Offerteprijs aangeboden Intergas + Daikin: realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:22
Op aanraden van @True , maak ik een nieuw topic aan voor een prijs-check. Ik ben benieuwd naar of jullie de offerteprijs van de aangeboden CV + WP, incl installatie te hoog, laag of terecht vinden. Deze vraag had ik eigenlijk in Lothlórien in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies" gesteld, dus ik kopieer wat ik daarin heb gepost hierin:

De begane grond gaat per maart volledig onderste boven (aanleg vloerverwarming, schuimbeton en nog meer) en we willen onze meer dan 15 jaar oude CV-ketel gelijk mee laten vervangen en daarnaast ook gelijk de overstap maken naar een warmtepomp. Hiervoor heeft onze aannemer een offerte opgevraagd bij een installateur waar die graag mee samen werkt. Het gaat om een Intergas HR-ketel 32,7kw /CW 5 + Daikin Altherma warmtepomp buitendeel 8Kw & hybride hydrobox 8kw verwarming en Koeling. Interfaces: daikin bedienings module LT.

Al het leidingwerk en dergelijke zit er bij. Onze huidige rookgasafvoer loopt buitenlangs en vervangt hij gelijk mee en wordt binnenlangs geplaatst. Ik geloof onder de vloer door, voordat deze met schuimbeton volgestort wordt.

We gaan van alle radiatoren af en over op vloerverwarming, betreft 62m^2.

Voor het warmtepomp + cv verhaal vraagt de installateur € 10.285 inc. btw, excl subsidie t.w.v. € 2350,-. Is dit een nette prijs?

Wij zijn niet van plan om hier nog 10 jaar te wonen, maar het gaat mij hoofdzakelijk om de offerteprijs en hoe jullie daarover denken. Ik snap dat wij die besparing er niet zelf uit gaan halen, maar ik geloof wel dat de leek blindelings kijkt naar energielabels. Zo hebben de buren hun huis gekocht ver boven de vraagprijs met een energielabel A, met een vloerverwarming zonder vloerisolatie en een lek dak. Blijkbaar kijken mensen puur op aanwezigheid van bijv een vloerwarming/warmtepomp etc en niet zozeer naar of het effectief is.

Daarnaast hoor ik vaak verhalen over dat warmtepompen goed zijn voor wanneer je overgaat op vloerverwarming en dat je anders veel zou stoken. Daarnaast-daarnaast is onze CV echt aan vervanging toe en voelt het dus goed om het ergens dan gelijk 'goed' te doen, zonder gelijk overstag te gaan op FE. Ik heb door dat hier de algemene concencus is dat FE het beste is.

Overigens hebben we wel gelijk om een 'all ectric' offerte gevraagd en deze kwam neer op € 16.335,-. Gezien de kosten die de verbouwing met zich brengt was dit budgettair voor ons sowieso een no-go. Voor de geinteresserde; dat betrof een Daikin Altherma EHVX08S23E9W + Daikin Altherma ERGA08EVH +Daikin Madoka thermostaat en BRC1HHDW. Prijs is incl btw, excl subsidie t.w.v. rond de €3k.

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-02 15:36
@Thrawni
Alvast het standaard antwoord, 1 is geen. Dus meerdere offertes opvragen.
Maar deze prijs is best fors maar niet heel erg raar. Een normale prijs voor installatie van een hybride warmtepomp is circa 4K incl. subsidie. CV zou 2.5K reëel zijn. Dus beide zou eerder rond de 6K kosten, zeg max 7K incl. subsidie.
Dus een offerte van 8K incl. subsidie is wel fors maar niet extreem gezien de krapte in de markt.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je gaf ook aan dat je verwacht dat je hier geen 15 jaar gaat wonen.

Ik copy/paste een eerdere reactie van mij:
Waarom überhaupt een hybride WP? Ik weet dat willen we hier niet horen, maar wat is er mis met een 2,5-3k nieuwe HR-ketel (als het moet) en dan daar 5-10 jaar op teren tot je verhuisd. Je woning wordt niet meer waard met een hybride-WP, wat men ook zegt. Ja je bespaard gas, maar bespaar je zoveel voor dat die investering van 8k netto er uit kan, dat geloof ik nooit - heb je dit al eens berekent?
Je woning is m.i. misschien wel meer waard als je FE ook in de strenge winters het comfortabel kunt houden (dus ook een deel isolatie en afgifte meepakken).

Op wat voor kosten kom je uit als je 'gewoon' een degelijke HR ketel gaat kopen die goed overweg kan met een lage temperatuur en op een lage temperatuur stookt.

Ik denk, doordat je niet optimaal gebruik kunt maken van je investering én de investering je woningwaarde niet verhoogd, het in jouw geval zeker nog wel eens aantrekkelijker kan zijn om op gas te bijven stoken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

@Thrawni
Blijkbaar kijken mensen puur op aanwezigheid van bijv een vloerwarming/warmtepomp etc en niet zozeer naar of het effectief is.
Ik krijg die indruk ook, maar lees hier, en ook in andere media, steeds meer verhalen van mensen die de boel niet warm kunnen krijgen met allen de WP en de vloer. Het is sinds 5 a 6 jaar de eerste koude week, net geweest, en er komt nog wat aan.
Wellicht kan je het in twee stappen doen ipv drie?
1) Isoleren, vloerverwarming (en hou eventueel nog een punt over met een loze leiding waar alsnog een radiator bij kan mocht de vloer toch niet voldoende warmte afgeven. Ik heb een radiator weggehaald, huis dus 5 jaar geleden niet warm te krijgen en er een airco bijbezet.
2) Een CV ketel nemen die later uit te breiden is met een warmtepomp, evenueel al de buizen aanleggen waar later de leidingen van de WP gebruik van kunnen maken.

Los van een lagere investering, kan je al ervaring opdoen met LTV met je vloer. En je huis is dan gewoon 'warmtepomp voorbereid" te verkopen, en dan kan de koper kiezen of is CV houdt, hybride wil of full WP gaat.
Lijkt mij voor de verkoopbaarheid wellicht het slimste.

edit: @True we waren lekker stereo aan het typen :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39
Ik weet via via dat in december 2024 de inkoopprijs van de 8kw:
€3600,- incl btw was.
Daar komt arbeid en winst en risico overheen.
Dus een prijs van 7000,- is een redelijke prijs.

Warmtepomp buitenunit 8 kW EVLQ08CV3
Warmtepomp binnenunit (hydrobox) EHYHBX08AV3
Intergas HR ketel 32,7 kW/CW5 (gasmodule) NHYKOMB33AA
Bediening EKRUCBL1
Afdekpaneel EKHY093467

• Thrawni
Tito129 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:51:
Ik weet via via dat in december 2024 de inkoopprijs van de 8kw:
€3600,- incl btw was.
Daar komt arbeid en winst en risico overheen.
Dus een prijs van 7000,- is een redelijke prijs.

Warmtepomp buitenunit 8 kW EVLQ08CV3
Warmtepomp binnenunit (hydrobox) EHYHBX08AV3
Intergas HR ketel 32,7 kW/CW5 (gasmodule) NHYKOMB33AA
Bediening EKRUCBL1
Afdekpaneel EKHY093467
Weet je ook toevallig of dat deze een koelfunctie had? Krijgen net een mail dat, hoewel wel geoffereerd, deze niet kan koelen. Prijs was blijkbaar voor de 8kw zonder koelfunctie, foutje...

• Thrawni
True schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:34:
Je gaf ook aan dat je verwacht dat je hier geen 15 jaar gaat wonen.

Ik copy/paste een eerdere reactie van mij:
Waarom überhaupt een hybride WP? Ik weet dat willen we hier niet horen, maar wat is er mis met een 2,5-3k nieuwe HR-ketel (als het moet) en dan daar 5-10 jaar op teren tot je verhuisd. Je woning wordt niet meer waard met een hybride-WP, wat men ook zegt. Ja je bespaard gas, maar bespaar je zoveel voor dat die investering van 8k netto er uit kan, dat geloof ik nooit - heb je dit al eens berekent?
Je woning is m.i. misschien wel meer waard als je FE ook in de strenge winters het comfortabel kunt houden (dus ook een deel isolatie en afgifte meepakken).

Op wat voor kosten kom je uit als je 'gewoon' een degelijke HR ketel gaat kopen die goed overweg kan met een lage temperatuur en op een lage temperatuur stookt.

Ik denk, doordat je niet optimaal gebruik kunt maken van je investering én de investering je woningwaarde niet verhoogd, het in jouw geval zeker nog wel eens aantrekkelijker kan zijn om op gas te bijven stoken.
Ja, ik denk dat jij en @franssie gelijk hebben en we het moeten houden bij en HR-ketel. Dan kan de eventuele koper idd zelf bepalen of hij/zij wel/geen hybride of FE wil oid. Denk dat we vooral in de veronderstelling waren dat het een soort van 'moet', omdat je iedereen erover hoort en vooral ook de combinatie met vloerverwarming. We zullen wel de leidingen alvast laten leggen zodat het bij wijze van spreken slechts een kwestie is van erbij prikken en gaan met die banaan... Dankjullie wel!

[ Voor 4% gewijzigd door Thrawni op 21-01-2026 20:47 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Thrawni schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Ja, ik denk dat jij en @franssie gelijk hebben en we het moeten houden bij en HR-ketel. Dan kan de eventuele koper idd zelf bepalen of hij/zij wel/geen hybride of FE wil oid. Denk dat we vooral in de veronderstelling waren dat het een soort van 'moet', omdat je iedereen erover hoort en vooral ook de combinatie met vloerverwarming. We zullen wel de leidingen alvast laten leggen zodat het bij wijze van spreken slechts een kwestie is van erbij prikken en gaan met die banaan... Dankjullie wel!
NFI en ondanks dat ik een ontzettend goed overtuigingsvermogen heb ;). Dit is jouw huis, waarom reken je het niet uit wat het je moet gaat kosten, wat de verschillen zijn en hoeveel je bespaard met een WP t.o.v. HR-ketel. Het voorbereiden naar buiten toe zou ik persoonlijk niet doen als je dat ook gewoon €1000 kost. Een nieuwe koper gaat daar echt een woning niet op laten afvallen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

True schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:07:
[...]

<> Een nieuwe koper gaat daar echt een woning niet op laten afvallen.
Maar bij twee vergelijkbare woningen win je wel, courantheid vertaalt zich niet gelijk in prijs, maar wel in een kortere verkooptijd, wat ook veel kosten scheelt (maandje dubbele hypotheek is al snel de 1000 te boven en gemeentelijke en WOZ belastingen gaan ook dubbel).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39
Thrawni schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Weet je ook toevallig of dat deze een koelfunctie had? Krijgen net een mail dat, hoewel wel geoffereerd, deze niet kan koelen. Prijs was blijkbaar voor de 8kw zonder koelfunctie, foutje...
Nee. Deze kan niet koelen. Voor koelen hebben we een loze airco.
Pagina: 1