In juni 2026 loopt mijn vast contract af.
Vriendin lijkt in ieder geval op dit moment nog een beetje tegen het plannen van wasbeurten/vaatwasser te zijn, al zou dat niet heel ingewikkeld moeten zijn, zeker omdat we al een wasmachine met remote start optie hebben. Wellicht dat ze nog wel te overtuigen is
Maar is het de moeite om naar dynamisch te gaan? En ik heb nogal een stroomoverschot, wat doe ik daar mee, ook gezien het afschaffen van de saldering?
All tips/adviezen zijn welkom. Ik hoor het graag!
Gegevens huidig contract:
- Einddatum: 1 juni 2026
- Opzegtermijn: 30 dagen
- Normaaltarief energie: 0.22676 eur/kWh
- Daltarief energie: 0.2201 eur/kWh
- Gastarief: 1.0594 eur/m3
Verbruik 2025
- Energie: 3.43 MWh
- >> Uit grid: 1.97 MWh
- >> Teruglevering: 3.11 MWh
- >> Opbrengst panelen (7 Oost, 8 West): 4.57 MWh
- Gas: 615 m3
Huis
- Rijtjeshuis, opgeleverd in 2019
- 4 bewoners (2 volwassenen, 2 kinderen (5 en 7 jaar)
- Vloerverwarming door heel het huis
- Intergas Kombi Kompact HRE ketel
- Koken gaat elektrisch
Overig
- Geen elektrische auto, huidige auto is van 2019, en voldoet voor nu nog prima
- Geen verdere grootverbruikers, vaatwasser, wasmachine en koelkast zijn de grootste verbruikers, naast alles wat in de meterkast hangt, de Home Assitant server en een mediaserver.
Mijn vraag
Waar kan ik het beste naar overstappen vanaf juni 2026? Mjin gasverbruik is vrij laag, wat de terugverdientijd voor een (hybride) warmtepomp volgens wat proefberekeningen meer dan 15 jaar maakt.Vriendin lijkt in ieder geval op dit moment nog een beetje tegen het plannen van wasbeurten/vaatwasser te zijn, al zou dat niet heel ingewikkeld moeten zijn, zeker omdat we al een wasmachine met remote start optie hebben. Wellicht dat ze nog wel te overtuigen is
Maar is het de moeite om naar dynamisch te gaan? En ik heb nogal een stroomoverschot, wat doe ik daar mee, ook gezien het afschaffen van de saldering?
All tips/adviezen zijn welkom. Ik hoor het graag!