Dolby atmos 5.1.2 vraag om atmos via boekenkast speakers

Pagina: 1
Acties:

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:49
Ik wil graag mijn huidige setup veranderen van 5.1 naar 5.1.2 Atmos.

Alleen vraag ik mij af wat de ideale situatie is om de Atmos-boxen te plaatsen en welke speakers hiervoor het meest geschikt zijn.

Ik lees op internet over diverse soorten oplossingen.
Het plafond is geen optie in verband met een huurappartement en beton.
Atmos enabled speakers, die via reflectie op het plafond werken, maar hierbij heb ik twijfels, omdat dit lastig te kalibreren schijnt te zijn.
Speakers die schuin aflopen en bovenaan de muur geplaatst kunnen worden.
Boekenkastspeakers met wandbevestiging.

Zelf heb ik op YouTube de boekenkast-optie gezien en ben ik benieuwd naar de ervaringen hiermee.
Zijn de andere opties, behalve plafondmontage, ook geschikt?

De plaatsing. Ik heb een vrij tradionele 5.1 indeling, waarbij ik de atmos speakers helemaal aan de voorkant bovenin tegen de wand wil bevestigen, dan zijn ze ongeveer 1.8 hoger dan de front surround speakers en deze dan richting op het midden van de bank de luisterzone, of is er een betere positie?

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-02 15:33
Indien mogelijk zou ik zoals je zelf aangeeft niet kiezen voor reflectie, maar voor speakers op hoogte (plafond, muur, op kast...).
Ik vermoed dat, zolang je de speakers naar de positie van de kijkers kan richten, je goed zit.
Aangezien er niet zo veel effecten over de atmos komen (een keer een vliegtuig of "a murder of crows") zijn sattelietspeakertjes normaal voldoende om het effect te geven. Ik zou er niet teveel geld aan uit geven, en kijken voor 2de hands sattelietspeakertjes.

• Dagarkin
Anastanax schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:40:
Indien mogelijk zou ik zoals je zelf aangeeft niet kiezen voor reflectie, maar voor speakers op hoogte (plafond, muur, op kast...).
Ik vermoed dat, zolang je de speakers naar de positie van de kijkers kan richten, je goed zit.
Aangezien er niet zo veel effecten over de atmos komen (een keer een vliegtuig of "a murder of crows") zijn sattelietspeakertjes normaal voldoende om het effect te geven. Ik zou er niet teveel geld aan uit geven, en kijken voor 2de hands sattelietspeakertjes.
Ik ben toch van mening veranderd en de Dolby Atmos enabled proberen van Monitor Audio Bronze AMS. (Huidge setup)

Het effect dat het boven je schijnt toch heel anders te zijn ten opzichte van ahoogte speakers plaatst. Klopt deze aanname? Wil iedergeval poging doen, aangezien plafond speakers geen optie zijn.

Mocht het niet werken kan ik ze alsnog als hoogte speakers plaatsen. Omgekeerd plaatsen en dan richten op de bank.

• Anastanax
Je kan het altijd proberen, zelfs eens beide opties in een tijdelijke setup testen en vergelijken.
Dan weet je zeker wat het verschil is, en wat voor jou de beste oplossing is.
Dan zou je enkel moeten kijken dat je je kabels initieel lang genoeg neemt om de speakers op beide posities te plaatsen :)

• Dagarkin
Anastanax schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:14:
Je kan het altijd proberen, zelfs eens beide opties in een tijdelijke setup testen en vergelijken.
Dan weet je zeker wat het verschil is, en wat voor jou de beste oplossing is.
Dan zou je enkel moeten kijken dat je je kabels initieel lang genoeg neemt om de speakers op beide posities te plaatsen :)
Top bedankt. Uiteindelijk de keuze gemaakt naar 5.1.4 met Dali Alteco en Deno x3800H. evt toekomst naar 7.1.4 icm extra versterker.

Alleen nog een vraagjes met onderstaande afbeelding. Center speaker ontbreekt op afbeelding 8)7

Groen en blauw zijn beiden hoog in de muur en hoogte speakers. Welke opstelling is beter? Groen is mooi uitgelijnd met de 5.1 setup, maar online kom je de blauwe situatie ook tegen.

Ik heb boven de speakers(links voor en rechts) ook dvd kasten, daar zou ik de Alteco ook kunnen plaatsen voor reflectie, maar dan is de afstand tot het plafond iets van 30-40 cm, zou dit kunnen of moet de afstand groter zijn?

Begin weer erg te twijfelen de Denon receiver kan je de speakers dus ook op height, en reflectie instellen en plafond, maar die optie valt al weg. De Alteco kan je gelukkig instellen op hoogte speaker of reflectie.

Het verschil in Atmos via hoogte speakers of reflectie/plafond. Dat laatste zou toch in theorie mooier moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hUN9ow9jefyHq6vtqCMfZwQ8Mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8F71oX5K68P6zZhmOUvSYUI8.png?f=fotoalbum_large

• Anastanax
Wat de positie (groen of blauw) betreft heb ik geen ervaring, maar ik vermoed dat beide wel hun verdiensten hebben.
Als je eens kan uitproberen, kan dat misschien helpen om te beslissen.

Wat jouw opties "reflectie vs hoogte" betreft zou ik zeker uitproberen als je die mogelijkheid hebt.
Ik vermoed dat het resultaat met reflectie veel gevoeliger zal zijn voor de akoestiek in je kamer, maw dat de kans flink groter is dat het effect wat verloren gaat. Bij hoogte speakers komt het geluid gegarandeerd van boven.

• Dagarkin
Anastanax schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:57:
Wat de positie (groen of blauw) betreft heb ik geen ervaring, maar ik vermoed dat beide wel hun verdiensten hebben.
Als je eens kan uitproberen, kan dat misschien helpen om te beslissen.

Wat jouw opties "reflectie vs hoogte" betreft zou ik zeker uitproberen als je die mogelijkheid hebt.
Ik vermoed dat het resultaat met reflectie veel gevoeliger zal zijn voor de akoestiek in je kamer, maw dat de kans flink groter is dat het effect wat verloren gaat. Bij hoogte speakers komt het geluid gegarandeerd van boven.
Ja upfiring is wel het makkelijkst om te testen en bij de groene situatie, lees ik gemengde berichting over de stand van de Alteco volgens de Handleiding Plaatje 4b hebben ze de staat op up(voorkant) en dan de rears op down. Hier lees je dus op internet wel reacties dat ze ook de front op down hebben. Neem aan dat de handleiding correct is?

Binnenkort als alles binnen is ff kijken hoe en wat. Wel erg benieuwd, maar met wall mounts lijkt het mij lastig testen met een tijdelijke oplossing?

Het hele gebeuren sinds 5.1 is wel stukken complexer geworden en las ook al icm Alteco, dat je ze ook prima als surround kunt gebruiken, dan is 7.1.2 ook nog mogelijk, maar goed duurt nog een paar weken, voordat alles binnen is.

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:44

MasterCypher25

Miss Patriotic

@Dagarkin

Zo, hier ben ik dan! :)

Nu ik zo naar jouw lay-out kijk, zie ik al meerdere dingen die mij tegen het hoofd stoten (kweet, mijn probleem) :P

Ten eerste zou ik nooit een opstelling in de breedte maken in een langwerpige kamer, ik werk dan altijd in de lengte, bij een 4kante kamer kan je weinig anders, maar ook een 4kante kamer heeft zo zijn voordelen. Ik zou alleen nooit proberen om een langwerpige kamer 4kant te maken, je loopt dan tegen problemen op die je misschien niet (makkelijk) op kan lossen en dat zie ik in jouw lay-out ook.
Neem de blauwe punten links en rechts, de linker stippen zijn verder verwijderd dan de rechter stippen ten aanzien van de zitbank, dit geeft dus al een ander effect dan als die afstand gelijk zou zijn (geluid doet er langer over om je te bereiken). Ik heb onlangs de gebruiksaanwijzing van de X3800H gelinkt in het andere topic, daar kan je ook zien dat de afstanden gelijk zijn (voor een betere stereo/surround effect). De blauwe stippen aan de linkerkant dienen op dezelfde afstand te zijn als de rechter blauwe stippen en dat vanaf de groene stippen. Op de manier waarop het nu staat, ga je dus ongelijkheid creëren, welke onwenselijk is.

Beter is het, maar of dat mogelijk is, is een andere zaak, om je surround/atmos in de lengte te maken, je verdeeld het geluid dan al een stuk beter. Ik zal je uitleggen hoe mijn huidige surround nu opgebouwd is.
Als ik in het midden van de ruimte sta, heb ik voor mij de ramen en balkondeur, de linkermuur is 6mtr lang en de rechter is 8mtr lang, dit doordat mijn keuken een uitbouw heeft van 2 x 2mtr. Effectief heb ik dus een ruimte van 6 x 4mtr, welke naar mijn mening, perfect is. Voor het raam heb ik mijn beamerscherm hangen (tv heb ik niet) met links en rechts mijn fronts (op zo'n 10cm van de muren af), laten we dat even "0mtr" noemen op de 6mtr muur, 4mtr verderop staan mijn surroundspeakers links en rechts en zo'n 1,5mtr verder mijn surroundback links en rechts, tussen mijn front rechts en surround rechts staat mijn sub. Kort samengevat, Front (0mtr), surround (4mtr) en surround back (5,5mtr) van raam naar keuken.

__________________________________________________________________________________
......................................................|..|....................................................................................................|...|
..........|..|................1,5mtr..............SL..............................................4mtr...............................................FL
.........SBL

Zo ziet dus de linkermuur qua indeling bij mij eruit en kan je spiegelen naar de rechtermuur met een tussen ruimte van 4mtr. Aan de rechterkant dus het raam en links de uitbouw van de keuken. SBL staat zo'n 1,5mrt van de muur af, tussenruimte tussen SBL en SBR is zo'n 100cm.

Kijk eens of jij het ook in de lengte kan plaatsen, niet noodzakelijk natuurlijk, maar probeer het eens voor de gein, gewoon een testopstelling. Kan het niet, zou ik je adviseren om de linker blauwe punten dichter naar de bank te zetten, zodat je meer een vierkant krijgt.

Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.

• Dagarkin
MasterCypher25 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:36:
@Dagarkin

Zo, hier ben ik dan! :)

Nu ik zo naar jouw lay-out kijk, zie ik al meerdere dingen die mij tegen het hoofd stoten (kweet, mijn probleem) :P

Ten eerste zou ik nooit een opstelling in de breedte maken in een langwerpige kamer, ik werk dan altijd in de lengte, bij een 4kante kamer kan je weinig anders, maar ook een 4kante kamer heeft zo zijn voordelen. Ik zou alleen nooit proberen om een langwerpige kamer 4kant te maken, je loopt dan tegen problemen op die je misschien niet (makkelijk) op kan lossen en dat zie ik in jouw lay-out ook.
Neem de blauwe punten links en rechts, de linker stippen zijn verder verwijderd dan de rechter stippen ten aanzien van de zitbank, dit geeft dus al een ander effect dan als die afstand gelijk zou zijn (geluid doet er langer over om je te bereiken). Ik heb onlangs de gebruiksaanwijzing van de X3800H gelinkt in het andere topic, daar kan je ook zien dat de afstanden gelijk zijn (voor een betere stereo/surround effect). De blauwe stippen aan de linkerkant dienen op dezelfde afstand te zijn als de rechter blauwe stippen en dat vanaf de groene stippen. Op de manier waarop het nu staat, ga je dus ongelijkheid creëren, welke onwenselijk is.

Beter is het, maar of dat mogelijk is, is een andere zaak, om je surround/atmos in de lengte te maken, je verdeeld het geluid dan al een stuk beter. Ik zal je uitleggen hoe mijn huidige surround nu opgebouwd is.
Als ik in het midden van de ruimte sta, heb ik voor mij de ramen en balkondeur, de linkermuur is 6mtr lang en de rechter is 8mtr lang, dit doordat mijn keuken een uitbouw heeft van 2 x 2mtr. Effectief heb ik dus een ruimte van 6 x 4mtr, welke naar mijn mening, perfect is. Voor het raam heb ik mijn beamerscherm hangen (tv heb ik niet) met links en rechts mijn fronts (op zo'n 10cm van de muren af), laten we dat even "0mtr" noemen op de 6mtr muur, 4mtr verderop staan mijn surroundspeakers links en rechts en zo'n 1,5mtr verder mijn surroundback links en rechts, tussen mijn front rechts en surround rechts staat mijn sub. Kort samengevat, Front (0mtr), surround (4mtr) en surround back (5,5mtr) van raam naar keuken.

__________________________________________________________________________________
......................................................|..|....................................................................................................|...|
..........|..|................1,5mtr..............SL..............................................4mtr...............................................FL
.........SBL

Zo ziet dus de linkermuur qua indeling bij mij eruit en kan je spiegelen naar de rechtermuur met een tussen ruimte van 4mtr. Aan de rechterkant dus het raam en links de uitbouw van de keuken. SBL staat zo'n 1,5mrt van de muur af, tussenruimte tussen SBL en SBR is zo'n 100cm.

Kijk eens of jij het ook in de lengte kan plaatsen, niet noodzakelijk natuurlijk, maar probeer het eens voor de gein, gewoon een testopstelling. Kan het niet, zou ik je adviseren om de linker blauwe punten dichter naar de bank te zetten, zodat je meer een vierkant krijgt.
Top bedankt.

De tekening is helaas niet in verhouding, was wel uit de losse pols om voornamelijk het verschil tussen groen en blauw aan gegeven. Textueel is het hoogte (voor en achter) of hoogte ( links en rechts). De linkerkant loopt tot op 2/3 dan kan je de bocht om en op het einde kan je weer de bochtom de keuken in. Linksachter is ook de ingang. Voor de beeld vorming. Aan de rechterkant tussen de bank, staan aan elke kant 2 ramen. Ik ben nu niet thuis, maar zal eens een meeting doen qua ruimte denk ik tussen voor en achter ook wel richting de 6 meter. Zal vanavond eens de maten opmeten. De voor en achterkant zijn langer dan links en rechts. In die zin is het nu ook al in de lengte geplaatst. Alleen de 7.1 configuartie lijkt me wat lastig, maar met de boxen die ik besteld heb, kan ik ook va 5.1.4 naar 7.1.2, maar gevoelsmatig de linker surround box is erg lastig te plaatsen, aangezien die dan bij de deur ingang komt.

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:44

MasterCypher25

Miss Patriotic

Dagarkin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:45:
[...]

Top bedankt.

De tekening is helaas niet in verhouding, was wel uit de losse pols om voornamelijk het verschil tussen groen en blauw aan gegeven. Textueel is het hoogte (voor en achter) of hoogte ( links en rechts). De linkerkant loopt tot op 2/3 dan kan je de bocht om en op het einde kan je weer de bochtom de keuken in. Linksachter is ook de ingang. Voor de beeld vorming. Aan de rechterkant tussen de bank, staan aan elke kant 2 ramen. Ik ben nu niet thuis, maar zal eens een meeting doen qua ruimte denk ik tussen voor en achter ook wel richting de 6 meter. Zal vanavond eens de maten opmeten. De voor en achterkant zijn langer dan links en rechts. In die zin is het nu ook al in de lengte geplaatst. Alleen de 7.1 configuartie lijkt me wat lastig, maar met de boxen die ik besteld heb, kan ik ook va 5.1.4 naar 7.1.2, maar gevoelsmatig de linker surround box is erg lastig te plaatsen, aangezien die dan bij de deur ingang komt.
Graag gedaan!

Neem anders eens wat foto's en stuur die naar mijn DM, dan kan ik het beter inschatten en eventueel tips geven met eventuele "probleempjes". Foto's blijven strikt in mijn DM.

Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-02 07:11

Canon23

>>MY<< world

Ik heb via marktplaats kef eitjes gekocht a 20euro per stuk.
Hoog tegen het plafond geschroefd en naar beneden gericht.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• Dagarkin
Canon23 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:58:
Ik heb via marktplaats kef eitjes gekocht a 20euro per stuk.
Hoog tegen het plafond geschroefd en naar beneden gericht.
Ja deze Dali speakers, zijn alleen verwarrend door de switch waarbij er 2 standen zijn.

In de handleiding vermelden ze op de muur als hoogte speakers stand 1 en die heet upfiring en als ze links van de bank worden geplaats ook als hoogte speakers, dan stand 2 downfiring, maar in mijn situatie plaatst ik ze helemaal achterin en dan gebruik ik stand 1.

Op internet word ik niet veel wijzer, maar wel dat er genoeg de handleiding erg onduidelijk vinden.

Hopelijk volgende week alles binnen en dan ook testen.
Pagina: 1