Trap opfrissen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ook wij willen de trappen in ons (huur) huis een opfrisbeurt gaan geven, dit vooral omdat de verflaag die er an 27 jaar op zit niet meer zo mooi is en de halve maantjes die er op zaten overleden zijn.

Eerst even de situatie, begane grond naar 1e verdieping is een dichte 2,5 trap, die naar zolder ene open 2,5 trap. Zoals op de foto's te zien is willen we ook de platen die tegen de muur zitten meteen in dezelfde kleur van de trap maken.
Zo ziet de trap er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f3c382241e/696f3c352d2da-IMG20260120085814.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f3c77eb422/696f3c6980867-IMG20260120091013%7E2.jpg

Nu hadden we het idee op de trede zelf, waar je dus op gaat staan helemaal kaal te maken en die te beitsen zodat we een houtlook krijgen, de stootborden en zijkanten etc worden dan waarschijnlijk donker (grafiet).

Nu is de vraag, is dit uberhaupt moegelijk bij zo'n trap? Hier een close up van een trede waar de verf een stuk vanaf is:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f3d42a239e/696f3d40936be-IMG20260120091206.jpg

Het idee is om zoiets te maken, niet precies natuurlijk maar de look:

Afbeeldingslocatie: https://www.vidaxl.nl/on/demandware.static/-/Sites-vidaxl-catalog-master-sku/default/dwce5ec364/hi-res/536/630/499885/3282918/image_1_3282918.jpg

De verf zou van de trede dus geheel af moeten, is dit met een afbijtmiddel of een heteluchtpistool beter te doen? Dat ik daarna nog moet schuren lijkt me logisch.

Iemand een idee of het slim is om hieraan te beginnen of dat we gewoon de hele trap delzelfde kleur moeten geven omdat het niet te doen is?

Alle reacties

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-02 16:08
Je zou een lakfrees kunnen gebruiken als schuren/afbijt niet werkt. Je freest dan de bovenste mm van je trede af, inclusief lijmresten e.d. Werkt als een trein maar zou eerst wat minder ingrijpende maatregelen proberen.

"I tried being reasonable, I didn't like it"

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 08:43
Bij deze trap kan dat maar bedenk wel dat het een behoorlijke bult werk is!! Daarbij zul je de treden heel goed glad moeten maken en daarna meedere malen behandelen met een traplak. 1 laagje is niet voldoende ongeacht wat er op het blik staat. Een trap is behoorlijk onderhevig aan slijtage en vooral een gedraaide trap (wat dit is) heeft daar nog meer last van omdat iedereen zijn/ haar voet verdraaid op elke trede. 1 korrel zand onder schoen of sok zorgt daarbij voor een heel klien krasje. Smeer dat uit over een paar jaar en je ziet wat er gebeurt.

Zoals @TFBlitzwing aangeeft is een lakfrees een goede optie, die kun je huren maar doe er dan in vredesnaam een stofzuiger bij. De spanen vliegen in de rondte. Wat ik wel zie is dat het een gedraaide trap is en dan zul je de kleine hoekjes allemaal met een verfkrabber moeten doen. Na de lakfrees zul je flink moeten schuren. Bij dat schuren en dan vooral in de kleine hoeken moet je rekening mee houden de opstaande delen niet te raken. Als je de trap gaat lakken/ beitsen moet je schuurwerk 100% zijn, je ziet het anders direct terug in de lak/ beits. Ook goed kijken naar de gewenste kleur, je zult een veel lichtere kleur aan moeten schaffen ivm de meerdere lagen. Hou er rekening mee dat de trap meerdere dagen niet beloopbaar is als dit geen probleem is dan kun je het zo ook doen.

Een andere mogelijkheid welke sneller is en een langer mooi resultaat geeft is de trap te bekleden met PVC. Dit kun je ook door een bedrijf laten doen maar zelf is het ook wel te doen. (weet niet hoe handig je bent)

[ Voor 12% gewijzigd door nodri2000 op 20-01-2026 11:13 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:07
pilskes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:36:
Ook wij willen de trappen in ons (huur) huis een opfrisbeurt gaan geven, dit vooral omdat de verflaag die er an 27 jaar op zit niet meer zo mooi is en de halve maantjes die er op zaten overleden zijn.

Eerst even de situatie, begane grond naar 1e verdieping is een dichte 2,5 trap, die naar zolder ene open 2,5 trap. Zoals op de foto's te zien is willen we ook de platen die tegen de muur zitten meteen in dezelfde kleur van de trap maken.
Zo ziet de trap er nu uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu hadden we het idee op de trede zelf, waar je dus op gaat staan helemaal kaal te maken en die te beitsen zodat we een houtlook krijgen, de stootborden en zijkanten etc worden dan waarschijnlijk donker (grafiet).

Nu is de vraag, is dit uberhaupt moegelijk bij zo'n trap? Hier een close up van een trede waar de verf een stuk vanaf is:

[Afbeelding]

Het idee is om zoiets te maken, niet precies natuurlijk maar de look:

[Afbeelding]

De verf zou van de trede dus geheel af moeten, is dit met een afbijtmiddel of een heteluchtpistool beter te doen? Dat ik daarna nog moet schuren lijkt me logisch.

Iemand een idee of het slim is om hieraan te beginnen of dat we gewoon de hele trap delzelfde kleur moeten geven omdat het niet te doen is?
Huurhuis zeg je. Je kunt hem bekleden met PVC oid, maar daarvoor eerst toestemming vragen, anders loop je het risico het in oude staat terug te moeten brengen.
Makkelijker is gewoon schuren en met trapverf aflakken. Niet die look per se.
De trap is waarschijnlijk gewoon vurenhout, het blanke hout geeft niet hetzelfde effect als bijvoorbeeld eiken.

• pilskes
  • Niet online
Even een afbeelding door Chatgpt gehaald.
Is dit haalbaar met schuren en beitsen op de tredes?
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f69b630a78/696f69b4c5238-file_00000000548471f48fcda5625c181f2a.png
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f6a1915eb7/696f6a1906c6e-file_00000000a1a471f48c596a92eaeb7b6c.png

PVC gaan we niet doen, heb gezien wat dat kost en dit is het niet waard.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:24
Niet echt, tenzij je ruim 40 uur aan schuren wilt besteden. Je kunt lakfrees proberen maar wat jij zoekt is notoir arbeidsintensief en t eindresultaat onzeker. Ik zou van die halve maantjes van tapijt overwegen

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-02 16:26

Thermomet3r

het is warm of koud

Je zou overzet treden kunnen proberen, met een trapspin en goede zaag (voorkeur liniaal invalzaag) heb je die zo op maat. fiets je in 1 dag de nieuwe treden er in. De treden heb je in allerlei verschillende smaken, je bent bij de hornbach zo'n 40 á 60 euro per trede kwijt op basis van hoe breed/diep je traptrede is.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-02 13:07
Dat gaat geen cadeau zijn... Ik heb er ooit één gedaan jaren geleden, walnotenhout waar men met lak (loodhoudend dus het zat er wel al even op) had overgeschilderd voor een of andere bizarre reden, heeft mij dagen gekost om netjes af te schuren. Achteraf was het voor mij het waard aangezien de trap zelden gebruikt word (zolder) en het was voor mij persoonlijk tijd om gedachten te verzetten maar het is zeker niet te onderschatten. Mocht je dat overwegen kun je altijd de onderste trede doen en inschatten hoelang het duurt voor één.

Is plaklaminaat een optie ? Kun je in grotere stukken krijgen en dan knip je die zelf. Wordt wel even puzzelen maar kost quasi niets. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus geen idee hoe goed dat buigt om over de trede te gaan. Ik vermoed dat de treden dan wel effen moeten zijn, anders zal je alle oneffenheden zien.

Overzettreden zijn midden in prijs. Wat ik kan zien aan de trap zal het maatwerk zijn dus moet je een goede zaag en wat schuurpapier hebben. Mijn ouders hebben dit gedaan en het ziet er best sexy uit. In iets meer dan een halve dag waren ze klaar (met drie personen), trap was 3m20 hoog. Is afgewerkt met overschilderbare silicone en de verticale delen zijn dan apart geschilderd.

Een vriend van ons heeft die van hem gedaan met polyester bladen die ze op caravan/mobilhomes gebruiken. Dit is geen grap. Van wat ik mij herinner betaalde hij toen 35EUR voor 2.5m*0.5m. Dit is wit doch met een licht reliëf/motfief. En uiteraard heeft hij een mobilhome waardoor hij op dat idee gekomen is. Niet mijn smaak maar het ziet er wel netjes uit.

Halve maantjes lijken mij de eenvoudigste oplossing en ook proper. Lakfrees is zeker een optie maar voor een huurhuis moet je jezelf de vraag stellen of dat het waard is. Overzettreden afhankelijk van de prijs, deze zullen er waarschijnlijk het mooiste uitzien.

Succes met het project, mocht je ervoor gaan geef een foto van het resultaat _/-\o_

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:33
Mocht je de trap willen bekleden, dan misschien eerst even checken bij de huurbaas/woningbouw om te voorkomen dat als je een keer verkast, je alles weer in de oorspronkelijke staat dient te brengen. Natuurlijk zal het resultaat al snel beter zijn dan zoals het nu is, maar ik heb verschillende mensen gesproken die een (forse) rekening kregen omdat ze iets aangebracht hadden wat er origineel niet in/aan/op zat.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:31
Laten luchtgommen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pilskes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:42:
Even een afbeelding door Chatgpt gehaald.
Is dit haalbaar met schuren en beitsen op de tredes?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

PVC gaan we niet doen, heb gezien wat dat kost en dit is het niet waard.
Je hebt gewoon vuren hout, opzich kan je dat natuurlijk beitsen maar gaat er nooit uitzien als je inspiratie foto. Een eiken overzet trede (of melamine) lijkt mij beter haalbaar en dan heb je meer de vlammen e.d. die je op je inspiratie foto ziet. als je heel veel geluk hebt zit er langzaam gegroeid vuren of zelfs grenen delen tussen, maar als ik eerlijk ben is de kans tegenwoordig bijna 0 echt oude trappen hebben vaak wel een hoger kwaliteit hout . maar aan de details te zien is die van jou daar te modern voor, dat is allemaal snel gegroeid vuren en daarmee relatief saai en zacht. Als je het toch wil proberen is wat ik zou doen: Een willekeurige vuren plank en eventueel wat beits halen bij de DHZ zaak en eens goed bekijken of je dat mooi vind. En dan moet je dus vooral naar de niet mooie delen kijken in de plank aangezien je voor je trap geen enkele keus hebt. Met een lakfrees is het kaal maken een klusje wat imho wel acceptabel is.

• pilskes
  • Niet online
Aangezien ik langdurig ziek thuis zit door een depressie heb ik tijd genoeg en dus ook geen tijdsdruk. Misschien dat mijn vrouw hier anders over denkt maar dit mag best een paar weken duren.
Er zitten ook hele rare hoekjes aan de tredes, ondanks dat ik niet onhandig ben begin ik niet zelf aan overzet tredes. Ook heb ik niet het juiste gereedschap hiervoor.

Ik denk dat het inderdaad slim is om gewoon een trede te proberen en te kijken hoe dit er uit gaat zien. Nu nog de kleur bepalen... Bruin of zwart..

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
pilskes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:26:
Aangezien ik langdurig ziek thuis zit door een depressie heb ik tijd genoeg en dus ook geen tijdsdruk. Misschien dat mijn vrouw hier anders over denkt maar dit mag best een paar weken duren.
Er zitten ook hele rare hoekjes aan de tredes, ondanks dat ik niet onhandig ben begin ik niet zelf aan overzet tredes. Ook heb ik niet het juiste gereedschap hiervoor.

Ik denk dat het inderdaad slim is om gewoon een trede te proberen en te kijken hoe dit er uit gaat zien. Nu nog de kleur bepalen... Bruin of zwart..
En hoe denk je die rare hoekjes netjes te gaan schuren?
Überhaubt is het lastig om de hoekjes helemaal schoon van oude verf en plamuur te krijgen.
De trap helemaal afschuren totdat alle verf- en plamuurlagen verdwenen zijn (dat wil je anders zie je die sporen door de nieuwe beits heen) is nagenoeg onmogelijk om dat echt netjes te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-02 15:23
Ik zou eerst de hele trap een goede schoonmaak en schuurbeurt geven. Alle lijmresten eraf, alle verf mat schuren, etc. Dit is toch al nodig, al is het maar om er een nieuwe laklaag op te zetten.

Begin met 1 trede kaal te maken, en ga daarna verder met de rest. Afbijten zal waarschijnlijk de makkelijkste optie zijn, in ieder geval scheelt je dat een relatief dure lakfrees (tenzij je wacht tot de Lidl er weer een heeft). Afbranden zou ik niet aanraden, want dat geeft al snel zichtbare verkleuringen in het hout.

Deze trap is een relatief goedkope uitvoering van vuren, dus je kunt erachter komen dat verven de enige oplossing is. Als je bijvoorbeeld veel plamuur tegenkomt kun je wel ophouden en gewoon gaan verven, dan is deze trap niet geschikt voor wat je wilt. Ga dan gewoon verven, of beschilder als je echt tijd teveel hebt desnoods de trede met houtnerf, bijv.: YouTube: Palissander hout
En als je wel een mooie trap onder de verf vandaan weet te halen kun je naar de afwerking gaan kijken. Een beits of olie/hardwax afwerking lijkt dan voor de hand te liggen.

• nodri2000

Beterschap! Ik wens je veel succes toe, het is te doen met geduld en liefde. Als ik zo op de foto kijk zitten er nogal wat butsen in de tredes deze zullen allemaal weg geschuurd moeten worden om zo de tredes volledig glad te krijgen. Huur een lakfrees voor een weekend en begin met 1 trede. Dan schuren schuren schuren schuren. Daarna kun je gaan lakken, minimaal 4 lagen zou ik zo zeggen, de eerste goed verdunnen enz.
Bescherm het stootbord goed als je gaat schuren. Als je een beetje grof schuurpapier gebruikt en je schiet uit zul je dat altijd terug gaan zien. Let er op dat je niet te fanatiek aan de neus van de trede gaat schuren, met dit zachte hout heb je zo de vorm eruit en zul je de neus weer recht moeten krijgen.

De door jou geposte foto die je met chatgpt hebt gemaakt laat iets van eiken zien. Dit resultaat krijg je nooit met vuren hout tenzij je goed met een houtnerfkam overweg kan. Het kan er mooi uit zien hoor dat staat buiten kijf. let er wel op dat je traplak gaat gebruiken, dit is namelijk wat stroever. Als je dit niet gebruikt en je lakt je trap mooi strak en superglanzend dan wordt de trap ook echt glad!!

Post je het resultaat als je klaar bent??
Succes!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou eerst met afbijt aan de gang gaan. Daarna schuren met een vlakschuurmachine en een schuurmachine met driehoekplaat voor de hoekjes. Dan krijg je het best wel schoon. Dan een leuke beits er op en aflakken met Glitsa o.i.d. Prima klusje om je zinnen te verzetten tijdens een depressie.

Maak je er niet te druk om dat het allemaal niet heel erg strak wordt. Ik heb hier een eikenhouten drempel liggen die zwaar versleten is, en grijs geverfd was :') Deze heb ik kaal geschuurd en in de Glitsa gezet. resultaat is gewoon een mooie drempel die geleefd heeft :)

Ik wacht nu op een depressie om de eikenhouten kozijnen ook deze behandeling te geven :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:13
evilution schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Ik zou eerst met afbijt aan de gang gaan. Daarna schuren met een vlakschuurmachine en een schuurmachine met driehoekplaat voor de hoekjes. Dan krijg je het best wel schoon. Dan een leuke beits er op en aflakken met Glitsa o.i.d. Prima klusje om je zinnen te verzetten tijdens een depressie.

Maak je er niet te druk om dat het allemaal niet heel erg strak wordt. Ik heb hier een eikenhouten drempel liggen die zwaar versleten is, en grijs geverfd was :') Deze heb ik kaal geschuurd en in de Glitsa gezet. resultaat is gewoon een mooie drempel die geleefd heeft :)
In mijn vorige huis hebben een aantal mensen monikenwerk verzet om ook zo een trap te renoveren.

De manisch-depressieve leefde zich uit met de afbijt (was bekleed geweest).
De gepensioneerde vakman schuurde met een goede vlakschuurmachine.
De nauwkeurige verver zette het netjes een paar keer in de transpareate traplak.

Op zich was het resultaat redelijk netjes, maar (gevulde) butsen blijf je zien. Idem voor de hoekjes die lastiger te schuren zijn. En het hout zelf leeft niet zo.

Ik denk dat je met een lakvrees potentieel sneller resultaat hebt. Tevens moet je mogelijk bereid zijn om afhankelijk van het eerste resultaat de boel met een niet-transparante lak af te lakken. Dat scheel potentieel ook de noodzaak om het geheel kaal te maken.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rukapul schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Ik denk dat je met een lakvrees potentieel sneller resultaat hebt. Tevens moet je mogelijk bereid zijn om afhankelijk van het eerste resultaat de boel met een niet-transparante lak af te lakken. Dat scheel potentieel ook de noodzaak om het geheel kaal te maken.
Met een lakfrees haal je denk ik snel veel weg en hoe ga je dan de hoeken en randen te lijf? Afbijt werkt ook prima en daarna is schuren niet zo veel werk meer.

Eens dat je bereid moet zijn om eventueel met niet-transparante lak af te werken. Een donkere beits op de treden en lichte stootboorden kan ook goed werken en maskeert butsen op de treden redelijk, hoewel die butsen ook wel weer een doorleefd karakter geven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:49
Afbijt klinkt leuk - en werkt op zich... Maar meteen even een waarschuwing, wij zijn een paar honderd uur bezig geweest en hebben het toen opgegeven. Huurwoning met vele lagen aan verf en lijm, gebruikten verfafbijt, schuurmachine, soort scherm schraapmes (naam vergeten), verfhittekannon (of hoe heet dat, soort fohn), niets hielp "goed". Lakfrees hebben we niet geprobeerd, was mogelijk oplossing gewest, enkel de onmogelijke hoekjes zouden probleem zijn (180 graden draaiende trap, net als jij, maar dan treden in VEEL slechtere staat).

Alternatief zijn overzet tredes, zoals je eerste post ook toont - kost flink stuk meer, maar is veel minder arbeidsintensief, en zekerder van resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 20-01-2026 23:03 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het lijkt alsof deze trap maar twee lagen verf heeft. Dat scheelt wel.
Bereid je sowieso voor afbeit, schuren, krabben en dat een paar weekenden.

Wise enough to play the fool

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Die echte mooie volle houtlook ga je niet krijgen, daar heb je hele andere soorten hout voor nodig.

Wat je m.i. het beste kan doen is de hele trap donker schilderen en dan donkere overzettreden gebruiken, is verre van gratis maar wel het enige dat echt mooi resultaat gaat geven. Of je moet echt met flink grof schuurpapier aan de slag om alle verf eraf te krijgen, ook in de hoekjes..

• pilskes
  • Niet online
We gaan 1 trede van de zoldertrap als proef behandelen. Mocht dit niet naar wens gaan, dan lakken we de trap in zijn geheel in 1 kleur en plaatsen we halve maantjes.
Op deze trap zit maar 1 laag grondverf en 1 laklaag, dat valt gelukkig nog mee.

Opzetredes zijn gewoon te duur, renovatie is nog duurder...

Ik heb een heteluchtpistool, afbijtmiddel en een schuurapparaat dus we kunnen aan de gang!
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:20
Als je voor halve maantjes gaat kan ik je Micostep aanraden.
Duurzaam, slijtvast en goede antislip.

https://www.micostep.com/nl/

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

of gewoon verven met anti-slip trapverf, dan hoef je ook geen halve traantjes te plakken.

(persoonlijke mening is dat die dingen afschuwelijk er uit zien :) )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-02 16:27
Je zou pvc overzettreden nog kunnen proberen van bijvoorbeeld de hornbach.
https://www.hornbach.nl/p...0x55-cm-4-stuks/12170311/

Niet perse heel duur, maar duur is relatief natuurlijk.

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:43
In ons vorige huis heb ik de trap naar zolder met vinyl bekleed, was een prima budget oplossing en makkelijk zelf te snijden + verlijmen of kitten

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:35
evilution schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:15:
[...]

:+
Zo zou ik het ook doen. Met een goed afbijtmiddel en driehoek schraapmes gaat de lak er heel goed af. Als de treden kaal zijn dan inderdaad met een driehoekschuurmachine schuren, een lakschaaf kan niet in de hoekjes komen.
Een verfstripper/föhn kan ook goed werken maar let op dat het hout niet verbrand.
Het is een vervelende klus maar je kan bijvoorbeeld per dag 2 of 3 treden doen dan ben je in 1 week klaar.
Als je met afbijt aan de slag gaat dan wel handschoenen aan en een goed masker want je wordt helemaal "haai" van dat spul. Een ventilator erbij kan helpen.
Aflakken met Glitsa of speciale traplak die is veel harder dan standaard lak.

• pilskes
  • Niet online
Net even begonnen aan de "testrede". Eerst met het heteluchtpistool, daarna nog een dunne laag afbijtmiddel.
Zo ziet het nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6971fee13a249/6971fee11827b-IMG20260122114048.jpg

Straks nog schuren en kijken of het resultaat goed genoeg is om te beitsen.

• vogelmans
pilskes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:44:
Net even begonnen aan de "testrede". Eerst met het heteluchtpistool, daarna nog een dunne laag afbijtmiddel.
Zo ziet het nu uit:
[Afbeelding]

Straks nog schuren en kijken of het resultaat goed genoeg is om te beitsen.
Ziet er niet verkeerd uit. Als je gaat schuren dan eerst met wat grover schuurpapier en na schuren met wat fijnere korrel of nog beter schuurvlies gebruiken om na te schuren.

• pilskes
  • Niet online
En na een keer schuren met korrel 80:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69721bab0bf6e/69721baae1fb6-IMG20260122134225.jpg

• vogelmans
pilskes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:45:
En na een keer schuren met korrel 80:

[Afbeelding]
Nou heb je wel een pilske verdiend :)

• pilskes
  • Niet online
vogelmans schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Nou heb je wel een pilske verdiend :)
Maar 1?? Morgen ga ik er nog een keer met fijner schuurpapier overheen en dan gaat de trede verdeeld worden in 3 stukken. We gaan kijken hoe het er uit ziet als het 1, 2 of 3x gebeist is.

De overzettredes zijn nog steeds een optie, aangezien we nu weten hoeveel werk dit is en hoeveel rommel dit geeft! Wat een stof zeg.... Ook de stank van het afbijtmiddel is nogal aanwezig.

Al met al ziet het er nu redelijk uit!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:49
Ik zou dit persoonlijk eerst even aan de huisbaas vragen. Het is tenslotte zijn huis.

Misschien wil hij wel in de kosten delen?

Ik zou als huisbaas niet blij zijn als mijn huurder zomaar beslist om zelf even een trap te renoveren. Al is het maar schuren en lakken.

• pilskes
  • Niet online
Asterion schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:56:
Ik zou dit persoonlijk eerst even aan de huisbaas vragen. Het is tenslotte zijn huis.

Ik zou als huisbaas niet blij zijn als mijn huurder zomaar beslist om zelf even een trap te renoveren. Al is het maar schuren en lakken.
Al gedaan, is geen probleem!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
Asterion schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:56:

Ik heb geen ervaring met huren, maar waarom zou een huisbaas hier een probleem van kunnen maken? 8)7

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
pilskes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:23:
[...]
Maar 1?? Morgen ga ik er nog een keer met fijner schuurpapier overheen en dan gaat de trede verdeeld worden in 3 stukken. We gaan kijken hoe het er uit ziet als het 1, 2 of 3x gebeist is.
Dit zou ik toch op een stukje los hout doen, niet op de trede.
Als je achteraf besluit dat 2 lagen genoeg is krijg je die 3e er niet makkelijk weer vanaf, plus dat je de overgang van 1 naar 2 naar 3 waarschijnlijk altijd blijft zien.

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:32

Soggy

vroemmmm

Het is een flinke klus, maar wel te doen. Heb het zelf ook eerder gedaan en meerdere dagen bezig geweest met flinke lagen afbijt en verfschrapers. Het lastigste zijn de randjes en de hoeken. Op een gegeven moment zat ik zelfs de verf met de punt van een zakmes weg te steken, maar het is te doen!
(het kostte me trouwens wel een bezoekje aan de SEH toen ik met mijn arm bleef hangen aan de verfkrabber, waarna ik meerdere tredes opnieuw kon schuren door het bloed wat erop was gevallen, blijf voorzichtig dus!)

Je kaalgemaakte traptrede ziet er op het oog al mooi uit, maar je ziet aan de randen de verflaag nog zitten, ook die zul je weg moeten halen, want je blijft dit zien onder de transparante laklaag straks.

If it works, tweak it

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:49
hfolkers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:31:
[...]

Ik heb geen ervaring met huren, maar waarom zou een huisbaas hier een probleem van kunnen maken? 8)7
Omdat je soms meer mis kan doen dan goed.
Vele zelfverklaarde doe-het-zelvers die denken wel even een klusje te doen maar dan uiteindelijk met een halfbakken resultaat eindigen die eigenlijk op niks trekt en in sommige situaties niet volgens de regels gedaan is.

Zou ik als huisbaas niet blij mee worden als dan blijkt dat de trap rot is door het verkeerd behandelen en je een nieuwe mag plaatsen..

Bij (ingrijpende) werken zou ik toch altijd eerst de huisbaas contacteren.
Misschien is hij als verhuurder wel zodanig tevreden van jou dat ie het zelf betaald en het dan ook goed laat doen door een professional.

• pilskes
  • Niet online
hfolkers schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:33:
[...]

Dit zou ik toch op een stukje los hout doen, niet op de trede.
Als je achteraf besluit dat 2 lagen genoeg is krijg je die 3e er niet makkelijk weer vanaf, plus dat je de overgang van 1 naar 2 naar 3 waarschijnlijk altijd blijft zien.
Deze trede blijft niet zo, dit is een trede van de trap naar zolder en die gaat uiteindelijk geheel in 1 kleur gelakt worden. Op deze trap hebben we wat meer licht en is wat makkelijker te bewerken, daarom hiervoor gekozen.

Ze moeten ook nog een stuk komen stuccen omdat we een lekkage hebben gehad maar dat kan nog een paar weken duren. Dit is een stuk wat boven de trap naar beneden is, dus die kunnen we nog even niet doen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Yaksa schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:23:
En hoe denk je die rare hoekjes netjes te gaan schuren?
Een multi-tool doet wonderen, maar het is wel takkeveel werk inderdaad.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
pilskes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:37:
[...]Deze trede blijft niet zo, dit is een trede van de trap naar zolder en die gaat uiteindelijk geheel in 1 kleur gelakt worden. Op deze trap hebben we wat meer licht en is wat makkelijker te bewerken, daarom hiervoor gekozen.
Dit was dan ook een trede waar je overal makkelijk bij kon.
Bij de tredes met stootborden aan twee kanten wordt het een stuk lastiger om die hoekjes schoon te krijgen.
Er zijn wel kleine specifieke verfschrapers te koop om in die hoekjes te kunnen komen: https://www.aukerauwerda..../p/281/2816_0-800x800.jpg
Vroeger gebruikte ze daar een kistschraper voor, maar volgens mij zijn die niet meer te koop.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• AJM94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:38
Ik zou de combinatie excentrische roterende schuurmachine + multi tool met schuurvoetje doen. Dan moet je alles wel kunnen aanpakken.

Alleen weet ik uit ervaring dat föhnen en krabben een stuk sneller is dan alles alleen met een schuurmachine.

Afbijt kan ook, maar dat geeft meer rommel dan föhnen terwijl je in beide gevallen moet krabben.
Daarnaast moet je met afbijt het geheel heel goed schoonmaken zodat het de nieuwe verflagen niet kan gaan aantaten.

• pilskes
  • Niet online
Nou, we hebben een besluit genomen.. Allereerst het resultaat van het beitsen:

Links is 1x, midden 2x, rechts 3x gebeitst.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6975e0662b1be/6975e0660e25e-IMG20260124151000.jpg

Niet dat het resultaat slecht is, maar het werk, de kleur (een andere kleur beits is ook een optie maar welke??) en hoe het er uiteindelijk uit gaat zien, heeft ons toch doen besluiten om het anders te gaan doen.

Zoals @wokkelz al meldde zijn zijn de pvc overzettreden niet al te duur en kwalitatief gezien volgens ons de beste optie. We gaan dus deze https://www.gamma.nl/asso...y-eiken-4-stuks/p/B226115 plaatsen en natuurlijk de wangen schilderen. Nu nog een manier zoeken om mallen te maken die het fijnste is. Als iemand tips heeft om dit goed te doen, graag! Ook over het zagen/snijden van het pvc..
We kregen ook nog 25% korting, mooi meegenomen!

• vogelmans
pilskes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:33:
Nou, we hebben een besluit genomen.. Allereerst het resultaat van het beitsen:

Links is 1x, midden 2x, rechts 3x gebeitst.
[Afbeelding]

Niet dat het resultaat slecht is, maar het werk, de kleur (een andere kleur beits is ook een optie maar welke??) en hoe het er uiteindelijk uit gaat zien, heeft ons toch doen besluiten om het anders te gaan doen.

Zoals @wokkelz al meldde zijn zijn de pvc overzettreden niet al te duur en kwalitatief gezien volgens ons de beste optie. We gaan dus deze https://www.gamma.nl/asso...y-eiken-4-stuks/p/B226115 plaatsen en natuurlijk de wangen schilderen. Nu nog een manier zoeken om mallen te maken die het fijnste is. Als iemand tips heeft om dit goed te doen, graag! Ook over het zagen/snijden van het pvc..
In de link van de Gamma die jij geeft staat ook een heel duidelijk filmpje over de werkwijze van het leggen. Het ziet er inderdaad makkelijk uit.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-02 16:27
Succes! Ben benieuwd naar het resultaat!
Hier moeten wij ook nog aan deze klus beginnen voor 2 trappen..

Dit filmpje zie je het verschil tussen een trapspin en uitmallen;
En deze is handig om te zien hoe het in zijn werk gaat met 2 'professionals';

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-02 07:34
pilskes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:33:

Goeie keuze! Hier vorig jaar dezelfde set geplaatst op de trap. Uit ervaring; een trapspin werkt het makkelijkste voor de bochten (en eigenlijk ook voor de rest). Verder is snijden het makkelijkste en snelste. Je stanleymes goed scherp houden en een paar mm korter afsnijden dan de diepte van de trede, dan valt het profiel er mooi overheen. Succes!

Met een hamer past alles... - PVOutput

• nodri2000
Aha, toch overzet tredes dus. Het gebruik van een trapspin is prima te doen, vooral even oefenen op wat oud spul je moet er even slag van krijgen.

Als het klaar is, deel je dan het resultaat>

Pagina: 1