Plug & Play Thuisbatterij "zonder" internet (app)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-01 20:25
Ik ben op zoek naar een of meerdere Plug & Play Thuisbatterijen die volledig functioneel zijn / kunnen werken zonder (directe) internetaansluiting.

Functioneel: ik moet op een of andere wijze de modus van de accu kunnen instellen, vast netwerk of wifi, post/get, mqtt of iets dergelijks (van mijn part mag het zelfs via wifi gestuurde losse schakelaars). Het protocol moet open zijn zodat ik er zelf software voor kan schrijven. Ik heb P1 data, zonnepaneel data en heb toegang tot energiebeurs data.

Bij alles wat ik tot nu toe gevonden heb zit er altijd op een of andere manier een "lus" via het internet ingebouwd, dat wil ik niet. Daarnaast is dat vaak niet allemaal helemaal duidelijk omdat de informatie meer marketing dan inhoudelijk of zelf technisch is.

Waarom? Domme apparaten zijn makkelijker te "programmeren" dan het in toom houden van "slimme".

Kortom, ik loop een beetje vast in m'n zoektocht.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-02 18:09
Waar heb je allemaal al naar gekeken?
De HomeWizard producten (waaronder ook hun P&P batterijen) kunnen werken over lokale API zonder internet, bijvoorbeeld aangestuurd via een Home Assistant.
Is dat iets wat je zoekt?
Natuurlijk werkt Home Wizard ook via internet, maar dat is optioneel en kan je uitschakelen zonder verlies aan functionaliteit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• knotwilg
GarBaGe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:05:
Waar heb je allemaal al naar gekeken?
o.a. AEG solarcube (met HomeWizard P1), Sigenstor, Sunpura, AlphaESS en een reeks anderen. Er zijn er de ook die om andere redenen afvallen.

HomeWizzard heb ik nu nog eens bekeken. De V2 API lijkt te bieden wat ik zoek. Die zou ook zonder HomeWizzards eigen P1 moeten werken en zonder app?

[ Voor 20% gewijzigd door knotwilg op 20-01-2026 13:28 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-02 18:09
Ik heb geen HomeWizard batterij, maar wel een paar Energy Sockets.
Die kan ik direct via lokale API uitlezen in mijn Home Assistant.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GoeniGoeGoe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-01 16:20
Victron kan dit bijvoorbeeld ook. Een collega van mij heeft dit afgelopen weekend geplaatst en aan home assistant gekoppeld dmv mqtt. Volgens mij had hij het volgende aangeschaft:
- Victron Multiplus II GX
- PYLONTECH US5000-1C - 48V 4.8kWh Thuisbatterij

Aangesloten op de p1 meter van solaredge, maar zou volgens hem ook moeten werken met andere p1 meters die gekoppeld kunnen worden aan homeassistant.

[ Voor 22% gewijzigd door GoeniGoeGoe op 21-01-2026 16:17 ]

• GoeniGoeGoe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-01 16:20
Oh, ik lees nu dat je op zoek bent naar 'plug & play'. Weet niet of Victron aan die definitie voldoet...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:51
De marstek kan je ook zonder internet beheren, de app maakt zelfs via bluetooth direct verbinding als wifi/lan niet beschikbaar is. Je kan hem ook helemaal custom aansturen via modbus.
Prijstechnisch gezien (€/kWh + opties) vaak een van de beste keuzes.

• knotwilg
Dank jullie voor de inbreng. Ben met een paar "dealers" in gesprek.

Weet nog niet wat het gaat worden, wel denk ik steeds meer dat we met slimme apparatuur, de cloud en AI gestuurd helemaal op de verkeerde weg zijn.

Domme apparatuur!

Cheers!
Pagina: 1