Optrekkend vocht injecteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:46
Hallo allen,

Ik heb last van optrekkend vocht in de enkelsteens garagemuur en wil deze injecteren.
Moet dit vanaf de binnenkant of mag ik ook de gaten boren en de buitenkant?

De handleidingen gaan namelijk uit van de binnenkant maar wanneer ik foto's bekijk van bedrijven welke dit doen, zijn de gaten aan de buitenzijde.

Binnenkant is eigenlijk geen optie zonder breekwerk.

Alle reacties

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:06
Denk je daarmee dat het probleem is opgelost? Je kan beter kijken waarom er zoveel vocht in de muur omhoog komt. Dus waardoor komt het? Moet je aan de buiten zijde van de gevel mogelijk niet iets aanpassen? Dus betere afvoer van water van de gevel, drainage hebben e.d.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Bij enkelsteens maakt buiten of binnen boren niet uit.
@RonnieKo Als er optrekkend vocht is, dan is de waterkering niet ok, en is impregneren om die waterkering te fixen de enige optie.
Bij een garage vermoed ik niet dat er gepleisterd is (met de klassieke fout om tot onder de waterkering te pleisteren; je blijft er boven en dekt het af met de plinten gezet met waterdichte lijm of mortel).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:06
naftebakje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:16:
Als er optrekkend vocht is, dan is de waterkering niet ok, en is impregneren om die waterkering te fixen de enige optie.
Één van de opties. Vocht aan de buitenzijde van het gebouw niet kan weglopen en het trekt in de muur. Dan moet je niet alleen "impregneren". Je wilt juist dat dat vocht niet de constructie in kan. Dus zorg voor een goede drainage aan de buitenzijde. Vroeger hadden ze niet voor niets grindkoffers naast de muur /gebouw of liep de boel af van het gebouw om bij het gebouw geen water te hebben. Je wil juist hebben dat je constructie zo min mogelijk in het grondwater zit. Of je moet het echt helemaal waterdicht hebben.
naftebakje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:16:
Bij een garage vermoed ik niet dat er gepleisterd is (met de klassieke fout om tot onder de waterkering te pleisteren; je blijft er boven en dekt het af met de plinten gezet met waterdichte lijm of mortel).
Dat is inderdaad wel een klassieker...

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:46
Ben inderdaad ook van plan om drainage en eventueel een strook grind te leggen naast de garage zodat water sneller wordt afgevoerd.
Impregneren is niet heel kostbaar als je dit zelf aanpakt.