• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Sinds begin december ergens heb ik Windows 11 weer eens ingeruild voor Linux.
In het verleden heb ik al eens eerder Pop_OS gedraaid en dat beviel toen meer dan prima. Dat was weliswaar 22.04, nu draai ik 24.04.

Waar ik tegenaan loop en waar ik hopelijk ervaringen van anderen over kan krijgen is het volgende:

- In de Cosmic desktop environment (wayland) krijg ik af en toe grafische glitches in beeld. Dit lijkt corruptie van het beeld te zijn wat snel knippert en veelal witte vlakken oplevert met strepen erin.
- Deze glitches treden alleen op in de wayland sessie van de Cosmic DE
- VRR uit/aan maakt geen verschil, beeldscherm op 60, 120 of 144Hz zetten maakt ook geen verschil
- De glitches treden niet op in een KDE X11 sessie, Cinnamon X11 of wayland sessie (die laatste heeft weer andere problemen maar dat is ook nog een alpha - niet grafisch van aard echter)
- De glitches treden niet op in fullscreen games (bijv. via Steam)
- Een andere kernelversie installeren lukt helaas niet, of de drivers komen niet mee waardoor ik geen ethernet en grafische versnelling meer heb of hij geeft een kulargument dat de hardware niet wordt ondersteund

Mijn hardware:
- Ryzen 7 5800X3D
- Asrock B550M PG Riptide
- Asrock RX7800XT
- Cooler Master V750 Gold voeding
- Corsair H115 koeler
- Corsair 4000D behuizing
- Crucial Ballistix 32GB DDR4 3600 kit
- AOC 34" 144Hz 1440p ultrawide scherm
- BenQ PD2500Q 25" 1440p secundair scherm - momenteel uitgeschakeld

Nu vind ik 't prima om voor zolang het nodig is in KDE te werken, maar Cosmic en diens uitstraling en werking was een van de redenen om juist Pop_OS weer te gebruiken. In mijn analyse is het specifiek een Cosmic probleem en niet zozeer wayland vs. X11 maar ik kan ernaast zitten.

Zijn er meer Pop_OS 24.04 gebruikers met een AMD videokaart die bovenstaande herkennen of zelfs een oplossing hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 19-01-2026 11:21 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Pop OS ging op mijn laptop ook niet lekker.
Als je toch Cosmic wil proberen kan je ook een live boot vanaf Fedora doen en kijken of het daar wel goed werkt, deze heeft vaak een nieuwere kernel:
https://www.fedoraproject.org/spins/cosmic

Alle proemn in n drek

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Bierkameel schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:16:
Pop OS ging op mijn laptop ook niet lekker.
Als je toch Cosmic wil proberen kan je ook een live boot vanaf Fedora doen en kijken of het daar wel goed werkt, deze heeft vaak een nieuwere kernel:
https://www.fedoraproject.org/spins/cosmic
Op zich geen gek idee.

Hoewel ik niet 100% comfortabel ben met non-Debian distro's is het ook weer niet de eerste keer Fedora.
Dan pak ik wel even een snelle USB-stick, want het kan soms zomaar zijn dat het een tijdje (lees 30-60 minuten) niet gebeurt. Dan wordt zo'n standaard stick wel pijnlijk :+

Update 21:51

Rond 19.00 even Fedora 43 Cosmic Spin geïnstalleerd op een aparte SSD en de meeste software die ik op Pop_OS ook had erop geknald. Tot 21.00 de PC gebruikt voor een mix aan taken, waaronder games, YouTube via een browser en video kijken via Plex met daarnaast een spelletje in 50/50 split. Geen grafische glitches kunnen waarnemen.

Ik heb wel allerhande kabels aangedrukt bij het inbouwen van de SSD (waaronder de DP en hdmi kabels) dus om mezelf niet voor gek te verklaren morgen nog een avondje terug in Pop_OS testen en dan weer een avondje Fedora om het zeker te weten. Eerste indruk is positief.

[ Voor 34% gewijzigd door nelizmastr op 19-01-2026 21:55 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K5oIdLgHbq2z-yj0lL_yY9HF64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV9pp0kM7a0MefU2rLQsXDwG.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas nadat ik vanavond in Pop_OS heb kunnen werken weer glitching gekregen. Toen direct naar Fedora gereboot maar de glitches gingen vrolijk verder. De foto laat niet de echte aard van het probleem zien omdat het flikkert en lastig vast te leggen is.

Ik ben geneigd om mijn secundaire scherm, de 25” BenQ op de plek van de AOC te hangen en zo een paar dagen te testen. De AOC heeft aan deze PC al eerder rare issues gehad, zoals geen beeld geven en niet meer reageren op de aan/uitknop (toen nog in Windows 11) en de BenQ is altijd foutloos geweest (hoewel “maar” 60Hz) dus we gaan weer rustig verder met het uitdiepen van deze rabbit hole.

P.s. ik kreeg de screenshot timing niet goed met de glitches dus kan niet zeggen of deze wel of niet vast te leggen zijn in software.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 20-01-2026 21:44 ]