Advies nodig voor upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ins0mniaaaa
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:48
Tweakers,

Ben opzoek naar veel verschillende adviezen om uiteindelijk een keuze te kunnen maken hoe ik de upgrade het beste kan uitvoeren zonder dat ik teveel geld ga uitgeven voor iets wat ik momenteel niet nodig heb.

Mijn huidige pc is zelfgebouwd met de volgende componenten

- Gigabyte Aorus x570 pro moederbord
- Gigabyte Aorus Nvidia 2070 super
- Gigabyte Aorus 32gb ram
- AMD Ryzen 7 3800x
- Gigabyte Aorus 360 waterkoeling
- Antec 750 watt gold voeding

Ik wil graag upgraden aangezien ik merk dat mijn PC minder begint te werken bij games en omdat ik graag meer toekomstbestendig wil zijn.

Gezien de huidige prijzen van DDR5, videokaarten en upgraden naar AM5 ben ik ook aan het kijken naar upgrades binnen de AM4 sectie. Hier kom ik vooral uit op de 5800x/5700x3d en 5800x3d waarbij 2 laatstgenoemde ook naar absurde prijzen gaan vanwege hun end of life status.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Futureproof voor de aankomende 3/4 jaar. Mee kunnen gamen en streamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Afhankelijk van de upgrade en of het het waard is tot max 1400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ligt aan de upgrade, Ga ik van AM4 naar AM5 wil ik enkel de systeemkast en koeling meenemen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU en videokaart wil ik sowieso de 5070(ti)

Wat verwacht je van ons?
oprecht advies over wat jullie zouden doen in deze situatie. Mijn twijfel zit hem vooral in het "upgraden naar am5 of 5800x in combinatie met een 5070 ti en over een paar jaar upgraden naar AM6"

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:36
Op welke resolutie game je en welke Antec voeding is het precies? Welke games speel je en waar loop je precies tegen aan in die games? (ook al gekeken met bijv MSI Afterburner wat het CPU en GPU gebruik is tijdens het gamen?

Een upgrade naar een (tweedehands) Ryzen 7 5700X / 5800X(T) en RX 9070 XT lijkt mij al snel de meest voor de hand liggende keus. 5070 Ti is gewoon te duur voor de performance die je er voor terug krijgt. Hij is 200 euro duurder dan de 9070 XT en het enige wat je er voor terug krijgt is 6% meer fps en 17% betere ray tracing performance en dat laatste is nou niet echt een gamechanger in veel gevallen :P

• ins0mniaaaa
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:48
Miyazono schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:02:
Op welke resolutie game je en welke Antec voeding is het precies? Welke games speel je en waar loop je precies tegen aan in die games? (ook al gekeken met bijv MSI Afterburner wat het CPU en GPU gebruik is tijdens het gamen?

Een upgrade naar een (tweedehands) Ryzen 7 5700X / 5800X(T) en RX 9070 XT lijkt mij al snel de meest voor de hand liggende keus. 5070 Ti is gewoon te duur voor de performance die je er voor terug krijgt. Hij is 200 euro duurder dan de 9070 XT en het enige wat je er voor terug krijgt is 6% meer fps en 17% betere ray tracing performance en dat laatste is nou niet echt een gamechanger in veel gevallen :P
ik speel op 4k met een antec hcg gold 750w. League of legends, cod, diablo 4, wow, GTA V, BG3, cities skylines 2. Ik merk vooral haperingen in games waardoor ik naar een lagere setting moet. Ben een luxepaardje in dat opzicht denk ik. Niet heel veel verstand van PC's haha. 8)7 8)7

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:36
Op 4K is de processor minder belangrijk dus een Ryzen 7 5700X zou makkelijk moeten voldoen, ook bij de wat meer CPU intensive games.
De 2070 Super is zeker geen langzame videokaart voor bijvoorbeeld 1080p, maar ik kan wel begrijpen dat die met 4K gaming wat moeite heeft ;)
Als je echt fatsoenlijk op 4K wilt gamen zit je al snel te kijken naar een RTX 5080. Maar aangezien je nu al soort van uit de voeten komt met de 2070 Super heb je ook met een RX 9070 XT al een enorme upgrade. Op 4K haalt die gemiddeld 77 fps volgens Techpowerup, en dat is dan in een test setting met veel nieuwe games op hoge grafische instellingen. Dus zolang je het niet erg vind om op medium / high graphics te spelen ipv ultra kan je met een 9070 XT nog best redelijke fps krijgen op 4K. De 5070 Ti zit volgens Techpowerup gemiddeld op 83fps, ik vind dat zelf dan de meerprijs niet echt waard.

Ik zie wel dat deze voeding problemen heeft met de OCP. De Antec HCG Gold gebruikt het Seasonic Focus platform welke veel problemen heeft met powerspikes van moderne videokaarten en daardoor uit valt. In princiepe is het een hartstikke goede voeding, maar ik durf dus niet zo snel te zeggen of deze ook fatsoenlijk om kan gaan met een modernere videokaart ivm hogere stroom verbruik en powerspikes. Wellicht dat iemand anders daar beter advies over kan geven :)