Vraag

• Gwennozzz
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:28
Goedenavond,

Sinds ongeveer een half jaar ondervind ik problemen met mijn PC. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, die zal ik ook even opschrijven hieronder haha.

Ik heb ongeveer drie jaar geleden een PC gebouwd. Ik heb toen met pickyourparts een build gemaakt die tot 6 maanden geleden goed heeft gefunctioneerd. Nu bevriest het beeldscherm tijdens het spelen van games. De enige mogelijke optie om uit die freeze te komen is de videokaart te resetten met windows-ctrl-shift-B, of de aan-/en uitknop in te drukken. Ik heb de afgelopen maanden geprobeerd erachter te komen waar het probleem vandaan komt, en dit zijn de dingen die ik al heb geprobeerd en dus niet hebben gewerkt:
  • Nieuwe RAM sticks geplaatst
  • Een andere display kabel of HDMI kabel aan te sluiten
  • PC schoonmaken met een luchtperser aan de binnenkant
  • AMD programma geopend en te kijken of de onderdelen oververhit waren --> dit was niet het geval
  • Updates uitvoeren voor de grafische kaart etc via amd
  • Met een programma genaamd 3D Mark gekeken of mijn onderdelen goed functioneren. Hij gaf toen aan dat mijn cpu wel onderpresteert, maar ik weet niet in hoeverre dat invloed kan hebben
Dit had geen effect helaas, en voordat ik een aankoop ga doen om bijvoorbeeld een nieuwe videokaart aan te schaffen.

De PC freezes bij elk spel. Dus of ik nou Stardew Valley doe, of Baldurs Gate 3, qua hoe zwaar het spel is, lijkt geen invloed te hebben.

Ik dacht misschien is het een beeldscherm ofzo dat die aan vervanging toe zijn, maar ik heb hier ook echt geen verstand van. Ik zal de PC specificaties even hieronder zetten, plus mijn beeldschermen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g085P7wubFc4ErxJouU9SJdxm1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7uv4yXNt5MaqgayKkU9YSk3o.png?f=user_large

Ik heb twee curved monitors van Samsung, Odyssey G5. Eentje is aangesloten met HDMI en de ander met een displayport kabel. Ik heb al eens de displayport vervangen, en de kabels omgewisseld, maar hetzelfde probleem blijft.

Ik ben zo'n computerleek, dus heb echt geen idee meer wat het zou kunnen zijn. Iemand een idee?

Groetjes,
Gwen

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36
Wat voor GPU en wat voor PSU zit er in?

Merk + exacte type geheugen, instellingen geheugen in bios?
Wat gebeurd er met 1 ram stick ipv 2?
In welke geheugen banks zitten de geheugen sticks?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23
Ik zou eerst even een schone driver installatie doen. Eerst drivers grondig verwijderen met display driver uninstaller in windows veilige modus. En dan de laatste versie installeren.
En mocht dat niet helpen met een andere videokaart testen of deze kaart in een ander systeem.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti