Icy Dock of StarTech interne HDD-dock voor HP Z640 TrueNAS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zambeesie77
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-02 14:24
Om drie 3,5 inch SATA HDD's (HGST 6TB) te kunnen huisvesten op de plek bovenin de Z640 (nu twee 5,25 inch inbouwsleuven), zoek ik een hotswapable interne harde schijf dock.

Daarvan heb ik twee opties gevonden:

1) Icy Dock flexiDOCK MB830SP-B
en
2) StarTech.com 3-bay Aluminium Backplane HSB3SATSASBA

Context: In de Z640 worden de standaard twee 3,5 inch sledes ook benut met SATA HDD's (HGST 6TB), de TrueNAS-build (RAIDZ2) krijgt dus vijf 3,5 inch SATA HDD's (HGST 6TB).

Mijn vraag is: Welke is de beste van de twee interne HDD-docks?
Of misschien is er nog een betere dan deze twee?

Betrouwbaarheid en koeling vind ik erg belangrijk, belangrijker dan die tien euro verschil.
Ik kijk pas naar prijs wanneer ze beiden even goed zijn.

Bedankt!

Beste antwoord (via Zambeesie77 op 02-02-2026 12:13)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik heb goede ervaringen met de producten van Icy Dock. Veel van hun speciale caddies in verschillende soorten systemen gebruikt, maar Startech is ook goed over het algemeen. Ze maken rare spullen maar de kwaliteit is eigenlijk altijd goed.

Persoonlijk zou ik hier de Startech nemen, omdat het echt losse carriers per schijf zijn en het niet een frictiemontage is zoals bij de Icy Dock, wat toch net even wat minder stabiel is in mijn optiek, waar je bovendien zomaar een schijf uit kunt trekken of kunt loshalen waar dat met een vergrendelde carrier niet kan.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 20-01-2026 15:53 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik heb goede ervaringen met de producten van Icy Dock. Veel van hun speciale caddies in verschillende soorten systemen gebruikt, maar Startech is ook goed over het algemeen. Ze maken rare spullen maar de kwaliteit is eigenlijk altijd goed.

Persoonlijk zou ik hier de Startech nemen, omdat het echt losse carriers per schijf zijn en het niet een frictiemontage is zoals bij de Icy Dock, wat toch net even wat minder stabiel is in mijn optiek, waar je bovendien zomaar een schijf uit kunt trekken of kunt loshalen waar dat met een vergrendelde carrier niet kan.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 20-01-2026 15:53 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Zambeesie77
@nelizmastr Bedankt voor je reactie.
"Startech nemen, omdat het echt losse carriers per schijf zijn en het niet een frictiemontage is zoals bij de Icy Dock," > Dit is voor mij nieuwe materie, ik volg niet wat je hier zegt.

Inmiddels heb ik de specs nog eens doorgenomen. Het valt me op dat de IcyDock een 80mm fan heeft tegenover een 70mm fan van de Startech. De Startech is getest door de fabrikant tot max. 4TB 7200rpm HDD (daarboven geen garantie dat het werkt vanuit de fabrikant).

Dat lijkt dan weer in het voordeel van de IcyDock te spreken. Lastige keuze.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Een carrier is een slede waar je de schijf in monteert en die vervolgens in de behuizing vastklikt en ook in de SATA/SAS connector. Dit is een betere pasvorm dan alleen met wrijving zoals bij de Icy dock. Daar hangen de schijven los in de behuizing en schuif je ze dus alleen recht de connector in. Behalve die wrijving houdt niets ze op de plaats. Daarom zou ik voor de startech kiezen.

En wat er getest is doet niet echt terzake. Een 6TB 7200rpm schijf wordt niet warmer en genereert niet per definitie meer trillingen dan een 4TB schijf, dus dat gaat gewoon werken :)

Ook zit er geen controller in de backplane, dus capaciteiten in zijn geheel zijn irrelevant. Die limieten worden door je HP moederbord bepaald.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 20-01-2026 21:45 ]

• Zambeesie77
bedankt @nelizmastr !

• Zambeesie77
@nelizmastr De Startech heb ik besteld.
Jouw argumenten i.c.m. een review die specifiek de koeling besprak (zou ruimschoots voldoende zijn, met lage en stabiele temperaturen van de hdd's) hebben mij overtuigd. Binnenkort testen, ik heb er zin in!
Pagina: 1