Vraag

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40
In juni 2026 loopt mijn vast contract af.
Gegevens huidig contract:
  • Einddatum: 1 juni 2026
  • Opzegtermijn: 30 dagen
  • Normaaltarief energie: 0.22676 eur/kWh
  • Daltarief energie: 0.2201 eur/kWh
  • Gastarief: 1.0594 eur/m3
Verbruik 2025
  • Energie: 3.43 MWh
  • >> Uit grid: 1.97 MWh
  • >> Teruglevering: 3.11 MWh
  • >> Opbrengst panelen (7 Oost, 8 West): 4.57 MWh
  • Gas: 615 m3
Huis
  • Rijtjeshuis, opgeleverd in 2019
  • 4 bewoners (2 volwassenen, 2 kinderen (5 en 7 jaar)
  • Vloerverwarming door heel het huis
  • Intergas Kombi Kompact HRE ketel
  • Koken gaat elektrisch
Overig
  • Geen elektrische auto, huidige auto is van 2019, en voldoet voor nu nog prima
  • Geen verdere grootverbruikers, vaatwasser, wasmachine en koelkast zijn de grootste verbruikers, naast alles wat in de meterkast hangt, de Home Assitant server en een mediaserver.
Mijn vraag
Waar kan ik het beste naar overstappen vanaf juni 2026? Mjin gasverbruik is vrij laag, wat de terugverdientijd voor een (hybride) warmtepomp volgens wat proefberekeningen meer dan 15 jaar maakt.
Vriendin lijkt in ieder geval op dit moment nog een beetje tegen het plannen van wasbeurten/vaatwasser te zijn, al zou dat niet heel ingewikkeld moeten zijn, zeker omdat we al een wasmachine met remote start optie hebben. Wellicht dat ze nog wel te overtuigen is :)
Maar is het de moeite om naar dynamisch te gaan? En ik heb nogal een stroomoverschot, wat doe ik daar mee, ook gezien het afschaffen van de saldering?

All tips/adviezen zijn welkom. Ik hoor het graag!

Home Assistant configuratie

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden? Genoeg topics te vinden over verschillende aanbieders, kosten en opbrengsten.
Zelf een opzetje geven scheelt al een hoop in de te ontvangen adviezen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-01 09:26
Je kunt voor gas en elektra aparte aanbieders kiezen, zo kun je voor gas bijv. gewoon de goedkoopste kiezen.
Als ik het goed heb, kun je bij dynamische stroomaanbieders maandelijks opzeggen. Dus als het niet bevalt, kun je er niet echt een buil aan vallen en stap je over naar een vast of variabel contract.

[ Voor 14% gewijzigd door CappieL op 19-01-2026 16:04 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40
DaWizza schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:52:
Wat heb je zelf al gevonden? Genoeg topics te vinden over verschillende aanbieders, kosten en opbrengsten.
Zelf een opzetje geven scheelt al een hoop in de te ontvangen adviezen.
Het gaat me nu nog niet om de precieze aanbieder, maar meer om de keuze tussen vast (en voor hoeveel jaar dan), variabel en dynamisch. Als ik dat weet dan gaat de keuze voor een specifieke aanbieder wel lukken.

Home Assistant configuratie

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:58
Met de onzekerheid van het effect van het afschaffen van de salderingsregeling per 1 januari 2027 zou ik persoonlijk nog even wachten met langdurige contracten. Ik verwacht persoonlijk eind dit jaar een scala aan nieuwe contracten met duidelijkheid rondom teruglever boetes, opbrengst geleverde energie etc.

Dan houdt je de volgende opties over:
- gas langdurig vastzetten in eigen contract
- elektra of variabel tot 1 januari en dan herijken of voor 1 jaartje vastzetten

Ps. Dit is tenminste wat ik ga doen als mijn 3-jarig contract per 1 juni afloopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 19-01-2026 16:08 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-01 20:14
Met alleen een het verbruik van een wasmachine en vaatwasser gunstig te plannen, gaat je weinig extra brengen bij dynamisch.
Het zal in jouw geval vooral gaan om de teruglevering met bijbehorende terugleverkosten. En misschien dat daarom dynamisch juist wel interessant is, bij de meeste dynamische kosten zijn nog geen terugleverkosten. (Al kan wel de vergoeding die je krijgt op het moment van teruglevering negatief zijn.)
Het is nu nog wat vroeg om te weten wat tegen die tijd echt het beste zal zijn.
Misschien een modelcontract (voor een half jaar), als er dan nog zijn zonder terugleverkosten.
Misschien variabel voor een half jaar, om pas zodra het salderen per 2027 echt stopt weer een ander contract te kunnen kiezen (kan natuurlijk met dynamisch ook).
Maar waarschijnlijk is het splitsen van gas en stroom wel aan te raden (dat is het namelijk bijna altijd).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat is er nou mooier om te spelen met je eigen integratie icm dynamisch?

Koop een (of twee of drie) marstek Venus E met marstek25 korting
Zonneplan dynamisch. Geen terugleverboetes, wel zonnebonus.
Vriendin blij want hoeft nergens rekening meer mee te houden.

https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
https://discord.gg/p4k9QHCeH5

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2026 20:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1