Elektra: nieuwe groep nodig voor wasmachine?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Alex1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:53
Ik wil graag mijn wasmachine naar zolder verplaatsen. Er is daar een stopcontact en het zou natuurlijk het makkelijst zijn de wasmachine daarop aan te sluiten. Maar is dat verantwoord? Op die groep zitten op dit moment: 4 plafondlampen, de CV ketel, de mechanische ventilatie, 5 stopcontacten. In die 5 stopcontacten zitten een paar kleine lampjes, een telefoonoplader, en een beeldscherm.

Ik vermoed dat ik in deze situatie een nieuwe groep moet laten aanleggen voor de wasmachine. Klopt dat? Of is dat niet nodig?

En zelfde vraag voor een condensdroger in dezelfde ruimte: kan ik die op een bestaand stopcontact aansluiten of moet ik daar ook een nieuwe groep voor laten aansluiten?

Meer technische installatie wordt het niet => DEI

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 19-01-2026 11:33 ]

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Regeltechnisch gezien moet de wasmachine zeker op een eigen groep, de droger is afhankelijk van het opgenomen vermogen.

Daarnaast zullen twee stopcontacten in dezelfde ruimte vrijwel zeker op dezelfde groep zitten, dat vormt een extra risico.

Als ik kijk naar wat er blijkbaar al allemaal is aangesloten en daar deze verbuikers bij optel gaat dit niet werken op een verantwoorde manier.

Grote kans trouwens dat je CV-ketel ook op een eigen groep moet.

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 19-01-2026 09:53 ]

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:33
Wat voor vermogen vraagt je mechanische ventilatie?
Wat voor (elektrisch) vermogen vraagt je cv-ketel?
Wat voor vermogen vraagt je beeldscherm?
Wat voor vermogen vragen je lampjes en telefoonlader?
Wat voor vermogen vraagt je wasmachine?
Wat voor vermogen vraagt je wasdroger?
Welke dingen staan er tegelijkertijd aan?
Wat voor zekering heeft deze groep?

Met de antwoorden op deze vraag kan je, mijn inziens, bepalen of er een extra groep nodig is.

Aangezien je het over een condensdroger hebt: waarschijnlijk 1 of 2 nieuwe groepen nodig.
Bij warmtepompdrogers is het verhaal dat ze op twee losse groepen moeten wel tamelijk verleden tijd.
Echter, als jij bereidt bent om nooit tegelijkertijd te wassen en te drogen.. geen extra extra groep benodigd. (mogelijk is er dus alsnog 1 extra groep nodig voor wassen óf drogen maar dan in iedergeval niet voor allebei).
Mogelijk is het nog interessant om, als je de vermogens onder elkaar hebt staan de kosten van een eventuele elektricien af te wegen tegen een nieuwe warmtepompdroger.

[ Voor 38% gewijzigd door spork op 19-01-2026 10:47 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
EDIT: Blijkbaar lieg ik en is het geen voorschrift meer:

Officieel moeten alle apparaten met een eigen vermogen van >2000 watt een eigen groep krijgen.
Dat is in ieder geval wat de NEN voorschrijft.

De praktijk in Nederland zal hier (behalve nieuwere huizen en gerenoveerde huizen) ver vanaf zitten.

Ik heb zelf een fout gemaakt tijdens een verbouwing waardoor ik in de aanbouw slechts 1 groep heb momenteel. Het effect daarvan is dat wasdroger, wasmachine, verlichting en (extra) koelkast allemaal op 1 groep zitten. Nu is het wel een warmtepompdroger en een vrij nieuwe koelkast. Dit gaat tot nu toe allemaal goed en ik kan prima droger en wasmachine tegelijk aanzetten zonder de groep te overbelasten.

Kijk eens goed naar de vermogens van de apparaten zoals hierboven beschrijft.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueKeenan op 19-01-2026 12:08 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
BlueKeenan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:27:
Officieel moeten alle apparaten met een eigen vermogen van >2000 watt een eigen groep krijgen.
Dat is in ieder geval wat de NEN voorschrijft.
Die regel is dan ook al enige tijd komen te vervallen.

Dus nee, hoeft niet meer. Enige dat het dan nog mis kan laten gaan is de stofzuiger. Die prik je lukraak in en vraagt ook aardig wat. Maar zelfs met de wasmachine is dat waarschijnlijk te kort om de automaat te doen trippen.

En zeker wasmachine en warmtepompdroger kunnen heeeeel prima op dezelfde groep. Mag je er zelfs een hele oude koelkast bijdrukken :) Ga je nooit aan de 16A komen.

• BlueKeenan
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Die regel is dan ook al enige tijd komen te vervallen.
Ik ben geen installateur, gewoon een consument. Ik heb er oprecht een hekel aan dat NEN normen (die wel in het bouwbesluit genoemd worden als verplicht) betaalde normen zijn die niet publiekelijk toegankelijk zijn.

Het is niet bij te houden

Dankjewel voor de info :)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@BlueKeenan Mee eens! Maar gelukkig is NEN 1010 is sinds 2 maandjes vrij beschikbaar via NEN Connect :D

• BlueKeenan
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:15:
@BlueKeenan Mee eens! Maar gelukkig is NEN 1010 is sinds 2 maandjes vrij beschikbaar via NEN Connect :D
offtopic:
Holy S, dit is mogelijk een van de beste zetten ooit vanuit de 2de kamer. Ik hekelde er jaren op dat deze items niet 'openbaar' waren maar wel verplicht waren om er aan te conformeren.

Mocht iemand meer willen weten: https://connect.nen.nl/po...n/Vrij-Beschikbare-Normen
Pagina: 1