnen een paar uur geleerd hebt. Het geeft al wel meteen een indicatie waar je op door kunt lezen.
Er waren geen bepaalde eisen en niemand anders ging over mijn code heen (geen code review zeg maar), Zolang het maar werkte was het prima.
Tenzij je jezelf kan dwingen om te leren zou dit voor mij de reden zijn om iets anders te zoeken. Als je niet weet of je fouten maakt dan leer je daar niet van.
Het klinkt alsof je je carriere bent gestart op een plek waar je meteen stilstaat, dat is zonde.

Ik zou een functie zoeken die je leuk lijkt en die je denkt te kunnen doen, ongeacht of je de vereisten beheerst. Dan wel voorbereiden zodat je op zijn minst wel weet wat en waarvoor het is en dan kijken wat er echt noodzakelijk is tijdens het gesprek.
Pagina: 1