Kan een winkel het retourrecht inperken

Pagina: 1
Acties:

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:19

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Tijdens een zoektocht op het internet kwam ik op een niet nader te noemen online muziekshop in het oosten van het land die stunt met lage prijzen maar heel expliciet is over retourneren. Feitelijk stellen ze dat het niet mogelijk is en ze dekken zich in via de volgende tekst:
Na bestelling ontvangt u van ons een mail met betaalgegevens en uitleg over ons GEEN RETOUR BELEID. Mocht u het met deze juridisch goedgekeurde voorwaarden oneens zijn dan kunt u de bestelling natuurlijk eenvoudig annuleren en kunt u vaak voor een hoger bedrag elders bestellen. Dat is geen enkel probleem. De keus is simpel, bij ons kopen is de beste prijs en altijd nieuw en elders kopen is wat meer betalen en afwachten wat er geleverd wordt.
Nou vroeg ik mij af; hoe rechtsgeldig is zoiets? Kan een winkel dit zo maar besluiten en hoe sta je dan als consument als je dan toch iets wilt retourneren?

Disclaimer; ik heb verder gezocht en heb uit principe niet besteld bij deze winkel. Dit soort praktijken wil ik niet ondersteunen en de algehele toon klinkt niet klantvriendelijk.

All I had to do was follow the damn train.

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:12
Er bestaan uitzonderingen (o.a. op maat en B2B bestellingen), maar als je bij die shop gewoon iets koopt wat en masse uit een fabriek komt ofzo dan geldt de WKOA gewoon, ondanks wat zo’n kneus zegt.

Ik zou er alsnog echt weg van blijven, de ervaring heeft mij geleerd dat dit soort figuren die zich boven de wet verheven voelen heel snel publiekelijk de “zie je wel dit is zo’n randstedeling die de kleine ondernemer probeert kapot te maken” kaart gaan trekken als je je recht probeert te halen. Soortgelijk verhaal gehad met een familielid van me, is uiteindelijk toch overstag gegaan na een dagvaarding met “geef geld terug en stop met publieke uitingen over eiser”,

[ Voor 54% gewijzigd door SampleUser op 19-01-2026 22:33 ]

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:12
Ik heb die website ff gegoogled trouwens obv dat tekstje…
Gaat u ook failliet? Nee, dat is bij ons niet mogelijk
8)7

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik weet welke shop in de TS bedoeld wordt, die verkoopt gewoon alledaags spul. Daar is niets customs aan dus dat "GEEN RETOUR BELEID" kunnen ze wel leuk opschrijven, maar meer exact kunnen ze dat op hun buik schrijven. Wel of niet dat beleid, wel of niet "juridisch goedgekeurde voorwaarden", de Wet is ook bij hen van toepassing. Dus; ook bij hen kan je gewoon iets terugsturen. Verwacht alleen wat weerstand.

Vermoedelijk schrijven ze dit gewoon om een extra drempel op te werpen, in de hoop dat er minder retouren aan worden gemeld. Dat zal vast en zeker werken want ook ik heb door dit beleid al een keer of 4 daar iets NIET besteld met een totale waarde van c.a. 1800 euro. Its their loss, om het maar in ouderwets Nederlands te zeggen.

Alles kan stuk.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:59

g0tanks

Moderator CSA
Nee dat kan niet zomaar. De wet is heel duidelijk: https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af.

U hebt ook bedenktijd bij afgeprijsde producten (in de 'uitverkoop'), tweedehands producten of speciale aanbiedingen.
Soms hebt u geen wettelijke bedenktijd en moet de verkoper u dit vóór de koop vertellen. Bijvoorbeeld als u:

iets op maat laat maken, bijvoorbeeld een pak of kast
iets persoonlijks koopt, zoals familiefoto's of een gegraveerde ring
iets koopt dat snel bederft of veroudert, zoals groenten of bloemen
iets koopt dat na levering vermengt met iets anders: u laat bijvoorbeeld zand storten in uw tuin of u laat verf in een speciale (niet standaard) kleur mengen
een los nummer koopt van een krant of tijdschrift
de verzegeling verbreekt van een digitaal product, bijvoorbeeld van cd's of games
hygiënische producten uit de verpakking hebt gehaald, bijvoorbeeld een tandenborstel of een scheerapparaat
iets huurt voor een bepaalde periode, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of een huurauto
een toegangskaartje koopt voor een bepaalde datum of een bepaald tijdstip, bijvoorbeeld een toegangskaartje voor een specifieke tentoonstelling in een museum
iemand wilt inhuren op een bepaalde datum, zoals een cateraar, artiest of verhuizer
iemand inhuurt voor een spoedreparatie
iets koopt waarvan de prijs kan wisselen door schommelingen op de financiële markt, bijvoorbeeld goud of aandelen
Dat laatste is hier allemaal niet aan de orde.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:19

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Klopt, het is inderdaad allemaal standaard spul, niks op maat of persoonlijk.

All I had to do was follow the damn train.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:43
SampleUser schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:20:
Ik heb die website ff gegoogled trouwens obv dat tekstje…

[...]

8)7
Members only: Nog meer juweeltjes op de pagina
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
:D
Ik zou er niets bestellen in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door ZpAz op 19-01-2026 22:35 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:15
Wij leveren uiteraard uitsluitend na ontvangst van uw betaling. Rembours, In3, Klarna, Credit Card en wat voor moois dan ook is bij ons niet mogelijk.

Volgens mij is achteraf betalen ook een verplichting om aan te bieden als webshophouder.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
Wtf.. die website moet een grap zijn???

In de faq: Bestellingen onder de 79 euro kunnen wij ivm de hoge verzendkosten niet meer aannemen.

Terwijl ze zeggen dat ze zonder verzendkosten sturen vanaf 79 euro. Klant mag dus niet voor kiezen alsnog de verzendkosten te betalen.
Is toch alleen voor mensen die een probleem hebben met een winkel?

[ Voor 67% gewijzigd door Gadgeteer op 20-01-2026 08:20 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:43
Een soort Trumpiaanse winkel. Je dans naar zijn pijpen en hij bepaald wat jij wilt. En anders gaat ie lopen roeptoeteren als ik de reviews zo lees.

[ Voor 27% gewijzigd door LordSinclair op 20-01-2026 08:26 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:42
Het is in ieder geval transparant, dat kan ik dan wel weer waarderen. Wilt u uw wettelijke rechten? Reken dan niet op onze medewerking. Het hele gebeuren krijgt wat meer een marktplaatskarakter, maar je weet hoe je zaken doet.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:41

BaRF

bijna kerst

Ze hebben wel Black Friday deals tot 1 februari, dat is wel lekker ruim :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:18:

Ik heb een probleem met het bestaan van deze winkel ;) :)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:18
Toerq schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 05:15:
Wij leveren uiteraard uitsluitend na ontvangst van uw betaling. Rembours, In3, Klarna, Credit Card en wat voor moois dan ook is bij ons niet mogelijk.

Volgens mij is achteraf betalen ook een verplichting om aan te bieden als webshophouder.
Blijkbaar heb ik verkeerd gelezen en bieden ze dit juist NIET aan....
Snap ik, maar waarom niet eerst de winkel informeren in plaats van het via het ACM of wat dan ook spelen? De vraag van TS is of het rechtsgeldig is, niet of we samen met zijn allen een melding willen maken. Nu blijkt de shop zich niet aan de regels te houden, klein mailtje of berichtje is dan het begin lijkt me.
Pat911 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:02:
[...]

Op de website van ACM staat: Meld het bij ons als u denkt dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt.
Dus melden kan altijd, je hoeft niet zelf een ervaring te hebben met de winkel.

Het is niet eens alleen denken dat het bedrijf zich niet aan de regels houdt, ze zetten het zelf zwart op wit (of wit op zwart als je in dark modus werkt).
Ik wil niks goedpraten uiteraard, maar een 'ouderwets' winkeltje wat ook online gaat en zich dus vergist. Kleine moeite om ff in gesprek te gaan lijkt me.

[ Voor 70% gewijzigd door SgtElPotato op 20-01-2026 09:10 ]

Zucht...

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Gadgeteer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:18:
Op de website van ACM staat: Meld het bij ons als u denkt dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt.
Dus melden kan altijd, je hoeft niet zelf een ervaring te hebben met de winkel.

Het is niet eens alleen denken dat het bedrijf zich niet aan de regels houdt, ze zetten het zelf zwart op wit (of wit op zwart als je in dark modus werkt).

• Pat911
  • Nu online
SgtElPotato schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:01:
[...]

In3 of Klarna is dan toch voldoende? Dat is achteraf (of max 50% vooraf). Dit is spijkers zoeken op laag water.
Maar dat is dus niet mogelijk bij dit bedrijf.

• Pat911
  • Nu online
Ik wil niks goedpraten uiteraard, maar een 'ouderwets' winkeltje wat ook online gaat en zich dus vergist. Kleine moeite om ff in gesprek te gaan lijkt me.
Gezien de rest van de teksten op de website - lekker popie jopie - zou ik daar niet mee in gesprek gaan over m'n retourrecht. Ik zou daar gewoon nooit heen gaan. Die popie jopie taal werkt waarschijnlijk leuk in de winkel. Op een website kan het ook, maar neerzetten dat het juridisch klopt....

[ Voor 27% gewijzigd door Pat911 op 20-01-2026 09:15 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

Dit is geen vergissing. Ze zeggen zelf dat ze lagere prijzen kunnen hanteren door hun retourbeleid.

En daarmee benadelen ze bedrijven die zich wel aan de wet houden, wat oneerlijke concurrentie is.

Ik snap best dat het voor bedrijven geen leuke wet is, maar het staat ze vrij om alleen op zicht te verkopen vanuit hun winkel. Kunnen ze daar lekker die lage prijzen hanteren.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@-CJ
Heel erg simpel, het mag niet:
Zwarte Lijst (Art. 6:236 BW): Bevat bedingen die altijd als onredelijk bezwarend worden beschouwd en vernietigbaar zijn, zoals een beding dat het herroepingsrecht van een consument uitsluit.

Enige wat hier een heel klein beetje voor ze pleit is dat ze er zo duidelijk over zijn. Genoeg winkels die ook niet conform wet opereren maar hier kom je pas achter na betaling.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:43
Kalentum schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:35:
Ik snap best dat het voor bedrijven geen leuke wet is, maar het staat ze vrij om alleen op zicht te verkopen vanuit hun winkel. Kunnen ze daar lekker die lage prijzen hanteren.
Als je de reviews zo leest ben je ook niet echt welkom in de winkel.. Dus ik zou mij die moeite besparen en hun advies ten harte nemen om elders te bestellen/kopen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1