Boren in hollithbeton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sirmidor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:09
Hallo,

De verbouwing van mijn huis komt (hopelijk) aan zijn einde binnenkort, dus ik ben bij de kleinere klussen aangekomen. Een daarvan is dat ik een kapstok wil ophangen in de gang aan een tussenmuur tussen de gang en woonkamer en in de toekomst mogelijk een tv-beugel (die wel aan de kant van de woonkamer :P). Op basis van de bouwtekeningen is dit een muur van 10cm dik, gemaakt van "hollithbeton". Hier had ik nog niet eerder van gehoord, maar na wat zoeken, lijkt het een ouder (jaren '60 huis) bouwmateriaal te zijn wat soms ook 'lichtbeton' werd genoemd. Verwarrend genoeg wordt 'lichtbeton' ook gebruikt in moderne context voor beton met een bepaalde dikte, maar ik geloof niet dat hiermee tegenwoordig nog hetzelfde materiaal wordt bedoeld. Ik kan erg weinig vinden over hollithbeton als ik zoek behalve oude bijna-documentatie waar ik niet veel wijzer van word.

Deze foto is niet van mijn muur, maar mijn muur ziet er precies zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/dfi0wpp2z4mc1.jpeg

Tot nu ging ik er vanuit dat dit 'standaard' beton was, dus ik had wat duopower pluggen gekocht en mijn boorhamer van stal gehaald, maar nu twijfel ik of ik anders moet omgaan met dit materiaal. Ik kan natuurlijk een of twee testgaatjes boren, maar deze muur heeft niet echt onopvallende plekken hiervoor, dus als het kan, vermijd ik dit liever.

Heeft iemand ervaring met boren in muren van soortgelijk materiaal?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 4% gewijzigd door sirmidor op 19-01-2026 23:36 ]

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
Het ziet er vrij open uit. Als jij daar je boorhamer in duwt kunnen er twee dingen gebeuren: of de muur blijkt best hard te zijn en je maakt een mooi gaatje, of de muur blijkt zo zacht als boter en je boor vliegt erdoor met mogelijk een groot plakkaat beton eraf aan de andere kant.

De muren van mijn 1978 huis kan ik boren met een accuschroefmachine... ik zou eerst eens kijken met minder geweld dan direct je boorhamer erin zetten.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59

M14

Met beleid het gat boren. Je hoeft de trigger niet maximaal in te knijpen, langzaam laten rond draaien is ook een optie. Bij zachter materiaal boor je dan ook een net gat in plaats van de stukken er af te slaan.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• sirmidor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:09
_JGC_ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:50:
De muren van mijn 1978 huis kan ik boren met een accuschroefmachine... ik zou eerst eens kijken met minder geweld dan direct je boorhamer erin zetten.
Accuboor is een goed idee, zacht beginnen kan geen kwaad. Even kijken wat mijn steenboortje voor de accuboor van de muur vind, anders kan ik misschien wel de boorhamer gebruiken, maar dan zonder de hamer-functionaliteit.
M14 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:59:
Met beleid het gat boren. Je hoeft de trigger niet maximaal in te knijpen, langzaam laten rond draaien is ook een optie. Bij zachter materiaal boor je dan ook een net gat in plaats van de stukken er af te slaan.
Check, goed dat je het zegt.