Weheat Blackbird p80: Veel modulatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Naina1983
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-01 17:18
Hoi,

We hebben sinds meer dan een week een Weheat Blackbird p80. De pomp is aangesloten met een 2-pijps parallel buffer van 100L, we hebben alleen radiatoren (zonder thermostartknoppen; constante flow) en vloerverwarming in de badkamer.

Wat me opvalt is dat de pomp veel moduleert, dus eerst over de target temperatuur uit schiet, dan eronder zakt, dan omhoog moduleert, weer over de target uitschiet, weer zakt en zo verder. Dit lijkt me niet heel efficient. Is dat normaal, ligt het aan de manier hoe mijn systeem geïnstalleerd is (2-pijps parallel met 2de pomp), of aan instellingen (bijv. hysteresis heeft installateur op maximaal gesteld)? Kan de vele modulatie kwaad/hoe zit dat kwa efficiëntie?

Verder ook de vraag of het normaal is dat de pomp zo vaak ontdooit (om de 75 tot 120 minuten): Dit lijkt heel veel COP te kosten (ik heb nu een COP van 2,7-3,1 bij een aanvoertemperatuur van 36 graden...)

Zou fijn zijn om wat feedback en ervaringen te kunnen krijgen van jullie.

Bedankt, Naina

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f98pjCSc7GB413ia-vNAvVPGbpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AnROewJhs5Zqz5sq74S3iDWu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI6xb7O0ixaROyaBDeLclBj8a7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Cfn594H27fGMqO2hgJJlNrR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Naina1983 op 20-01-2026 13:02 ]

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Naina1983 Waarschijnlijk niet specifiek voor de Weheat Blackbird p80.
En wat je ziet is een beetje normaal voor het huidige weer
- alleen heb je daarvoor geen parallel buffervat met secundaire pomp nodig.
Wat de temperaturen in het primaire en het secundaire circuit zijn weet je vermoedelijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Naina1983
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-01 17:18
@dunklefaser Normaal voor dit weer: bedoel je ontdooicycli (dat is normaal, ja, maar is het normaal dat dit dermate veel COP kost)?
Of bedoel je normaal is dat overheen schieten, weer eronder vallen, etc.?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:50
Moeten we nog wel eens een naam voor bedenken, de grafiekjesparade ofzo.
Een monteur van Daikin grapte daar laatst ook al over, soms was die nog niet binnen of de bewoner drukte pardoes een paar A4’s onder zijn neus: Kijk dan! kijk dan!