Vraag

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:25
In juni 2026 loopt mijn vast contract af.
Gegevens huidig contract:
  • Einddatum: 1 juni 2026
  • Opzegtermijn: 30 dagen
  • Normaaltarief energie: 0.22676 eur/kWh
  • Daltarief energie: 0.2201 eur/kWh
  • Gastarief: 1.0594 eur/m3
Verbruik 2025
  • Energie: 3.43 MWh
  • >> Uit grid: 1.97 MWh
  • >> Teruglevering: 3.11 MWh
  • >> Opbrengst panelen (7 Oost, 8 West): 4.57 MWh
  • Gas: 615 m3
Huis
  • Rijtjeshuis, opgeleverd in 2019
  • 4 bewoners (2 volwassenen, 2 kinderen (5 en 7 jaar)
  • Vloerverwarming door heel het huis
  • Intergas Kombi Kompact HRE ketel
  • Koken gaat elektrisch
Overig
  • Geen elektrische auto, huidige auto is van 2019, en voldoet voor nu nog prima
  • Geen verdere grootverbruikers, vaatwasser, wasmachine en koelkast zijn de grootste verbruikers, naast alles wat in de meterkast hangt, de Home Assitant server en een mediaserver.
Mijn vraag
Waar kan ik het beste naar overstappen vanaf juni 2026? Mjin gasverbruik is vrij laag, wat de terugverdientijd voor een (hybride) warmtepomp volgens wat proefberekeningen meer dan 15 jaar maakt.
Vriendin lijkt in ieder geval op dit moment nog een beetje tegen het plannen van wasbeurten/vaatwasser te zijn, al zou dat niet heel ingewikkeld moeten zijn, zeker omdat we al een wasmachine met remote start optie hebben. Wellicht dat ze nog wel te overtuigen is :)
Maar is het de moeite om naar dynamisch te gaan? En ik heb nogal een stroomoverschot, wat doe ik daar mee, ook gezien het afschaffen van de saldering?

All tips/adviezen zijn welkom. Ik hoor het graag!

Home Assistant configuratie

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden? Genoeg topics te vinden over verschillende aanbieders, kosten en opbrengsten.
Zelf een opzetje geven scheelt al een hoop in de te ontvangen adviezen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:50
Je kunt voor gas en elektra aparte aanbieders kiezen, zo kun je voor gas bijv. gewoon de goedkoopste kiezen.
Als ik het goed heb, kun je bij dynamische stroomaanbieders maandelijks opzeggen. Dus als het niet bevalt, kun je er niet echt een buil aan vallen en stap je over naar een vast of variabel contract.

[ Voor 14% gewijzigd door CappieL op 19-01-2026 16:04 ]

• TheFes
DaWizza schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:52:
Wat heb je zelf al gevonden? Genoeg topics te vinden over verschillende aanbieders, kosten en opbrengsten.
Zelf een opzetje geven scheelt al een hoop in de te ontvangen adviezen.
Het gaat me nu nog niet om de precieze aanbieder, maar meer om de keuze tussen vast (en voor hoeveel jaar dan), variabel en dynamisch. Als ik dat weet dan gaat de keuze voor een specifieke aanbieder wel lukken.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:52
Met de onzekerheid van het effect van het afschaffen van de salderingsregeling per 1 januari 2027 zou ik persoonlijk nog even wachten met langdurige contracten. Ik verwacht persoonlijk eind dit jaar een scala aan nieuwe contracten met duidelijkheid rondom teruglever boetes, opbrengst geleverde energie etc.

Dan houdt je de volgende opties over:
- gas langdurig vastzetten in eigen contract
- elektra of variabel tot 1 januari en dan herijken of voor 1 jaartje vastzetten

Ps. Dit is tenminste wat ik ga doen als mijn 3-jarig contract per 1 juni afloopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 19-01-2026 16:08 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:30
Met alleen een het verbruik van een wasmachine en vaatwasser gunstig te plannen, gaat je weinig extra brengen bij dynamisch.
Het zal in jouw geval vooral gaan om de teruglevering met bijbehorende terugleverkosten. En misschien dat daarom dynamisch juist wel interessant is, bij de meeste dynamische kosten zijn nog geen terugleverkosten. (Al kan wel de vergoeding die je krijgt op het moment van teruglevering negatief zijn.)
Het is nu nog wat vroeg om te weten wat tegen die tijd echt het beste zal zijn.
Misschien een modelcontract (voor een half jaar), als er dan nog zijn zonder terugleverkosten.
Misschien variabel voor een half jaar, om pas zodra het salderen per 2027 echt stopt weer een ander contract te kunnen kiezen (kan natuurlijk met dynamisch ook).
Maar waarschijnlijk is het splitsen van gas en stroom wel aan te raden (dat is het namelijk bijna altijd).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat is er nou mooier om te spelen met je eigen integratie icm dynamisch?

Koop een (of twee of drie) marstek Venus E met marstek25 korting
Zonneplan dynamisch. Geen terugleverboetes, wel zonnebonus.
Vriendin blij want hoeft nergens rekening meer mee te houden.

https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
https://discord.gg/p4k9QHCeH5

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2026 20:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:55
Ik zou graag ook dit topic willen volgen want wij zitten in een soortgelijke situatie als TS.

Nu hebben wij nog een 3 jarig contract bij Eneco die per 1 juli dit jaar afloopt. Tevens 15 zonnepanelen op het dak. Op dit moment, vanwege de saldering verwarmen we nog veel met convector kachels. Maar als de saldering verdwijnt komt de hamvraag of we deze kachels nog wel willen blijven gebruiken. Het feit dat we in een (klein) vrijstaand huisje wonen met energielabel G maakt het er niet makkelijker op. Wat ik wel weet is dat zelfs al is de prijs van een kuub gas 3 a 4x zoveel als 1 kWh, je meer warmte haalt uit die kuub gas, ondanks de hogere prijs.

Maar dan blijf je zitten met al die panelen, die vooral in de lente en zomermaanden fors energie terugpompen het net in. En al die opmerkingen over, gebruik je energie zelfs zoveel mogelijk etc, dat werkt gewoon niet. Ik heb niet elke dag de wasmachine de hele dag draaien op zonnige dagen. Het enige wat zou kunnen werken, maar dat hebben we nog niet, is een actieve climate control / ac die ik in mijn hobbykamer wil (laten) inbouwen en tevens eentje voor in de woonkamer. Als beide units op warme zonnige dagen 4 tot 5.000 watt trekken voor beide units, dan kan gelijk alle zonne energie direct daar in. Maar goed, zover is het nog niet, maar de datum einde contract komt in zicht en ik weet eigenlijk niet zo goed welke keuze je moet maken.

ANWB energie zegt dat ze geen terugleverkosten rekenen, enkel 1 op 1 de dagprijs van energie, of je het nu afneemt of teruglevert. Maar ik lees hier op dit forum her en der toch wat negativiteit omtrent de ANWB. De ANWB is ook niet echt een energieleverancier, feitelijk....tja, zeg het maar - dezelfde vraag als TS feitelijk.

Mijn YouTube Channel

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Slimme stekkers op je convector kachels, dat ze alleen aangaan bij voldoende stroomopwek. Dan kun je er je gasverbruik een beetje mee blijven drukken.
Terugleveren in de helemaal niet erg, het lijkt er op uit te draaien dat de terugleverkosten en de terugleververgoeding tegen elkaar wegvallen en het je dus ook niks kost en niks oplevert.

Los daarvan lijkt het me rendabeler om wat aan je isolatie te gaan doen..

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:36
Ik denk dat ook zonder geplande energieafname in jouw situatie dynamisch het meest gunstige is. En dat komt vooral door de terugleverkosten die bij vaste contracten dusdanig hoog zijn dat na salderen het terugleveren niks opbrengt of zelfs geld kost.

Van de dynamische aanbieders is Zonneplan in de meeste gevallen de beste keuze op dit moment.

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-02 12:41
.

[ Voor 99% gewijzigd door Madeliefxxx op 30-01-2026 15:44 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Beetje jammer dat een topic over een heel specifieke situatie tot 2x toe gekaapt wordt door aanhakers.
Vervolgens krijg je reacties waarvan het onduidelijk is op wie of wat nu eigenlijk wordt gereageerd.

@Snowwie @Madeliefxxx Heb je een specifieke situatie met specifieke vragen, open dan zelf een topic.

• Truus01
Pejdref schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:35:
Ik denk dat ook zonder geplande energieafname in jouw situatie dynamisch het meest gunstige is. En dat komt vooral door de terugleverkosten die bij vaste contracten dusdanig hoog zijn dat na salderen het terugleveren niks opbrengt of zelfs geld kost.

Van de dynamische aanbieders is Zonneplan in de meeste gevallen de beste keuze op dit moment.
De meeste vaste contracten hebben een aardige bonus/korting/cashback, waardoor de terugleverkosten een sort van weggestreept kunnen worden.
Komt bij dat bij de meeste energieleveranciers de TLV hoger is dan de TLK en het dus altijd nog een beetje opbrengt, juist zolang salderen er nog is.
Vanaf 2027 lijkt eea wat minder gunstig te zijn, maar dat is pas over 11 maanden.

• Truus01
ASW1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:27:
Beetje jammer dat een topic over een heel specifieke situatie tot 2x toe gekaapt wordt door aanhakers.
Vervolgens krijg je reacties waarvan het onduidelijk is op wie of wat nu eigenlijk wordt gereageerd.

@Snowwie @Madeliefxxx Heb je een specifieke situatie met specifieke vragen, open dan zelf een topic.
Of in het wat meer algemene topic Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

• TheFes
Eens, hoewel de situatie van een aflopend contract hetzelfde is, zijn er ook veel verschillen. @Snowwie geeft wel aan dat het vergelijkbaar is, maar een goed geïsoleerd nieuwbouw-rijtjeshuis is niet echt te vergelijken met een slecht geïsoleerd vrijstaand huis.

En de post van @Madeliefxxx kom ik door het gebrek aan opbreken in alinea's niet echt doorheen.

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-02 12:41
ASW1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:27:

Sorry! Zal het verwijderen.
Pagina: 1