• JayJayGolden
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:38
Ik ervaarde problemen (Verschrikkelijk inconsistente verbinding over ethernet) met de access point van onze vorige provider die ik bij mij op zolder heb staan, dus verving ik deze met een ASUS router in access point mode (RT-AX53U). Dit heeft alle voorheen opgemerkte problemen verholpen; mijn desktop en alle smartphones die hier verbinden doen het via de nieuwe router echt heel goed (Krijg erg dicht bij de snelheid die ik zou verwachten van de KPN glasvezel hier, zo rond de 900 up/down).. Behalve de laptop van mijn vriendin, die op 5g maar 50-70 mbps krijgt, en verder ook veel problemen vertoont met de verbinding tijdens het gamen. Ook wisselt ie regelmatig naar 2.4G. De netwerkkaart die hier in zit is een MediaTek 802.11AC MT7663 Wireless LAN Card. (De laptop is een modelletje acer aspire 3)

Ik heb al heel veel geprobeerd; meerdere methodes van de instellingen resetten, nieuwe drivers handmatig installeren, oude drivers gebruiken, 5G aan forceren, instellingen in de router zelf aan passen... Niks schijnt te werken.
Iemand enig idee? :'(

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Los van het feit dat die Mediatek kaartjes sowieso matig zijn kan het ook zijn dat die laptop hele slechte antennes heeft of er zelfs een antennekabel niet (goed) is aangesloten. Daarvoor zul je hem echter wel open moeten maken.

Je kunt 5GHz niet echt forceren zonder losse WiFi netwerken aan te maken met verschillende namen en de ene specifiek 2.4GHz te maken en de andere 5, maar dat gaat slechte ontvangst aan de laptop kant niet oplossen. Dan is een USB WiFi dongle nog beter waarschijnlijk.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• JayJayGolden
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:38
Dus weer eens open maken dan maar? Moest laatst ook al open voor vervanging van de fan haha.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
JayJayGolden schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 01:38:
Dus weer eens open maken dan maar? Moest laatst ook al open voor vervanging van de fan haha.
Je had hem al eens open gehad zeg maar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUqiXdBcS0Oax30X9LR314kwarw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/XZQDUDeOz4kkJ9QPfHOwHqmP.gif?f=user_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.