Hoi allemaal,
Ik heb een hele leuke plugin hybride auto (consumenten auto).
Helaas heb ik geen eigen oprit/garage waardoor ik afhankelijk ben van publieke laadpalen.
In mijn straat kan ik laden voor 0.39 cent per kwh. Alleen de irritatie van deze is dat ik savonds laat de plek moet verlaten om een normale parkeerplek te vinden. En deze is bijna altijd vol.
De andere laadpalen zijn duurder circa 0.45 cent per kwh.
Op werk kan ik laden voor 0.54 cent per kwh. Voordeel is dat ik geen rekening hoef te houden met anderen. Ik kan de auto de hele dag achterlaten aan de kabel.
Alleen is dit wel voordeliger dan benzine? Ik kan tanken vanaf 1.93 euro per liter.
Zodra ik alleen op benzine rijd verbruikt de auto circa 6 tot 7 L / 100km
Alleen in EV modus zit ik op 25 tot 30 kwh / 100km.
Hoe weet ik welke voordeliger is?
Ik heb al berekeningen geprobeerd met AI maar in ieder chat geeft die verschillende antwoorden...
Rij omstandigheden:
1. Voornamelijk snelweg met 105km per uur
2. Stoelverwarming & climate control aan op lage stand
3. Winter/koud weer
Edit: Laadkosten zijn eerder 0.54 cent per kwh dan de goedkopere 0.39. Want thuis / straat laden is altijd vol, en moet ik savonds laat de auto van de stekker halen en een normale-parkeerplek zoeken wat lastig is.
Laat staan dat benzine auto's of afval regelmatig op de EV-laadplek staat waardoor je niet kan laden
Ik heb een hele leuke plugin hybride auto (consumenten auto).
Helaas heb ik geen eigen oprit/garage waardoor ik afhankelijk ben van publieke laadpalen.
In mijn straat kan ik laden voor 0.39 cent per kwh. Alleen de irritatie van deze is dat ik savonds laat de plek moet verlaten om een normale parkeerplek te vinden. En deze is bijna altijd vol.
De andere laadpalen zijn duurder circa 0.45 cent per kwh.
Op werk kan ik laden voor 0.54 cent per kwh. Voordeel is dat ik geen rekening hoef te houden met anderen. Ik kan de auto de hele dag achterlaten aan de kabel.
Alleen is dit wel voordeliger dan benzine? Ik kan tanken vanaf 1.93 euro per liter.
Zodra ik alleen op benzine rijd verbruikt de auto circa 6 tot 7 L / 100km
Alleen in EV modus zit ik op 25 tot 30 kwh / 100km.
Hoe weet ik welke voordeliger is?
Rij omstandigheden:
1. Voornamelijk snelweg met 105km per uur
2. Stoelverwarming & climate control aan op lage stand
3. Winter/koud weer
Edit: Laadkosten zijn eerder 0.54 cent per kwh dan de goedkopere 0.39. Want thuis / straat laden is altijd vol, en moet ik savonds laat de auto van de stekker halen en een normale-parkeerplek zoeken wat lastig is.
Laat staan dat benzine auto's of afval regelmatig op de EV-laadplek staat waardoor je niet kan laden
[ Voor 13% gewijzigd door LonelyRooster19 op 20-01-2026 08:39 ]