Twee nieuwe systemen 1 nieuw 1 upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zijn vooral system om op te gamen, verder normaal dagelijks gebruik

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb geen maximum in gedachten. Normaal gesproken besteed zo'n 2000€ aan een nieuw systeem

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, zie beneden

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie beneden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sowieso een Ryzen X3D. Verder geen sterke voorkeur, al heb ik me aan laten raden misschien ASrock links te laten liggen met deze CPUs

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen voorkeur

Ga je overklokken?
Nee

De PCs van mij en die van mijn vrouw zijn niet W11 compatibel dus voordat de prijzen helemaal uit de hand lopen wil ik gaan upgraden. Ik zal de huidige specs delen en vervolgens het plan wat ik denk te gaan kopen. Zou graag horen of dit een beetje logisch klinkt of waar ik kan verbeteren.

CPU: AMD Ryzen 3700X
Koeler: Noctua NH-U14S
GPU: Geforce 3070 RTX
Mobo: Asrock Steel Legend B550
Geheugen: 2x16GB G.Skill Flare-X 3200 CL16
Opslag: Samsung 970 Evo NVMe 1TB
Voeding: Seasonic Prime TX-750
Case: Phanteks Enthoo Pro 2

CPU: Intel Core i7-7600K LGA1151
Koeler: Noctua NH-U9B
GPU: Asus STRIX GTX980TI
Mobo: Asus Z170 PRO GAMING Z170
Geheugen: 2x8GB Kingston HyperX FURY DDR4 2133 CL14
Opslag: Samsung 850 EVO 500GB
Voeding: Corsair CS650M 80 PLUS Gold
Case: Fractal Design Define 7

Mijn systeem kan nog wel, maar die van mijn vrouw is echt aan vervanging toe. Ons budget is redelijk, maar we hoeven niet het beste van het beste. Zij speelt sowieso enkel World of Warcraft. Ik wil wel een wat krachtigtere en toekomstbestendige machine. Ik zat te denken aan:

Disclaimer: Ik woon in Finland en de prijzen zijn een stuk hoger hier. Ik koop liever lokaal ivm. garantie ook al is het duurder. Kan ook niet een mooi lijstje maken uit te pricewatch helaas.

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D (€479)
Koeler: Noctua NH-D15 (gratis van een vriend)
GPU: Sapphire Radeon RX 9070 XT (€699)
Mobo: MSI B850 GAMING PLUS WIFI6E (€150)
Geheugen: 2x16GB Kingston FURY Beast DDR5 6000 CL30 (al gekocht voor €240)
Opslag: Samsung 990 Pro 2TB (€250)
Voeding: ???
Case: Phanteks Enthoo Pro 2 (hergebruik)
Totaal: €1819 incl. al gekochte RAM, excl. de voeding eventueel.

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D (€379)
Koeler: Noctua NH-U14S (mijn oude koeler, volgens mij past dat ook op een AM5 en zo niet kan ik Noctua vragen om een kit)
GPU: Geforce 3070 RTX (mijn oude kaart, upgraden op een later moment)
Mobo: MSI B850 GAMING PLUS WIFI6E (€150)
Geheugen: 2x16GB Kingston FURY Beast DDR5 6000 CL30 (al gekocht voor €240)
Opslag: Samsung 970 Evo NVMe 1TB (mijn oude SSD)
Voeding: ???
Case: Fractal Design Define 7 (hergebruik)
Totaal: €769 incl. al gekochte RAM, excl. de voeding eventueel.

Voor beide systemen gebruiken we de cases die we al hebben
Ik weet dus vooral niet wat ik qua voeding moet doen, kan mijn oude TX-750 nog even door? Verder twijfel ik enigzins over het moederbord. Het is een vrij standaard bord, maar ik ben niet zo’n gigantische tweaker dus lijkt me voldoende. Wel fijn om twee dezelfde te hebben wat betreft BIOS updates en instellingen voor fans ed.

BVD voor enige tips of aanmerkingen.

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:19
Volgens mij is B550 en 3700X gewoon Windows 11 compatible. Zelfs op de pagina van het moederbord staat dat hij Windows 11 support heeft.

Maar, je hebt al twee geheugen kitjes gekocht, dus dat scheelt. World of Warcraft heeft inderdaad baat bij een snelle X3D processor met het liefst zo'n hoog mogelijke single-core snelheid. Als de 7800X3D en 9800X3D beide 379€ kosten, koop dan direct twee 9800X3D. De 9800X3D is namelijk voor World of Warcraft nog een stuk sneller. Dat is het enige wat ik zou veranderen aan het door jou voorgestelde systeem voor je vrouw.

De Seasonic TX-750 is een voeding van extreem hoge kwaliteit die zelfs nu nog gewoon prima te gebruiken is, dus die kan je zeker meenemen in je eigen systeem, of voor de PC van je vrouw kan gebruiken en zelf een nieuwe kopen. Ik zie dat de SeaSonic GX V4 ATX 3.1 750W wel een leuke prijsje heeft (A– tier).

De Corsair CS650M zou ik wel vervangen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:51
Prime TX heeft shut down problemen met sommige recente videokaarten. Houd daar rekening mee. Dat is al sinds RTX 3000. Je zal net de juiste 3070 hebben waarbij die wel blijft lopen.

Corsair CS zeker vervangen. Die kregen niet voor niets maar 3 jaar garantie mee. 850w voeding met 600w 12v 2x6 PCIe kabel is wel zo'n beetje de main stream voor een game pc tegenwoordig.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:46
Apart schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:56:
Volgens mij is B550 en 3700X gewoon Windows 11 compatible. Zelfs op de pagina van het moederbord staat dat hij Windows 11 support heeft.
Klopt maar pas vanaf bios versie 2.10 maar ik neem aan dat ts dat toch wel een keer heeft geupdated

• Notlupus
Apart schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:56:

Maar, je hebt al twee geheugen kitjes gekocht, dus dat scheelt. World of Warcraft heeft inderdaad baat bij een snelle X3D processor met het liefst zo'n hoog mogelijke single-core snelheid. Als de 7800X3D en 9800X3D beide 379€ kosten, koop dan direct twee 9800X3D. De 9800X3D is namelijk voor World of Warcraft nog een stuk sneller. Dat is het enige wat ik zou veranderen aan het door jou voorgestelde systeem voor je vrouw.

De Seasonic TX-750 is een voeding van extreem hoge kwaliteit die zelfs nu nog gewoon prima te gebruiken is, dus die kan je zeker meenemen in je eigen systeem, of voor de PC van je vrouw kan gebruiken en zelf een nieuwe kopen. Ik zie dat de SeaSonic GX V4 ATX 3.1 750W wel een leuke prijsje heeft (A– tier).

De Corsair CS650M zou ik wel vervangen.
Mijn typfout, de 9800X3D is 100 euro duurder, zal het even aanpassen. Verder bedankt voor de reactie. Goed om te horen dat de voeding nog prima is, scheelt ook weer.
Toerq schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Klopt maar pas vanaf bios versie 2.10 maar ik neem aan dat ts dat toch wel een keer heeft geupdated
Heb ik wel gedaan, maar is al een tijdje terug. Ik zal morgen even dubbelchecken. Maar ik wil sowieso voor een X3D gaan dus dat moederbord moet toch weg. En zoals @Apart ook zegt, heb ik de RAM al gekocht.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:46
Notlupus schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:43:

Heb ik wel gedaan, maar is al een tijdje terug. Ik zal morgen even dubbelchecken. Maar ik wil sowieso voor een X3D gaan dus dat moederbord moet toch weg. En zoals @Apart ook zegt, heb ik de RAM al gekocht.
Dan zou je dat systeem toch voor je vrouw kunnen gebruiken en zelf een nieuwe pakken en dan dat 2e setje of zelf gebruiken of verpatsen voor het dubbelle.

Als je vrouw ook een x3d wil zou je kijken of je ergens een gebruikte kan kopen op am4 platform

[ Voor 25% gewijzigd door Toerq op 19-01-2026 20:04 ]

• Notlupus
Toerq schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Dan zou je dat systeem toch voor je vrouw kunnen gebruiken en zelf een nieuwe pakken en dan dat 2e setje of zelf gebruiken of verpatsen voor het dubbelle.

Als je vrouw ook een x3d wil zou je kijken of je ergens een gebruikte kan kopen op am4 platform
Ze weet niet wat ze wilt, ik ben ook geen expert in de hardware maar ze weet er zelf helemaal niks van. Ben al blij dat ik haar heb kunnen overtuigen om mijn 3070, SSD en koeler over te nemen. Voor de rest.. "ik wil ook wel eens wat nieuws" :+ Haar huidige PC is mijn oude uit 2018 dus ik begrijp het wel. Die 150€ voor (wat ik begrijp) een prima moederbord maakt dan ook niet veel uit.
Pagina: 1