Computer valt zo nu en dan willekeurig uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrTiezor
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:19
Beste,

Ik heb nu sinds een jaar of 4 een desktop.
Het eerste jaar heb ik eigenlijk geen problemen ervaren met de pc, maar plotseling begon hij willekeurig uit te vallen (dit begon tijdens het spelen van Warzone), later gebeurde dit ook op andere momenten, ook wanneer hij bv. net was opgestart. Bij uitvallen moet je denken aan de stroom die ineens uitvalt. Ik heb de pc destijds opgestuurd naar het bedrijf waar ik hem had gekocht.
Na een hoop gehannes (computer kreeg ik een aantal keer beschadigd terug van de bezorgdienst) en wat nieuwe componenten (processor is het enige component wat onveranderd is gebleven sinds het begin) was er een hele tijd niks aan de hand, totdat hij een aantal maanden terug weer begon uit te vallen. Dit gebeurde met name bij het opstarten/spelen van (nieuwe) games via Steam, of bij het spelen van TFT (teamfight tactics). Ik heb hem nu een aantal weken geleden bij de lokale pc winkel gebracht om na te laten kijken. Hij heeft het probleem nagebootst maar kon niet precies achterhalen wat de oorzaak ervan was, het leek wel verholpen. Ook is er gelijk een zwaardere voeding ingeplaatst aangezien de oude redelijk minimaal en verouderd was.

Een aantal dagen na het bezoek begon de pret alweer.

Ik heb in de logs alle meldingen opgezocht die voorafgaand aan een crash plaatsvonden, en de melding die iedere keer terugkomt is: DistributedCOM, 10016.

Specificaties:

700W voeding
Windows 10 home 64-bit
AMD Ryzen 7 3700x
AMD Radeon 7800 XT 16GB
2x16GB RAM 3200mhz
MSI MPG X570 Gaming Plus

Samsung SSD 970 EVO 500GB
Toshiba HDWD110 (SATA)

Mochten jullie tips/tricks hebben hoor ik het graag en bij voorbaat dank!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:30
Wat is het merk en type van de 700w voeding en het RAM?

Op welke bios versie draait het moederbord?

Wat is de gezondheidsstatus van de ssd en hdd. Dit kan je checken met Crystaldisk manager.

AM4 cpu's met een defect zijn helaas niet zeldzaam.

• MrTiezor
Bedankt voor je reactie.

Aanvullende info:
Sharkoon SHP 700 Watt Bronze ATX PSU
Silicon Power XPOWER Zenith RGB Geheugenmodule 3200 MHz, DDR4 RAM
Bios versie: E7C37AMS.AAE0
Gezondheidsstatus van beide harde schijven zijn goed aldus Crystaldisk manager.

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:06
Deze voeding heeft een slechte naam en er wordt aangegeven dat je deze specifieke voeding beter kan vermijden. Ik denk dat de voeding de eerste verdachte is.

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

• MrTiezor
Voeding is er redelijk recent ingezet en het probleem deed zich daarvoor dus ook al voor.
Staat genoteerd in ieder geval.

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:06
Een nachtje memtest86 laten draaien is ook iets wat je zou kunnen doen om misschien wat te kunnen uitsluiten.

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

• Uszka
MrTiezor schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:13:
Bedankt voor je reactie.

Aanvullende info:
Sharkoon SHP 700 Watt Bronze ATX PSU
Silicon Power XPOWER Zenith RGB Geheugenmodule 3200 MHz, DDR4 RAM
Bios versie: E7C37AMS.AAE0
Gezondheidsstatus van beide harde schijven zijn goed aldus Crystaldisk manager.
Dat is een prutvoeding die niet in zo'n systeem thuis hoort. Spanningsregeling is heel slecht en kan totaal niet overweg met vermogenspieken. Stop eerst een fatsoenlijke voeding in het systeem want met een prul is het lastig trouble shooten.

BIOS loopt een paar jaar achter. Update deze naar de meest recente versie.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Ga maar terug naar die lokale winkel en laat er een voeding in zetten die wel geschikt is.
Voor iets meer dan 100 euro heb je een goede voeding waar je nog jaren mee vooruit kan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Uszka
Yaksa schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:36:
Ga maar terug naar die lokale winkel en laat er een voeding in zetten die wel geschikt is.
Voor iets meer dan 100 euro heb je een goede voeding waar je nog jaren mee vooruit kan.
ATX2.x voedingen zou ik vandaag de dag niet meer adviseren in een systeem met een beetje videokaart. Een goede ATX3.x kost niets extra.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Uszka schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:08:
[...]ATX2.x voedingen zou ik vandaag de dag niet meer adviseren in een systeem met een beetje videokaart. Een goede ATX3.x kost niets extra.
Het is een AM4 systeem, daar zal deze voeding prima in presteren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1