Regenpijp aansluiten op doorvoer platdak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Onder onze overkapping is een regenpijp aangesloten op een doorvoer die vanaf het platdak komt. Deze heeft altijd los gezeten waardoor bij hevige regen er altijd water langs de aansluiting, en dus over de muur heen stroomde. Omdat de overkapping vervangen wordt voor een afgesloten veranda en dit dus een semi binnenruimte wordt, willen we dat dit waterdicht wordt gemaakt.

Ik kom er echter niet precies uit wat nu de juiste werkwijze is. Lijmen + kitten bijvoorbeeld, en zo ja welke lijm + kit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl9AB___DGenOCYZP-6EpVZKuNk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f17jmZjyR8UtNOlQSNUSArL1.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dit los je toch op boven op het platte dak? daar zit een uitloop die in de bitumen is geplakt.

je zult daar een bitumen flap of stuk epdm overheen moeten zetten zodat het water op dat platte dak de andere uitlaat instroomt.

Je wilt dit niet (IMHO) aan deze kant waterdicht gaan zitten afpluggen, dat zou je bovenop het dak moeten doen, anders heb je steeds een stuk loze pijp waar water in blijft staan vanaf boven, zou mijn keuze niet zijn.

heb je rekening gehouden met het afschot van dat platte dak? als dat water naar deze pijp stroomt en niet naar de andere uitlaat (als die er uberhaupt zit) dan stroomt het allicht over je dakrand heen.

met andere woorden, hoe is de waterafvoer op dat dak geregeld?

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 20-01-2026 08:31 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:46

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je bedoelt dat het langs die grijze halfronde/rechthoekige kap stroomt? Ik denk dat je een passende stadsuitloop nodig hebt. Die zijn er ook met manchet voor het rechthoekige deel wat uit de muur komt waarmee ze als alles goed past waterdicht zouden moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Cassettebandje op 20-01-2026 08:35 ]

• bvk1983
  • Nu online
Cassettebandje schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:34:
Je bedoelt dat het langs die grijze halfronde/rechthoekige kap stroomt? Ik denk dat je een passende stadsuitloop nodig hebt. Die zijn er ook met manchet voor het rechthoekige deel wat uit de muur komt waarmee ze als alles goed past waterdicht zouden moeten zijn.
Ja dat klopt, die bedoel ik. Er zit een stadsomloop in de doorvoer, die is pas enkele jaren geleden vervangen. Ik verwacht dat daar het probleem niet zit. Ik vermoed dat de hoeveelheid water soms zo groot is dat het wel netjes door de stadsuitloop komt, maar daarna in die kap "klotst" waardoor een deel terug spat over de muur, omdat er zoveel ruimte tussen die kap en de muur zit.

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09:07
Dat ding heet een vergaarbak. En zou lekkages bij hevige regenval juist moeten voorkomen. Goed aansluiten of vervangen door een andere. Je kan deze ook weghalen, maar als het water dan niet snel genoeg wordt afgevoerd loopt je dak over.

• bvk1983
  • Nu online
LtApocalypse schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:41:
Goed aansluiten of vervangen door een andere.
Dit lijkt mij het meest logische inderdaad. Maar de vraag is hoe ik deze goed aansluit, zodat hij goed aansluit op de muur. Als dat met deze niet (meer) gaat is vervangen inderdaad ook een optie.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@bvk1983

ik reageerde onder jouw OP maar ik begreep jouw post niet goed, ik dacht dat je dit ding helemaal wilde verwijderen omdat het een binnenruimte zo worden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• bvk1983
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:48:
@bvk1983

ik reageerde onder jouw OP maar ik begreep jouw post niet goed, ik dacht dat je dit ding helemaal wilde verwijderen omdat het een binnenruimte zo worden.
Nee hij mag/moet blijven zitten. Ik wil alleen dat er geen water meer over deze muur stroomt, aangezien het een semi binnen ruimte wordt. Aan de platdak zijde is alles voor zover ik weet op de juiste manier aangelegd. Het gaat er voor zover ik kan inschatten puur om dat deze bak niet goed aansluit op de uitloop, waardoor er water langs stroomt/klotst.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het goed is, is er een uitloop mee verwerkt in het plat dak (zodat het waterdicht is tot buiten de baksteen).
Hierop sluit je een stadsuitloop op aan. Dat zou voor 99% al het water moeten kunnen afvoeren zonder overloop.

Ik denk dat de huidige bak niet goed zit, je wilt wel iets hebben wat een stukje overstort kan wegwerken.
Een volledig waterdichte aansluiting op HWA wil je niet, je hebt dan de kans dat er een situatie ontstaat waarbij het water niet weg en je dak volloopt met alle gevolgen van dien.
Onder andere hierdoor is HWA nooit verlijmd / gekit maar gewoon los in elkaar gezet.

Omdat je nu een binnenruimte aan het creëren bent moet je hier goed over nadenken hoe je dat probleem kunt oplossen. Je wilt geen vol dak hebben maar ook geen waterballet in je binnenruimte. Toch een open verbinding naar buiten creëren of op een andere plek HWA creëren.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

En als het een binnenruimte wordt, moet je de regenpijp dampdicht isoleren. Anders krijg je bij koud water van het dak condensatie op de buitenkant van de regenpijp.

Het liefst wil je geen hemelwaterafvoer binnen een geïsoleerde schil. Het is dan vaak beter om buiten een oplossing te zoeken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maak eens een foto van de bovenkant van deze vergaarbak, dikke kans dat het niet goed gemonteerd zit.
Pagina: 1