EV laadkosten vs benzine? Welk is nou goedkoper voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LonelyRooster19
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-01 16:06
Hoi allemaal,

Ik heb een hele leuke plugin hybride auto (consumenten auto).
Helaas heb ik geen eigen oprit/garage waardoor ik afhankelijk ben van publieke laadpalen.

In mijn straat kan ik laden voor 0.39 cent per kwh. Alleen de irritatie van deze is dat ik savonds laat de plek moet verlaten om een normale parkeerplek te vinden. En deze is bijna altijd vol.
De andere laadpalen zijn duurder circa 0.45 cent per kwh.

Op werk kan ik laden voor 0.54 cent per kwh. Voordeel is dat ik geen rekening hoef te houden met anderen. Ik kan de auto de hele dag achterlaten aan de kabel.

Alleen is dit wel voordeliger dan benzine? Ik kan tanken vanaf 1.93 euro per liter.

Zodra ik alleen op benzine rijd verbruikt de auto circa 6 tot 7 L / 100km
Alleen in EV modus zit ik op 25 tot 30 kwh / 100km.

Hoe weet ik welke voordeliger is? :-( Ik heb al berekeningen geprobeerd met AI maar in ieder chat geeft die verschillende antwoorden...

Rij omstandigheden:
1. Voornamelijk snelweg met 105km per uur
2. Stoelverwarming & climate control aan op lage stand
3. Winter/koud weer

Edit: Laadkosten zijn eerder 0.54 cent per kwh dan de goedkopere 0.39. Want thuis / straat laden is altijd vol, en moet ik savonds laat de auto van de stekker halen en een normale-parkeerplek zoeken wat lastig is.
Laat staan dat benzine auto's of afval regelmatig op de EV-laadplek staat waardoor je niet kan laden :o

[ Voor 13% gewijzigd door LonelyRooster19 op 20-01-2026 08:39 ]

Alle reacties

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:23
Wat lukt er dan niet aan het berekenen? Je geeft zelf alle variabelen al.
Op benzine: 7L per 100km is dus 7*1,93= €13,51 worst case. Best case 6*1,93= €11.58
Op elektra wat je zelf aangeeft: 30*0,0054= €0,162 worst case. Best case 25*0,0039= €0,0975
Waarschijnlijk bedoel je een factor 100 hoger en dan wordt het voor elektra dus €16,2 worst case en €9,75 best case.
Je kunt dus prima bij de palen van €0,45 per kWh laden.

Het zal aan mij liggen maar ik snap echt niet dat mensen dit soort sommen aan een taalmodel voeren 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Homer-Simpson op 20-01-2026 08:19 ]

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zodra ik alleen op benzine rijd verbruikt de auto circa 6 tot 7 L / 100km
Alleen in EV modus zit ik op 25 tot 30 kwh / 100km.

Dit vertaalt zicht in:
Benzine (6,5L): €12,55 per 100km
Elektrisch (27,5kwh): €10,73 per 100km

In dat opzicht dus simpel. Maar ik vermoed dat je dit sommetje zelf al gemaakt hebt. Maar aangezien je een hybride hebt vermoed ik dat je 'm als hybride ook het goedkoopst rijdt. Je brandstofmotor is namelijk lekker zuinig op de snelweg, en elektrisch lekker zuinig in de stad.

@Homer-Simpson wij zijn de menselijke baseline waarop AI nu getrained wordt :+

[ Voor 7% gewijzigd door FeareX op 20-01-2026 08:21 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

• Homer-Simpson
@FeareX Dan ben ik blij dat wij verschillende getallen noemen zodat AI nog niet wijzer wordt.

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Het sommetje was hetzelfde :p We hebben alleen andere getallen gebruikt (ik had de min/max gemiddeld genomen tegen de goedkoopste prijs).

Canon EOS R | Olympus OM-1

• LonelyRooster19
Wat ik ook bedoel is dat een koude start van een benzinemotor en een EV ook hele andere cijfers laat zien waardoor het totale X/100km dan niet klopt?

Als ik bijv. EV modus de auto koud opstart zoals vanochtend en ik rijd met 10 tot 20km per uur zonder airco etc. laat het een verbruik tot 100kwh/100km zien. Dit daalt zodra de auto opwarmt.
Hetzelfde geldt voor benzine.

Mijn werk is 30min afstand. De auto lijkt echt lage cijfers zien zodra ik al bijna op werk ben = wanneer de auto warm is.

Klopt het dan dat de EV modus tot 100kwh/100km verbruikt in de bebouwde kom?

Raken de totale verbruik cijfers hierdoor niet in de war te gaan?

Edit: Volgens jullie berekening zou EV modus duurder zijn (de 0.54 per kwh dan).

[ Voor 6% gewijzigd door LonelyRooster19 op 20-01-2026 08:32 ]

• Homer-Simpson
Een koude benzinemotor gebruikt vlak na het opstarten ook extra brandstof. Daarnaast heb je een koud interieur wat verwarmt moet worden. Dat kan je EV modus fixen maar kost je dus extra energie.

Maar als je het gemiddelde verbruik over je rit neemt zit je wel goed. Elk vervoersmiddel zal bij een koude opstart meer verbruiken.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:17
Kan je niet gemiddelde van de ritten zien?
Of gewoon eens vol laden vd accu op werk, dan naar huis en terug naar werk, en opnieuw laden. Hoeveel kWh verbruikt?
Zelfde met benzine, maar dan zou ik geen en weer, dus onderweg tanken, en dan naar werk/ huis en weer onderweg tanken.

Of schakelt je auto automatisch over op benzine als je harder gaat dan x km/u?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoe moeilijk kan het zijn, om het uit te rekenen? ;)

Als je zelf geen spreadsheet kunt/wilt maken met verbruikscijfers, gebruik dan bijvoorbeeld spritmonitor.

Je voert iedere keer de kilometerstand in als je of benzine tankt, of je kWh laadt + wat je betaald hebt.
En dan weet je al heel snel wat jouw (P)(H)EV/ICE verbruikt.

Dat doe ik al meer dan 15 jaar met verschillende auto's en dat werkt gewoon prima.

Mooie Plaatjes   

• LonelyRooster19
99ruud99 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:32:
Kan je niet gemiddelde van de ritten zien?
Of gewoon eens vol laden vd accu op werk, dan naar huis en terug naar werk, en opnieuw laden. Hoeveel kWh verbruikt?
Zelfde met benzine, maar dan zou ik geen en weer, dus onderweg tanken, en dan naar werk/ huis en weer onderweg tanken.

Of schakelt je auto automatisch over op benzine als je harder gaat dan x km/u?
Probleem met stekkeren is dat ik ook letterlijk net een paar km te kort kom om retourtje te maken :+ in de zomer lukt het met wel. Dan kom ik met 52% op werk aan. In deze weer omstandigheden kom enkele % te kort.
Waardoor ik op werk kom met 47% range. Dus moet ik duur op werk gaan laden van 0.54 cent per kwh (en 19 cent per laadsessie).

En dan moet ik ook nog eens thuis laden...en vervolgens van de stekker halen savonds laat 8)7 als de plek leeg is... 8)7

Daarom dat benzine dan goedkoper en gemakkelijker is als ik het zo zie/ervaar.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39

Croga

The Unreasonable Man

Mijn ervaring met diverse plugin hybrides is dat het nagenoeg niet te berekenen is en dat de kosten elkaar niet veel ontlopen.

Onthoud goed dat een belangrijk voordeel van de (P)HEV is het lagere verbruik van de verbrandingsmotor vanwege het stukje toerental optimalisatie wat mogelijk is door het bijspringen van de electromotor. Daar is nauwelijks lading voor nodig omdat het slechts sporadisch nodig is (bij optrekken en accelereren) en weer terug gewonnen wordt bij afremmen.
Vandaar ook dat PHEVs redelijk zinloos zijn. Zonder in te pluggen heb je bijna hetzelfde effect en de electromotor is in vergelijking met een BEV zo enorm inefficiënt dat full electric rijden gewoon niet heel veel toevoegd.

Ik heb mijn PHEVs indertijd altijd volledig gestekkerd omdat mijn drijfveer niet bij kosten lag. Maar als je drijfveer echt alleen een kostenoverweging is, is een PHEV absoluut worst of both worlds en was je beter af geweest met een mild hybrid of een BEV.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:31
Probleem is dat die PHEV bijna het dubbele aan stroom verbruikt van een BEV.
Dat in combinatie met de kleine accu's die PHEV's hebben, en dan wordt het lastig.

Dat het verbruik nog slechter is als het ding koud is zal te verklaren zijn omdat het ding de accu aan het verwarmen is (en het interieur).
Als dat met een simpele heater gebeurd in plaats van een warmtepomp dan krijg je dit.

Is denk ik wel een echt PHEV probleem, ze proppen 2x zoveel techniek in een auto, ten opzichte van ICE of BEV.
Je hebt eigenlijk alles wat een ICE heeft en alles wat een BEV heeft.

Dan zal door geld of ruimtegebrek de warmtepomp wel sneuvelen in het ontwerp, net zoals de accu klein is geworden.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:18:
Op elektra wat je zelf aangeeft: 30*0,0054= €0,162 worst case. Best case 25*0,0039= €0,0975
Vetgedrukt moet 0,54 zijn (0.54 €/kWh) dat scheelt een factor 100.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:38
Hier een PHEV rijder. En volledig tevreden!
Verbruik, in de zomer rond de 17kWh/100km en nu met de kou rond de 22kWh/100km.
Is een BEV efficiënter / zuiniger? Vast. Maar, ik kan hier heel goed mee uit de voeten.
Ja, ik kan thuis laden. Ja ik heb zonnepanelen. En ja, ik moet gewoon op straat laden bij mijn werk. Dus, "gedoe". Maar, ga ik op benzine rijden zonder te stekkeren dan is het gewoon duurder. Benzine vs EV. EV wint. Ook met mijn PHEV.

En waarom heb ik dan toch voor de PHEV gekozen en niet BEV? Omdat ik met vakantieritten met de vouwwagen niet in allerlei bochten wil wringen om weer te laden. Ja, er komen meer en meer laadpalen. Maar ik kom ook op plekjes waar laadpalen erg slecht te vinden zijn of niet werkend te krijgen zijn zonder weer een pasje extra. Dan wil ik het gemak hebben van een ICE.

Maar, conclusie voor mij (en dat is dus specifiek mogelijk aan mijn auto te koppelen). EV rijden is goedkoper dan op benzine. Ondanks het hogere gewicht, de extra techniek etc.
En als de ICE aan moet doe ik dat bewust. Laat dat stukje techniek dan ook even goed zijn ding doen ipv 5km binnendoor en dan uit.

Bijvoorbeeld: EV mode van huis naar snelweg. Snelweg ICE aan (batterij SoC vasthouden). Laatste stuk weer EV.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:01
Homer-Simpson schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:18:
Wat lukt er dan niet aan het berekenen? Je geeft zelf alle variabelen al.
Een extra variabel is mbr, ev en Phev's zijn vaak paar honderd kilo zwaarder, wat dus ook op verbruik en maandelijkse kosten drukt.

• Homer-Simpson
Juup schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:49:
[...]

Vetgedrukt moet 0,54 zijn (0.54 €/kWh) dat scheelt een factor 100.
Heb je de regel eronder ook gelezen en de TS?
TS geeft aan voor 0,39 cent per kWh te kunnen laden.
In mijn tweede regel voor de EV berekening geef ik aan dat het een factor 100 hoger ligt?

• Homer-Simpson
flaskk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Een extra variabel is mbr, ev en Phev's zijn vaak paar honderd kilo zwaarder, wat dus ook op verbruik en maandelijkse kosten drukt.
TS heeft de auto al. Dan maakt dat toch niks meer uit?

• LonelyRooster19
Homer-Simpson schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:59:
[...]

Heb je de regel eronder ook gelezen en de TS?
TS geeft aan voor 0,39 cent per kWh te kunnen laden.
In mijn tweede regel voor de EV berekening geef ik aan dat het een factor 100 hoger ligt?
Sinds dit jaar is de wegenbelasting ook met circa 25 euro per maand duurder geworden voor PHEVs.
Dat terwijl benzine hetzelfde is gebleven 8)7

• 99ruud99
Je bedoelt dat de korting is weggevallen omdat mensen phev als ice auto gebruikten, en het daardoor een vrij nutteloze toevoeging was boven hybride autos.

Maar, je kan toch 1x "duur" laden en dan dag later benzine rijden... Ja, dan heb je meer variatie dan wanneer je het week lang elke dag test, maar wel een inschatting.
1 enkeltje woon werk is x kWh. -> zoveel euro voor 1 rit.
Je rijdt 5x heen en weer op tank (ik zeg maar wat) -> zoveel euro voor 10 ritten -> zoveel euro per rit.

Niet te moeilijk willen rekenen, gewoon uitvoeren. Die waarde die de teller als momentopname geeft is nutteloos. Je moet average gebruiken. Als jouw auto dat niet kan, gewoon zelf even voltooien.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:27
LonelyRooster19 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:13:
Ik kan tanken vanaf 1.93 euro per liter.
Dan tank je nog erg goedkoop de gemiddelde prijs ligt rond de 2,25.
Met die prijs in het achterhoofd is elektrisch goedkoper maar wat scheelt het per maand/jaar is dat echt zo veel?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:49

Cyphax

Moderator LNX
Mijn situatie is vergelijkbaar met die van jou @LonelyRooster19: geen eigen oprit, laadpaal op de "hoek van de straat" (ik moet er wel de wijk voor uit en er omheen rijden :+) met 37ct/kWh. Mijn vorige auto was een oudere Peugeot 206 die 6 a 7L/100km verstookte, waar de huidige electrische auto (LEAF 2) ongeveer 15,5kWh/100km verbruikt. Dat maakt het makkelijk omrekenen: de Peug zou me een euro of 13/100km kosten en de LEAF kost iets minder dan 6 euro. In de winter verbruikt ie iets meer in de zomer maar vanmorgen reed ik door -2 en toen was het 15,55kWh/100km gemiddeld.

Scheelt voor mij dus ongeveer de helft. De wegenbelasting is intussen wel een stuk hoger geworden maar het valt bij met nog mee (1500kg). Mocht het nodig zijn, dan kan ik op het werk ook laden, maar daar is het zomaar 50ct/kWh dus dat doe ik niet als het niet hoeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 20-01-2026 11:04 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:28
LonelyRooster19 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Probleem met stekkeren is dat ik ook letterlijk net een paar km te kort kom om retourtje te maken :+ in de zomer lukt het met wel. Dan kom ik met 52% op werk aan. In deze weer omstandigheden kom enkele % te kort.
Waardoor ik op werk kom met 47% range. Dus moet ik duur op werk gaan laden van 0.54 cent per kwh (en 19 cent per laadsessie).

En dan moet ik ook nog eens thuis laden...en vervolgens van de stekker halen savonds laat 8)7 als de plek leeg is... 8)7

Daarom dat benzine dan goedkoper en gemakkelijker is als ik het zo zie/ervaar.
Ik vind dat altijd zo bijzonder aan hybride-rijders: het gaat altijd over hoeveel ze wel,of niet elektrisch kunnen rijden. Maar als je zo graag elektrisch rijdt koop je toch gewoon een EV. Dan weet je zeker dat je elektrisch rijdt, heb je lagere onderhoudskosten en weet je zeker dat je groen bezig bent.
Hybride is voor mensen die geen keuzes kunnen maken, onnodige range anxiety hebben. Geldt overigens ook voor warmtepompen, Hybride: wordt of both worlds.

Als je kosten zo relevant vindt zou ik me niet blind staren op je "brandstofkosten", maar uitzoomen naar het totale kostenplaatje. Bij de milieuaspecten zou je mee kunnen wegen dat de eerder genoemde koude start voor een EV niet relevant is. Hij niet niet vervuilender, maar vraagt uiteraard wel extra energie om het interieur op te warmen. Iets dat een EV gelijk doet omdat 'ie niet van de ICE-afvalwarmte afhankelijk is. Veiliger dus in deze tijd van het jaar (ijs, condens ed).

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

Marcva schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Ik vind dat altijd zo bijzonder aan hybride-rijders: het gaat altijd over hoeveel ze wel,of niet elektrisch kunnen rijden. Maar als je zo graag elektrisch rijdt koop je toch gewoon een EV. Dan weet je zeker dat je elektrisch rijdt, heb je lagere onderhoudskosten en weet je zeker dat je groen bezig bent.
Hybride is voor mensen die geen keuzes kunnen maken, onnodige range anxiety hebben. Geldt overigens ook voor warmtepompen, Hybride: wordt of both worlds.

Als je kosten zo relevant vindt zou ik me niet blind staren op je "brandstofkosten", maar uitzoomen naar het totale kostenplaatje. Bij de milieuaspecten zou je mee kunnen wegen dat de eerder genoemde koude start voor een EV niet relevant is. Hij niet niet vervuilender, maar vraagt uiteraard wel extra energie om het interieur op te warmen. Iets dat een EV gelijk doet omdat 'ie niet van de ICE-afvalwarmte afhankelijk is. Veiliger dus in deze tijd van het jaar (ijs, condens ed).
Omdat grotere afstanden met een EV gedoe is: je hebt maar 70% van je bereik vanaf de eerste snellaad sessie (meer dan 80% vol duurt echt te lang en bij 20% moet je wel gaan zoeken naar en snellader die beschikbaar is, het ook doet (in België en Frankrijk toch nog steeds hit en mis) en een redelijke prijs heeft, vaak zowat net zo duur (70ct+) als een zuinige hybride). Een wltp van 400 wordt opeens een 200-250 effectief op de snelweg. Op benzine rijden is een kwestie van elke 400+ km moeten tanken en dan ben je binnen 10 minuten weer door.

Een PHEV geeft je de keus: lokaal op elektra, ver weg lekker makkelijk op benzine of Diesel.

In antwoord op de TS: als je afhankelijk bent van een publieke laadpaal is een benzine/hybride auto makkelijker en ontloopt het elkaar niet veel meer qua kosten. Houders belasting voordeel is er wel af en een non PHEV is lichter dus daarmee goedkoper.

Heb je een eigen laadpaal is het voordeliger, heb je zonnepanelen is het bijna gratis (moet je wel overdag thuis kunnen laden).

-------

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-02 23:48
Ik heb begin vorig jaar een Volkswagen Passat (2020) PHEV gekocht. Ik was in de veronderstelling dat ik de auto af en toe zou opladen en voornamelijk op benzine zou rijden. Echter schrok ik nogal van het benzineverbruik met een lege accu. Wanneer je met een lege accu rijdt en alleen op benzine, zijn vooral stadsritten zéér onzuinig (volgens het dashboard 6-7 km/l). Op de snelweg en met weinig optrekken is dit een stuk zuiniger (~14-17 km/l), ook met een lege accu. Ik heb geen sportieve rijstijl.

Ik heb daarom een laadpaal aangeschaft omdat op benzine rijden zo wel heel duur werd. Mijn ervaring is dat als je hem netjes oplaadt, dat je dan echt wel zuinig kunt rijden en je goedkoper bent dan met benzine rijden. Ik probeer de vergelijking vaak te maken door te kijken wat je met een gemiddelde auto in de stad rijdt (15 km/l) en met een plug-inhybride. Ik vergelijk regelmatig na een rit hoeveel ik weer moet laden en vergelijk dat dan met benzinekosten.

Bijvoorbeeld wanneer ik een stuk van 15 km rijd. Dan kost me dat, afhankelijk van de weersomstandigheden en dergelijke, zo'n 5-6 kWh. Als je dan laadt voor € 0,25 per kWh, dan is dat € 1,50 aan stroom. Dat zou gelijk zijn aan benzine. Laadt je echter voor € 0,18 per kWh (komt regelmatig voor met een dynamisch contract 's nachts in de winter), dan is het nog maar € 1,08. Een behoorlijk verschil als je rekent dat een liter benzine tegenwoordig gauw € 1,80+ kost.

Mijn conclusie is dus dat een PHEV echt wel zuinig kan zijn wanneer je goed laadt. Wanneer je dat niet kan of wil (eerlijk is eerlijk, het is best een gedoe omdat je vaak moet laden door de beperkte actieradius), dan is een PHEV een mindere keuze omdat het benzineverbruik gewoon echt wel hard stijgt met een lege accu.

Ga je een investering met een laadpaal eruit halen? Waarschijnlijk op korte termijn niet, maar op de lange termijn zal het zichzelf wel terugbetalen.
Hier ben ik het niet mee eens. In ons geval woont familie best een eind weg (200 km enkele reis) en zijn er op bestemming weinig voorzieningen om op te laden. Zo hebben de meeste plug-inhybriderijder wel hun eigen reden(en) waarom het voor hun wel werkt. In de gevallen dat je elektrisch kunt rijden en zo mogelijk nog groen kunt opladen, is het mooi meegenomen toch, terwijl de in de transitie zijn naar volledig elektrisch?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
gielie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:45:
Dan tank je nog erg goedkoop de gemiddelde prijs ligt rond de 2,25.
Dat betaal ik hier voor E5, de E10 is echt een stuk goedkoper dan dat.

• LonelyRooster19
Marcva schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Volgens mij koopt niemand een auto met als eerste gedachte "hoe kan ik groen bezig zijn?".

Een EV is ten eerste duurder in aanschaf...ook wegenbelasting is veel duurder (tot circa 50 euro per maand)...en je bespaart amper ivm laadkosten die zo hoog zijn. Zie 0.54 cent per khw.

En goedkoop laden van 0.39 cent per kwh is lastig omdat deze paal altijd bezet is door:
1. Andere EV's
2. Benzine autos
3. Grof afval
4. Leenautos
5. Mensen van de bouw die hun machines die erop plaatsen
6. Mensen die hun EV/hybride meerdere dagen hun auto aan de kabel laten.

En het heeft geen nut om een melding te maken bij de gemeente/handhaving. Ze komen vele dagen tot een week later en sluiten de melding af met "X niet aangetroffen" 8)7

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mijn bescheiden bijdrage in dit verhaal.
Bijna drie jaar geleden expliciet voor een PHEV gekozen.
Kan in principe al m'n woon/werk verkeer elektrisch afleggen.
Thuis opgeladen, zo meestal 20-30 cent/kWh. Er gaat dan ongeveer 10-12kWh in.

Langere stukken en vakanties, (Autobahn, bergpassen e.d.) in gecombineerde modus. En dan is 'ie naar verhouding nog zuinig! d:)b
Zeker gezien het geboden comfort, en de grootte van de auto.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html

Waarom geen 100% EV? Dat zag ik een paar jaar geleden nog niet zitten. Zeker niet gezien de absurde kWh prijzen van openbaar laden. Nog afgezien van die pasjes- en abbo-idioterie rond publiek laden (maar da's een ander verhaal).
Maar zoals altijd; er is niet één volledig en zaligmakend antwoord.
Dat hangt heel erg af van je autogebruik, je financiële middelen, wat je er voor over hebt en of je al dan niet goed(koper) kunt tanken (zowel fossiel sap alsmede elektronen).

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2026 14:49 ]

Mooie Plaatjes   

• 99ruud99
Haha, ik zat zelfs te twijfelen over nut vaan PHEV - maar met 1.45 voor E10 en 0,60 per kWh (DATS24, snelladen tijdens boodschappen doen) denk ik dat ik een makkelijke keuze maak.

• RobbieT
Benzine of diesel tanken krijg je stinkende vieze handen van.

Als je iets niet wil is er altijd een argument te verzinnen.

Wat me altijd verbaasd is dat mensen wel range anxiety hebben, maar bij een ICE net zo makkelijk de tank tot in het rood leegrijden.

Onderweg snelladen? Tesla supercharger is ook als je geen Tesla hebt vrijwel altijd de goedkoopste snellader.
Tegen de tijd dat het nodig is ben je toch al meer dan 2 uur onderweg en toch aan pauze / koffie toe.

PEHV heb je meer onderhoud, het ICE deel heeft het reguliere onderhoud nodig, en ondertussen hebben je remmen de extra aandacht nodig die ze bij BEV's ook nodig hebben.
Nog een extra kostenpost.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

LonelyRooster19 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Volgens mij koopt niemand een auto met als eerste gedachte "hoe kan ik groen bezig zijn?".

Een EV is ten eerste duurder in aanschaf...ook wegenbelasting is veel duurder (tot circa 50 euro per maand)...en je bespaart amper ivm laadkosten die zo hoog zijn. Zie 0.54 cent per khw.

En goedkoop laden van 0.39 cent per kwh is lastig omdat deze paal altijd bezet is door:
1. Andere EV's
2. Benzine autos
3. Grof afval
4. Leenautos
5. Mensen van de bouw die hun machines die erop plaatsen
6. Mensen die hun EV/hybride meerdere dagen hun auto aan de kabel laten.

En het heeft geen nut om een melding te maken bij de gemeente/handhaving. Ze komen vele dagen tot een week later en sluiten de melding af met "X niet aangetroffen" 8)7
Check even je cijfers. Je hebt het steeds over 0,39 cent (39 honderdste van één cent). Dat kan niet.

Vandaar dat het hierboven ook over de factor 100 hoger gaat.

Hoi!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobbieT schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:55:
Benzine of diesel tanken krijgje stinkende vieze handen van.
Dan doe je toch wat niet goed, denk ik... :$
Wat me altijd verbaasd is dat mensen wel range anxiety hebben, maar bij een ICE net zo makkelijk de tank tot in het rood leegrijden.
Verschil is dat wanneer het lampje gaat branden om te tanken, dat men (vaak proefondervindelijk) weet hoe ver men nog kan rijden, waar dat bij een EV van veel zaken afhankelijk is hoe ver je dan nog kunt. En ja, sommigen zijn (om wat voor reden dan ook) liever laat met tanken, heb ik verder ook nooit begrepen.
Onderweg snelladen? Tesla supercharger is ook als je geen Tesla hebt vrijwel altijd de goedkoopste snellader.
Tegen de tijd dat het nodig is ben je toch al meer dan 2 uur onderweg en toch aan pauze / koffie toe.
Maar de laadpas van de leaseauto staat wellicht niet toe om bij Tesla te laden. Als je als consument de auto hebt (en dus geen laadpas van de leasemaatschappij) heb je wellicht die verplichting niet, kun je laden waar je wilt, maar de meeste (PH)EV's zijn bij mijn beste weten vaak echt lease auto's. Hoe dat dan weer voor private lease auto's zit weet ik niet.

• RobbieT
CH4OS schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:03:
[...]

[...]
Verschil is dat wanneer het lampje gaat branden om te tanken, dat men (vaak proefondervindelijk) weet hoe ver men nog kan rijden, waar dat bij een EV van veel zaken afhankelijk is hoe ver je dan nog kunt. En ja, sommigen zijn (om wat voor reden dan ook) liever laat met tanken, heb ik verder ook nooit begrepen.
Met diesel was het vooral wel eens een dingetje dat het tankpistool gewoon smerig is.
Heb ik gelukkig niet meer.

Hoever je nog kan na de 0% kan Brorn Nyland je voor de meeste auto's wel vertellen.
Die test dat nog wel eens met zo'n grote powerbank in de auto als EV equivalent van de jerrycan.
https://www.youtube.com/@bjornnyland

Ik rij de R5 inderdaad privé, dus laad op waar ik wil.

Maar voor leaserijders zijn er ook vaak voor het tanken regels, zoals niet langs de snelweg.
Dus zoiets zal er ook wel zijn voor laden.

• LonelyRooster19
RobbieT schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:55:
Benzine of diesel tanken krijg je stinkende vieze handen van.
Het grappige is dat ik dankzij het laden nog viezere handen krijg omdat ik in de winter, regen en modder dat natte kabel telkens in mijn achterbak moet doen. Dus zijn mijn handen vies :9

En stinkt mijn achterbak ook nog.

• RobbieT
LonelyRooster19 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Het grappige is dat ik dankzij het laden nog viezere handen krijg omdat ik in de winter, regen en modder dat natte kabel telkens in mijn achterbak moet doen. Dus zijn mijn handen vies :9

En stinkt mijn achterbak ook nog.
Daarom heb ik thuis een vaste kabel aan de lader. :P
En omdat ik verder zelden ergens anders hoef te laden dus ook geen vieze laadkabel in de auto.

• Marcva
mjl schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:23:
[...]
Omdat grotere afstanden met een EV gedoe is: [...]
Een PHEV geeft je de keus: lokaal op elektra, ver weg lekker makkelijk op benzine of Diesel.
[...]
Een beetje moderne EV heeft een WLTP van zo'n 450+ km. Daar haal je in de winter makkelijk 200 - 250 km mee. Op lange afstanden (meerdere keren op een dag snelladen) ben jij eerder aan een pauze toe dan de auto. Tenminste als je je rechter voet een beetje weet te beheersen.
Laden doe je terwijl je andere dingen doet: sanitaire stop, koffie, broodje.....

Maar idd, ik reed in het verleden op diesel ook altijd door. Zonder pauzes. De EV dwingt tot een halfuur pauze. Ik ben er blij mee, want kom uitgeruster aan, hoewel de bruto reis idd wat langer duurt.
Hier ben ik het niet mee eens. In ons geval woont familie best een eind weg (200 km enkele reis) en zijn er op bestemming weinig voorzieningen om op te laden.
@Alphyraz dat kan natuurlijk, maar in die 200 km kom je zat snellaadopties tegen. Een beetje EV redt die 400 km zonder laden. Zeker in de zomer. In de winter moet je mss even 5 min opplussen bij een snellader. Iedereen maakt zo zijn eigen keuzes, maar ik merk dat dinosapslurpers vaak in beperkingen denken, terwijl die er in de EV praktijk nauwelijks zijn.

• Marcva
Aanvullend wil ik in algemene zin nog opmerken dat PHEV's bij lange na niet hun WLTP verbruik halen: 2 tot 4x meer. Qua CO2 5x boven fabrieksopgave.

Alleen als je consequent laadt en het grootste deel van de ritten kort is (binnen de elektrische actieradius), kan het verbruik in de praktijk richting de fabrieksopgave gaan en ligt het verbruik duidelijk lager dan bij een loutere verbrandingsmotor.Bron: https://www.anwb.nl/auto/hybride-rijden/plug-in-hybride

Lange ritten met een PHEV zijn uit den boze, terwijl dat nu juist het veel gehoorde argument is: niet laden onderweg. Bron: https://www.duurzaam-onde...-zoveel-als-benzineautos/

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
LonelyRooster19 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Ik wel.

Wil nooit meer benzine; ook als dat stukken goedkoper blijkt te zijn.

• mjl
  • Nu online

mjl

Ugh

Marcva schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Een beetje moderne EV heeft een WLTP van zo'n 450+ km. Daar haal je in de winter makkelijk 200 - 250 km mee. Op lange afstanden (meerdere keren op een dag snelladen) ben jij eerder aan een pauze toe dan de auto. Tenminste als je je rechter voet een beetje weet te beheersen.
Laden doe je terwijl je andere dingen doet: sanitaire stop, koffie, broodje.....

Maar idd, ik reed in het verleden op diesel ook altijd door. Zonder pauzes. De EV dwingt tot een halfuur pauze. Ik ben er blij mee, want kom uitgeruster aan, hoewel de bruto reis idd wat langer duurt.

[...]

@Alphyraz dat kan natuurlijk, maar in die 200 km kom je zat snellaadopties tegen. Een beetje EV redt die 400 km zonder laden. Zeker in de zomer. In de winter moet je mss even 5 min opplussen bij een snellader. Iedereen maakt zo zijn eigen keuzes, maar ik merk dat dinosapslurpers vaak in beperkingen denken, terwijl die er in de EV praktijk nauwelijks zijn.
Laat ik het even nuanceren dan; op verre reizen zijn we op vakantie, afhankelijk van hoe ver we willen komen nemen we niet elke 2 uur 30 minuten pauze maar wisselen we na een snelle sanitaire stop van plek. Met een brandstof auto ben je in die 5-10 minuten weer vol en kan je door, ook nog nooit gehad dat een benzine station niet werkte, met een EV toch met enige regelmaat dat niet alle palen werken of willen starten met laden. Maar goed, daar gaat dit topic niet direct over.

Een 6 jaar geleden heb ik een PhEV gekocht, juist om groen naar het werk heen en weer te kunnen. Als ik puur naar het geld kijk kan het opladen op het werk niet uit aangezien het daar onderhand te duur is, ook is er bijna geen plek omdat alle palen de hele dag bezet zijn met mensen die om 8:00 op site zijn en zich niet aan het bordje van maximaal 4 uur laden houden. Nu met een EV rijd ik gratis op mijn zonne-energie en hoef ik op het werk niet te laden, dat geluk heb ik nu wel weer :) maar als we op vakantie naar zuid Frankrijk gaan zou ik toch overwegen de PHEV te pakken (ook al is die minder comfortabel) aangezien er maar weinig (werkende) oplaadplekken zijn, op onze vorige camping 1 laadpaal met 16A 1 fase en 90ct/kwh… laden bij supermarkten gaat soms, maar vaak ook gewoon bezet of defect. Snelladers zijn soms ok maar soms ook gewoon niet functioneel op de autoroute (als er volgens een app veel plek is kan je er vanuit gaan dat daar iets mis is).

-------

• Marcva
mjl schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Laat ik het even nuanceren dan; op verre reizen zijn we op vakantie, afhankelijk van hoe ver we willen komen nemen we niet elke 2 uur 30 minuten pauze maar wisselen we na een snelle sanitaire stop van plek. Met een brandstof auto ben je in die 5-10 minuten weer vol en kan je door, ook nog nooit gehad dat een benzine station niet werkte, met een EV toch met enige regelmaat dat niet alle palen werken of willen starten met laden. Maar goed, daar gaat dit topic niet direct over.

Een 6 jaar geleden heb ik een PhEV gekocht, juist om groen naar het werk heen en weer te kunnen. Als ik puur naar het geld kijk kan het opladen op het werk niet uit aangezien het daar onderhand te duur is, ook is er bijna geen plek omdat alle palen de hele dag bezet zijn met mensen die om 8:00 op site zijn en zich niet aan het bordje van maximaal 4 uur laden houden. Nu met een EV rijd ik gratis op mijn zonne-energie en hoef ik op het werk niet te laden, dat geluk heb ik nu wel weer :) maar als we op vakantie naar zuid Frankrijk gaan zou ik toch overwegen de PHEV te pakken (ook al is die minder comfortabel) aangezien er maar weinig (werkende) oplaadplekken zijn, op onze vorige camping 1 laadpaal met 16A 1 fase en 90ct/kwh… laden bij supermarkten gaat soms, maar vaak ook gewoon bezet of defect. Snelladers zijn soms ok maar soms ook gewoon niet functioneel op de autoroute (als er volgens een app veel plek is kan je er vanuit gaan dat daar iets mis is).
Ja je hebt gelijk. EV pauzes op lange ritten duren iets langer. Maar dat is juist relaxed. Daarnaast is de PHEV juist vervuild op lange ritten, zoals ik aangaf. Dat is het bizarre. Neem dan dus juist de EV mee!

Daarnaast vergis je je schromelijk in Frankrijk. Die zijn in een paar jaar tijd van een laadwoestijn in een laadoase veranderd. Niet persé in de periferie, maar wel langs de snel- en provinciale wegen. Supermarkten idd ook DC, maar wisselende kwaliteit.
En qua prijs is Tesla mijn quilty pleasure, als non-tesla rijder en antifascist. Abo voor een maandje afsluiten, gelijk opzeggen. Voor 12 euro laadt je voor 30-40 cent op goeie shit en goeie plekken.

• mjl
  • Nu online

mjl

Ugh

Marcva schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Ja je hebt gelijk. EV pauzes op lange ritten duren iets langer. Maar dat is juist relaxed. Daarnaast is de PHEV juist vervuild op lange ritten, zoals ik aangaf. Dat is het bizarre. Neem dan dus juist de EV mee!

Daarnaast vergis je je schromelijk in Frankrijk. Die zijn in een paar jaar tijd van een laadwoestijn in een laadoase veranderd. Niet persé in de periferie, maar wel langs de snel- en provinciale wegen. Supermarkten idd ook DC, maar wisselende kwaliteit.
En qua prijs is Tesla mijn quilty pleasure, als non-tesla rijder en antifascist. Abo voor een maandje afsluiten, gelijk opzeggen. Voor 12 euro laadt je voor 30-40 cent op goeie shit en goeie plekken.
Binnen Nederland en een trip in Duitsland begin ik er wel aan te wennen, het plannen van de stops is wel en gedoe. Als je alleen rijdt dan kan je niet even makkelijk kijken of er op je volgende stop wel plek is of als er file is of er op je alternatieve route (goedkoper) laadplekken zijn. Samen in de auto is het wel te doen, maar je moet je er op instellen. Het is een hele andere manier van plannen qua tijd en strategisch stoppen.

Een jaar geleden zijn we met de EV gestrand in Frankrijk bij een laadpaal die de auto volledig in storing liet gaan, geen pretje qua kosten… in aanloop daartoe in België nog geladen, daar 3 laadpunten moeten proberen tot er 1
Wel werkte (werd wel snel duidelijk waarom die plekken vrij waren…).

Qua prijs is Tesla inderdaad gunstig, maar niet altijd op de route beschikbaar aan de snelweg, vaak weer een stuk van de snelweg af.

En ja een PHEV rijd op benzine erg ongunstig, 1:10 of zelf 9 als je flink gas geeft :) maar voor die 10x per jaar dat je het nodig hebt… en tanken in België is en stuk goedkoper dan in Nederland.

[ Voor 27% gewijzigd door mjl op 20-01-2026 23:19 ]

-------

• Marcva
mjl schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:08:
[...]
Qua prijs is Tesla inderdaad gunstig, maar niet altijd op de route beschikbaar aan de snelweg, vaak weer een stuk van de snelweg af.
Ja, meestal van de snelweg af, maar nooit ver en altijd strategisch op lange ritten.
Tesla heeft de lange routes naar populaire bestemmingen vanuit NL echt goed gedekt. Denk Oostenrijk, Italië, Zuid Frankrijk...
En ja een PHEV rijd op benzine erg ongunstig, 1:10 of zelf 9 als je flink gas geeft :) maar voor die 10x per jaar dat je het nodig hebt… en tanken in België is en stuk goedkoper dan in Nederland.
Daar in maak jij idd een andere keuze. Beiden zijn ongemakkelijk, maar ik kies groen boven gemak. Overigens zonder dat ongemakkelijk te vinden.
In het kader van dit topic is jouw constatering relevant, want verengt zich tot brandstofkosten. Die zijn op lange ritten dus hoog.

• RobbieT
Iedere winterochtend loop ik naar m'n elektrische auto terwijl ik het gekrab van ruiten hoor, en dan stap ik in een lekker warme auto die al helemaal ontdooid is.

ICE is a bitch op zo'n ochtend.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Iedere winterochtend stap ik m'n PHEV die lekker voorverwarmd is. De ruiten ontdooid, het stuur lekker warm, het ijs van de ramen en de zetel voor m'n achterwerk heerlijk verwarmd. 8)
Oh ja, en op een bloedhete zomerdag wordt 'ie voorgekoeld. d:)b

Sommige ideeën zijn zooooooo achterhaald. :+

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1