Vraag

• Jansen1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-01 07:28
Beste mensen,

Ik heb een klein vraagje waar ik niet helemaal uit kom. Onze cv is aan vervaning toe, en we kijken naar een Intergas HRE 28/24 of een intergas Extreme 30.
Deze ketels worden hier goed aangeschreven.
Nu las ik dat een lagere stookwaarde van de Extreme 30 zuiniger is, maar scheelt dat echt veel in praktijk?

We hebben beneden vloerverwarming, boven radiatoren (laag staan 17-19 graden) en beneden een quooker. Gasverbruik is ongeveer 1200m3 per jaar.
De aanschaf van de Extreme is 300 duurder dan de HRE en we vroegen ons af of je dat gaat terugverdienen door het lagere stookvermogen van de Extreme of dat het in de praktijk weinig uitmaakt?
Een warmtepomp is geen optie.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom is een warmtepomp geen optie?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Jansen1
Erasmo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:13:
Waarom is een warmtepomp geen optie?
Veel duurder, geld lenen doen we niet. Andere uitgaven die we ook nog moeten doen, de juiste ruimte is nu nog niet beschikbaar(moet nog verbouwd worden boven, maar gaat pas later gebeuren) en geen zonnepanelen

[ Voor 3% gewijzigd door Jansen1 op 20-01-2026 12:16 ]

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:17
Misschien juist een hybride pomp met een gratis CV van Remeha?
Die word hier op dit moment geinstalleerd.
FE Warmtepomp was hier ook geen optie aangezien we dan een verzwaring van 3x25A naar 3x35A nodig zouden hebben.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tenzij iemand hier zich meldt die beide gehad heeft én het verbruik bijgehouden heeft, word het lastig vergelijken in praktijk.

Van beide apparaten kun je de specificaties opvragen, o.a. hoe efficiënt ze zijn. Daarmee kun je een berekening maken wat het zou kosten over bijv. 15 jaar (of wanneer je gepland overgaat naar wat anders) en wat je bespaard met de ene t.o.v. de andere.

[ Voor 6% gewijzigd door DaWizza op 20-01-2026 12:24 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:36
Met de Koevlaas formule kom ik op 1200*8/1650 = 5.82KW benodigd bij -10 graden. Dan is een HRE 28/24 op 25% vermogen nog steeds meer dan je nodig hebt.

Overigens hoeft een warmtepomp niet overmatig duur te zijn. Je huis is er klaar voor, je moet alleen de verdeler vervangen door eentje zonder pomp. Kan je met een Intergas HRE of Xtreme overigens ook doen, worden daardoor een pak zuiniger omdat je aanvoertemperatuur niet naar 60+ graden hoeft. Houd er wel rekening mee dat je aanvoer/retour naar de verdeler dan de juiste diameter heeft, minstens 22mm staal of 32mm kunststof.

Of je het terug gaat verdienen in 20 jaar? Het is vnml een comfort dingetje. Ik heb nu een (hybride) warmtepomp, die houdt de temperatuur veel constanter dan de CV ketel.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 19:47

Barrycade

Through the...

Heb mijn HRE vervangen door de Extreme. Verbruik is ongeveer 800 m3 per jaar.

Verschil met de HRE is dat de extreme door zijn lagere minimale vermogen een prettige manier lekker door pruttelt ipv de HRE die steeds aan sloeg.
Hre:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cH5rkhflRcHmltJSIvlGLiSlG1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHnHvYuzCOAOULWKi47KnG1W.jpg?f=fotoalbum_large
ExtremeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BehICOA8Rvr8K9kuomEOrIJxXQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xz1EjKDTe0ttSdVptliW0s7y.jpg?f=fotoalbum_large

Even vergeleken met Homewizard: xtreme is zuiniger. Vergeleken tussen jaren en graaddagen is de xtreme ongeveer 7,5% zuiniger.

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 20-01-2026 12:45 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jansen1 Ik zou de goedkoopste cv-ketel met een mogelijkst laag vermogen zoeken.
De kans is groot dat de ketel niet 20 jaar hoeft mee te gaan.
Reken daarmee dat de rookgasafvoer vervangen moet worden.

Besparen doe je vermoedelijk niets (of niet merkbaar in de portemonnee).
Je kan misschien nog iets aan je cv-installatie optimeren (cv-tuning topic),
lage retourtemperaturen bijvoorbeeld?

P.S.: Warm water heeft blijkbaar geen prioriteit - je noemt iig niets over warm water verbruik en douchegewoontes.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 20-01-2026 17:46 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-02 13:57
dunklefaser schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:40:
@Jansen1 Ik zou de goedkoopste cv-ketel met een mogelijkst laag vermogen zoeken.
De kans is groot dat de ketel niet 20 jaar hoeft mee te gaan.
Reken daarmee dat de rookgasafvoer vervangen moet worden.

Besparen doe je vermoedelijk niets (of niet merkbaar in de portemonnee).
Je kan misschien nog iets aan je cv-installatie optimeren (cv-tuning topic),
lage retourtemperaturen bijvoorbeeld?
Voor de topicstarter: goedkoopste en zo laag mogelijk vermogen is fijn, maar hij moet nog wel het juiste maximale vermogen hebben voor het sww (douchen). VCV ketels worden eigenlijk alleen bepaald op de hoeveelheid sww die ze moeten kunnen leveren. Voor verwarmen van het huis heb je bijna nooit meer dan 10 kW nodig (vandaar dat warmtepompen ook in die range zitten, maar ze kunnen niet instantaan warm douchewater leveren natuurlijk). Heb je dus een CW6 ketel nodig, dan is het laagste vermogen vermoedelijk een stukje hoger dan een CW4 ketel.

Verder ben ik het wel met je eens dat ze in de praktijk maar beperkt zuiniger zijn geworden: Ze waren al erg goed. Voor het maken van douchewater zie je dat ze nu ook in het HR bereik opereren en inderdaad geldt dat hoe lager het minimum vermogen, hoe minder pendelen. Moduleren blijken ze in de praktijk helaas helemaal niet zo veel te doen als dat soms wordt voorgespiegeld. Het minimumvermogen is het grootste deel van het jaar al veel te hoog en dus zal hij nog steeds vaak aan en uit springen.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De extreme trekt ook meer warmte uit het rookgas als je warmwater gebruikt; dus je kunt goedkoper douchen.
Ik heb hem ook, bevalt uitstekend!
We zitten aan het einde van deze technologie; dus je komt een product wat dusdanig eenvoudig is dat iedereen hem kan onderhouden, en er volop onderdelen zijn.

De laatste vol gas ketel; daarna zullen we naar groenere oplossingen overgaan.

• Jansen1
Barrycade schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:26:
Heb mijn HRE vervangen door de Extreme. Verbruik is ongeveer 800 m3 per jaar.

Verschil met de HRE is dat de extreme door zijn lagere minimale vermogen een prettige manier lekker door pruttelt ipv de HRE die steeds aan sloeg.
Hre:
[Afbeelding]
Extreme[Afbeelding]

Even vergeleken met Homewizard: xtreme is zuiniger. Vergeleken tussen jaren en graaddagen is de xtreme ongeveer 7,5% zuiniger.
Bedankt voor het antwoord en opzoeken! Dat is dus zo te zien over de hele levensduur wel terug te verdienen, met wat meer comfort!
Dus we gaan voor de Extreme ketel

Erg bedankt voor het meedenken allemaal en de snelle reacties! :)
Pagina: 1