EV laadkosten vs benzine? Welk is nou goedkoper voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LonelyRooster19
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:15
Hoi allemaal,

Ik heb een hele leuke plugin hybride auto (consumenten auto).
Helaas heb ik geen eigen oprit/garage waardoor ik afhankelijk ben van publieke laadpalen.

In mijn straat kan ik laden voor 0.39 cent per kwh. Alleen de irritatie van deze is dat ik savonds laat de plek moet verlaten om een normale parkeerplek te vinden. En deze is bijna altijd vol.
De andere laadpalen zijn duurder circa 0.45 cent per kwh.

Op werk kan ik laden voor 0.54 cent per kwh. Voordeel is dat ik geen rekening hoef te houden met anderen. Ik kan de auto de hele dag achterlaten aan de kabel.

Alleen is dit wel voordeliger dan benzine? Ik kan tanken vanaf 1.93 euro per liter.

Zodra ik alleen op benzine rijd verbruikt de auto circa 6 tot 7 L / 100km
Alleen in EV modus zit ik op 25 tot 30 kwh / 100km.

Hoe weet ik welke voordeliger is? :-( Ik heb al berekeningen geprobeerd met AI maar in ieder chat geeft die verschillende antwoorden...

Rij omstandigheden:
1. Voornamelijk snelweg met 105km per uur
2. Stoelverwarming & climate control aan op lage stand
3. Winter/koud weer

Edit: Laadkosten zijn eerder 0.54 cent per kwh dan de goedkopere 0.39. Want thuis / straat laden is altijd vol, en moet ik savonds laat de auto van de stekker halen en een normale-parkeerplek zoeken wat lastig is.
Laat staan dat benzine auto's of afval regelmatig op de EV-laadplek staat waardoor je niet kan laden :o

[ Voor 13% gewijzigd door LonelyRooster19 op 20-01-2026 08:39 ]

Alle reacties

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:59
Wat lukt er dan niet aan het berekenen? Je geeft zelf alle variabelen al.
Op benzine: 7L per 100km is dus 7*1,93= €13,51 worst case. Best case 6*1,93= €11.58
Op elektra wat je zelf aangeeft: 30*0,0054= €0,162 worst case. Best case 25*0,0039= €0,0975
Waarschijnlijk bedoel je een factor 100 hoger en dan wordt het voor elektra dus €16,2 worst case en €9,75 best case.
Je kunt dus prima bij de palen van €0,45 per kWh laden.

Het zal aan mij liggen maar ik snap echt niet dat mensen dit soort sommen aan een taalmodel voeren 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Homer-Simpson op 20-01-2026 08:19 ]

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zodra ik alleen op benzine rijd verbruikt de auto circa 6 tot 7 L / 100km
Alleen in EV modus zit ik op 25 tot 30 kwh / 100km.

Dit vertaalt zicht in:
Benzine (6,5L): €12,55 per 100km
Elektrisch (27,5kwh): €10,73 per 100km

In dat opzicht dus simpel. Maar ik vermoed dat je dit sommetje zelf al gemaakt hebt. Maar aangezien je een hybride hebt vermoed ik dat je 'm als hybride ook het goedkoopst rijdt. Je brandstofmotor is namelijk lekker zuinig op de snelweg, en elektrisch lekker zuinig in de stad.

@Homer-Simpson wij zijn de menselijke baseline waarop AI nu getrained wordt :+

[ Voor 7% gewijzigd door FeareX op 20-01-2026 08:21 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

• Homer-Simpson
@FeareX Dan ben ik blij dat wij verschillende getallen noemen zodat AI nog niet wijzer wordt.

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Het sommetje was hetzelfde :p We hebben alleen andere getallen gebruikt (ik had de min/max gemiddeld genomen tegen de goedkoopste prijs).

Canon EOS R | Olympus OM-1

• LonelyRooster19
Wat ik ook bedoel is dat een koude start van een benzinemotor en een EV ook hele andere cijfers laat zien waardoor het totale X/100km dan niet klopt?

Als ik bijv. EV modus de auto koud opstart zoals vanochtend en ik rijd met 10 tot 20km per uur zonder airco etc. laat het een verbruik tot 100kwh/100km zien. Dit daalt zodra de auto opwarmt.
Hetzelfde geldt voor benzine.

Mijn werk is 30min afstand. De auto lijkt echt lage cijfers zien zodra ik al bijna op werk ben = wanneer de auto warm is.

Klopt het dan dat de EV modus tot 100kwh/100km verbruikt in de bebouwde kom?

Raken de totale verbruik cijfers hierdoor niet in de war te gaan?

Edit: Volgens jullie berekening zou EV modus duurder zijn (de 0.54 per kwh dan).

[ Voor 6% gewijzigd door LonelyRooster19 op 20-01-2026 08:32 ]

• Homer-Simpson
Een koude benzinemotor gebruikt vlak na het opstarten ook extra brandstof. Daarnaast heb je een koud interieur wat verwarmt moet worden. Dat kan je EV modus fixen maar kost je dus extra energie.

Maar als je het gemiddelde verbruik over je rit neemt zit je wel goed. Elk vervoersmiddel zal bij een koude opstart meer verbruiken.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:22
Kan je niet gemiddelde van de ritten zien?
Of gewoon eens vol laden vd accu op werk, dan naar huis en terug naar werk, en opnieuw laden. Hoeveel kWh verbruikt?
Zelfde met benzine, maar dan zou ik geen en weer, dus onderweg tanken, en dan naar werk/ huis en weer onderweg tanken.

Of schakelt je auto automatisch over op benzine als je harder gaat dan x km/u?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoe moeilijk kan het zijn, om het uit te rekenen? ;)

Als je zelf geen spreadsheet kunt/wilt maken met verbruikscijfers, gebruik dan bijvoorbeeld spritmonitor.

Je voert iedere keer de kilometerstand in als je of benzine tankt, of je kWh laadt + wat je betaald hebt.
En dan weet je al heel snel wat jouw (P)(H)EV/ICE verbruikt.

Dat doe ik al meer dan 15 jaar met verschillende auto's en dat werkt gewoon prima.

Mooie Plaatjes   

• LonelyRooster19
99ruud99 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:32:
Kan je niet gemiddelde van de ritten zien?
Of gewoon eens vol laden vd accu op werk, dan naar huis en terug naar werk, en opnieuw laden. Hoeveel kWh verbruikt?
Zelfde met benzine, maar dan zou ik geen en weer, dus onderweg tanken, en dan naar werk/ huis en weer onderweg tanken.

Of schakelt je auto automatisch over op benzine als je harder gaat dan x km/u?
Probleem met stekkeren is dat ik ook letterlijk net een paar km te kort kom om retourtje te maken :+ in de zomer lukt het met wel. Dan kom ik met 52% op werk aan. In deze weer omstandigheden kom enkele % te kort.
Waardoor ik op werk kom met 47% range. Dus moet ik duur op werk gaan laden van 0.54 cent per kwh (en 19 cent per laadsessie).

En dan moet ik ook nog eens thuis laden...en vervolgens van de stekker halen savonds laat 8)7 als de plek leeg is... 8)7

Daarom dat benzine dan goedkoper en gemakkelijker is als ik het zo zie/ervaar.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:40

Croga

The Unreasonable Man

Mijn ervaring met diverse plugin hybrides is dat het nagenoeg niet te berekenen is en dat de kosten elkaar niet veel ontlopen.

Onthoud goed dat een belangrijk voordeel van de (P)HEV is het lagere verbruik van de verbrandingsmotor vanwege het stukje toerental optimalisatie wat mogelijk is door het bijspringen van de electromotor. Daar is nauwelijks lading voor nodig omdat het slechts sporadisch nodig is (bij optrekken en accelereren) en weer terug gewonnen wordt bij afremmen.
Vandaar ook dat PHEVs redelijk zinloos zijn. Zonder in te pluggen heb je bijna hetzelfde effect en de electromotor is in vergelijking met een BEV zo enorm inefficiënt dat full electric rijden gewoon niet heel veel toevoegd.

Ik heb mijn PHEVs indertijd altijd volledig gestekkerd omdat mijn drijfveer niet bij kosten lag. Maar als je drijfveer echt alleen een kostenoverweging is, is een PHEV absoluut worst of both worlds en was je beter af geweest met een mild hybrid of een BEV.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:30
Probleem is dat die PHEV bijna het dubbele aan stroom verbruikt van een BEV.
Dat in combinatie met de kleine accu's die PHEV's hebben, en dan wordt het lastig.

Dat het verbruik nog slechter is als het ding koud is zal te verklaren zijn omdat het ding de accu aan het verwarmen is (en het interieur).
Als dat met een simpele heater gebeurd in plaats van een warmtepomp dan krijg je dit.

Is denk ik wel een echt PHEV probleem, ze proppen 2x zoveel techniek in een auto, ten opzichte van ICE of BEV.
Je hebt eigenlijk alles wat een ICE heeft en alles wat een BEV heeft.

Dan zal door geld of ruimtegebrek de warmtepomp wel sneuvelen in het ontwerp, net zoals de accu klein is geworden.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:18:
Op elektra wat je zelf aangeeft: 30*0,0054= €0,162 worst case. Best case 25*0,0039= €0,0975
Vetgedrukt moet 0,54 zijn (0.54 €/kWh) dat scheelt een factor 100.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Hier een PHEV rijder. En volledig tevreden!
Verbruik, in de zomer rond de 17kWh/100km en nu met de kou rond de 22kWh/100km.
Is een BEV efficiënter / zuiniger? Vast. Maar, ik kan hier heel goed mee uit de voeten.
Ja, ik kan thuis laden. Ja ik heb zonnepanelen. En ja, ik moet gewoon op straat laden bij mijn werk. Dus, "gedoe". Maar, ga ik op benzine rijden zonder te stekkeren dan is het gewoon duurder. Benzine vs EV. EV wint. Ook met mijn PHEV.

En waarom heb ik dan toch voor de PHEV gekozen en niet BEV? Omdat ik met vakantieritten met de vouwwagen niet in allerlei bochten wil wringen om weer te laden. Ja, er komen meer en meer laadpalen. Maar ik kom ook op plekjes waar laadpalen erg slecht te vinden zijn of niet werkend te krijgen zijn zonder weer een pasje extra. Dan wil ik het gemak hebben van een ICE.

Maar, conclusie voor mij (en dat is dus specifiek mogelijk aan mijn auto te koppelen). EV rijden is goedkoper dan op benzine. Ondanks het hogere gewicht, de extra techniek etc.
En als de ICE aan moet doe ik dat bewust. Laat dat stukje techniek dan ook even goed zijn ding doen ipv 5km binnendoor en dan uit.

Bijvoorbeeld: EV mode van huis naar snelweg. Snelweg ICE aan (batterij SoC vasthouden). Laatste stuk weer EV.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:56
Homer-Simpson schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:18:
Wat lukt er dan niet aan het berekenen? Je geeft zelf alle variabelen al.
Een extra variabel is mbr, ev en Phev's zijn vaak paar honderd kilo zwaarder, wat dus ook op verbruik en maandelijkse kosten drukt.

• Homer-Simpson
Juup schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:49:
[...]

Vetgedrukt moet 0,54 zijn (0.54 €/kWh) dat scheelt een factor 100.
Heb je de regel eronder ook gelezen en de TS?
TS geeft aan voor 0,39 cent per kWh te kunnen laden.
In mijn tweede regel voor de EV berekening geef ik aan dat het een factor 100 hoger ligt?

• Homer-Simpson
flaskk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Een extra variabel is mbr, ev en Phev's zijn vaak paar honderd kilo zwaarder, wat dus ook op verbruik en maandelijkse kosten drukt.
TS heeft de auto al. Dan maakt dat toch niks meer uit?

• LonelyRooster19
Homer-Simpson schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:59:
[...]

Heb je de regel eronder ook gelezen en de TS?
TS geeft aan voor 0,39 cent per kWh te kunnen laden.
In mijn tweede regel voor de EV berekening geef ik aan dat het een factor 100 hoger ligt?
Sinds dit jaar is de wegenbelasting ook met circa 25 euro per maand duurder geworden voor PHEVs.
Dat terwijl benzine hetzelfde is gebleven 8)7

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:22
Je bedoelt dat de korting is weggevallen omdat mensen phev als ice auto gebruikten, en het daardoor een vrij nutteloze toevoeging was boven hybride autos.

Maar, je kan toch 1x "duur" laden en dan dag later benzine rijden... Ja, dan heb je meer variatie dan wanneer je het week lang elke dag test, maar wel een inschatting.
1 enkeltje woon werk is x kWh. -> zoveel euro voor 1 rit.
Je rijdt 5x heen en weer op tank (ik zeg maar wat) -> zoveel euro voor 10 ritten -> zoveel euro per rit.

Niet te moeilijk willen rekenen, gewoon uitvoeren. Die waarde die de teller als momentopname geeft is nutteloos. Je moet average gebruiken. Als jouw auto dat niet kan, gewoon zelf even voltooien.
Pagina: 1