Vraag

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:04
Beste tweakers,

Op een oude Dell laptop is Linux Mint geïnstalleerd. Dit werkt prima behalve dat de rechtermuisknop functie het niet lijkt te doen. Zowel op een touchpad als op een aangesloten usb muis.

Is dit een bekend probleem?

Met vriendelijke groet.

Alle reacties

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ligt er natuurlijk aan 'HOE' oud maar alle laptop touchpads die ik in de afgelopen 10+ jaar heb gebruikt werkten allemaal wel zo'n beetje out-of-the-box in linux mint. en dan heb ik het over acer, asus, lenovo, hp. voor zowel de touchpad als de meeste aanwezige touchscreens.

met dat gezegd hebbende, is het al helemaal raar dat je vervolgens een random usb muis aansluit die het ook niet doet.

mijn tip. pak een nieuwe usb stick en een nieuwe image en probeer eerst eens een nieuwe boot eventueel ook met ubuntu.. als dat wel gewoon werkt heb je in ieder geval ook met een een werkende config om van af te kijken en kun je gaan kijken wat er mis is. dit duidt voor 90% kans op een software config probleem en voor 9% op user error de laatst procent is voor een incompatible driver probleem. (percentages zijn kansen dat het daaraan ligt).

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-01 10:47
Chatgpt al geprobeerd?
Modbreak:Aub niet antwoorden van AI-taalmodellen integraal overnemen. Zie de huisregels, punt 3 onder de toelichting:
Kunstmatige intelligentie (AI) mag als hulpmiddel worden gebruikt, maar grotendeels gegenereerde teksten zijn niet toegestaan.

[ Voor 91% gewijzigd door Cyphax op 20-01-2026 10:42 ]

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:04
Bedankt voor de snelle reacties. Wanneer ik de test doe met de ¨xev¨ commando geeft die voor zowel de linker als rechter muisknop button 1 aan.

Heb het commando xinput set-button-map 11 1 2 3 geprobeerd maar veranderd deze nog niet.
Nummer 11 komt vanuit de xinput list:
Virtual core point
DELL09BE:00 0488:120A Touchpad id=11 [slave pointer (2)]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt de installer vast nog wel. Als je die opstart, zie je dan hetzelfde bij 'xev'? Als het daar wel gewoon werkt, zou ik haast gaan denken aan een of andere vreemde xorg configuratie waardoor het systeem doet alsof muizen maar 1 knop hebben zoals bij Apple vroeger het geval was.

Commandline FTW | Tweakt met mate