Nieuwbouw - Lichtplan keuken & leefruimte check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zoawk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-01 14:45
Ik ben bezig met het definitieve lichtplan voor een nieuwbouwwoning en wil dit graag laten toetsen voordat het naar de installateur gaat.

Ik heb zelf al een plattegrond gemaakt waarop ik de mogelijke posities heb ingetekend van:
- draaibare dubbele inbouwspots
- wandlampen
- staande lampen in de hoek van de woonkamer
- hang-/pendelverlichting op het eiland en de eettafel
- nis: verticale led strips in de vitrine kast onder de planken en spotjes bovenin

Doel is een gelaagd lichtplan (functioneel + sfeer), met rust in het plafond en voldoende flexibiliteit via dimmen en schakelen. Als jullie feedback hebben, dan hoor ik het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQs4TeRJj2QeWNy-ChrGXHigzig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NvCeRaSf74lL5RzLAOdTaif.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:27
Geen (hang)lamp/lichtpunt boven de salon tafel?

Verder veel twin inbouwspots. Daar moet je van houden. Heb aan paar inbouwspots in mijn vorige nieuwbouwwoning gehad. Behalve op wc’s of misschien nog de badkamer, zou ik ze nergens meer terug willen. Maar n=1 en dus smaak gevoelig (mijn mening)

Denk ook aan de andere ruimtes. Zie nu geen lichtpunt in de garage/berging? En apart dat daar maar een deur vanuit de tuin heen loopt.

[ Voor 19% gewijzigd door TheKerremenke op 19-01-2026 09:49 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-01 22:56
Ik vind het vrij veel spots, zeker in de keuken, je hebt een wandlamp, pendel boven het eiland, spotjes in de nis en een lamp boven de eettafel, ik zou daarnaast niet ook nog spots aan toevoegen.
Spot achter de bank en bij de 2 binnendeuren zie ik ook niet als functioneel. Ik zou eerder boven de salontafel een lamp toevoegen, en misschien een extra wandlampje op de muur naast de bank (tussen de ramen).
Spots zijn vaak een overkill en niet echt sfeervol is mijn mening.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-01 10:27
Wat mijn persoonlijke mening betreft ziet dit plan er goed uit. Ik denk niet dat je teveel inbouwspots hebt, mits je hier de juiste lampen voor hebt. Ik heb hier thuis op meerdere plekken railsystemen met relatief veel spots. Sommige mensen vinden dit overkill, ik vind het persoonlijk wel mooi... ...mits de juiste lampen worden gebruikt en de spots dimbaar zijn. Je kunt dan overal "plekjes"/highlights met licht creëren. Dit werkt echter alleen als je de spots ook heel subtiel aan kunt zetten en de lichtbundel relatief smal is (24 graden in mijn geval).

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |