Vraag

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ook wij willen de trappen in ons (huur) huis een opfrisbeurt gaan geven, dit vooral omdat de verflaag die er an 27 jaar op zit niet meer zo mooi is en de halve maantjes die er op zaten overleden zijn.

Eerst even de situatie, begane grond naar 1e verdieping is een dichte 2,5 trap, die naar zolder ene open 2,5 trap. Zoals op de foto's te zien is willen we ook de platen die tegen de muur zitten meteen in dezelfde kleur van de trap maken.
Zo ziet de trap er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f3c382241e/696f3c352d2da-IMG20260120085814.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f3c77eb422/696f3c6980867-IMG20260120091013%7E2.jpg

Nu hadden we het idee op de trede zelf, waar je dus op gaat staan helemaal kaal te maken en die te beitsen zodat we een houtlook krijgen, de stootborden en zijkanten etc worden dan waarschijnlijk donker (grafiet).

Nu is de vraag, is dit uberhaupt moegelijk bij zo'n trap? Hier een close up van een trede waar de verf een stuk vanaf is:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f3d42a239e/696f3d40936be-IMG20260120091206.jpg

Het idee is om zoiets te maken, niet precies natuurlijk maar de look:

Afbeeldingslocatie: https://www.vidaxl.nl/on/demandware.static/-/Sites-vidaxl-catalog-master-sku/default/dwce5ec364/hi-res/536/630/499885/3282918/image_1_3282918.jpg

De verf zou van de trede dus geheel af moeten, is dit met een afbijtmiddel of een heteluchtpistool beter te doen? Dat ik daarna nog moet schuren lijkt me logisch.

Iemand een idee of het slim is om hieraan te beginnen of dat we gewoon de hele trap delzelfde kleur moeten geven omdat het niet te doen is?

Alle reacties

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:26
Je zou een lakfrees kunnen gebruiken als schuren/afbijt niet werkt. Je freest dan de bovenste mm van je trede af, inclusief lijmresten e.d. Werkt als een trein maar zou eerst wat minder ingrijpende maatregelen proberen.

"I tried being reasonable, I didn't like it"

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:14
Bij deze trap kan dat maar bedenk wel dat het een behoorlijke bult werk is!! Daarbij zul je de treden heel goed glad moeten maken en daarna meedere malen behandelen met een traplak. 1 laagje is niet voldoende ongeacht wat er op het blik staat. Een trap is behoorlijk onderhevig aan slijtage en vooral een gedraaide trap (wat dit is) heeft daar nog meer last van omdat iedereen zijn/ haar voet verdraaid op elke trede. 1 korrel zand onder schoen of sok zorgt daarbij voor een heel klien krasje. Smeer dat uit over een paar jaar en je ziet wat er gebeurt.

Zoals @TFBlitzwing aangeeft is een lakfrees een goede optie, die kun je huren maar doe er dan in vredesnaam een stofzuiger bij. De spanen vliegen in de rondte. Wat ik wel zie is dat het een gedraaide trap is en dan zul je de kleine hoekjes allemaal met een verfkrabber moeten doen. Na de lakfrees zul je flink moeten schuren. Bij dat schuren en dan vooral in de kleine hoeken moet je rekening mee houden de opstaande delen niet te raken. Als je de trap gaat lakken/ beitsen moet je schuurwerk 100% zijn, je ziet het anders direct terug in de lak/ beits. Ook goed kijken naar de gewenste kleur, je zult een veel lichtere kleur aan moeten schaffen ivm de meerdere lagen. Hou er rekening mee dat de trap meerdere dagen niet beloopbaar is als dit geen probleem is dan kun je het zo ook doen.

Een andere mogelijkheid welke sneller is en een langer mooi resultaat geeft is de trap te bekleden met PVC. Dit kun je ook door een bedrijf laten doen maar zelf is het ook wel te doen. (weet niet hoe handig je bent)

[ Voor 12% gewijzigd door nodri2000 op 20-01-2026 11:13 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:09
pilskes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:36:
Ook wij willen de trappen in ons (huur) huis een opfrisbeurt gaan geven, dit vooral omdat de verflaag die er an 27 jaar op zit niet meer zo mooi is en de halve maantjes die er op zaten overleden zijn.

Eerst even de situatie, begane grond naar 1e verdieping is een dichte 2,5 trap, die naar zolder ene open 2,5 trap. Zoals op de foto's te zien is willen we ook de platen die tegen de muur zitten meteen in dezelfde kleur van de trap maken.
Zo ziet de trap er nu uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu hadden we het idee op de trede zelf, waar je dus op gaat staan helemaal kaal te maken en die te beitsen zodat we een houtlook krijgen, de stootborden en zijkanten etc worden dan waarschijnlijk donker (grafiet).

Nu is de vraag, is dit uberhaupt moegelijk bij zo'n trap? Hier een close up van een trede waar de verf een stuk vanaf is:

[Afbeelding]

Het idee is om zoiets te maken, niet precies natuurlijk maar de look:

[Afbeelding]

De verf zou van de trede dus geheel af moeten, is dit met een afbijtmiddel of een heteluchtpistool beter te doen? Dat ik daarna nog moet schuren lijkt me logisch.

Iemand een idee of het slim is om hieraan te beginnen of dat we gewoon de hele trap delzelfde kleur moeten geven omdat het niet te doen is?
Huurhuis zeg je. Je kunt hem bekleden met PVC oid, maar daarvoor eerst toestemming vragen, anders loop je het risico het in oude staat terug te moeten brengen.
Makkelijker is gewoon schuren en met trapverf aflakken. Niet die look per se.
De trap is waarschijnlijk gewoon vurenhout, het blanke hout geeft niet hetzelfde effect als bijvoorbeeld eiken.

• pilskes
  • Niet online
Even een afbeelding door Chatgpt gehaald.
Is dit haalbaar met schuren en beitsen op de tredes?
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f69b630a78/696f69b4c5238-file_00000000548471f48fcda5625c181f2a.png
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/696f6a1915eb7/696f6a1906c6e-file_00000000a1a471f48c596a92eaeb7b6c.png

PVC gaan we niet doen, heb gezien wat dat kost en dit is het niet waard.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:50
Niet echt, tenzij je ruim 40 uur aan schuren wilt besteden. Je kunt lakfrees proberen maar wat jij zoekt is notoir arbeidsintensief en t eindresultaat onzeker. Ik zou van die halve maantjes van tapijt overwegen

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:29

Thermomet3r

het is warm of koud

Je zou overzet treden kunnen proberen, met een trapspin en goede zaag (voorkeur liniaal invalzaag) heb je die zo op maat. fiets je in 1 dag de nieuwe treden er in. De treden heb je in allerlei verschillende smaken, je bent bij de hornbach zo'n 40 á 60 euro per trede kwijt op basis van hoe breed/diep je traptrede is.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:27
Dat gaat geen cadeau zijn... Ik heb er ooit één gedaan jaren geleden, walnotenhout waar men met lak (loodhoudend dus het zat er wel al even op) had overgeschilderd voor een of andere bizarre reden, heeft mij dagen gekost om netjes af te schuren. Achteraf was het voor mij het waard aangezien de trap zelden gebruikt word (zolder) en het was voor mij persoonlijk tijd om gedachten te verzetten maar het is zeker niet te onderschatten. Mocht je dat overwegen kun je altijd de onderste trede doen en inschatten hoelang het duurt voor één.

Is plaklaminaat een optie ? Kun je in grotere stukken krijgen en dan knip je die zelf. Wordt wel even puzzelen maar kost quasi niets. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus geen idee hoe goed dat buigt om over de trede te gaan. Ik vermoed dat de treden dan wel effen moeten zijn, anders zal je alle oneffenheden zien.

Overzettreden zijn midden in prijs. Wat ik kan zien aan de trap zal het maatwerk zijn dus moet je een goede zaag en wat schuurpapier hebben. Mijn ouders hebben dit gedaan en het ziet er best sexy uit. In iets meer dan een halve dag waren ze klaar (met drie personen), trap was 3m20 hoog. Is afgewerkt met overschilderbare silicone en de verticale delen zijn dan apart geschilderd.

Een vriend van ons heeft die van hem gedaan met polyester bladen die ze op caravan/mobilhomes gebruiken. Dit is geen grap. Van wat ik mij herinner betaalde hij toen 35EUR voor 2.5m*0.5m. Dit is wit doch met een licht reliëf/motfief. En uiteraard heeft hij een mobilhome waardoor hij op dat idee gekomen is. Niet mijn smaak maar het ziet er wel netjes uit.

Halve maantjes lijken mij de eenvoudigste oplossing en ook proper. Lakfrees is zeker een optie maar voor een huurhuis moet je jezelf de vraag stellen of dat het waard is. Overzettreden afhankelijk van de prijs, deze zullen er waarschijnlijk het mooiste uitzien.

Succes met het project, mocht je ervoor gaan geef een foto van het resultaat _/-\o_

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:43
Mocht je de trap willen bekleden, dan misschien eerst even checken bij de huurbaas/woningbouw om te voorkomen dat als je een keer verkast, je alles weer in de oorspronkelijke staat dient te brengen. Natuurlijk zal het resultaat al snel beter zijn dan zoals het nu is, maar ik heb verschillende mensen gesproken die een (forse) rekening kregen omdat ze iets aangebracht hadden wat er origineel niet in/aan/op zat.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Laten luchtgommen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pilskes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:42:
Even een afbeelding door Chatgpt gehaald.
Is dit haalbaar met schuren en beitsen op de tredes?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

PVC gaan we niet doen, heb gezien wat dat kost en dit is het niet waard.
Je hebt gewoon vuren hout, opzich kan je dat natuurlijk beitsen maar gaat er nooit uitzien als je inspiratie foto. Een eiken overzet trede (of melamine) lijkt mij beter haalbaar en dan heb je meer de vlammen e.d. die je op je inspiratie foto ziet. als je heel veel geluk hebt zit er langzaam gegroeid vuren of zelfs grenen delen tussen, maar als ik eerlijk ben is de kans tegenwoordig bijna 0 echt oude trappen hebben vaak wel een hoger kwaliteit hout . maar aan de details te zien is die van jou daar te modern voor, dat is allemaal snel gegroeid vuren en daarmee relatief saai en zacht. Als je het toch wil proberen is wat ik zou doen: Een willekeurige vuren plank en eventueel wat beits halen bij de DHZ zaak en eens goed bekijken of je dat mooi vind. En dan moet je dus vooral naar de niet mooie delen kijken in de plank aangezien je voor je trap geen enkele keus hebt. Met een lakfrees is het kaal maken een klusje wat imho wel acceptabel is.

• pilskes
  • Niet online
Aangezien ik langdurig ziek thuis zit door een depressie heb ik tijd genoeg en dus ook geen tijdsdruk. Misschien dat mijn vrouw hier anders over denkt maar dit mag best een paar weken duren.
Er zitten ook hele rare hoekjes aan de tredes, ondanks dat ik niet onhandig ben begin ik niet zelf aan overzet tredes. Ook heb ik niet het juiste gereedschap hiervoor.

Ik denk dat het inderdaad slim is om gewoon een trede te proberen en te kijken hoe dit er uit gaat zien. Nu nog de kleur bepalen... Bruin of zwart..

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
pilskes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:26:
Aangezien ik langdurig ziek thuis zit door een depressie heb ik tijd genoeg en dus ook geen tijdsdruk. Misschien dat mijn vrouw hier anders over denkt maar dit mag best een paar weken duren.
Er zitten ook hele rare hoekjes aan de tredes, ondanks dat ik niet onhandig ben begin ik niet zelf aan overzet tredes. Ook heb ik niet het juiste gereedschap hiervoor.

Ik denk dat het inderdaad slim is om gewoon een trede te proberen en te kijken hoe dit er uit gaat zien. Nu nog de kleur bepalen... Bruin of zwart..
En hoe denk je die rare hoekjes netjes te gaan schuren?
Überhaubt is het lastig om de hoekjes helemaal schoon van oude verf en plamuur te krijgen.
De trap helemaal afschuren totdat alle verf- en plamuurlagen verdwenen zijn (dat wil je anders zie je die sporen door de nieuwe beits heen) is nagenoeg onmogelijk om dat echt netjes te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1